{"id":1661,"date":"2021-09-02T08:09:36","date_gmt":"2021-09-02T08:09:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1661"},"modified":"2021-09-02T08:09:36","modified_gmt":"2021-09-02T08:09:36","slug":"vilken-begagnad-suv-bor-jag-undvika","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-begagnad-suv-bor-jag-undvika\/","title":{"rendered":"Vilken begagnad SUV b\u00f6r jag undvika?"},"content":{"rendered":"\n

1984 kom Jeep med Jeep Cherokee XJ, och m\u00e5nga tror att detta \u00e4r historiens allra f\u00f6rsta SUV. Sedan dess har SUV:erna blivit b\u00e4ttre och b\u00e4ttre, men vissa av dem har inte lyckats leverera, \u00e4ven efter \u00e5rtionden av forskning och utveckling.<\/p>\n\n\n\n

Vi lever i en SUV-eran, vilket inneb\u00e4r att det finns massor av bra SUV-alternativ d\u00e4r ute, nya eller begagnade. Men innan du g\u00e5r ut och b\u00f6rjar leta efter din n\u00e4sta 4×4, se till att hoppa \u00f6ver dessa f\u00f6r att leva ett h\u00e4lsosammare och stressfritt liv.<\/p>\n\n\n\n

Listan b\u00f6rjar med 2005 V6 Chevy Equinox, 2008\/09 Buick Enclave och 2011\/2013 Dodge Durango. Vidare b\u00f6r du ocks\u00e5 hoppa \u00f6ver 2002-2004 Ford Explorer, 2015 Honda CR-V och en hel del Jeep Cherokee-modeller.<\/p>\n\n\n\n

B\u00f6rja med den vanliga 2014\/15-modellen, f\u00f6ljt av 2014\/15 Grand Cherokee och 02\/07 Jeep Liberty. Dessutom b\u00f6r en 2012-2014 Kia Sorento undvikas till varje pris. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r 2005-2008 Nissan Pathfinder och 2006-2008 Toyota RAV-4.<\/p>\n\n\n\n

2005 V6 Chevy Equinox<\/h2>\n\n\n\n

Chevy Equinox verkar vara ett rimligt billigt alternativ till m\u00e5nga nyare kompakta SUV:er. Generationen fr\u00e5n 2005 som drivs av en 3,4 liter V6 har dock varit k\u00e4nd f\u00f6r att fungera d\u00e5ligt p\u00e5 grund av ett felaktigt kylsystem. \u00c4ven om problemet kanske inte verkar s\u00e5 allvarligt kan det l\u00e4tt spr\u00e4nga motorns huvudpackning.<\/p>\n\n\n\n

Om detta h\u00e4nder, vilket det kommer att g\u00f6ra, inneb\u00e4r det att du sannolikt st\u00e5r inf\u00f6r en komplett motorombyggnad eller byte, och det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att en begagnad 05 Equinox inte riktigt \u00e4r en dyr bil nuf\u00f6rtiden f\u00f6r att en motorombyggnad ska vara meningsfull. Undvik det bara och spara dig sj\u00e4lv en huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

2011-2013 Dodge Durango<\/h2>\n\n\n\n

En Dodge Durango \u00e4r en ganska popul\u00e4r SUV, men vissa \u00e5rsmodeller b\u00f6r undvikas till varje pris. Durango 2011-2013 \u00e4r pl\u00e5gad av ett v\u00e4lk\u00e4nt TIPM-problem (Totally integrated power module) som leder till alla m\u00f6jliga elektriska problem och funktionsst\u00f6rningar.<\/p>\n\n\n\n

Dodge \u00e5terkallade till och med ett g\u00e4ng 2011-2013-modeller av just denna anledning, och den b\u00e4sta id\u00e9n vore att helt hoppa \u00f6ver dessa \u00e5rsmodeller. Du b\u00f6r ocks\u00e5 hoppa \u00f6ver Durango-modellerna 1999-2000 eftersom de var utrustade med otroligt op\u00e5litliga motorer.<\/p>\n\n\n\n

2000-2004 Ford Explorer<\/h2>\n\n\n\n

Vi vet alla att en Ford Explorer tenderar att ha problem, men modellen 2000-2004 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r en extremt usel v\u00e4xell\u00e5da. Enligt ett par v\u00e4lrenommerade k\u00e4llor har till och med en Ford-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare sagt att s\u00e5 mycket som 10 % av dessa Explorer-modeller \u00e4r tvungna att ha transmissionsproblem, allt fr\u00e5n h\u00e5rda v\u00e4xlingar, glidande v\u00e4xlar och m\u00e5nga andra transmissionsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4ldre modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att misslyckas helt och h\u00e5llet, och som s\u00e5dana b\u00f6r de alla bara undvikas. Det \u00e4r mycket sv\u00e5rt att motivera en komplett ombyggnad av v\u00e4xell\u00e5dan efter bara 50-100 000 miles. F\u00f6r att vara helt \u00e4rlig b\u00f6r en v\u00e4l sammansatt bil inte beh\u00f6va ett v\u00e4xell\u00e5dsbyte ens med det dubbla.<\/p>\n\n\n\n

2014-2015 Jeep Grand Cherokee<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Jeep p\u00e5st\u00e5s ha uppfunnit SUV:n verkar det som om de n\u00e5gonstans p\u00e5 v\u00e4gen har gl\u00f6mt hur man g\u00f6r en SUV. Tillbaka under 2014-2015 har de redan n\u00e4mnda TIPM-problemen fr\u00e5n FCA ocks\u00e5 pl\u00e5gat Grand Cherokee. Durango var felaktig fr\u00e4mst p\u00e5 grund av TIPM-problemet, men Cherokee har betydligt fler problem \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Huvudproblemet \u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan eftersom vissa Grand Cherokee-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att bara b\u00f6rja rulla \u00e4ven n\u00e4r de st\u00e5r i parkeringsl\u00e4ge. N\u00e5gra tragiska incidenter har intr\u00e4ffat som har f\u00f6rknippats med just detta problem. F\u00f6rutom detta har Grand Cherokee ocks\u00e5 haft problem med att h\u00e5lla sig p\u00e5 marken eftersom en del av dessa lyckades hamna p\u00e5 taket.<\/p>\n\n\n\n

2006-2008 Toyota RAV 4<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att tro att n\u00e5gon Toyota-modell, \u00e4n mindre RAV4, ska undvikas. Tyv\u00e4rr har \u00e4ven Toyota p\u00e5 sin tid haft problem som varit tillr\u00e4ckligt allvarliga f\u00f6r att helt f\u00f6rst\u00f6ra en viss modell. Modellerna 2006-2007 och 2008 har varit k\u00e4nda f\u00f6r att anv\u00e4nda alldeles f\u00f6r mycket olja, s\u00e5 mycket att det ibland \u00e4r sv\u00e5rt att h\u00e4nga med.<\/p>\n\n\n\n

Enligt ett par rapporter var s\u00e5 mycket som en fj\u00e4rdedel av oljan borta efter bara 1000 mil eller s\u00e5. \u00c4ven om Toyota aldrig helt erk\u00e4nde detta som ett problem \u00e4r det bara b\u00e4st att undvika denna RAV4-modell, ingen anledning att kasta t\u00e4rningar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det sant att vissa modeller b\u00f6r undvikas helt och h\u00e5llet?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e5 gott som alla SUV:er p\u00e5 den h\u00e4r listan har en v\u00e4ldokumenterad historia av olika problem, men listor som dessa ska bara fungera som en v\u00e4gvisare f\u00f6r dem som \u00e4r intresserade av vad de ska h\u00e5lla utkik efter. Sanningen \u00e4r att varje bil \u00e4r unik, och utan en ordentlig inspektion b\u00f6r varje begagnad SUV undvikas.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt, om bilen i fr\u00e5ga \u00e4r relativt ny och s\u00e4ljs av en v\u00e4lrenommerad \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare \u00e4r chansen stor att bilen \u00e4r i gott skick. Hur som helst \u00e4r det alltid en bra id\u00e9 att gr\u00e4va lite djupare i varje bil innan man trycker av och k\u00f6per den.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det s\u00e4kert att k\u00f6pa en bil efter \u00e5terkallelse?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen hemlighet att m\u00e5nga modeller genomg\u00e5r en eller tv\u00e5 \u00e5terkallelser, och att se s\u00e5dana bilar s\u00e4ljas f\u00f6r mycket mindre \u00e4n tidigare kan vara en frestande id\u00e9. Allt beror dock p\u00e5 vad \u00e5terkallelsen g\u00e4llde. Om det bara \u00e4r ett rutinproblem som inte p\u00e5verkar n\u00e5got annat, och som l\u00e4tt kan \u00e5tg\u00e4rdas, \u00e4r en s\u00e5dan bil en st\u00f6ld.<\/p>\n\n\n\n

Men om s\u00e5dana problem var kopplade till m\u00e5nga andra vitala system i bilen \u00e4r det bara b\u00e4st att undvika dessa bilar, och kanske \u00f6verv\u00e4ga dem ibland i framtiden om allting l\u00f6ser sig.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den s\u00e4msta SUV:n i historien?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att v\u00e4lja ut en enskild modell som den s\u00e4msta SUV:n genom tiderna, men om jag m\u00e5ste v\u00e4lja skulle jag s\u00e4ga att det \u00e4r Pontiac Aztek. F\u00f6r det f\u00f6rsta ser Aztek f\u00f6rf\u00e4rligt ut, till och med Heisenberg sj\u00e4lv kunde inte hj\u00e4lpa till. F\u00f6r det andra s\u00e5g interi\u00f6ren konstig ut och den var billig och absolut tr\u00e5kig.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det tredje, och viktigast av allt, gick Aztek igenom flera \u00e5terkallelser, och n\u00e5gra av dem var faktiskt allvarliga. Aztek var d\u00f6dsd\u00f6md redan fr\u00e5n b\u00f6rjan, och efter bara cirka fem \u00e5r skrotades projektet, och Aztec fanns inte l\u00e4ngre, tack och lov.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

1984 kom Jeep med Jeep Cherokee XJ, och m\u00e5nga tror att detta \u00e4r historiens allra f\u00f6rsta SUV. Sedan dess har SUV:erna blivit b\u00e4ttre och b\u00e4ttre, men vissa av dem har<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[23],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1661"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1661"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1661\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1661"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1661"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1661"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}