{"id":1657,"date":"2021-09-02T08:05:12","date_gmt":"2021-09-02T08:05:12","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1657"},"modified":"2021-09-02T08:05:12","modified_gmt":"2021-09-02T08:05:12","slug":"ar-snabbladdning-daligt-for-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-snabbladdning-daligt-for-elbilar\/","title":{"rendered":"\u00c4r snabbladdning d\u00e5ligt f\u00f6r elbilar?"},"content":{"rendered":"\n

En av de vanligaste funktionerna i dagens elbilar \u00e4r snabbladdning. Med snabbladdning kan du ladda batteriet mycket snabbare \u00e4n med ”vanlig” laddning, men det finns n\u00e5gra inv\u00e4ndningar.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdning g\u00f6r att du kan tillbringa mindre tid med att ladda och mer tid med att k\u00f6ra. Det \u00e4r troligt att vissa snabbladdare kan erbjuda upp till 85 % laddning p\u00e5 s\u00e5 lite som 20 minuter. M\u00e5nga aspekter kan dock f\u00f6rneka detta, och det \u00e4r viktigt att veta vilka.<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att frekventa snabbladdningar kan ha en negativ inverkan p\u00e5 batteriets prestanda p\u00e5 l\u00e5ng sikt, men det g\u00e4ller f\u00f6r n\u00e4stan alla Li-Ion-batterier p\u00e5 marknaden. Alla batterier tenderar att f\u00f6rs\u00e4mras med tiden, och efter m\u00e5nga cykler f\u00f6rlorar de sin maximala laddning.<\/p>\n\n\n\n

Efter cirka 10-12 \u00e5r blir de flesta batterier f\u00f6r elfordon allt mindre effektiva, vilket inneb\u00e4r att de till slut m\u00e5ste bytas ut helt och h\u00e5llet. Detta kan kosta upp\u00e5t 2-5 000 dollar, och det \u00e4r fortfarande oklart hur dessa batterier ska bortskaffas.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar snabbladdning?<\/h2>\n\n\n\n

Snabbladdare \u00e4r utformade med flera kontaktstift som kan leverera mer energi. Vissa m\u00e4rken som Tesla har specifika kontakter som endast fungerar med Teslas superladdare, men de kan \u00e4ven anv\u00e4nda andra laddstationer om du utnyttjar den medf\u00f6ljande laddningsadaptern.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdning \u00e4r egentligen niv\u00e5 3 DC-laddning, vilket inneb\u00e4r att din bil har en s\u00e4rskild omvandlare som omvandlar v\u00e4xelstr\u00f6m till likstr\u00f6m. De s\u00e4ger att en DC-snabbladdare kan ladda upp till 3-20 miles per minut, medan vanlig AC-laddning inte ens \u00e4r i samma liga.<\/p>\n\n\n\n

Dagens DC-snabbladdare \u00f6vervakar hela laddningsprocessen medan den p\u00e5g\u00e5r f\u00f6r att se till att batteriet f\u00e5r r\u00e4tt m\u00e4ngd laddning i varje \u00f6gonblick. Laddningsstationen matar in r\u00e4tt m\u00e4ngd laddning f\u00f6r att bevara batteriet och hela laddningssystemet.<\/p>\n\n\n\n

De flesta DC-snabbladdare fungerar b\u00e4st med f\u00f6rv\u00e4rmda batterier. Det inneb\u00e4r att n\u00e4r ditt batteri n\u00e5r sin optimala laddningstemperatur uppn\u00e5s den maximala kilowattm\u00e4ngden laddning. Innan du n\u00e5r maximal laddning minskas den erbjudna energim\u00e4ngden f\u00f6r att ytterligare bevara batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Effekter av l\u00e5ngvarig snabbladdning p\u00e5 batterier f\u00f6r elbilar och hybrider.<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla har en mobiltelefon av n\u00e5got slag nuf\u00f6rtiden, och n\u00e4stan alla \u00e4r utformade f\u00f6r att dra nytta av snabbladdning. \u00c4ven om s\u00e5dana laddningshastigheter g\u00f6r att du kan ladda telefonen snabbare, inser du efter ett tag att batteriets h\u00e4lsoprocent blir s\u00e4mre och s\u00e4mre.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r mer eller mindre samma sak med ett st\u00f6rre bilbatteri, men f\u00f6rs\u00e4mringsniv\u00e5erna \u00e4r inte lika uttalade. F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan kom en studie fram till att snabbladdning minskade upp till 27 % av batteriets ursprungliga kapacitet efter ett \u00e5rs konstant anv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan testades samma modell ocks\u00e5 enbart med niv\u00e5 2-laddning (l\u00e5ngsam) och batteriet f\u00f6rlorade omkring 23 % av sin ursprungliga kapacitet efter 12 m\u00e5naders konstant anv\u00e4ndning. \u00c4ven om skillnaderna finns d\u00e4r \u00e4r de inte s\u00e5 uttalade som m\u00e5nga av oss f\u00f6rv\u00e4ntade oss att de skulle vara.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att m\u00e5nga aspekter p\u00e5verkar hur en bils batteri kommer att bete sig med tiden, men det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att snabbladdning p\u00e5verkar den totala procentuella andelen batterih\u00e4lsa negativt till en viss grad.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag dra nytta av snabbladdning?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r snabbladdning inte tillg\u00e4nglig via en vanlig hemkretsuttag eftersom de kr\u00e4ver alldeles f\u00f6r mycket str\u00f6m och pengar. De flesta niv\u00e5 3-snabbladdare finns p\u00e5 motorv\u00e4gar och platser d\u00e4r snabbladdning \u00e4r mest n\u00f6dv\u00e4ndig.<\/p>\n\n\n\n

Det beror ocks\u00e5 p\u00e5 vilken typ av bil du har. Vissa bilar som Porsche Taycan har en maximal likstr\u00f6mskapacitet p\u00e5 strax under 270 kW, vilket inneb\u00e4r att Taycan teoretiskt sett kan n\u00e5 80 % av laddningen p\u00e5 drygt 22 minuter.<\/p>\n\n\n\n

De flesta Tesla Superchargers klarar f\u00f6r n\u00e4rvarande endast 120 kW. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att en niv\u00e5 3-laddare ocks\u00e5 kostar mer j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig l\u00e5ngsam niv\u00e5 2-laddare. Hur som helst, se till att du f\u00f6ljer tillverkarens rekommendationer om hur och n\u00e4r du ska anv\u00e4nda snabbladdare.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rs\u00f6k att anv\u00e4nda snabbladdare endast n\u00e4r du beh\u00f6ver en snabb p\u00e5fyllning, det inneb\u00e4r att du i f\u00f6rsta hand b\u00f6r f\u00f6rlita dig p\u00e5 niv\u00e5 2-laddning eller vanlig laddning av hemkretsuttag som kan ta n\u00e5gra timmar att ladda. Perfekt f\u00f6r en laddning \u00f6ver natten.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag ladda min elbil \u00f6ver natten?<\/h3>\n\n\n\n

Att ladda din EV \u00f6ver natten med en l\u00e5ngsamladdare \u00e4r ett av de s\u00e4kraste s\u00e4tten att h\u00e5lla batteriet i optimalt skick. Du beh\u00f6ver dock inte ladda din bil varje natt, eftersom det i de flesta fall \u00e4r on\u00f6digt.<\/p>\n\n\n\n

Om du ansluter din bil n\u00e4r du parkerar den kan detta p\u00e5verka batteriets l\u00e5ngsiktiga effektivitet negativt och d\u00e4rmed f\u00f6rkorta batteriets livsl\u00e4ngd. Det \u00e4r alltid b\u00e4st att bara f\u00f6lja tillverkarens rekommendationer om hur och n\u00e4r du ska ladda din bil.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rlorar elbilar laddning n\u00e4r de \u00e4r parkerade?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, men inte s\u00e5 mycket. Det \u00e4r alltid b\u00e4st att l\u00e4mna bilen parkerad med 70-80 % laddning. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kommer du alltid att kunna s\u00e4tta dig i bilen och \u00e5ka vart du vill. Men om du l\u00e5ter bilen st\u00e5 parkerad under en l\u00e4ngre tid kommer du garanterat att f\u00f6rlora \u00f6ver batterih\u00e4lsa.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar har till och med s\u00e4rskilda funktioner som g\u00f6r att du kan aktivera det ut\u00f6kade parkeringsl\u00e4get som kopplar ur n\u00e5gra on\u00f6diga system f\u00f6r att bevara ditt laddningstillst\u00e5nd s\u00e5 bra som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det s\u00e4kert att ha min elbil ansluten hela tiden?<\/h3>\n\n\n\n

I teorin \u00e4r det ingen bra id\u00e9 att st\u00e4ndigt ha bilen inkopplad, men moderna bilar har m\u00e5nga tekniska l\u00f6sningar som kan upph\u00e4va m\u00e5nga negativa aspekter av konstant laddning. Detta inneb\u00e4r att dessa bilar kan l\u00e4mnas inkopplade under l\u00e4ngre tid utan att batteriet p\u00e5verkas negativt.<\/p>\n\n\n\n

Se till att fr\u00e5ga din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare\/tillverkare hur exakt du ska underh\u00e5lla ditt batteri om du vill ha den b\u00e4sta och l\u00e4ngsta upplevelsen av att \u00e4ga en EV. Parkera bara inte p\u00e5 en offentlig laddningsplats och l\u00e4mna bilen d\u00e4r f\u00f6r att hindra andra EV-\u00e4gare fr\u00e5n att ladda sina bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En av de vanligaste funktionerna i dagens elbilar \u00e4r snabbladdning. Med snabbladdning kan du ladda batteriet mycket snabbare \u00e4n med ”vanlig” laddning, men det finns n\u00e5gra inv\u00e4ndningar. Snabbladdning g\u00f6r att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1657"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1657"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1657\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1657"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1657"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1657"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}