{"id":1653,"date":"2021-08-24T11:03:53","date_gmt":"2021-08-24T11:03:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1653"},"modified":"2021-08-24T11:03:53","modified_gmt":"2021-08-24T11:03:53","slug":"bilar-med-minst-underhall","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bilar-med-minst-underhall\/","title":{"rendered":"Bilar med minst underh\u00e5ll"},"content":{"rendered":"\n

Bilar \u00e4r dyra, och det g\u00e5r inte att komma runt det. \u00c4ven om vissa av dem kan vara prisv\u00e4rda att k\u00f6pa kan de samtidigt vara dyra att driva. Hur som helst kan ingen f\u00f6rneka att underh\u00e5llskostnaderna \u00e4r en extremt viktig faktor att ta h\u00e4nsyn till n\u00e4r man vill k\u00f6pa en ny bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vissa bilar verkar vara fynd eftersom de kostar lite kan dolda kostnader som underh\u00e5ll, br\u00e4nsle och f\u00f6rs\u00e4kringskostnader drastiskt \u00e4ndra p\u00e5 detta. Med detta sagt b\u00f6r du, om du vill ha en billig bilupplevelse, lika mycket fokusera p\u00e5 b\u00e5de ink\u00f6pskostnader och underh\u00e5llskostnader respektive underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar kostar s\u00e5 mycket som 25 000, 50 000 eller till och med 100 000+ dollar att underh\u00e5lla under 10 \u00e5r, s\u00e5 se till att investera din tid i att veta vilka bilar du ska k\u00f6pa och vilka du ska undvika. Prisv\u00e4rda, p\u00e5litliga bilar med stor v\u00e4rdebevarelse \u00e4r oftast de bilar man b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dana \u00e4r Toyota Corolla och Honda Accord b\u00e5da v\u00e4lk\u00e4nda f\u00f6r sin \u00f6verkomlighet och tillf\u00f6rlitlighet. SUV-m\u00e4ssigt \u00e4r Toyota RAV-4 och Honda CR-V de tv\u00e5 billigaste SUV:erna att beh\u00e5lla just nu. N\u00e4r det g\u00e4ller sportbilar \u00e4r Mazda MX-5 Miata och Honda S2000 de billigaste att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Corolla<\/h2>\n\n\n\n

I genomsnitt kostar m\u00e5nga bilar d\u00e4r ute mer \u00e4n 700 dollar per \u00e5r att underh\u00e5lla. S\u00e5dana priser \u00e4r att v\u00e4nta, och vissa m\u00e4nniskor tror till och med att 1 000 dollar \u00e4r peanuts eftersom det finns bilar som kan kosta tio g\u00e5nger s\u00e5 mycket. Hur som helst kan knappast n\u00e5gon bil sl\u00e5 Toyota Corollas \u00e5rliga underh\u00e5llskostnad p\u00e5 bara 310 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Dessa priser varierar fr\u00e5n ett \u00e5r till ett annat beroende p\u00e5 bilens \u00e5lder, skick, k\u00f6rstr\u00e4cka och utrustningslista, men hur man \u00e4n ser p\u00e5 saken \u00e4r Corolla kungen. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att Corolla erbjuder \u00f6verl\u00e4gsen tillf\u00f6rlitlighet och v\u00e4rde, precis som alla andra Toyota.<\/p>\n\n\n\n

Honda Accord<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5litliga japanska bilar \u00e4r ett \u00e5terkommande tema nuf\u00f6rtiden, som s\u00e5dan ligger Honda Accord efter Corolla med cirka 400 dollar per \u00e5r f\u00f6r underh\u00e5ll. Honda Accords \u00e4r praktiskt taget \u00f6verallt i decennier nu, och det \u00e4r anledningen till att Accord kostar s\u00e5 lite att underh\u00e5lla.
Reservdelar finns absolut \u00f6verallt, och n\u00e4stan alla mekaniker d\u00e4r ute har massor av erfarenhet av att arbeta p\u00e5 en Accord. Detta inneb\u00e4r att mekanikern kan arbeta snabbare, vilket i sin tur s\u00e4nker arbetskostnaderna. F\u00f6rutom dessa sk\u00e4l \u00e4r Accord ocks\u00e5 en riktigt prisv\u00e4rd, men \u00e4nd\u00e5 ganska hygglig bil.<\/p>\n\n\n\n

Toyota RAV4<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte konstigt att det finns ett par Toyotas p\u00e5 den h\u00e4r listan eftersom Toyota tillverkar de mest p\u00e5litliga bilarna p\u00e5 marknaden, med ganska stor marginal. SUV-m\u00e4ssigt finns RAV4 ocks\u00e5 i stort sett i varje h\u00f6rn av v\u00e4rlden just nu, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r l\u00e4tt att f\u00e5 tag p\u00e5 reservdelar, och det \u00e4r billigt.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt kostar RAV4 cirka 430 dollar n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5llskostnader, vilket \u00e4r betydligt mindre j\u00e4mf\u00f6rt med andra, mer premium SUV:er i det h\u00e4r segmentet. Toyota tenderar att prioritera tillf\u00f6rlitlighet, \u00f6verkomlighet, popularitet och servicev\u00e4nlighet, vilket alla g\u00f6r att underh\u00e5llspriset sjunker.<\/p>\n\n\n\n

Honda CR-V<\/h2>\n\n\n\n

Med endast 407 dollar per \u00e5r lyckas CR-V f\u00f6rtj\u00e4na f\u00f6rstaplatsen som den billigaste \u00e4kta SUV:n att underh\u00e5lla och k\u00f6ra. Anledningen till detta \u00e4r mer eller mindre densamma precis som f\u00f6r alla \u00f6vriga bilar som listas h\u00e4r. CR-V \u00e4r en v\u00e4lbyggd, popul\u00e4r och prisv\u00e4rd SUV.<\/p>\n\n\n\n

Folk vet vad de kommer att f\u00e5 n\u00e4r en ny CR-V kommer ut, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r folk \u00e4lskar dem s\u00e5 mycket. Genom varje generation har Honda lyckats bygga upp ett rykte f\u00f6r starka, h\u00e5llbara och prisv\u00e4rda SUV:er, vilket allt talar f\u00f6r att v\u00e4rdet beh\u00e5lls.<\/p>\n\n\n\n

Mazda MX-5<\/h2>\n\n\n\n

Jag har listat MX-5 h\u00e4r eftersom du inte kan f\u00e5 en sportbil med b\u00e4ttre v\u00e4rde p\u00e5 n\u00e5got annat s\u00e4tt. F\u00f6r endast 429 dollar per \u00e5r \u00e4r MX-5 den b\u00e4sta sportbilen i v\u00e4rlden n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll. F\u00f6rutom s\u00e5 l\u00e5ga underh\u00e5llskostnader \u00e4r MX-5 billig att k\u00f6pa \u00e4nd\u00e5, ny eller begagnad.<\/p>\n\n\n\n

Hur man \u00e4n ser p\u00e5 saken \u00e4r det sv\u00e5rt att g\u00e5 emot MX-5 om man vill ha en sportbil. Det finns m\u00e5nga av dessa bilar som st\u00e5r och stampar, och de \u00e4r verkligen l\u00e4tta att arbeta med och st\u00e4lla in. Bra hantering, \u00f6verl\u00e4gsen smidighet och en upplevelse med taket nedf\u00e4llt \u00e4r vad som g\u00f6r MX-5 till en fantastisk cabrioletsportbil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar kostar mest att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra v\u00e4lrenommerade finansexperter och serviceverkst\u00e4der har BMW-, Mercedes-, Cadillac-, Volvo- och Audi-bilar de h\u00f6gsta underh\u00e5llskostnaderna \u00f6ver tid. Den dyraste 2000-talsbilen att underh\u00e5lla \u00e4r dock utan tvekan Bugatti Veyron.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha ett oljebyte kan du r\u00e4kna med en r\u00e4kning p\u00e5 20 000-25 000 dollar. Om du vill ha nya d\u00e4ck f\u00e5r du r\u00e4kna med 42 000 dollar. N\u00e4r du har bytt d\u00e4ck n\u00e5gra g\u00e5nger m\u00e5ste du s\u00e5 sm\u00e5ningom byta hjul ocks\u00e5, och det kan kosta upp\u00e5t 50 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r kostar vissa bilar mer i underh\u00e5ll \u00e4n andra?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ett v\u00e4lk\u00e4nt faktum att superbilar tenderar att kosta mest i underh\u00e5ll. Detta beror p\u00e5 att dessa bilar tillverkas i begr\u00e4nsad m\u00e4ngd, de anv\u00e4nder ofta exklusiva delar och h\u00f6gpresterande komponenter som \u00e4r gjorda f\u00f6r att f\u00f6lja str\u00e4ngare s\u00e4kerhets- och prestandastandarder.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r reservdelar inte l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga och kostnader f\u00f6r f\u00f6rs\u00e4kring, br\u00e4nsle och registrering \u00e4r ocks\u00e5 dyra. Dessutom erbjuder s\u00e5dana bilar ofta futuristisk teknik som kostar mycket att underh\u00e5lla, och inte s\u00e5 m\u00e5nga mekaniker d\u00e4r ute \u00e4r licensierade f\u00f6r att arbeta med s\u00e5dana bilar.<\/p>\n\n\n\n

Kostar elbilar mindre att underh\u00e5lla \u00e4n vanliga bilar?<\/h3>\n\n\n\n

I genomsnitt kostar elbilar mindre att underh\u00e5lla eftersom de har mycket f\u00e4rre delar som beh\u00f6ver bytas ut och underh\u00e5llas. Dessutom beh\u00f6vs inget oljebyte eftersom elmotorer inte ens anv\u00e4nder olja.<\/p>\n\n\n\n

Det finns helt enkelt inte lika m\u00e5nga delar som kan g\u00e5 fel med en elbil. Om du beh\u00f6ver byta batteri kommer naturligtvis s\u00e5dana f\u00f6rdelar att f\u00f6rflytta sig eftersom batterier kan kosta upp\u00e5t 10 000 dollar att byta ut. I vilket fall som helst, om allt g\u00e5r enligt planerna, kostar EV betydligt mindre att underh\u00e5lla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bilar \u00e4r dyra, och det g\u00e5r inte att komma runt det. \u00c4ven om vissa av dem kan vara prisv\u00e4rda att k\u00f6pa kan de samtidigt vara dyra att driva. Hur som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1653"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1653"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1653\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1653"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1653"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1653"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}