{"id":1649,"date":"2021-08-24T11:01:54","date_gmt":"2021-08-24T11:01:54","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1649"},"modified":"2021-08-24T11:01:54","modified_gmt":"2021-08-24T11:01:54","slug":"basta-hybridbil-for-vinterkorning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-hybridbil-for-vinterkorning\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta hybridbil f\u00f6r vinterk\u00f6rning"},"content":{"rendered":"\n

Vinterk\u00f6rning inneb\u00e4r en handfull utmaningar som sn\u00f6, regn, is och lera. \u00c4ven om i stort sett alla bilar d\u00e4r ute kan k\u00f6ras under vintern om de \u00e4r utrustade med r\u00e4tt d\u00e4ck, \u00e4r vissa bilar \u00e4nd\u00e5 mycket b\u00e4ttre \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r ett fyrhjulsdrivningssystem en avg\u00f6rande egenskap f\u00f6r alla bilar som verkligen \u00e4r avsedda f\u00f6r alla v\u00e4der. Tyngre bilar \u00e4r sv\u00e5rare att kontrollera p\u00e5 halt underlag, men de \u00e4r vanligtvis ett s\u00e4krare alternativ vid en eventuell krock p\u00e5 grund av den \u00f6kade vikten.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en s\u00e4ker, kapabel och relativt prisv\u00e4rd hybridbil \u00e4r Subaru Impreza Hybrid verkligen ett bra alternativ. Om du d\u00e4remot vill ha en SUV \u00e4r Subaru Crosstrek Hybrid och Mitsubishi Outlander Hybrid utm\u00e4rkta f\u00f6r vinterk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

En lyxig vinterbil BMW 530e xDrive \u00e4r en utm\u00e4rkt vinterbil, precis som Audi A6 Avant 55 TFSI e Hybrid. Om du d\u00e4remot f\u00f6redrar en SUV \u00e4r det b\u00e4ttre med Audi Q5 55 TFSI e Quattro.<\/p>\n\n\n\n

Subaru Impreza Hybrid<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r om\u00f6jligt att prata om prisv\u00e4rda hybridvinterbilar utan att prata om Subaru. Den vanliga Impreza \u00e4r f\u00f6rmodligen en av de mest prisv\u00e4rda, men \u00e4nd\u00e5 anv\u00e4ndbara AWD-bilar som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. \u00c4ven om priset \u00e4r relativt \u00f6verkomligt erbjuder Impreza ocks\u00e5 \u00f6verl\u00e4gsen tillf\u00f6rlitlighet och ett stort \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Det bepr\u00f6vade Subaru AWD-systemet fungerar som en vindfl\u00f6jel, och Impreza \u00e4r dessutom ganska l\u00e4tt vilket \u00e4r perfekt f\u00f6r sn\u00f6. Det enda som kan avskr\u00e4cka dig fr\u00e5n att k\u00f6pa en Impreza \u00e4r den eventuella bristen p\u00e5 utrymme eftersom Impreza trots allt \u00e4r en kompaktbil.<\/p>\n\n\n\n

Subaru Crosstrek Hybrid<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller bilm\u00e4rken som g\u00e5r \u00f6verallt \u00e4r det knappast n\u00e5gon annan som g\u00f6r det b\u00e4ttre \u00e4n Subaru, s\u00e4rskilt i den h\u00e4r prisklassen. M\u00e5nga anser att Subaru Crosstrek Hybrid \u00e4r den mest prisv\u00e4rda hybrid-SUV:n p\u00e5 marknaden just nu, och det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga n\u00e5got emot det.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet levererar Subaru alltid. Det \u00e4r dock bra att veta att Subaru Crosstrek ocks\u00e5 delar en del av sina komponenter med Toyota Prius Prime, och vi vet alla att Toyota bygger de mest tillf\u00f6rlitliga hybriderna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Mitsubishi Outlander<\/h2>\n\n\n\n

Mitsubishi Outlander verkar inte vara n\u00e5gon fulltr\u00e4ff, trots allt \u00e4r det knappast n\u00e5gon som dr\u00f6mmer om att k\u00f6pa en Mitsubishi Hybrid SUV. Hur som helst \u00e4r Outlander faktiskt en av de mest popul\u00e4ra plug-in SUV:erna p\u00e5 marknaden, och mer \u00e4n 200k av dessa har redan s\u00e5lts.<\/p>\n\n\n\n

Denna Mitsubishi SUV kan n\u00e5 ett laddningstillst\u00e5nd p\u00e5 80 % p\u00e5 bara 25 minuter. S\u00e5dana laddningshastigheter \u00e4r m\u00f6jliga eftersom Outlander Hybrid fortfarande erbjuder DC-snabbladdning. Om du kombinerar detta med 7,3 tum markfrig\u00e5ng och en helt elektrisk r\u00e4ckvidd p\u00e5 22 miles verkar Outlander vara ett bra k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

BMW 530e xDrive<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Subaru Impreza \u00e4r en fantastisk vinterkrossare \u00e4r BMW 5-seriehybriden helt enkelt p\u00e5 en annan niv\u00e5 i n\u00e4stan alla t\u00e4nkbara avseenden. Den nyaste LCI BMW 5-serien ser ut som den ska och k\u00f6r som den ska. Bland de tre kungarna av tyska executive sedans \u00e4r BMW 5-serien det \u00f6verl\u00e4gset mest dynamiska alternativet av trion.<\/p>\n\n\n\n

250 hk \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med dragkraft f\u00f6r n\u00e4stan alla situationer. S\u00e4kerhetsm\u00e4ssigt kommer 5-serien med en uppsj\u00f6 av s\u00e4kerhetsutrustning som till exempel lane departure warning, frontal-, sido- och bak\u00e5triktad kollisionsvarning, blind spot assist och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 55 TFSI e Quattro<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q5 Hybrid \u00e4r f\u00f6rmodligen den b\u00e4sta Audi SUV som finns p\u00e5 marknaden just nu. Ett s\u00e5 modigt uttalande beror p\u00e5 att Q5 erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme samtidigt som den inte \u00e4r gigantisk som sitt st\u00f6rre syskon, Q7. Motorn erbjuder sammanlagt 362 hk, smidig automatisk v\u00e4xell\u00e5da och \u00f6verl\u00e4gsen br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Q5 f\u00e5r ocks\u00e5 ett 5-stj\u00e4rnigt krockbetyg \u00f6ver hela linjen och den ser sofistikerad ut, men \u00e4nd\u00e5 SUV-liknande. Interi\u00f6rt kan Q5 utrustas med i stort sett alla de alternativ du kan \u00f6nska. Flerv\u00e4gsjusterbara, bekv\u00e4ma uppv\u00e4rmda s\u00e4ten, B&O Audio och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar l\u00e4mpar sig inte f\u00f6r vinterk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

I dagens l\u00e4ge kan i stort sett alla bilar vara en hygglig vinterk\u00f6rning om du har bra vinterd\u00e4ck. Bilar med fyrhjulsdrift \u00e4r oftast b\u00e4st, men framhjulsdrift eller till och med bakhjulsdrift \u00e4r tillr\u00e4ckligt bra om du har r\u00e4tt gummi och tillr\u00e4ckligt med markfrig\u00e5ng. K\u00f6r \u00e4nd\u00e5 inte din bil p\u00e5 vintern utan ordentliga d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Om det sn\u00f6ar mycket i din region b\u00f6r du undvika l\u00e5gt sittande sportbilar eftersom de vanligtvis inte har s\u00e5 mycket markfrig\u00e5ng. De har ocks\u00e5 vanligtvis \u00f6verk\u00e4nsliga gas- och bromspedaler, och det \u00e4r inte n\u00e5got du vill ha i hala f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybrider b\u00e4ttre \u00e4n bilar med vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor?<\/h3>\n\n\n\n

Hybrider kan vara b\u00e4ttre om du kan utnyttja hybriddriftslinan fullt ut. \u00c4ven om de kostar mer n\u00e4r de \u00e4r nya kan du kanske f\u00e5 tillbaka dessa extrakostnader om du k\u00f6per omsorgsfullt. Dessutom \u00e4r hybrider faktiskt b\u00e4ttre \u00e4n vanliga bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor n\u00e4r det g\u00e4ller vanlig stadsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta \u00e4r de inte s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g. Hybrider kan ibland v\u00e4ga upp till 500 pund extra j\u00e4mf\u00f6rt med en variant med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, och s\u00e5dana viktskillnader p\u00e5verkar effektiviteten. P\u00e5 motorv\u00e4gar r\u00e4cker dessutom inte elmotorn till, och du kommer sannolikt att f\u00f6rlita dig p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre \u00e4n hybrider f\u00f6r vinterk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r b\u00e4ttre om du vill maximera effektiviteten och om du har tillg\u00e5ng till ett p\u00e5litligt laddningsn\u00e4t. \u00c4ven om elbilar tenderar att f\u00f6rlora lite batterikapacitet n\u00e4r temperaturen sjunker, kommer s\u00e5dana procentuella f\u00f6rluster egentligen aldrig att p\u00e5verka din totala r\u00e4ckvidd. \u00c5 andra sidan har elbilar mycket vridmoment i alla varvtalsomr\u00e5den, vilket kan vara anv\u00e4ndbart n\u00e4r du plogar genom sn\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Utan en vanlig v\u00e4xell\u00e5da k\u00f6r elbilar mjukare och \u00e4r s\u00e4krare p\u00e5 f\u00f6tterna med tanke p\u00e5 den extra vikten. M\u00e5nga nyare elbilar har dessutom antibromsning, regenbromsning och avancerad farth\u00e5llare, som alla kan f\u00f6rb\u00e4ttra din k\u00f6rupplevelse i sn\u00f6 avsev\u00e4rt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vinterk\u00f6rning inneb\u00e4r en handfull utmaningar som sn\u00f6, regn, is och lera. \u00c4ven om i stort sett alla bilar d\u00e4r ute kan k\u00f6ras under vintern om de \u00e4r utrustade med r\u00e4tt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1649"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1649"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1649\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1649"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1649"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1649"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}