{"id":1647,"date":"2021-08-24T11:00:18","date_gmt":"2021-08-24T11:00:18","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1647"},"modified":"2021-08-24T11:00:18","modified_gmt":"2021-08-24T11:00:18","slug":"ar-hybridbilar-bra-for-bergskorning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hybridbilar-bra-for-bergskorning\/","title":{"rendered":"\u00c4r hybridbilar bra f\u00f6r bergsk\u00f6rning?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridbilar \u00e4r konstruerade f\u00f6r maximal effektivitet och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r inte direkt byggda f\u00f6r bergsk\u00f6rning. Hur som helst finns det ingen anledning till att vissa mer terr\u00e4ngv\u00e4nliga hybrid-SUV:er \u00e4r mindre \u00e4n likv\u00e4rdiga med sina bensin- eller dieseldrivna motsvarigheter.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med hybridbilar, och s\u00e4kerligen den fr\u00e4msta anledningen till att de erbjuder \u00f6kad effektivitet, \u00e4r regenerativ bromsning. Regenerativ bromsning \u00e4r en mekanism som \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00e5tervinna f\u00f6rlorad energi n\u00e4r bilen saktar ner.<\/p>\n\n\n\n

Och hela scenariot hybrid-bergsk\u00f6rning kan i f\u00f6rsta hand ses ur detta perspektiv. N\u00e4r du \u00e5ker uppf\u00f6r en backe ger det omedelbara elektriska vridmomentet dig en liten boost. N\u00e4r du \u00e5ker ned\u00e5t tar den regenerativa bromsningen bort stressen fr\u00e5n dina vanliga friktionsbromsar.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r hybrider bra f\u00f6r bergsk\u00f6rning. Hybrider v\u00e4ger dock 200-500 pund mer \u00e4n sina vanliga bensin- eller dieselmottagare, och det finns en m\u00e4ngd konsekvenser som uppst\u00e5r till f\u00f6ljd av en s\u00e5dan stor viktskillnad.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider och bergsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r man tittar p\u00e5 vilka variabler som definierar den genomsnittliga k\u00f6rmilj\u00f6n i bergsomr\u00e5den, \u00e4r det oftast sn\u00f6, is, regn, kyla och underm\u00e5lig v\u00e4gbel\u00e4ggning som g\u00e4ller. Som s\u00e5dan m\u00e5ste en bil kunna uppr\u00e4tth\u00e5lla sin egen vikt b\u00e5de kraftm\u00e4ssigt och hanteringsm\u00e4ssigt.<\/p>\n\n\n\n

Vissa hybridbilar som Toyota Prius \u00e4r mindre \u00e4n idealiska f\u00f6r s\u00e5dana k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden, men det \u00e4r samma sak med alla andra bensin- eller dieseldrivna bilar fr\u00e5n ett liknande segment. Andra som Volvo XC90 Hybrid eller Range Rover P400e \u00e4r utm\u00e4rkta bilar f\u00f6r bergsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt \u00e4r den vanliga Volvo XC90 och den vanliga Range Rover b\u00e5da lika bra, om inte till och med b\u00e4ttre \u00e4n sina hybridmotparter. \u00c4ven om hybrider borde klara sig bra \u00e4r de flesta hybridmotorer inte konstruerade f\u00f6r bergsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Hybridmotorer \u00e4r f\u00f6rdelaktiga n\u00e4r de arbetar i sitt optimala effektband, vilket ger \u00f6kad effektivitet. Branta backar och konstanta lutningar kr\u00e4ver att motorn arbetar h\u00e5rdare hela tiden, vilket i sin tur g\u00f6r en hybridmotor v\u00e4rdel\u00f6s ur effektivitetssynpunkt, \u00e4ven om regenbromsning \u00e5tervinner f\u00f6rlorad energi.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider och motorv\u00e4gsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan hybrider k\u00f6ra i bergsomr\u00e5den, men det \u00e4r verkligen inte meningen med ett hybridfordon. \u00c5 andra sidan \u00e4r motorv\u00e4gsk\u00f6rning en helt annan upps\u00e4ttning faktorer, och en hybrid \u00e4r inte heller precis gjord f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att illustrera detta, f\u00f6rest\u00e4ll dig att du k\u00f6r i en konstant hastighet p\u00e5 70mph. Man skulle kunna tro att f\u00f6rbr\u00e4nnings- och elmotorn arbetar i perfekt harmoni, men det g\u00f6r de inte, tv\u00e4rtom, n\u00e4stan hela dragkraften ut\u00f6vas av f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 att elmotorer inte \u00e4r konstruerade f\u00f6r konstant h\u00f6ghastighetsk\u00f6rning, de \u00e4r konstruerade f\u00f6r stadsmilj\u00f6er d\u00e4r du st\u00e4ndigt m\u00e5ste bromsa och anv\u00e4nda regenerativ bromsning. \u00c4ven om du sannolikt kommer att uppleva l\u00e4gre utsl\u00e4pp \u00e4r en hybrid inte den b\u00e4sta motorv\u00e4gskryssaren.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider och stadsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som vi redan har diskuterat \u00e4r hybrider inte gjorda f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning eller bergsk\u00f6rning, s\u00e5 fr\u00e5gan uppst\u00e5r, vad \u00e4r po\u00e4ngen med en hybrid d\u00e5? Och svaret p\u00e5 den fr\u00e5gan \u00e4r \u00f6verl\u00e4gsen effektivitet vid stadsk\u00f6rning med stopp och stopp i trafiken. S\u00e5 mycket att det inte ens \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbart.<\/p>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta anledningen till att hybridbilar tenderar att stadigt ligga i t\u00e4ten n\u00e4r det g\u00e4ller stadsk\u00f6rning beror fr\u00e4mst p\u00e5 regenerativ bromsning. Stop and go-trafik \u00e4r ett definitivt k\u00e4nnetecken f\u00f6r en klassisk stadsk\u00f6rningsmilj\u00f6, och regenbromsning \u00e4r gjord f\u00f6r att fungera tillsammans med stop and go-trafik.<\/p>\n\n\n\n

Regenbromsningen fungerar p\u00e5 ett s\u00e5dant s\u00e4tt att den \u00e5tervinner f\u00f6rlorad motoreffekt n\u00e4r man bromsar in. Detta inneb\u00e4r att dina friktionsbromsar inte anv\u00e4nds n\u00e4r du saktar ner, utan f\u00f6rst n\u00e4r du beh\u00f6ver sakta ner mer aggressivt kommer friktionsbromsarna att s\u00e4tta in. Ju mer du saktar ner, desto mer energi \u00e5tervinner du.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom regenbromsning sker stadsk\u00f6rning oftast i l\u00e4gre hastighet, vilket inneb\u00e4r att elmotorn n\u00e4stan alltid kan driva bilen sj\u00e4lv, vilket ytterligare \u00f6kar effektiviteten. I takt med att hybridbilarna blir allt mer sofistikerade kommer de att bli de obestridligt b\u00e4sta bilarna p\u00e5 marknaden n\u00e4r det g\u00e4ller motortyper.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar bra f\u00f6r bergsk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r bra f\u00f6r bergsk\u00f6rning om de \u00e4r utvecklade f\u00f6r ett s\u00e5dant \u00e4ndam\u00e5l. N\u00e4r det g\u00e4ller effekt och effektivitet \u00e4r en Tesla Model S lika bra som alla andra elbilar i ett bergsomr\u00e5de. Om d\u00e5lig v\u00e4gkvalitet och terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4r din definition av bergsk\u00f6rning b\u00f6r du dock h\u00e5lla dig till gamla goda Wranglers och Land Cruisers.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt tenderar bensin- och dieselbilar att f\u00f6rlora mycket kraft p\u00e5 h\u00f6gre h\u00f6jder, det g\u00f6r inte elbilar. Bilar med manuell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r inte bra f\u00f6r att k\u00f6ra uppf\u00f6r eller nedf\u00f6r, men en elbil med regenbromsning \u00e4r d\u00e4remot bra f\u00f6r att k\u00f6ra uppf\u00f6r eller nedf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybrid- och elbilar bra f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridbilar kan vara bra i terr\u00e4ng, men skillnaderna mellan vanliga SUV:er med bensin eller diesel och hybridbilar \u00e4r marginella och inte v\u00e4rda att n\u00e4mna. \u00c5 andra sidan finns det absolut ingen anledning att tro att elbilar inte helt kommer att ta \u00f6ver terr\u00e4ngk\u00f6rning eftersom de \u00e4r b\u00e4ttre i n\u00e4stan alla avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Framf\u00f6r allt sl\u00f6sar inte elbilar med bensin, vilket vanliga terr\u00e4ngbilar g\u00f6r. F\u00f6r det andra kan du skicka kraft till varje enskilt hjul individuellt mycket l\u00e4ttare \u00e4n i en vanlig bensin- eller dieselbil. F\u00f6r det tredje har du 100 % av vridmomentet 100 % av tiden, och detta \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att elbilar s\u00e5 sm\u00e5ningom kommer att ta \u00f6ver terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybrid- och elbilar bra f\u00f6r racing?<\/h3>\n\n\n\n

Om vi pratar om sporter och aktiviteter d\u00e4r bilar ing\u00e5r \u00e4r det knappast n\u00e5gon av dem som \u00e4r mer bilentusiastv\u00e4nlig \u00e4n racing. Detta inneb\u00e4r att de mest inbitna bensinfanatikerna bor i s\u00e5dana kretsar, och dessa kan lika g\u00e4rna vara den mest envisa befolkningsgruppen n\u00e4r det g\u00e4ller elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Vi fattar, vi \u00e4lskar ocks\u00e5 naturgasdrivna V8-, V10- och V12-motorer, men det finns ingen anledning att inte t\u00e4vla med elbilar eftersom elbilar fungerar helt annorlunda, och det \u00e4r intressant att se vart vissa organisationer som Formula E kommer att ta v\u00e4gen under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridbilar \u00e4r konstruerade f\u00f6r maximal effektivitet och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r inte direkt byggda f\u00f6r bergsk\u00f6rning. Hur som helst finns det ingen anledning till att vissa mer terr\u00e4ngv\u00e4nliga hybrid-SUV:er \u00e4r mindre \u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1647"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1647"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1647\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1647"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1647"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1647"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}