{"id":1619,"date":"2021-08-10T17:19:44","date_gmt":"2021-08-10T17:19:44","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1619"},"modified":"2021-08-10T17:19:44","modified_gmt":"2021-08-10T17:19:44","slug":"ar-hybridbilar-sakra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hybridbilar-sakra\/","title":{"rendered":"\u00c4r hybridbilar s\u00e4kra?"},"content":{"rendered":"\n

Numera \u00e4r i stort sett alla massproducerade bilmodeller generellt sett s\u00e4kra, men det finns betydande skillnader mellan dem. Enligt en nyligen genomf\u00f6rd studie fr\u00e5n IIHS \u00e4r hybridfordon b\u00e4ttre p\u00e5 att skydda sina passagerare vid en eventuell krock j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga bensinbilar.<\/p>\n\n\n\n

I samma studie drogs slutsatsen att det \u00e4r 25 % mindre sannolikt att du skadas n\u00e4r du k\u00f6r en hybridbil j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig bensindriven motsvarighet. Dessutom verkar d\u00f6dsfrekvensen i sig sj\u00e4lv vara mycket l\u00e4gre med hybrider ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

En del av anledningen till att hybrider tenderar att klara sig b\u00e4ttre vid en eventuell krock beror p\u00e5 den totala \u00f6kningen av vikten eftersom hybrider vanligtvis v\u00e4ger cirka 10 % mer \u00e4n en vanlig gasdriven modell. D\u00e4rf\u00f6r brukar varje extra massa gynna dig vid en eventuell krasch.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan tenderar hybrider att vara tysta, vilket kan vara en s\u00e4kerhetsrisk i sig sj\u00e4lvt. Dessutom \u00e4r hybrider ocks\u00e5 utrustade med h\u00f6gsp\u00e4nningsledningar och farliga batterier. Dessutom tenderar hybrider att utg\u00f6ra en st\u00f6rre risk f\u00f6r fotg\u00e4ngare, s\u00e4rskilt om de endast k\u00f6rs i elektriskt l\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Extra vikt inneb\u00e4r extra s\u00e4kerhet<\/h2>\n\n\n\n

Logiken bakom detta \u00e4r ganska enkel. N\u00e4r en tyngre bil krockar med en l\u00e4ttare bil \u00e4r kraften som den st\u00f6rre bilen ut\u00f6var st\u00f6rre, vilket tenderar att skjuta bort den l\u00e4ttare bilen. Detta resulterar i att den l\u00e4ttare bilen \u00e4r mer ben\u00e4gen att f\u00e5 strukturella skador, vilket ofta leder till allvarliga olyckor.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar som Toyota Highlander v\u00e4ger till exempel cirka 350 pund mindre \u00e4n en Toyota Highlander Hybrid. S\u00e5dana skillnader verkar inte vara s\u00e5 stora p\u00e5 pappret, men n\u00e4r du f\u00e4rdas i h\u00f6gre hastigheter kan \u00e4ven en liten viktf\u00f6rdel g\u00f6ra en enorm skillnad.<\/p>\n\n\n\n

Vissa hybridbilar \u00e4r konstruerade p\u00e5 ett s\u00e4tt som \u00f6kar den strukturella styvheten genom att batterierna placeras platt p\u00e5 bilens undersida. Detta g\u00f6rs av s\u00e4kerhetssk\u00e4l, men det inneb\u00e4r ocks\u00e5 att sj\u00e4lva bilen \u00e4r lite mer strukturellt stabil, och allt detta kan ocks\u00e5 hj\u00e4lpa dig vid en eventuell krock.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r f\u00f6r tysta n\u00e4r de k\u00f6rs i EV-l\u00e4ge<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om hybrider tenderar att vara s\u00e4krare fr\u00e5n bakom ratten \u00e4r hybrider dock ett allvarligare hot om du \u00e4r fotg\u00e4ngare. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att hybrider k\u00f6rs i EV-l\u00e4ge, och som s\u00e5dana \u00e4r de praktiskt taget tysta.<\/p>\n\n\n\n

Enligt IIHS l\u00f6per fotg\u00e4ngare 20 % st\u00f6rre risk att bli p\u00e5k\u00f6rda av en hybrid p\u00e5 grund av det tysta k\u00f6rl\u00e4get. P\u00e5 grund av detta arbetar m\u00e5nga myndigheter och biltillverkare runt om i v\u00e4rlden p\u00e5 ljudgeneratorer som borde g\u00f6ra hybrider h\u00f6rbara p\u00e5 grund av fotg\u00e4ngars\u00e4kerheten.<\/p>\n\n\n\n

Toyota har redan kommit p\u00e5 s\u00e4tt att varna n\u00e4rliggande fotg\u00e4ngare genom att avge h\u00f6ga ljud till alla runt bilen. M\u00e5let med s\u00e5dana ljud \u00e4r att hitta den perfekta balansen mellan att irritera fotg\u00e4ngaren och varna honom om ett kommande hot.<\/p>\n\n\n\n

Batterier och kablar med h\u00f6g sp\u00e4nning \u00e4r inte s\u00e4kra<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om i stort sett varje aspekt av en hybridbil \u00e4r n\u00e4ra att vara helt och h\u00e5llet s\u00e4ker \u00e4r de elektriska h\u00f6gsp\u00e4nningsledningarna och sj\u00e4lva batterierna inte det. Dessa utg\u00f6r ett allvarligt hot, s\u00e4rskilt i h\u00e4ndelse av en olycka eftersom brandm\u00e4nnen m\u00e5ste vidta ytterligare f\u00f6rsiktighets\u00e5tg\u00e4rder n\u00e4r de hanterar en hybrid\/EV-olycka.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att illustrera lite ytterligare, batterier inneh\u00e5ller enorma m\u00e4ngder energi, och om en krasch skadar batterierna finns det en ganska stor chans att dessa batterier kommer att fatta eld. N\u00e4r de g\u00f6r det kan temperaturen \u00f6verstiga 5 000 grader, och s\u00e5dana br\u00e4nder kan inte bara sl\u00e4ckas med vanliga vatten- och skumslangar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven efter att du har lyckats sl\u00e4cka branden, om du inte har kylt ner batterierna, finns det en stor chans att dessa batterier kommer att ant\u00e4ndas om och om igen. F\u00f6rutom brandrelaterade problem kan alla som befinner sig p\u00e5 olycksplatsen l\u00e4tt bli chockade, s\u00e4rskilt eftersom vatten \u00e4r en elektrisk ledare.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 t\u00e4nka p\u00e5 alla de h\u00f6gsp\u00e4nningsledningar som l\u00f6per genom hela bilen. Dessa m\u00e5ste hanteras i enlighet med detta innan n\u00e5gon kan sk\u00e4ra eller borra i bilen, men problemet h\u00e4r \u00e4r att det inte finns n\u00e5gon konsensus om var dessa h\u00f6gsp\u00e4nningsledningar ska vara, och varje tillverkare g\u00f6r det p\u00e5 olika s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilka s\u00e4kerhets\u00e5tg\u00e4rder b\u00f6r man vidta n\u00e4r man arbetar med en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridbilars kretsloppssystem arbetar l\u00e5ngt \u00f6ver 400 volt i dag, \u00e4nda upp till 800 volt. Dessa kan vara extremt farliga, till och med d\u00f6dliga. Se d\u00e4rf\u00f6r till att alltid f\u00f6lja alla s\u00e4kerhetsf\u00f6reskrifter n\u00e4r du arbetar med komponenter i hybridbilars drivlinor. Se till att alltid v\u00e4nta minst 10 minuter efter att ha kopplat ur servicepluggen.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4r alltid elektriska isoleringshandskar innan du arbetar p\u00e5 n\u00e5got som \u00e4r skadat, sprucket eller trasigt. F\u00f6lj dessutom alltid alla varningsetiketter som finns p\u00e5 alla h\u00f6gsp\u00e4nningsdelar och se till att aldrig r\u00f6ra vid eller f\u00f6rs\u00f6ka byta eller reparera h\u00f6gsp\u00e4nningsledningar eller kontakter.<\/p>\n\n\n\n

Kan hybridbilar orsaka kraftiga explosioner?<\/h3>\n\n\n\n

Numera anv\u00e4nder de flesta hybridbilar batterier som tillverkas med nickelmetallhydridceller som tack och lov inte \u00e4r explosiva. \u00c5 andra sidan anv\u00e4nder elbilar litiumjonbatterier som \u00e4r brandfarliga och till och med kan explodera. Allt detta beror p\u00e5 att litiumjonbatterier \u00e4r mer energit\u00e4ta och kan ge mer energi.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om s\u00e5dana batterier kan explodera g\u00f6r biltillverkarna stora anstr\u00e4ngningar f\u00f6r att se till att n\u00e5got s\u00e5dant \u00e4r ytterst osannolikt att h\u00e4nda. Ett s\u00e4tt att uppn\u00e5 s\u00e5dana s\u00e4kerhetsniv\u00e5er \u00e4r att isolera alla andra battericeller om en cell skadas eller g\u00e5r s\u00f6nder. F\u00f6rutom dessa \u00e4r kortslutningar utformade f\u00f6r att koppla bort batteriet n\u00e4r det skadas.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

Oftast \u00e4r det ja. Hybridbilar sparar verkligen pengar om du anv\u00e4nder dem som s\u00e5dana. \u00c4ven om de kostar mer till en b\u00f6rjan kan s\u00e5dana kostnader teoretiskt sett \u00e5tervinnas genom n\u00e5gra \u00e5rs \u00e4gande. Dessutom \u00e4r hybrider s\u00e4kra, p\u00e5litliga och mindre skadliga f\u00f6r milj\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det nu ett bra tillf\u00e4lle att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en hybrid om du inte redan \u00e4r sugen p\u00e5 att \u00f6verg\u00e5 helt och h\u00e5llet till en elbil. Om du dock inte planerar att helt utnyttja hybriddrivlinan b\u00f6r du hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en hybrid.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Numera \u00e4r i stort sett alla massproducerade bilmodeller generellt sett s\u00e4kra, men det finns betydande skillnader mellan dem. Enligt en nyligen genomf\u00f6rd studie fr\u00e5n IIHS \u00e4r hybridfordon b\u00e4ttre p\u00e5 att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1619"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1619"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1619\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1619"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1619"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1619"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}