{"id":1617,"date":"2021-08-10T17:18:29","date_gmt":"2021-08-10T17:18:29","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1617"},"modified":"2021-08-10T17:18:29","modified_gmt":"2021-08-10T17:18:29","slug":"varfor-ar-hybridbilar-daliga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ar-hybridbilar-daliga\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r \u00e4r hybridbilar d\u00e5liga?"},"content":{"rendered":"\n

Vi lever i en tid av milj\u00f6medvetenhet som drivs av EV- och hybridteknik. \u00c4ven om massproduktion av elbilar \u00e4nnu inte \u00e4r p\u00e5 g\u00e5ng, \u00e4r hybrider ett utm\u00e4rkt s\u00e4tt att \u00f6verg\u00e5 fr\u00e5n den \u00e5lderdomliga f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn till en fullfj\u00e4drad elbil.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r m\u00e5nga saker f\u00f6r m\u00e5nga m\u00e4nniskor, men ingen kan f\u00f6rneka att det finns m\u00e5nga anledningar till att vi borde hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en hybrid just nu. \u00c4nda sedan 90-talet har hybriderna f\u00f6rb\u00e4ttrats i en konstant takt, och vi kan lugnt s\u00e4ga att det i dag \u00e4r en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r dock inte perfekta, och det finns n\u00e5gra nackdelar som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. En av dem \u00e4r den h\u00f6ga initiala kostnaden j\u00e4mf\u00f6rt med en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Dessutom tar det flera \u00e5r innan du f\u00e5r tillbaka de extra initiala kostnaderna som \u00e4r f\u00f6rknippade med en hybriddrivlina.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r de flesta hybrider nuf\u00f6rtiden inte gjorda f\u00f6r bilentusiaster eftersom de tenderar att vara l\u00e5ngsamma och tunga. Paketering \u00e4r ocks\u00e5 ett problem eftersom de flesta hybrider erbjuder mindre last- och inredningsutrymme j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6ga intr\u00e4deskostnader tenderar att avskr\u00e4cka potentiella hybridkunder.<\/h2>\n\n\n\n

Hybridbilar \u00e4r ofta utrustade med m\u00e5nga smarta br\u00e4nslesparande tekniker, men dessa tekniker \u00e4r dyra att utveckla. De tenderar d\u00e4rf\u00f6r att \u00f6ka startpriset f\u00f6r en hybrid, s\u00e5 mycket att det absolut \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att f\u00e5 ett litet sammanhang: du f\u00e5r r\u00e4kna med cirka 21 000 dollar f\u00f6r en ny gasdriven 2018 Chevy Malibu, men om du vill ha hybridversionen m\u00e5ste du betala ungef\u00e4r 7 000 dollar extra. Dessa skillnader tenderar att variera mellan olika modeller, men alla \u00e4r alltid n\u00e5gra tusen dollar ifr\u00e5n varandra.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att ytterligare illustrera skillnaderna har en vanlig bensindriven 2019 Ford Fusion ett MSRP p\u00e5 23 000 dollar, men en 2019 Fusion med hybriddrivlina kostar n\u00e4stan 28 000 dollar. Dessa prisskillnader tenderar ocks\u00e5 att variera fr\u00e5n ett m\u00e4rke till ett annat, hur som helst kostar en hybrid fortfarande betydligt mer.<\/p>\n\n\n\n

Illusionen av att f\u00e5 tillbaka de extra intr\u00e4deskostnaderna med br\u00e4nslebesparingar.<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor tenderar att r\u00e4ttf\u00e4rdiga det \u00f6kade intr\u00e4despriset genom att f\u00e5 igen just dessa kostnader genom att spara p\u00e5 br\u00e4nsle. \u00c4ven om detta kan fungera i teorin \u00e4r det i praktiken ganska sv\u00e5rt att avg\u00f6ra. F\u00f6r det f\u00f6rsta beror det i f\u00f6rsta hand p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar som Toyota Camry Hybrid kan f\u00e5 tillbaka de extra pengar som spenderats p\u00e5 bara tv\u00e5 \u00e5rs \u00e4gande, men bara om bensinpriserna stadigt ligger i den h\u00f6gre \u00e4nden. Om du d\u00e4remot k\u00f6pte Lexus LC500h n\u00e4r den f\u00f6rst kom ut m\u00e5ste du \u00e4ga den i tio \u00e5r innan du f\u00e5r tillbaka de extra intr\u00e4deskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom de initialt h\u00f6gre kostnaderna tenderar hybrider att kosta mer pengar att serva och underh\u00e5lla. Detta kan leda till att kostnaderna f\u00f6r en hybridbil \u00f6verstiger kostnaderna f\u00f6r en vanlig bensindriven bil. S\u00e5 mycket att det potentiellt kan ta mer \u00e4n 10 \u00e5r att f\u00e5 tillbaka de extra kostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar tenderar att vara tunga, l\u00e5ngsamma och ganska tr\u00e5kiga.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4stan 10 \u00e5r sedan m\u00f6ttes v\u00e4rlden av den s\u00e5 kallade ”Heliga treenigheten” av hyperbilar. Porsche 918 Spyder, McLaren P1 och Ferrari LaFerrari var de verkliga flaggb\u00e4rarna f\u00f6r framtiden. Alla tre \u00e4r utrustade med konventionella V8- eller V12-motorer parade med elmotorer.<\/p>\n\n\n\n

Efter lanseringen av dessa tre trodde folk att bilindustrin skulle f\u00f6rse oss med mer prisv\u00e4rda prestandainriktade hybridbilar, men s\u00e5 var helt enkelt inte fallet. Allt vi fick var en ny Honda\/Acura NSX hybrid som knappast uppfyllde n\u00e5gons f\u00f6rv\u00e4ntningar.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 att hybrider tenderar att vara tunga, och \u00f6kad vikt och prestanda \u00e4r sanna \u00e4rkefiender. F\u00f6rutom den extra vikten tenderar hybridbilar att ha ett onaturligt k\u00e4nnbart effektband, de \u00e4r inte lika smidiga och l\u00e5ter inte heller lika bra som en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor i sig sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Minskad praktisk anv\u00e4ndbarhet p\u00e5 grund av f\u00f6rpackningssk\u00e4l.<\/h2>\n\n\n\n

De flesta biltillverkare har kommit fram till att det b\u00e4sta s\u00e4ttet att anv\u00e4nda en hybriddrivlina \u00e4r att anv\u00e4nda den i ett befintligt chassi som utvecklats f\u00f6r bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Ett s\u00e5dant t\u00e4nkande gjorde det m\u00f6jligt f\u00f6r dem att spara en hel del pengar, men det innebar ocks\u00e5 att f\u00f6rpackningen inte kan vara lika effektiv som den skulle kunna vara p\u00e5 ett frist\u00e5ende hybridchassi.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av detta tenderar de flesta hybrider att offra last- och passagerarutrymme, s\u00e5 till den grad att det ibland f\u00f6rst\u00f6r dynamiken och den allm\u00e4nna praktiska karakt\u00e4ren i samband med en viss modell. \u00c4ven om detta forts\u00e4tter att f\u00f6rb\u00e4ttras med tiden \u00e4r det fortfarande inte ekonomiskt genomf\u00f6rbart att utveckla ett frist\u00e5ende hybridchassi f\u00f6r de flesta biltillverkare d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r hybridbilar verkligen s\u00e5 effektiva?<\/h3>\n\n\n\n

I dagens l\u00e4ge brukar tillverkarna lova en r\u00e4ckvidd p\u00e5 400 mil, men i verkligheten kommer du bara att f\u00e5 2\/3 av den r\u00e4ckvidden. Detta inneb\u00e4r att de tenderar att lova f\u00f6r mycket och g\u00f6ra falsk reklam eftersom de varken kan eller vill ta h\u00e4nsyn till allt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r hybridbilar bara effektiva om man verkligen anv\u00e4nder elmotorn till sin fulla potential, men det \u00e4r inte s\u00e5 m\u00e5nga som g\u00f6r det. Detta inneb\u00e4r att man fortfarande f\u00f6rlitar sig p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn i f\u00f6rsta hand, och elmotorn k\u00e4nns ibland som en gimmick.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybridbilar sv\u00e5rare att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts erbjuder hybridbilar en l\u00e5ng lista med intressanta och rymdtekniska l\u00f6sningar, men dessa delar av tekniken kostar mycket pengar att utveckla, dessutom kostar de \u00e4nnu mer pengar att serva och underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Om man bet\u00e4nker att den genomsnittliga serviceverkstaden m\u00e5ste k\u00f6pa helt nya verktyg bara f\u00f6r att diagnostisera ett problem med en elmotor verkar det som om de \u00f6kade underh\u00e5llskostnaderna i samband med hybridbilar \u00e4r motiverade, och oftast \u00e4r de det ocks\u00e5, men inte f\u00f6r \u00e4garen.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en hybrid?<\/h4>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r utformade f\u00f6r att spara pengar, men bara om du vidtar alla n\u00f6dv\u00e4ndiga f\u00f6rsiktighets\u00e5tg\u00e4rder. F\u00f6rs\u00f6k f\u00f6rst och fr\u00e4mst att dra nytta av alla skatteincitament som \u00e4r f\u00f6rknippade med att k\u00f6pa en hybrid, och f\u00f6rs\u00f6k att maximera elmotorns potential.<\/p>\n\n\n\n

I vissa \u00f6verbelastade st\u00e4der som London kanske du inte l\u00e4ngre beh\u00f6ver betala tr\u00e4ngselavgifter och andra kostnader som \u00e4r f\u00f6rknippade med en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Hybrider \u00e4r inte perfekta, men om du kan utnyttja hybridplattformen fullt ut b\u00f6r du definitivt \u00f6verv\u00e4ga en hybrid som ditt n\u00e4sta bilk\u00f6p.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi lever i en tid av milj\u00f6medvetenhet som drivs av EV- och hybridteknik. \u00c4ven om massproduktion av elbilar \u00e4nnu inte \u00e4r p\u00e5 g\u00e5ng, \u00e4r hybrider ett utm\u00e4rkt s\u00e4tt att \u00f6verg\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1617"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1617"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1617\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1617"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1617"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1617"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}