{"id":1592,"date":"2021-08-10T17:03:50","date_gmt":"2021-08-10T17:03:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1592"},"modified":"2021-08-10T17:03:50","modified_gmt":"2021-08-10T17:03:50","slug":"hur-du-gor-din-bil-hogre","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-du-gor-din-bil-hogre\/","title":{"rendered":"Hur du g\u00f6r din bil h\u00f6gre"},"content":{"rendered":"\n

Med tiden blir bilarna lite tr\u00e5kiga tack vare allt str\u00e4ngare regler f\u00f6r utsl\u00e4pp och buller. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r till och med de flesta prestandabilar numera utrustade med varvtalsbegr\u00e4nsare, partikelfilter och start-stopp-system.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om dessa system \u00e4r viktiga n\u00e4r det g\u00e4ller utsl\u00e4ppseffektivitet \u00e4r de inte s\u00e5 effektiva n\u00e4r det g\u00e4ller effektf\u00f6rlust och brist p\u00e5 sp\u00e4nning. Andra system som cylinderdeaktivering \u00f6kar din br\u00e4nsleeffektivitet samtidigt som motorljudet h\u00e5lls intakt.<\/p>\n\n\n\n

Vi som bilentusiaster tenderar att t\u00e4nka lite annorlunda. Vi uppskattar bilar p\u00e5 ett s\u00e4tt som allm\u00e4nheten inte g\u00f6r, och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r vi de enda som ens kan t\u00e4nka sig att g\u00f6ra en bil h\u00f6gre. Om bilen \u00e4r utrustad med en h\u00e4rligt ljudande motor, en V8-motor till exempel, \u00e4r det bara logiskt att \u00f6ppna upp den.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt finns det n\u00e5gra s\u00e4tt att g\u00f6ra en bil h\u00f6gre. Den mest extrema metoden av dem alla \u00e4r att raka r\u00f6r i bilen, det mest popul\u00e4ra s\u00e4ttet \u00e4r ett cat-back-system eller en upps\u00e4ttning nya headers. En del m\u00e4nniskor stansar bara ett h\u00e5l i avgasr\u00f6ret, andra investerar i h\u00f6gkvalitativt h\u00f6gtalar-nonsens.<\/p>\n\n\n\n

Straight-pipe-avgassystem – det racey alternativet<\/h2>\n\n\n\n

Straight piping \u00e4r ganska sj\u00e4lvf\u00f6rklarande eftersom det inneb\u00e4r att du g\u00f6r dig av med dina kattor och allt annat och l\u00e4mnar bara ett enda oavbrutet r\u00f6r fr\u00e5n din motor till ditt avgasr\u00f6r. Naturligtvis finns det m\u00e5nga f\u00f6rgreningar till denna metod eftersom den till och med \u00e4r olaglig i vissa l\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Ett straight-piped-avgasr\u00f6r \u00e4r inte n\u00e5got du vill k\u00f6ra varje dag p\u00e5 grund av det osofistikerade och ganska brummande ljudet. \u00c4ven om det kan l\u00e5ta sp\u00e4nnande att k\u00f6ra en bil som l\u00e5ter som en F1-bil eller ett flygplan \u00e4r det alldeles f\u00f6r h\u00f6gt och obehagligt.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat stort problem med denna metod \u00e4r att din bil sannolikt inte kommer att klara utsl\u00e4ppstesterna. De Co2-niv\u00e5er som ett oavbrutet avgassystem sl\u00e4pper ut \u00e4r mycket h\u00f6gre \u00e4n n\u00e5got lagligt. Det finns s\u00e4tt man kan kringg\u00e5 dessa och klara utsl\u00e4ppen, men s\u00e5dana metoder \u00e4r ocks\u00e5 olagliga.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r starkt rekommenderat f\u00f6r dig att hoppa \u00f6ver straight-piping eftersom det inte \u00e4r n\u00e4stan det b\u00e4sta alternativet att v\u00e4lja. Det m\u00e5 vara billigt och i vissa fall f\u00e5 din bil att bokstavligen spotta flammor ur avgaserna, men det \u00e4r ofta olagligt och alldeles f\u00f6r asocialt.<\/p>\n\n\n\n

Ett cat-back-system – det b\u00e4sta s\u00e4ttet att g\u00f6ra din bil h\u00f6gre<\/h2>\n\n\n\n

Ett cat-back-system byter ut hela ditt avgassystem fr\u00e5n katalysatorn till avgasutg\u00e5ngarna. S\u00e5dana system \u00e4r ocks\u00e5 ganska billiga och enkla att g\u00f6ra, och de f\u00f6rst\u00f6r inte dina utsl\u00e4ppsklassificeringar och ger inte heller upphov till ett fruktansv\u00e4rt brummande ljud som raka r\u00f6r g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Ett stort problem med raka r\u00f6r \u00e4r att du ofta m\u00e5ste g\u00f6ra en ECU remap, vilket i princip \u00e4r en justering av bilens elektroniska hj\u00e4rna. En s\u00e5dan trollkonst \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndig om du v\u00e4ljer ett cat-back-system, vilket inneb\u00e4r att din motorelektronik \u00e4r intakt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom det praktiska erbjuder ett cat-back-system ett djupare, mer uttalat ljud som ofta kan kontrolleras med hj\u00e4lp av en upps\u00e4ttning dedikerade klaffar inuti r\u00f6ren. I vissa fall kan du till och med ta full kontroll \u00f6ver avgassystemets ljudstyrka med en knapptryckning.<\/p>\n\n\n\n

Det finns massor av konkurrenskraftiga tillverkare av avgassystem d\u00e4r ute f\u00f6r i stort sett alla bilar som \u00e4r v\u00e4rda ett eftermarknadsavgassystem. Ett cat-back-system \u00e4r det b\u00e4sta s\u00e4ttet att g\u00f6ra din bil h\u00f6gre eftersom du kan kontrollera n\u00e4r och hur h\u00f6gljudd din bil ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Sportk\u00e5por – ger dig ljud och kraft<\/h2>\n\n\n\n

Headers \u00e4r den f\u00f6rsta delen av avgassystemet som \u00e4r ansluten till motorblocket. Dessa metallr\u00f6r p\u00e5minner lite om en bl\u00e4ckfisk och det \u00e4r de som \u00e4r i direkt kontakt med motorn. Som s\u00e5dana kan dessa metallr\u00f6r ibland h\u00e5lla ganska mycket motst\u00e5nd.<\/p>\n\n\n\n

Ett s\u00e5dant motst\u00e5nd resulterar i effektf\u00f6rlust eftersom fl\u00f6det i dina huvuds\u00e4ndare kan vara alltf\u00f6r intensivt. Om du byter ut dessa f\u00f6rgreningar mot en upps\u00e4ttning sportf\u00f6rgreningar kommer du sannolikt att g\u00f6ra hela avgassystemet mer fritt fl\u00f6dande vilket till och med borde \u00f6ka din bils effektutg\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att ge dig n\u00e5gra extra h\u00e4star kommer s\u00e5dana system ocks\u00e5 att f\u00f6rb\u00e4ttra din bils ljudniv\u00e5. Att byta ut headers \u00e4r dock vanligtvis mycket dyrare \u00e4n allt annat p\u00e5 den h\u00e4r listan, men de flesta g\u00f6r headers efter att de har gjort ett cat-back-system eller varje annan avgasmod.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det billigaste och snabbaste s\u00e4ttet att g\u00f6ra din bil h\u00f6gre?<\/h3>\n\n\n\n

Bara sl\u00e5 ett h\u00e5l i ditt avgassystem, bokstavligen. Om du verkligen sl\u00e5r ett h\u00e5l i avgassystemet, eller om du har gjort det oavsiktligt, kommer avgaserna att l\u00e4mna systemet utan att d\u00e4mpas och d\u00e4mpas av ljudd\u00e4mparen eller katterna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att g\u00f6ra detta \u00e4r det bara att borra ut ett h\u00e5l i din ljudd\u00e4mpare, men var medveten om att detta \u00e4r ganska dumt. Om det inte redan \u00e4r uppenbart. De flesta ljudd\u00e4mparh\u00e5l \u00e4r oavsiktliga, men det finns folk d\u00e4r ute som verkligen g\u00f6r detta.<\/p>\n\n\n\n

Har elbilar n\u00e5got k\u00f6rljud?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r de flesta elbilar tysta, men n\u00e5gon form av ljud avges n\u00e4r bilen k\u00f6r i l\u00e4gre hastigheter eller backar. Detta g\u00f6rs f\u00f6r att uppm\u00e4rksamma fotg\u00e4ngarna runt bilen p\u00e5 att bilen verkligen r\u00f6r sig, \u00e4ven om ljudet ibland knappt \u00e4r m\u00e4rkbart.<\/p>\n\n\n\n

Vissa tillverkare som Porsche och Audi \u00e4r till och med angel\u00e4gna om att utveckla s\u00e4rskilda futuristiska k\u00f6rljud f\u00f6r att tillgodose bilentusiaster och avgas\u00e4lskare.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de b\u00e4st klingande stora motorerna som finns till salu f\u00f6r n\u00e4rvarande?<\/h3>\n\n\n\n

Just nu \u00e4r V12-motorer p\u00e5 gr\u00e4nsen till utrotning, och Lamborghini Aventador Ultima \u00e4r Lamborghinis sista naturligt str\u00e4vade 6,5 l V12-motor, och den l\u00e5ter fenomenalt. F\u00f6rutom Aventador anv\u00e4nder \u00e4ven Ferrari 812 Competizione ett h\u00e4rligt klingande 6,5 N\/A V12-monster.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4st klingande V10-motorn just nu \u00e4r den som finns i Lamborghini Huracan (den enda V10-motorn som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns till salu). N\u00e4r det g\u00e4ller nuvarande V8-motorer \u00e4r Ford Mustang GT, Jaguar Project 8 och Dodge Demon de b\u00e4sta utan tvekan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Med tiden blir bilarna lite tr\u00e5kiga tack vare allt str\u00e4ngare regler f\u00f6r utsl\u00e4pp och buller. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r till och med de flesta prestandabilar numera utrustade med varvtalsbegr\u00e4nsare, partikelfilter och start-stopp-system.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1592"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1592"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1592\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1592"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1592"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1592"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}