{"id":1586,"date":"2021-08-10T17:00:32","date_gmt":"2021-08-10T17:00:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1586"},"modified":"2021-08-10T17:00:32","modified_gmt":"2021-08-10T17:00:32","slug":"vilken-ar-varldens-langsammaste-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-varldens-langsammaste-bil\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r v\u00e4rldens l\u00e5ngsammaste bil?"},"content":{"rendered":"\n

Topphastighet, effekt och acceleration \u00e4r n\u00e5gra av de viktigaste aspekterna n\u00e4r man k\u00f6per en superbil eller en sportbil. Effekten i sig \u00e4r viktig oavsett vilken typ av bil du k\u00f6per eftersom den s\u00e4ger mycket om hur effektiv bilen kommer att vara i motorv\u00e4gshastigheter.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan vill ingen k\u00f6pa en bil med mycket l\u00e5g effekt eftersom det inte \u00e4r meningsfullt i ett vardagligt scenario. Om du \u00e4r en av de personer som faktiskt vill ha en s\u00e5 l\u00e5ngsam bil som m\u00f6jligt kan du vara s\u00e4ker p\u00e5 att det finns ett par alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Folk tror att superbilar \u00e4r de verkliga nackv\u00e4ndarna, men n\u00e5got som en Peel P50 kommer definitivt att v\u00e4cka uppm\u00e4rksamhet, till och med mer \u00e4n en Porsche 911 till exempel. F\u00f6rutom den lilla P50 \u00e4r Azonic Aixam Coupe och Tata Nano ocks\u00e5 sm\u00e4rtsamt l\u00e5ngsamma.<\/p>\n\n\n\n

E-bilar brukar hyllas f\u00f6r sina accelerationstider, men Renault Twizy \u00e4r helt s\u00e4kert den l\u00e5ngsammaste elbilen p\u00e5 marknaden. Om du \u00e4lskar klassiska bilar ska du se till att kolla in Beetle Convertible fr\u00e5n 1973, men f\u00f6rv\u00e4nta dig inte att den h\u00e4r bilen n\u00e5gonsin n\u00e5r 60 mph i praktiken, precis som alla andra bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan.<\/p>\n\n\n\n

Peel P50<\/h2>\n\n\n\n

Peel P50 \u00e4r en banbrytande bil, liksom Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera RS och McLaren F1. Alla dessa fyra \u00e4r rekordbilar som officiellt erk\u00e4nns av Guinness rekordbok, men endast tre av dessa \u00e4r f\u00f6rknippade med topphastigheter p\u00e5 \u00f6ver 250 mph, och P50 \u00e4r inte en av dem.<\/p>\n\n\n\n

P50 fick faktiskt v\u00e4rldsrekordet f\u00f6r den minsta produktionsbilen p\u00e5 planeten med bara 41 tum i l\u00e4ngd och 51 tum i bredd. Som s\u00e5dan skulle man kunna f\u00f6rv\u00e4nta sig att P50 skulle vara en snabb liten gokart tack vare en l\u00e4ttviktskropp, men nej, P50:s topphastighet n\u00e5r knappt upp till 35mph.<\/p>\n\n\n\n

Azonic Aixam<\/h2>\n\n\n\n

Azonic Axiam ser snabb och attraktiv ut tack vare en sportig design, tv\u00e5f\u00e4rgad lackering och en l\u00f6jligt \u00f6verdriven effekt p\u00e5 5,6 h\u00e4stkrafter. Aixam \u00e4r ett f\u00f6retag som lyckas erbjuda bilar som \u00e4r byggda med stadsk\u00f6rning i \u00e5tanke, och f\u00f6rv\u00e4nta dig inte att se n\u00e5gon av deras bilar p\u00e5 n\u00e5gon typ av motorv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Aixam Coupe Evo \u00e4r otroligt l\u00e5ngsam, s\u00e5 mycket att P50 verkar som en Ferrari bredvid den. I en dragrace skulle P50 r\u00f6ja upp den sportiga Aixam Evo eftersom Aixam Evo endast har en topphastighet p\u00e5 27 mph. Aixam Coupe \u00e4r s\u00e5 l\u00e5ngsam att du inte ens beh\u00f6ver ett k\u00f6rkort f\u00f6r att k\u00f6ra en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Tata Nano<\/h2>\n\n\n\n

Tata Nano \u00e4r den minsta popul\u00e4ra indiska bilen p\u00e5 marknaden. Nano \u00e4r ganska j\u00e4mf\u00f6rbar med den tidigare n\u00e4mnda Aixam Coupe n\u00e4r det g\u00e4ller styling och hastighet. Dessutom beh\u00f6ver du inte heller n\u00e5got k\u00f6rkort f\u00f6r att k\u00f6ra detta fyrhjuliga monster av en bil.<\/p>\n\n\n\n

Nano drivs av en 38 hk stark 624cc tv\u00e5cylindrig motor som kan n\u00e5 60mph s\u00e5 sm\u00e5ningom. Tata anger dock att det tar cirka 30 sekunder att n\u00e5 60 mph, men om du befinner dig i n\u00e5gon form av lutning kommer du aldrig att n\u00e5 60 mph.<\/p>\n\n\n\n

Renault Twizy<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att alla bilar som n\u00e4mns h\u00e4r f\u00f6rutom P50 \u00e4r genuint anv\u00e4ndbara i en stadsk\u00f6rning tack vare en kompakt design, bra sikt och billiga br\u00e4nsle- och underh\u00e5llskostnader. Renault Twizy d\u00e4remot \u00e4r ett ganska popul\u00e4rt transportmedel i Frankrike, s\u00e4rskilt i Monaco.<\/p>\n\n\n\n

Twizy drivs av en motor p\u00e5 17 hk som kan n\u00e5 en toppfart p\u00e5 cirka 50 km\/h. En s\u00e5dan prestanda \u00e4r ganska otymplig f\u00f6r alla typer av k\u00f6rsituationer f\u00f6rutom sm\u00e5 och tr\u00e5nga stadsgator. Innan du \u00e5ker ut med din Twizy b\u00f6r du kontrollera v\u00e4derprognosen eftersom bilen inte har n\u00e5gra d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

1974 VW Beetle Cabriolet<\/h2>\n\n\n\n

VW Beetle gjordes f\u00f6r folket, av folket. D\u00e4rf\u00f6r var huvudm\u00e5let med VW Beetle tillf\u00f6rlitlighet och \u00f6verkomlighet. N\u00e4r Beetle introducerades var 30 mph otroligt snabbt, och Beetles konstruktion var aldrig avsedd att g\u00e5 \u00f6ver s\u00e5dana fantastiska hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

En tid p\u00e5 23,7 sekunder fr\u00e5n 0 till 60 mph \u00e4r rent ut sagt deprimerande f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken, men toppfarten \u00e4r lite mer betryggande p\u00e5 70-80 mph. Oavsett hur l\u00e5ngsam Beetle \u00e4r kan man helt enkelt inte hata en s\u00e5 h\u00e4r vacker bil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

#### Vad \u00e4r den snabbaste bilen i v\u00e4rlden?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r v\u00e4rldens snabbaste bil SSC Tuatara, men se till att ta denna topphastighet p\u00e5 316 mph med en nypa salt eftersom kontroversen som omger denna bil och rekordf\u00f6rs\u00f6ket \u00e4r ganska intensiv. Den n\u00e4st snabbaste bilen i v\u00e4rlden \u00e4r Bugatti Chiron Super Sport 300 med en toppfart p\u00e5 304mph.<\/p>\n\n\n\n

Koenigsegg Agera RS toppar p\u00e5 278mph, Hennessey Venom toppar p\u00e5 270mph och den legendariska Bugatti Veyron toppar p\u00e5 268mph. Vissa bilar som Koenigsegg Jesko eller Hennessey F5 f\u00f6rv\u00e4ntas n\u00e5 liknande eller h\u00f6gre hastigheter eller till och med \u00f6vertr\u00e4ffa dem inom en inte alltf\u00f6r avl\u00e4gsen framtid.<\/p>\n\n\n\n

#### Vilken \u00e4r den snabbaste bilen i v\u00e4rlden med en hastighet p\u00e5 0-60 km\/h?<\/h4>\n\n\n\n

En topphastighet p\u00e5 \u00f6ver 200 km\/h \u00e4r fantastiskt, men endast en liten andel av bilar som klarar av att k\u00f6ra \u00f6ver 200 km\/h n\u00e5r n\u00e5gonsin s\u00e5dana hastigheter. \u00c5 andra sidan \u00e4r det l\u00e4tt att uppleva 0-60mph-tider p\u00e5 under 3 sekunder, allt du beh\u00f6ver \u00e4r lite v\u00e4g och ett bra startkontrollsystem.<\/p>\n\n\n\n

Den snabbaste produktionsbilen f\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r Rimac Nevera med en 0-60mph-tid p\u00e5 1,85, vilket \u00e4r helt galet. Den n\u00e4st snabbaste 0-60 mph-bilen \u00e4r Tesla Model S Plain edition, som kan n\u00e5 60 mph p\u00e5 1,99 sekunder. Den snabbaste bilen med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r 992 Porsche Turbo S med en 0-60mph-tid p\u00e5 2,3 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

#### Vilken \u00e4r den snabbaste bilen i v\u00e4rlden p\u00e5 en kvartsmil?<\/h4>\n\n\n\n

I dragracingv\u00e4rlden anses en bil som k\u00f6rs p\u00e5 mindre \u00e4n 10 sekunder p\u00e5 en kvartsmil vara helt galen. Det finns en hel del bilar d\u00e4r ute som kan k\u00f6ra under 10 sekunder p\u00e5 en kvartsmil, men en bil som k\u00f6r under 9 sekunder p\u00e5 en kvartsmil \u00e4r inte n\u00e5got man ser varje dag.<\/p>\n\n\n\n

Bugatti Chiron Sports \u00e4r en lyxig hyperbil f\u00f6r 3,7 miljoner dollar med en kvartsmilstid p\u00e5 9,4 sekunder. Bilar som SSC Tuatara, Koenigsegg Agera RS och Porsche 918 Spyder \u00e4r ocks\u00e5 9-sekundersbilar. Den snabbaste serietillverkade bilen med kvarts-milstid \u00e4r RImac Nevera med en h\u00e4pnadsv\u00e4ckande kvarts-milstid p\u00e5 8,6 sekunder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Topphastighet, effekt och acceleration \u00e4r n\u00e5gra av de viktigaste aspekterna n\u00e4r man k\u00f6per en superbil eller en sportbil. Effekten i sig \u00e4r viktig oavsett vilken typ av bil du k\u00f6per<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1586"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1586"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1586\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1586"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1586"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1586"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}