{"id":1582,"date":"2021-08-10T16:58:55","date_gmt":"2021-08-10T16:58:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1582"},"modified":"2021-08-10T16:58:55","modified_gmt":"2021-08-10T16:58:55","slug":"vilken-bil-har-den-basta-parkeringshjalpen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-bil-har-den-basta-parkeringshjalpen\/","title":{"rendered":"Vilken bil har den b\u00e4sta parkeringshj\u00e4lpen?"},"content":{"rendered":"\n

Parkeringsassistanssystem \u00e4r gjorda f\u00f6r att g\u00f6ra parkeringsprocessen mycket enklare, men om du \u00e4r en erfaren f\u00f6rare \u00e4r chansen stor att du inte kommer att anv\u00e4nda s\u00e5dana system s\u00e5 ofta. Trots detta \u00e4r det alltid bra att veta att det finns ett kapabelt system som skyddar dig.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana system \u00e4r mest f\u00f6rdelaktiga f\u00f6r personer som saknar den n\u00f6dv\u00e4ndiga erfarenheten och expertisen, och s\u00e4rskilt de som inte k\u00e4nner sig s\u00e4kra n\u00e4r de parallellparkerar p\u00e5 en trafikerad gata. Parkeringsassistans \u00e4r en anv\u00e4ndbar funktion, men det finns olika sofistikeringsniv\u00e5er som dessa system erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

Vissa system kan bara v\u00e4gleda dig med h\u00f6rbara eller skriftliga instruktioner, andra kan ta \u00f6ver ratten, medan de mest avancerade systemen kan g\u00f6ra allt utan att m\u00e4nniskan beh\u00f6ver ingripa. Oavsett vilket system det handlar om, se till att h\u00e5lla ett k\u00e4nnande \u00f6ga p\u00e5 systemet hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r W223 Mercedes Benz S-klass utrustad med det mest avancerade parkeringsassistanssystemet, Tesla Model S kommer p\u00e5 n\u00e4ra andra plats. F\u00f6rutom dessa har \u00e4ven Audi A8 ett avancerat parkeringsassistanssystem och det g\u00f6r \u00e4ven Ford Expedition, BMW 5-serien och till och med Ford F150 och m\u00e5nga fler bilar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz S-klass<\/h2>\n\n\n\n

Under alla \u00e5r har den h\u00f6gsta niv\u00e5n av bilparkeringskomfort varit en v\u00e4l genomt\u00e4nkt och tidseffektiv betj\u00e4ntj\u00e4nst. Du skulle bara k\u00f6ra till hotellets ytterd\u00f6rr och en professionell betj\u00e4ntarbetsgivare skulle g\u00f6ra resten. Numera \u00e4r det mest bekv\u00e4ma s\u00e4ttet att parkera bilen att investera i den nya Mercedes Benz S-klass.<\/p>\n\n\n\n

Ett system som kallas Automated Valet Parking g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att l\u00e4mna bilen p\u00e5 en anvisad plats, g\u00e5 bort fr\u00e5n den och bilen hittar den n\u00e4rmaste parkeringsplatsen och parkerar sig sj\u00e4lv. N\u00e4r du kommer fram till garageinfarten beh\u00f6ver du bara trycka p\u00e5 n\u00e5gra knappar s\u00e5 kommer bilen tillbaka dit du l\u00e4mnade den.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model S<\/h2>\n\n\n\n

Just nu \u00e4r Tesla ett av de mest intressanta f\u00f6retagen p\u00e5 planeten av flera olika sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta startade Tesla-f\u00f6retaget bokstavligen en revolution inom bilindustrin genom att driva p\u00e5 elmotorn. F\u00f6rutom sj\u00e4lva motorn var Tesla ocks\u00e5 pionj\u00e4r inom futuristisk teknik som Smart Summon Mode.
Smart Summon-l\u00e4get \u00e4r fr\u00e4mst inriktat p\u00e5 parkeringsscenarier med tr\u00e5nga utrymmen d\u00e4r du inte har tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r att kliva in eller ut ur bilen. Systemet i sig klarar parallell eller vinkelr\u00e4t parkering, men den extra funktionen h\u00e4r \u00e4r m\u00f6jligheten att inte vara inne i bilen n\u00e4r den k\u00f6r in i eller ut ur parkeringsplatsen.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8<\/h2>\n\n\n\n

Audi A8 \u00e4r Audis flaggskepp i lyxsedan, och som s\u00e5dan \u00e4r Audi A8 n\u00e5got av en teknikfestival. \u00c4ven om A8 \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att f\u00e5 en grundlig uppdatering i \u00e5r eller n\u00e4sta \u00e5r \u00e4r den fortfarande utrustad med Audis AI Park Assist Package som borde g\u00f6ra hela parkeringsprocessen mycket enklare.<\/p>\n\n\n\n

Systemet drar nytta av en 360-graders 3D-kamera med massor av ultraljudssensorer som kan parkera bilen p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt. Bilen kommer att g\u00f6ra allt, allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att l\u00e5ta den g\u00f6ra det. F\u00f6rutom detta kan A8 \u00e4ven styras med en mobiltelefon utanf\u00f6r bilen om du vill n\u00e4rma dig eller l\u00e4mna en tr\u00e5ng parkeringsplats.<\/p>\n\n\n\n

BMW 5-serien<\/h2>\n\n\n\n

BMW 5-serien \u00e4r en av de mest ikoniska fyrad\u00f6rrars executive sedans genom tiderna, och det \u00e4r definitivt en av de b\u00e4sta BMW-modellerna som n\u00e5gonsin har introducerats. Som s\u00e5dan har 5-serien alltid massor av imponerande tekniska l\u00f6sningar, och parkeringsassistanssystemen \u00e4r extremt intressanta tack vare en speciell nyckel.<\/p>\n\n\n\n

5-serien kan g\u00f6ra alla vanliga parkeringsgrejer utan m\u00e4nskligt ingripande. Det inneb\u00e4r att 5-serien kan styra styrningen, gas- och bromspedalen och sj\u00e4lva v\u00e4xlarna. Den mest imponerande funktionen som 5-serien har \u00e4r den speciella fj\u00e4rrstyrningsnyckeln med en s\u00e4rskild peksk\u00e4rm.<\/p>\n\n\n\n

Ford Expedition\/Ford F150<\/h2>\n\n\n\n

Ford Expedition och nya Ford F150 anv\u00e4nder b\u00e5da derivat av samma parkeringshj\u00e4lpssystem. Dessa system kan parkera bilen utan m\u00e4nskligt ingripande. De kan ocks\u00e5 l\u00e4mna parkeringsplatsen utan n\u00e5got ingrepp samtidigt som de drar nytta av en speciell 360-graders sidosensorteknik.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att \u00e4ven dessa enorma SUV:er\/pickuper kan parallellparkera \u00e5t dig. Det \u00e4r verkligen vettigare att anv\u00e4nda s\u00e5dan teknik i en stor bil \u00e4n i en subkompakt hatchback. Som s\u00e5dan har Ford sett till att systemet \u00e4r p\u00e5litligt och alltid redo att hj\u00e4lpa till.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

#### \u00c4r parkeringshj\u00e4lpssystem v\u00e4rt det?<\/p>\n\n\n\n

N\u00f6dv\u00e4ndigheten av ett parkeringsassistanssystem beror i h\u00f6g grad p\u00e5 f\u00f6raren och bilen i fr\u00e5ga. Om du \u00e4r en erfaren, s\u00e4ker f\u00f6rare som vet hur man parkerar en bil oavsett situation \u00e4r parkeringsassistans inget annat \u00e4n en ren gimmick f\u00f6r dig, s\u00e4rskilt om du k\u00f6r en ganska kompakt bil.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot k\u00f6r en stor bil, eller om du helt enkelt saknar erfarenhet eller\/och sj\u00e4lvf\u00f6rtroende n\u00e4r det g\u00e4ller parallellparkering, \u00e4r dessa system definitivt till nytta. Oavsett om du beh\u00f6ver det eller inte, \u00e4r ett extra par \u00f6gon alltid anv\u00e4ndbart.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar har st\u00f6rst nytta av ett parkeringshj\u00e4lpssystem?<\/h4>\n\n\n\n

Om du kastar en blick p\u00e5 listan \u00f6ver de b\u00e4sta parkeringsassistanssystemen som n\u00e4mns ovan finns det ett \u00e5terkommande tema hos alla de bilar som n\u00e4mns. De \u00e4r stora och ibland sv\u00e5ra att se ut ur. Dessa typer av bilar \u00e4r de som gynnas mest av parkeringsassistanssystem.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en bil med parkeringshj\u00e4lp?<\/h4>\n\n\n\n

I de flesta fall inte. Det finns ingen anledning att k\u00f6pa en bil enbart p\u00e5 grund av detta system. Om du tror att du inte kommer att ha n\u00e5gon nytta av det, varf\u00f6r d\u00e5 sl\u00f6sa bort pengarna. Tillverkarna inser detta, s\u00e5 de tenderar att bunta ihop de inte s\u00e5 popul\u00e4ra alternativen med de mest popul\u00e4ra s\u00e5 att de kan g\u00f6ra en hygglig vinst.<\/p>\n\n\n\n

Om du saknar det n\u00f6dv\u00e4ndiga sj\u00e4lvf\u00f6rtroendet f\u00f6r att parkera p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt eller i n\u00e5gon form b\u00f6r du \u00f6va p\u00e5 det, eftersom det \u00e4r en viktig aspekt av att \u00e4ga en bil. M\u00e4nniskor b\u00f6r aldrig helt f\u00f6rlita sig p\u00e5 dessa system, och de b\u00f6r alltid vara l\u00e4ttillg\u00e4ngliga f\u00f6r att ta \u00f6ver kontrollen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Parkeringsassistanssystem \u00e4r gjorda f\u00f6r att g\u00f6ra parkeringsprocessen mycket enklare, men om du \u00e4r en erfaren f\u00f6rare \u00e4r chansen stor att du inte kommer att anv\u00e4nda s\u00e5dana system s\u00e5 ofta. Trots<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1582"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1582"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1582\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1582"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1582"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1582"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}