{"id":1578,"date":"2021-08-06T07:33:36","date_gmt":"2021-08-06T07:33:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1578"},"modified":"2021-08-06T07:33:36","modified_gmt":"2021-08-06T07:33:36","slug":"nar-andrades-bmw-3-serien","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nar-andrades-bmw-3-serien\/","title":{"rendered":"N\u00e4r \u00e4ndrades BMW 3-serien?"},"content":{"rendered":"\n

BMW 3-serien fick en helt ny design 2019. Den st\u00f6rsta f\u00f6r\u00e4ndringen var plattformen som 3-serien anv\u00e4nder samt implementeringen av ett st\u00f6rre utbud av motoralternativ. Den nya BMW 3-serien \u00e4r n\u00e5got l\u00e4ngre med 3 tum och har en f\u00f6rl\u00e4ngd hjulbas med 1,6 tum. Den nyare versionen ser f\u00f6ga f\u00f6rv\u00e5nande mer aggressiv ut \u00e4n den \u00e4ldre.<\/p>\n\n\n\n

Designf\u00f6rb\u00e4ttringar i BMW 3-serien 2019<\/h2>\n\n\n\n

BMW 3-serien har alltid varit ett riktm\u00e4rke f\u00f6r lyxiga premiumsedaner i det l\u00e4gre prisklassspektrumet. \u00c5r 2019 best\u00e4mde sig BMW f\u00f6r att g\u00f6ra en liten omdesign av sin \u00e4lskade och b\u00e4sts\u00e4ljande 3-serie. Den nya generationen lanserades och presenterades p\u00e5 Paris Motor Show 2018.<\/p>\n\n\n\n

Den nya designen \u00e4r n\u00e5got st\u00f6rre och ger fordonet ett mer aggressivt men \u00e4nd\u00e5 smidigt utseende. Det finns inte m\u00e5nga dramatiska f\u00f6r\u00e4ndringar men det k\u00e4nns modernt och snabbt till utseendet. Trots att den \u00e4r st\u00f6rre har den nya BMW 3-serien tappat lite vikt. Den \u00e4r f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt l\u00e4ttare med hela 121 lbs eller 55 kilo j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare versionen. Och med en ny f\u00f6rb\u00e4ttrad luftmotst\u00e5ndskoefficient p\u00e5 0,26 sk\u00e4r lyxsedanen l\u00e4tt genom luften i toppfart.<\/p>\n\n\n\n

Utv\u00e4ndiga f\u00f6r\u00e4ndringar av den nya BMW 3-serien<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r\u00e4ndringar i fronten<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller exteri\u00f6ren finns det n\u00e5gra visuella f\u00f6r\u00e4ndringar som du kan m\u00e4rka direkt. F\u00f6rutom att den nya BMW 3-serien \u00e4r n\u00e5got st\u00f6rre har den ocks\u00e5 ett mer aggressivt utseende. F\u00f6r att b\u00f6rja med fronten \u00e4r den traditionella dubbla njurgrillen fr\u00e5n BMW st\u00f6rre och placerad n\u00e5got h\u00f6gre. Inte bara det, utan denna BMW betonar att den \u00e4r en BMW genom att ytterligare f\u00f6rst\u00e4rka njurarna med kromade trimdelar.<\/p>\n\n\n\n

De standardm\u00e4ssiga full-LED-frontstr\u00e5lkastarna har en st\u00f6rre vinkel och ansluter till njurarna p\u00e5 ett skarpare och aggressivare s\u00e4tt. Motorhuven p\u00e5 nya BMW 3-serien verkar bulligare \u00e4n n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

Hjulen p\u00e5 den nya modellen \u00e4r ganska lika den f\u00f6rra. Ekrarna \u00e4r placerade p\u00e5 ett mycket mer separerat s\u00e4tt, samt \u00e4r tunnare \u00e4n de tidigare. Str\u00e5lkastarna \u00e4r mindre vinklade \u00e4n den tidigare BMW 3-serien och \u00e4r mer horisontella i j\u00e4mf\u00f6relse.<\/p>\n\n\n\n

Bakre f\u00f6r\u00e4ndringar<\/h3>\n\n\n\n

Trots att fronten \u00e4r ganska lik den f\u00f6rra, \u00e4r bakre delen av BMW 3-serien n\u00e5got mer dynamisk nu. Med en bredare C-stolpe \u00e4r bakluckan ganska vinklad upp\u00e5t och g\u00f6r att bakdelen ser mycket smidigare ut. Med en mjuk l\u00e4ppspoiler ser baksidan v\u00e4l f\u00e4rdig och snygg ut.<\/p>\n\n\n\n

De bakre bromsljusen \u00e4r mindre och mer eleganta med den mjuka kurvan fr\u00e5n bakspoilern som kommer ut i deras mitt. Baksidan \u00e4r n\u00e5got l\u00e5ngstr\u00e4ckt och p\u00e5minner n\u00e5got om den vackra Lexus RC.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rf\u00f6r\u00e4ndringar i den nya BMW 3-serien<\/h2>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med exteri\u00f6ren finns det inte m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ndringar i interi\u00f6ren. Samma treekiga ratt finns kvar, liksom andra emblematiska BMW-element som iDrive-kontrollen, den styva v\u00e4xelspaken och infotainment. I den nyare versionen k\u00e4nns det som om kup\u00e9n \u00e4r mindre separerad n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rarplats och passagerarplats eftersom det inte finns n\u00e5gon l\u00e5g tunn v\u00e4gg placerad mellan dem, precis till h\u00f6ger om v\u00e4xelspaken, som den \u00e4ldre modellen hade.<\/p>\n\n\n\n

Den centrala infotainmenten har flyttats fr\u00e5n instrumentbr\u00e4dans \u00f6vre del och \u00e4r ist\u00e4llet mer s\u00f6ml\u00f6st integrerad i instrumentbr\u00e4dan. Det verkar vara en stor f\u00f6rb\u00e4ttring eftersom den fortfarande \u00e4r n\u00e4ra v\u00e4gen, d\u00e4r f\u00f6raren ska titta under k\u00f6rningen, utan att distrahera honom f\u00f6r mycket. Andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda f\u00f6r\u00e4ndringar i interi\u00f6ren \u00e4r att det analoga klustret har bytts ut mot en helt ny helt digital uppst\u00e4llning.<\/p>\n\n\n\n

Motorn i den nya BMW 3-serien G20\/G21<\/h2>\n\n\n\n

BMW G20 \u00e4r sedanversionen av den nya BMW 3-serien och precis som vagnen G21 f\u00f6r med sig en hel del motoralternativ. Det finns 6-v\u00e4xlade manuella tillg\u00e4ngliga v\u00e4xell\u00e5dor samt 8-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5dor som ofta f\u00f6redras.<\/p>\n\n\n\n

Tillg\u00e4ngliga bensinmotorer:
\u25cf 1.5 L B38 l3
\u25cf 2,0 L B48 l4
\u25cf 3,0 L B58 l6
\u25cf 3.0 L S58 l6
\u25cf Samt en turboladdad bensin PHEV 2.0 L B48 l4.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorer:
\u25cf 2.0 L B47 l4
\u25cf 3.0 L B57 l6<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom alla dessa motoralternativ finns det ocks\u00e5 en plug-in hybridversion med en l4-turbo plus en elmotor som introduceras.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet i BMW 3-serien G20\/G21<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de G20 och G21 fick 5 stj\u00e4rnor av 5 i det europeiska programmet f\u00f6r bed\u00f6mning av nya bilar (Euro NCAP) med det fantastiska betyget 97 % f\u00f6r vuxna passagerare och 87 % f\u00f6r barnpassagerare. Dessutom fick den ocks\u00e5 76 % f\u00f6r s\u00e4kerhetsassistans och 87 % f\u00f6r fotg\u00e4ngare, vilket \u00e4r bra resultat. BMW 3-serien \u00e4r s\u00e5 s\u00e4ker som n\u00e5got fordon kan vara.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

I vilka versioner finns den nya BMW 3-serien?<\/h3>\n\n\n\n

Nya BMW 3-serien 2019 – 2020 finns i versionerna Sport Line, M Sport och SE. Beroende p\u00e5 ditt val b\u00f6rjar priserna fr\u00e5n cirka 49 000 dollar fr\u00e5n grundutrustningen Sedan och str\u00e4cker sig hela v\u00e4gen upp till 80 000 dollar f\u00f6r M-Sport som \u00e4r toppen av serien och f\u00f6r med sig en ganska kraftfull motor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r den nya BMW 3-serien bra bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Den nya BMW 3-serien har en otroligt responsiv hantering och ger ett enormt k\u00f6rgl\u00e4dje. BMW 3-serien erbjuder ett brett utbud av motoralternativ som passar de flesta behov, men om du satsar p\u00e5 lyxsedanen, spendera n\u00e5gra extra pengar och skaffa den st\u00f6rre motorn, du kommer inte att \u00e5ngra det.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest p\u00e5litliga BMW 3-serien som n\u00e5gonsin tillverkats?<\/h3>\n\n\n\n

Efter \u00e5r 2000 \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga BMW 3-serien den icke-turboladdade E90 3-serien som tillverkades 2006. Trots att den inte har den mest kraftfulla motorn har m\u00e5nga f\u00f6rare rapporterat att de har n\u00e5tt mer \u00e4n 200 000 mil med detta fordon.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot letar efter en BMW som \u00e4r \u00e4ldre \u00e4n \u00e5r 2000 \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga BMW E36 3-serien fr\u00e5n 1993 – 2000.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 3-serien fick en helt ny design 2019. Den st\u00f6rsta f\u00f6r\u00e4ndringen var plattformen som 3-serien anv\u00e4nder samt implementeringen av ett st\u00f6rre utbud av motoralternativ. Den nya BMW 3-serien \u00e4r n\u00e5got<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1578"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1578"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1578\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1578"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1578"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1578"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}