{"id":1576,"date":"2021-08-06T07:30:08","date_gmt":"2021-08-06T07:30:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1576"},"modified":"2021-08-06T07:30:08","modified_gmt":"2021-08-06T07:30:08","slug":"den-mest-kraftfulla-bmw-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/den-mest-kraftfulla-bmw-motorn\/","title":{"rendered":"Den mest kraftfulla BMW-motorn"},"content":{"rendered":"\n

BMW M8 har den mest kraftfulla BMW-motorn som BMW n\u00e5gonsin har tillverkat – S63 bensin-twinturbo. M8 Competition drivs av en direktinsprutad 4,4 L V8 twin-turbo-motor med 4,4 L som har 617 h\u00e4stkrafter och n\u00e5r fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 3,0 sekunder med en topphastighet p\u00e5 155 miles per timme som \u00e4r elektroniskt begr\u00e4nsad.<\/p>\n\n\n\n

Den 4,4 L S63 twin-turbo V8-motorn med dubbelturbo<\/h2>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla motor som BMW n\u00e5gonsin har tillverkat anv\u00e4nds f\u00f6r n\u00e4rvarande i F90 M5, M5 Competition, F91, 92, 93 M8 efter \u00e5r 2019 och modellerna F95 X5 och X6 efter \u00e5r 2020, till exempel X5 M och X6 M.<\/p>\n\n\n\n

S63 var ursprungligen baserad p\u00e5 N63-motorn, som debuterade med BMW X6 M. Den anv\u00e4nder ett pulsavst\u00e4mt, motor\u00f6verskridande avgasr\u00f6r som boostar motorn genom att st\u00e4ndigt sl\u00e4ppa ut pulser fr\u00e5n turbon vid varje enskild rotation av motorn. N63 var den f\u00f6rsta turboladdade V8-motorn som BMW tillverkade.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e4rg\u00e5ende avgasgrenarna inne i motorns V \u00e4r en innovation som kraftigt minskar turbof\u00f6rdr\u00f6jningen och \u00f6kar motorns termiska effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

S63 Motor kylsystem<\/h3>\n\n\n\n

S63-motorns kylsystem drivs huvudsakligen av en elektrisk pump som hj\u00e4lper till att cirkulera kylv\u00e4tska till turboladdarna och motorn. Oljepannan \u00e4r utrustad med en egen sekund\u00e4r frontkammare med en spolningspump f\u00f6r att se till att det alltid finns tillr\u00e4ckligt med oljetryck, \u00e4ven vid mycket h\u00f6ga hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Transmission<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6ga f\u00f6rv\u00e5nande \u00e4r b\u00e5de lyxsedanerna och BMW X SUV:erna som \u00e4r utrustade med S63 de snabbaste BMW:erna p\u00e5 banan. S63 levereras med det begr\u00e4nsade alternativet 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. \u00c5 andra sidan finns det ett tillg\u00e4ngligt k\u00f6rl\u00e4ge d\u00e4r du kan v\u00e4xla manuellt mellan v\u00e4xlarna. Drivelogic-knappen m\u00f6jligg\u00f6r n\u00e5gra l\u00e4gen som kan underl\u00e4tta din upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

4, 4 L S63 twin-turbo V8-motor tillf\u00f6rlitlighet<\/h3>\n\n\n\n

S63 \u00e4r inte bara den kraftfullaste BMW-motorn som n\u00e5gonsin producerats, den \u00e4r ocks\u00e5 en av de mest tillf\u00f6rlitliga. X5 M-f\u00f6rare har ofta rapporterat att deras SUV:er n\u00e5r mer \u00e4n 150 000 mil utan n\u00e5gra eller f\u00e5 reparationer.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med N63 som f\u00f6regick den \u00e4r S63 en mycket b\u00e4ttre byggd motor. Det \u00e4r en ganska stabil motor med det enda undantaget att den ibland l\u00e4cker vakuum.<\/p>\n\n\n\n

Andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda omn\u00e4mnanden av snabba BMW-motorer<\/h2>\n\n\n\n

BMW f\u00f6rlitar sig p\u00e5 prestanda och k\u00f6rgl\u00e4dje f\u00f6r att tillfredsst\u00e4lla sin fanbase. Motorer med h\u00f6ga varvtal har alltid lockat allm\u00e4nheten och kommer alltid att g\u00f6ra det. Att g\u00e5 hela v\u00e4gen upp till 9 000 varv per minut \u00e4r s\u00e4llsynt i de flesta bilar, men BMW g\u00f6r ingen besvikelse i detta avseende.<\/p>\n\n\n\n

S65 V8-motor<\/h3>\n\n\n\n

S65 V8-motorn anv\u00e4nds i BMW-modellerna E90 och E92 M3. Den ger 414 h\u00e4stkrafter och har en redline p\u00e5 8450 varv per minut vilket skulle entusiasmera de flesta sportbilsentusiaster. Det finns en anledning till att folk \u00e4lskar ljudet av Ferrari och det \u00e4r just de h\u00f6ga varvtalen som g\u00f6r den s\u00e5 vacker som den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

S70 \/ 2 V12 BMW-motor<\/h3>\n\n\n\n

BMW tillverkade den h\u00e4r motorn speciellt f\u00f6r superbilen McLaren F1, som designades av samma team som designar McLarens formel 1-bilar. Trots att den tillverkades 1992 f\u00f6rblev den h\u00e4r bilen med den snabbaste sugmotorn i v\u00e4rlden fram till 2013.<\/p>\n\n\n\n

Denna 6,1-liters V-12-motor med 48 ventiler \u00e4r utrustad med ett aluminiumblock och huvuden. Den ger 627 hk med en redline p\u00e5 7 500 rpm. Den v\u00e4ger endast 250 kg eller 550 lbs och betecknas utan tvekan som den b\u00e4sta motorn i historien. Tack vare denna kedjedrivna motor med ett vridmoment p\u00e5 480 lbs fot satte McLaren rekordet f\u00f6r v\u00e4rldens snabbaste bil i mer \u00e4n 10 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Med en variabel ventilstyrning och torrsumpsm\u00f6rjning tog BMW spelet till n\u00e4sta niv\u00e5 n\u00e4r de avsl\u00f6jade att motorn inklusive v\u00e4xell\u00e5dan inte skulle v\u00e4ga mer \u00e4n 550 pund.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8 Hybrid 3-cylindrig motor och elmotor<\/h3>\n\n\n\n

Med st\u00f6rsta s\u00e4kerhet skulle ingen f\u00f6rv\u00e4nta sig att en hybridmotor skulle n\u00e4mnas, men den h\u00e4r f\u00f6rtj\u00e4nar sin plats h\u00e4r. Med sin lansering 2014 bevisade BMW i8-fordonet att elfordon och prestandak\u00f6rning inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt utesluter varandra.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8 drivs av tv\u00e5 motorer, en bensinmotor och en elmotor. Tillsammans utg\u00f6r de 362 h\u00e4stkrafter och i8 n\u00e5r fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 5 sekunder. J\u00e4mf\u00f6rt med de 3 sekunder som S63 klarar verkar det f\u00f6rst\u00e5s ganska l\u00e5ngsamt, men den f\u00f6rtj\u00e4nar ett s\u00e4rskilt omn\u00e4mnande eftersom den \u00e4r en unik motor.<\/p>\n\n\n\n

Den 3-cylindriga turboladdade 1,5-litersmotorn ger 231 h\u00e4stkrafter och \u00e4r parat med en elektrisk motsvarighet som ger 131 h\u00e4stkrafter med en batterikapacitet p\u00e5 11. kWh. BMW kommer utan tvekan att forts\u00e4tta sin utveckling av hybridfordon och motorer eftersom i8 blev en stor succ\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilka motorer anv\u00e4nder BMW i allm\u00e4nhet?<\/h3>\n\n\n\n

BMW \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sina fantastiska prestanda och den k\u00f6rgl\u00e4dje som de ger sin fanbase. De utvecklar och anv\u00e4nder fr\u00e4mst inline-sex-motorer, \u00e4ven k\u00e4nda som straight-six-motorer. Trots att de flesta tillverkare och konkurrerande m\u00e4rken har \u00f6verg\u00e5tt till en V6-layout forts\u00e4tter BMW med inline-sex-motorerna och det fungerar utm\u00e4rkt. De tillverkar f\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4ven V10-, V12- och inline-tre-motorer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW:s motorer tillf\u00f6rlitliga?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW har ett rykte om d\u00e5lig tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 v\u00e4gen \u00e4r drivlinan solid och du skulle s\u00e4llan se n\u00e5gra allvarliga skador och behov av mycket kostsamma reparationer om du inte f\u00f6rsummar underh\u00e5llet av ditt fordon eller om du har k\u00f6rt mer \u00e4n 100 000 mil. T\u00e4nk f\u00f6rst\u00e5s p\u00e5 att olika modeller har olika motorer och att det i h\u00f6g grad beror p\u00e5 vad du v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-motorerna?<\/h3>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga BMW-motorn \u00e4r den som anv\u00e4nds i 3-serien E90.. \u00c5 andra sidan \u00e4r N52 l6-motorn inte den mest kraftfulla med den 2,5-liters sexcylindriga motorn och 215 h\u00e4stkrafter. Mer kraft \u00e4r inte alltid b\u00e4ttre n\u00e4r man talar om tillf\u00f6rlitlighet. M\u00e5nga f\u00f6rare rapporterade att de g\u00e5tt hela v\u00e4gen upp till 150 000 mil utan att ha n\u00e5gra problem med dessa motorer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M8 har den mest kraftfulla BMW-motorn som BMW n\u00e5gonsin har tillverkat – S63 bensin-twinturbo. M8 Competition drivs av en direktinsprutad 4,4 L V8 twin-turbo-motor med 4,4 L som har<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1576"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1576"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1576\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1576"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1576"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1576"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}