{"id":1556,"date":"2021-08-06T07:10:33","date_gmt":"2021-08-06T07:10:33","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1556"},"modified":"2021-08-06T07:10:33","modified_gmt":"2021-08-06T07:10:33","slug":"kraver-mercedes-premiumgas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kraver-mercedes-premiumgas\/","title":{"rendered":"Kr\u00e4ver Mercedes premiumgas?"},"content":{"rendered":"\n

Alla Mercedes-modeller, oavsett modell eller segment, kr\u00e4ver blyfri bensin. 91 oktan \u00e4r det l\u00e4gsta till\u00e5tna v\u00e4rdet som Mercedes \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och serviceverkst\u00e4der kan acceptera. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att premiumbensin kraftigt \u00f6kar chansen att den Mercedes du k\u00f6r kommer att h\u00e5lla mycket l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Vissa biltillverkare kr\u00e4ver inte att du anv\u00e4nder premium bensin, men Mercedes och m\u00e5nga andra premium lyxm\u00e4rken g\u00f6r det, eftersom anv\u00e4ndning av premium bensin kommer att gynna dig i det l\u00e5nga loppet.<\/p>\n\n\n\n

Dagens Mercedes-motorer \u00e4r ganska komplexa, packade med massor av olika sensorer och elektronik. F\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla korrekt effektivitet och sammanh\u00e5llning \u00e4r premiumgas ett m\u00e5ste. M\u00e5nga kunder har rapporterat att om du anv\u00e4nder vanligt br\u00e4nsle i din premiumgasklassade bil kommer kontrollampan f\u00f6r motorn s\u00e5 sm\u00e5ningom att t\u00e4ndas.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden mellan bensin med h\u00f6g oktantal (premium) och l\u00e5g oktantal.<\/h2>\n\n\n\n

Oktantalet \u00e4r oftast f\u00f6rknippat med den tid det tar f\u00f6r br\u00e4nslet att n\u00e5 t\u00e4ndningsstadiet. H\u00f6gklassig bensin \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett br\u00e4nsle av b\u00e4ttre kvalitet, det handlar mer om hur snabbt br\u00e4nslet ant\u00e4nds. Br\u00e4nslen med l\u00e5g oktantal kommer att ant\u00e4ndas mycket tidigare \u00e4n br\u00e4nslen med h\u00f6g oktantal, och br\u00e4nslen med h\u00f6gre oktantal har i allm\u00e4nhet ett h\u00f6gre motst\u00e5nd mot f\u00f6rant\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

Nyare Mercedes-motorer har ett h\u00f6gre kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande, vilket inneb\u00e4r att motorn skapar h\u00f6gre f\u00f6rbr\u00e4nningstemperaturer. Vissa biltillverkare anv\u00e4nder motorer som inte skapar s\u00e5dana temperaturer, och det \u00e4r anledningen till att de \u00e4r klassade f\u00f6r vanligt br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

Om du anv\u00e4nder vanligt br\u00e4nsle i din Mercedes-motor (som upplever h\u00f6gre f\u00f6rbr\u00e4nningstemperaturer) kan det faktiskt skada din motor och orsaka motorbultar p\u00e5 grund av f\u00f6rdetonationer. Det kommer ocks\u00e5 att s\u00e4nka din br\u00e4nsleeffektivitet, s\u00e5 det finns absolut ingen anledning f\u00f6r dig att inte anv\u00e4nda blyfri premiumbr\u00e4nsle till din Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Regelbunden anv\u00e4ndning av l\u00e5goktanigt br\u00e4nsle i en Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

Vid det h\u00e4r laget b\u00f6r du vara v\u00e4l medveten om att du inte b\u00f6r anv\u00e4nda vanlig bensin i Mercedes-bilar, men om du g\u00f6r det kommer detta att h\u00e4nda.
N\u00e4r du b\u00f6rjar anv\u00e4nda vanlig bensin kommer ingenting att h\u00e4nda, men bara i b\u00f6rjan dock.
Det finns en stor missuppfattning d\u00e4r ute som fr\u00e4mst beror p\u00e5 termerna ”premium” och ”vanlig” bensin. De flesta tror att det betyder att den ena bensinen bokstavligen \u00e4r premium eller b\u00e4ttre, medan den andra bara \u00e4r vanlig eller normal. Men terminologin f\u00f6rmedlar inte riktigt r\u00e4tt budskap. Det finns inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis n\u00e5gon kvalitetsh\u00f6jning av ”premium”, den enda verkliga skillnaden \u00e4r f\u00f6rant\u00e4ndningsmotst\u00e5ndet.
S\u00e5 om du anv\u00e4nder vanlig bensin i din Benz kommer du f\u00f6rmodligen att drabbas av f\u00f6rant\u00e4ndning, \u00e4ven k\u00e4nd som f\u00f6rdetonation. Du kommer att kunna h\u00f6ra det om du lyssnar noga. Motorn g\u00f6r en knackning, och den l\u00e5ter inte lika sammanh\u00e4ngande som den brukar g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Anv\u00e4ndning av premiumbr\u00e4nsle med h\u00f6g oktanhalt i bilar med normal br\u00e4nslekvalitet.<\/h2>\n\n\n\n

Men vad h\u00e4nder om det \u00e4r tv\u00e4rtom? L\u00e5t oss s\u00e4ga att din bil \u00e4r klassad f\u00f6r vanlig l\u00e5goktanig bensin. Om du anv\u00e4nder premiumbr\u00e4nsle i ett s\u00e5dant fall kommer du praktiskt taget inte att sk\u00f6rda n\u00e5gra f\u00f6rdelar. Det enda som s\u00e4kert kommer att h\u00e4nda \u00e4r den sm\u00e4rta du kommer att orsaka din pl\u00e5nbok.
AAA uppskattar att f\u00f6rarna sl\u00f6sar bort s\u00e5 mycket som 2 miljarder dollar per \u00e5r genom att anv\u00e4nda \u00f6verskottsgas i bilar som inte \u00e4r m\u00e4rkta f\u00f6r \u00f6verskottsgas. Folk tror att de tar b\u00e4ttre hand om sina bilar genom att anv\u00e4nda premiumgas, men sanningen \u00e4r att de bara sl\u00f6sar bort pengar.
Bensin och vin har mycket f\u00e5 saker gemensamt, men i b\u00e5da fallen tror m\u00e4nniskor att ett h\u00f6gre pris borde inneb\u00e4ra h\u00f6gre kvalitet, men s\u00e5 \u00e4r helt enkelt inte fallet. Om du \u00e4r os\u00e4ker p\u00e5 vilken bensin som rekommenderas f\u00f6r din bil kan du kolla i instruktionsboken.
”Premiumgas ger h\u00f6gre effekt” \u00e4r en av de vanligaste missuppfattningarna om premiumbr\u00e4nsle. Faktum \u00e4r att motorer med h\u00f6gre kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande vanligtvis \u00e4r motorer med premiumbr\u00e4nsle som faktiskt ger mer effekt \u00e4n motorer som kr\u00e4ver vanligt br\u00e4nsle. Men sj\u00e4lva br\u00e4nslet i sig g\u00f6r absolut ingen skillnad.<\/p>\n\n\n\n

Fakta att k\u00e4nna till om premiumbr\u00e4nsle<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket mer kostar premiumgas?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt AAA kostar premiumgas s\u00e5 mycket som 60 % mer \u00e4n vanligt br\u00e4nsle, eller till och med mer i vissa fall. Premiumgas kostar mer p\u00e5 grund av h\u00f6gre niv\u00e5er av f\u00f6rant\u00e4ndningsmotst\u00e5nd, vilket inneb\u00e4r att sj\u00e4lva br\u00e4nslet \u00e4r mycket mer raffinerat j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga br\u00e4nsles f\u00f6rant\u00e4ndningsmotst\u00e5nd.
Premiumgas kostar ocks\u00e5 mer av milj\u00f6sk\u00e4l. Premiumbr\u00e4nsle kostar mer att tillverka och raffinera. Dessutom dikterar lagarna om utbud och efterfr\u00e5gan ocks\u00e5 att premiumbr\u00e4nsle faktiskt borde kosta mer pengar j\u00e4mf\u00f6rt med vanligt br\u00e4nsle, eftersom bilar som \u00e4r m\u00e4rkta med vanligt br\u00e4nsle \u00e4r en dominerande majoritet.<\/p>\n\n\n\n

Hur farligt \u00e4r knackande motor?<\/h3>\n\n\n\n

Motorbultning \u00e4r effekten av att br\u00e4nsle- och luftblandningen ant\u00e4nds av sig sj\u00e4lv p\u00e5 grund av h\u00f6gre motortemperaturer, och inte av t\u00e4ndstift. Denna effekt intr\u00e4ffar vanligtvis i samma \u00f6gonblick som t\u00e4ndstiftet sj\u00e4lvt ocks\u00e5 ant\u00e4nder br\u00e4nsle- och luftblandningen. S\u00e5 i huvudsak \u00e4r det du f\u00e5r tv\u00e5 olika explosioner i cylindern i st\u00e4llet f\u00f6r en.
Om detta p\u00e5g\u00e5r under en l\u00e4ngre tid finns det en chans att f\u00f6rant\u00e4ndningen faktiskt kan skada kolvarna, till och med allvarligt i vissa fall. B\u00e5de priset och ol\u00e4genheterna som \u00e4r f\u00f6rknippade med en s\u00e5dan h\u00e4ndelse \u00e4r extremt h\u00f6ga. S\u00e5 anv\u00e4nd bara det v\u00e4rde som rekommenderas av tillverkaren, s\u00e5 borde du vara helt okej.<\/p>\n\n\n\n

Vad h\u00e4nder om jag r\u00e5kar h\u00e4lla dieselbr\u00e4nsle i min bil med gasmotor?<\/h3>\n\n\n\n

Du kanske tror att s\u00e5dana olyckor inte h\u00e4nder s\u00e5 ofta, men tyv\u00e4rr g\u00f6r de det. \u00c4r kommer l\u00e4nder som USA, d\u00e4r bensin \u00e4r det dominerande br\u00e4nslealternativet, h\u00e4nder detta inte lika ofta. Gasmunstycken har vanligtvis en annan f\u00e4rg \u00e4n dieselmunstycken, och de \u00e4r ocks\u00e5 annorlunda utformade av just dessa sk\u00e4l.
Men om du r\u00e5kar h\u00e4lla diesel i din gasbil f\u00e5r du inte k\u00f6ra den. Ring en mekaniker p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. \u00c4ven om det kan verka bra i b\u00f6rjan beror det mest p\u00e5 att du fortfarande k\u00f6r p\u00e5 den kvarvarande gasen i br\u00e4nslesystemet. Dieseln har f\u00f6rmodligen \u00e4nnu inte n\u00e5tt fram till sj\u00e4lva motorn.
Diesel \u00e4r mycket tjockare j\u00e4mf\u00f6rt med bensin; detta inneb\u00e4r att sj\u00e4lva pumpen kommer att ha sv\u00e5rt att pumpa in dieseln i motorn. Dessutom kommer filtren ocks\u00e5 att g\u00f6ra det sv\u00e5rare f\u00f6r dieseln att n\u00e5 sj\u00e4lva motorn. S\u00e5 du kommer med st\u00f6rsta sannolikhet bara att sluta med en igensatt motor. Oroa dig dock inte, din motor kommer inte att explodera eller n\u00e5got liknande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alla Mercedes-modeller, oavsett modell eller segment, kr\u00e4ver blyfri bensin. 91 oktan \u00e4r det l\u00e4gsta till\u00e5tna v\u00e4rdet som Mercedes \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och serviceverkst\u00e4der kan acceptera. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att premiumbensin kraftigt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1556"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1556"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1556\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1556"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1556"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1556"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}