{"id":1554,"date":"2021-08-06T07:09:07","date_gmt":"2021-08-06T07:09:07","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1554"},"modified":"2021-08-06T07:09:07","modified_gmt":"2021-08-06T07:09:07","slug":"vilken-ar-den-smidigaste-mercedes-suvn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-smidigaste-mercedes-suvn\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den smidigaste Mercedes SUV:n?"},"content":{"rendered":"\n

Den smidigaste Mercedes SUV:n \u00e4r Mercedes GLS. \u00c4ven om GLS inte riktigt \u00e4r en S-klass p\u00e5 styltor, som Mercedes g\u00e4rna kallar den, erbjuder GLS en bekv\u00e4m och smidig upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Den mellanstora GLE erbjuder ocks\u00e5 en smidig k\u00f6rning, tillsammans med i stort sett alla nya Mercedes SUV:er om de inte \u00e4r utrustade med offroadpaketet eller stora hjul eller sportiga fj\u00e4dringar. Mercedes prioriterar komfort n\u00e4r det g\u00e4ller SUV:er, och alla moderna Mercedes SUV:er \u00e5terspeglar verkligen detta.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLS<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes GLS-sortimentet b\u00f6rjar med GLS450 f\u00f6r 76 000 dollar utrustad med en 3,0-liters inline 6-motor som assisteras av Mercedes EQ-Boost-teknik. Alla versioner av GLS \u00e4r utrustade med en 9-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da som ocks\u00e5 \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r att ge en smidig v\u00e4xlingsupplevelse, vilket ytterligare \u00f6kar k\u00f6rkomforten.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4sta modell i sortimentet, och \u00e4ven Mercedes GLS med den h\u00f6gsta trimningen, \u00e4r GLS580 f\u00f6r 99 000 dollar. Den h\u00e4r versionen av GLS \u00e4r utrustad med en 4,0-liters BiTurbo V8, som ocks\u00e5 assisteras av Mercedes EQ Boost-teknik. 21-tums hjul \u00e4r standard p\u00e5 den h\u00e4r versionen, men du kan v\u00e4lja mindre hjul som bidrar till att \u00f6ka smidigheten i k\u00f6rningen.<\/p>\n\n\n\n

Den viktigaste utrustningen f\u00f6r \u00f6kad k\u00f6rkomfort \u00e4r AIRMATIC-fj\u00e4dringen. Det h\u00e4r systemet syftar till att skapa en perfekt balans mellan en mjuk, bekv\u00e4m k\u00f6rning och en komponerad rullfri k\u00f6rupplevelse i kurvorna. Systemet g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r f\u00f6raren att v\u00e4lja den perfekta k\u00f6rh\u00f6jden f\u00f6r varje milj\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Detta system kan ocks\u00e5 best\u00e4mma den perfekta \u00e5kh\u00f6jden beroende p\u00e5 k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llandena och kan ocks\u00e5 kompensera f\u00f6r eventuell extra vikt som l\u00e4ggs p\u00e5 fordonet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL<\/h2>\n\n\n\n

Om du har en liten budget och \u00e4nd\u00e5 vill ha en stor och bekv\u00e4m SUV kan den begagnade Mercedes GL-klassen passa dig b\u00e4st. GL upph\u00f6rde att tillverkas 2019 och ersattes senare av den tidigare n\u00e4mnda GLS.
GL \u00e4r utrustad med ett hyfsat luftfj\u00e4drande fj\u00e4dringssystem, kallat Magic Carpet Ride. Detta system syftar till att ge komfort, men vissa anser att det \u00e4r ”f\u00f6r kuddigt”.<\/p>\n\n\n\n

Vissa kunder f\u00f6redrar den h\u00e4r typen av k\u00f6rning eftersom den verkar extremt bekv\u00e4m, \u00e4ven om uppoffringen i dynamik kan vara en avst\u00e4ngning f\u00f6r andra. GL \u00e4r \u00e4nd\u00e5 fortfarande en duglig SUV och kan k\u00f6pas f\u00f6r mycket mindre \u00e4n den nya GLS.<\/p>\n\n\n\n

Den nyare GLS syftar till att hitta en balans mellan sport och komfort, men GL prioriterar komfort p\u00e5 bekostnad av underm\u00e5lig dynamik. Det \u00e4r en smaksak vilket system du egentligen f\u00f6redrar, men GLS erbjuder mer funktionalitet och ett multifunktionellt fj\u00e4dringssystem som passar fler k\u00f6rmilj\u00f6er.<\/p>\n\n\n\n

Maybach GLS<\/h2>\n\n\n\n

Om du inte har en budget och vill ha den mest k\u00f6rv\u00e4nliga Mercedes SUV som n\u00e5gonsin producerats \u00e4r nya Maybach GLS utan tvekan den b\u00e4sta. Maybach GLS erbjuder lyx utan gr\u00e4nser och syftar till att h\u00f6ja dina sinnen och avlasta dig fr\u00e5n den dagliga pendlingen.<\/p>\n\n\n\n

Maybach GLS \u00e4r utrustad med AIRMATIC-fj\u00e4dringen, men systemet i Maybach GLS \u00e4r lite mer avancerat – i kombination med Maybach-klassens Active Body Control kan den h\u00e4r SUV:n glida dig till din destination p\u00e5 ett sv\u00e4vande s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Modellen i fr\u00e5ga \u00e4r GLS600 Maybach. Den h\u00e4r SUV:n b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 160 000 dollar och \u00e4r mycket dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med den ”vanliga” toppmodellen Mercedes GLS 580, men den f\u00f6rs\u00f6ker kompensera f\u00f6r det genom att ge dig mer av allt.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r modellen delar samma drivlina som GLS580, men effekten har \u00f6kat fr\u00e5n 483 hk till 550 hk. Maybach GLS \u00e4r en fantastisk SUV, men den h\u00f6ga prislappen \u00e4r n\u00e5got sv\u00e5r att r\u00e4ttf\u00e4rdiga eftersom Maybach i princip erbjuder samma underlag som GLS580.<\/p>\n\n\n\n

Att hitta en smidig k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den smidigaste SUV:n som finns till salu i dag?<\/h3>\n\n\n\n

Den mest bekv\u00e4ma SUV:n p\u00e5 marknaden \u00e4r utan tvekan Rolls Royce Cullinan. Rolls b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 330-340 000 dollar och erbjuder en 6,7-liters V12-motor som ger 563 h\u00e4stkrafter. Cullinan v\u00e4ger s\u00e5 mycket som 3 ton och \u00e4r inriktad p\u00e5 komfort och endast komfort.
Och det \u00e4r den st\u00f6rsta skillnaden mellan Cullinan och alla andra premium-SUV p\u00e5 marknaden. De flesta SUV:er, inklusive GLS, syftar till att hitta en perfekt balans mellan sportighet och komfort, men inte Cullinan.<\/p>\n\n\n\n

Att erbjuda en hyfsat bekv\u00e4m k\u00f6rupplevelse och en hyfsat sportig upplevelse samtidigt \u00e4r praktiskt taget om\u00f6jligt, eftersom detta \u00e4r tv\u00e5 motsatta sidor av spektrumet. Och Rolls \u00e4r tydlig och orubblig n\u00e4r det g\u00e4ller att prioritera komfort. P\u00e5 grund av detta \u00e4r Cullinan helt enkelt o\u00f6vertr\u00e4ffad n\u00e4r det g\u00e4ller en smidig k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Hur du ytterligare kan \u00f6ka k\u00f6rkomforten i din bil<\/h3>\n\n\n\n

K\u00f6rkomforten kan manipuleras drastiskt. Samma bil kan erbjuda helt olika k\u00f6rkvalitet, beroende p\u00e5 k\u00f6rh\u00f6jd, hjulstorlek, d\u00e4mpar- och fj\u00e4dringsupps\u00e4ttningar samt d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rh\u00f6jden spelar ocks\u00e5 en stor roll, eftersom den perfekta fj\u00e4dringsr\u00f6relsen g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r bilen att h\u00e5lla sig smidig oavsett terr\u00e4ng. En bil utrustad med 22-tums hjul kommer aldrig att vara lika bekv\u00e4m som en bil med 19-tums hjul. Det finns helt enkelt mycket mindre d\u00e4ck f\u00f6r att absorbera st\u00f6tarna.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4mpare och fj\u00e4dringsuppst\u00e4llningar b\u00f6r kontrolleras d\u00e5 och d\u00e5 eftersom de kan variera under bilens hela livsl\u00e4ngd. Dessutom kan de d\u00e4ck du anv\u00e4nder p\u00e5 din bil ocks\u00e5 f\u00f6r\u00e4ndra k\u00f6rkvaliteten i riktning mot komfort eller styvare sportig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes AMG-modellerna lika bekv\u00e4ma som de vanliga Mercedes-modellerna?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r de inte. Mercedes AMG \u00e4r raka motsatsen till Maybach.
AMG erbjuder styvare fj\u00e4dringsupps\u00e4ttningar som i f\u00f6rsta hand \u00e4r inriktade p\u00e5 sportig k\u00f6rning. Vissa Mercedes-modeller med l\u00e4gre trim, som 53- eller 43 AMG-varianter, \u00e4r mer sammansatta, men AMG 63 S-varianterna \u00e4r vanligtvis antingen alldeles f\u00f6r styva i sportl\u00e4get eller alldeles f\u00f6r kuddiga i komfortl\u00e4get.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en bekv\u00e4m SUV \u00e4r en vanlig Mercedes-modell ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n en AMG-modell. Om du vill ha den b\u00e4sta k\u00f6rning som Mercedes erbjuder b\u00f6r du bara g\u00e5 vidare och k\u00f6pa S-klassen eftersom GLS inte kan matcha S-klassen, inte ens i Maybach-utrustningen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den smidigaste Mercedes SUV:n \u00e4r Mercedes GLS. \u00c4ven om GLS inte riktigt \u00e4r en S-klass p\u00e5 styltor, som Mercedes g\u00e4rna kallar den, erbjuder GLS en bekv\u00e4m och smidig upplevelse. Den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1554"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1554"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1554\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1554"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1554"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1554"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}