{"id":1550,"date":"2021-08-06T07:05:24","date_gmt":"2021-08-06T07:05:24","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1550"},"modified":"2021-08-06T07:05:24","modified_gmt":"2021-08-06T07:05:24","slug":"ar-mercedes-battre-an-cadillac","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-battre-an-cadillac\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes b\u00e4ttre \u00e4n Cadillac?"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r en europ\u00e9 anser att n\u00e5got \u00e4r b\u00e4st i sin klass h\u00f6r man ofta orden ”Mercedes av det ena och det andra”. En bra smarttelefon kallas till exempel ”smarttelefonernas Mercedes” eller en bra tv ”tv-apparaternas Mercedes”.<\/p>\n\n\n\n

I USA \u00e4r det vanligare att s\u00e4ga saker som ”The Cadillac of smartphones”. Det g\u00e5r inte att f\u00f6rneka att dessa tv\u00e5 m\u00e4rken representerar n\u00e5got av en nationell stolthet p\u00e5 b\u00e5da st\u00e4llena, men Cadillac kan helt enkelt inte m\u00e4ta sig med den enorma omfattning som Mercedes har.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att ytterligare upprepa skillnaden mellan marknadsandelarna f\u00f6r dessa tv\u00e5 imponerande m\u00e4rken s\u00e5lde Mercedes mer \u00e4n 2,3 miljoner bilar under 2019. \u00c5 andra sidan lyckades Cadillac bara s\u00e4lja omkring 156 000 bilar.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5t oss dela upp de olika fordonskategorierna f\u00f6r att j\u00e4mf\u00f6ra Mercedes och Cadillac sida vid sida.<\/p>\n\n\n\n

SUV:er<\/h2>\n\n\n\n

Trenderna inom bilindustrin f\u00f6r\u00e4ndras st\u00e4ndigt. P\u00e5 senare tid har folk b\u00f6rjat f\u00f6redra SUV:er framf\u00f6r sedans, och b\u00e5de Mercedes och Cadillac erbjuder exceptionellt utformade SUV:er. Men det \u00e4r tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4ttet och utf\u00f6randet som skiljer dem \u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SUV:er<\/h3>\n\n\n\n

De b\u00e4sta och mest popul\u00e4ra SUV:erna som Mercedes f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder \u00e4r GLE (standard- eller kup\u00e9version), GLS och G-Class\/G-Wagon. N\u00e4r det g\u00e4ller SUV-ikoner f\u00f6r bilar \u00e4r G-klassen i en egen liga. Den boxformade formen, den mjuka interi\u00f6ren och de kraftfulla motorerna har gett G-klassen ett m\u00e4rke som en sann ikon.<\/p>\n\n\n\n

GLE och GLS \u00e4r ett mer konservativt s\u00e4tt att bygga mellanstora och stora SUV:er. De \u00e4r v\u00e4lutrustade som standard och erbjuder m\u00e5nga olika s\u00e4kerhets- och teknikfunktioner. GLB och GLC \u00e4r ett par mindre SUV:er som fr\u00e4mst s\u00e4ljs i Europa. De erbjuder det mesta som de st\u00f6rre SUV:erna g\u00f6r, men till ett mer l\u00e4ttillg\u00e4ngligt pris.<\/p>\n\n\n\n

Cadillacs SUV:er<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller Cadillac finns det fem olika SUV:er att v\u00e4lja mellan. XT5- och XT6-modellerna \u00e4r ocks\u00e5 ganska v\u00e4lutrustade som standard och de erbjuder en hel del olika tillvalsutrustning.<\/p>\n\n\n\n

Cadillac XT5 och XT6 kan dock helt enkelt inte m\u00e4ta sig med Mercedes GLE, och s\u00e4rskilt GLS, n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rfining, design och byggkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 2020 sl\u00e4ppte Cadillac den nya Escalade. Escalade \u00e4r en fullstor flaggskepps-SUV fr\u00e5n Cadillac som ocks\u00e5 erbjuder kultstatus bland sina anh\u00e4ngare. Escalade erbjuder ocks\u00e5 en boxform, samtidigt som den \u00e4r moderniserad och l\u00e4tt kan tillfredsst\u00e4lla \u00e4ven de mest kr\u00e4vande k\u00f6parna, n\u00e4r det g\u00e4ller teknik.<\/p>\n\n\n\n

Vinnaren: Mercedes<\/h4>\n\n\n\n

Cadillac Escalade kan j\u00e4mf\u00f6ras med Mercedes G-klass, men den kommer till korta p\u00e5 kvalitetsavdelningen. Escalade \u00e4r visserligen n\u00e5got rymligare, men G-klassen vinner \u00e4nd\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller klass och kvalitet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 SUV-avdelningen gavs en klar f\u00f6rdel till Mercedes. \u00c4ven om Cadillac ocks\u00e5 erbjuder fantastiska SUV:er, s\u00e4rskilt den nyligen lanserade Escalade, \u00e4r Mercedes ett klart steg \u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Sedans<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes har segern p\u00e5 SUV-fronten, och n\u00e4r det g\u00e4ller sedanavdelningen \u00e4r det en \u00e4nnu tydligare seger f\u00f6r Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

I Mercedes h\u00f6rn finns C-klass, E-klass och S-klass. Dessa tre modeller har varit Mercedes m\u00e4rkes stolthet i \u00e5rtionden. Alla tre modellerna erbjuder en stark varum\u00e4rkesimage, bra motorer, modern design och en underbar interi\u00f6r. Mercedes h\u00e5ller st\u00e4ndigt p\u00e5 att uppdatera sina bilar s\u00e5 att de aldrig k\u00e4nns sistn\u00e4mnda eller daterade.<\/p>\n\n\n\n

I Cadillacs h\u00f6rn finns CT4 och CT5. De \u00e4r de tv\u00e5 b\u00e4sta Cadillac-modellerna eftersom de \u00e4r de enda tv\u00e5 sedans som Cadillac f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder. B\u00e5de CT4 och CT5 erbjuder modern design, potenta motorer och v\u00e4lgjorda interi\u00f6rer. De \u00e4r dock helt enkelt ingen match f\u00f6r den tyska trion p\u00e5 i stort sett alla avdelningar.<\/p>\n\n\n\n

Hatchbacks<\/h2>\n\n\n\n

Hatchbacks \u00e4r mycket mer popul\u00e4ra i Europa j\u00e4mf\u00f6rt med USA. Anledningen till detta \u00e4r att hatchbacks \u00e4r v\u00e4l l\u00e4mpade f\u00f6r sm\u00e5 stadsgator, vilket \u00e4r ganska vanligt i de flesta europeiska st\u00e4der. Och p\u00e5 grund av detta, och det faktum att Cadillac s\u00e4ljer ett f\u00e5tal fordon i Europa \u00e4nd\u00e5, \u00e4r Mercedes o\u00f6vertr\u00e4ffad p\u00e5 hatchback-avdelningen.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska fordon<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de Mercedes och Cadillac har precis kommit ig\u00e5ng med elbilssegmentet, s\u00e5 det \u00e4r f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga vilket m\u00e4rke som erbjuder b\u00e4ttre elbilar. Den enda helt elektriska frist\u00e5ende modellen fr\u00e5n Mercedes \u00e4r EQC, som i princip \u00e4r en glorifierad version av GLC, s\u00e5 den frist\u00e5ende delen \u00e4r ganska tveksam.<\/p>\n\n\n\n

Cadillac erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande noll elbilar, men snart kan den sl\u00e5ende SUV:n LYRIQ komma i produktion. LYRIQ ser otroligt futuristisk ut och den ska enligt uppgift klara mer \u00e4n 300 mil p\u00e5 en enda laddning.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Erbjuder Mercedes b\u00e4ttre tillf\u00f6rlitlighet och s\u00e4kerhet \u00e4n Cadillac?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r n\u00e5got mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n Cadillac, men det \u00e4r ingen st\u00f6rre skillnad. Mercedes placerade sig p\u00e5 20:e plats i USA Today’s lista \u00f6ver de mest p\u00e5litliga bilm\u00e4rkena och Cadillac f\u00f6ljde p\u00e5 21:a plats. B\u00e5de Mercedes och Cadillac lyckas placera sig ganska l\u00e5gt j\u00e4mf\u00f6rt med andra lyxbilsm\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet \u00e4r reglerna f\u00f6r s\u00e4kerhetsolyckor otroligt str\u00e4nga, och b\u00e5de Mercedes och Cadillac anses vara s\u00e4kra bilar. Men n\u00e4r det g\u00e4ller krocktester brukar Mercedes ligga i topp j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilm\u00e4rken, inte bara Cadillac.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes s\u00e5 \u00f6verl\u00e4gsen Cadillac?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes arbetar p\u00e5 en skala som \u00e4r mycket st\u00f6rre \u00e4n Cadillacs. De rena siffrorna kring Mercedes som globalt varum\u00e4rke \u00e4r mycket st\u00f6rre \u00e4n Cadillacs. Cadillac s\u00e4ljs fr\u00e4mst i USA och Kanada. Att se en Cadillac i Europa \u00e4r n\u00e5got av en enh\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes d\u00e4remot verkar globalt och Mercedesbilar \u00e4r ganska vanliga i n\u00e4stan alla delar av v\u00e4rlden. Mercedes kan spendera mer pengar p\u00e5 att utveckla bilar \u00e4n Cadillac eftersom Mercedes \u00e4r n\u00e5got av en mammut inom bilindustrin, medan Cadillac bara upptar en liten del av bilmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Och i detta segment \u00e4r exklusivitet inte en s\u00e5 viktig faktor. Cadillacs exklusivitet \u00e4r mer en konsekvens av d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning \u00e4n den ”exklusivitet” som vanligtvis f\u00f6rknippas med de mest exklusiva m\u00e4rkena p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Kan den amerikanska bilindustrin m\u00e4ta sig med den tyska bilindustrin?<\/h3>\n\n\n\n

Tja, den amerikanska bilindustrin klarar s\u00e4kert av att sl\u00e5 den tyska bilindustrin i USA. Och det beror delvis p\u00e5 att europeiska bilar drabbas av str\u00e4ng importbeskattning. Dessutom erbjuder tyskarna inga pick-ups, medan Ford F150 f\u00f6r n\u00e4rvarande lyckas ta f\u00f6rstaplatsen i nybilsf\u00f6rs\u00e4ljningen i USA.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes erbj\u00f6d visserligen X-klass ett tag och f\u00f6rs\u00f6kte ta den del av marknaden som F150 upptar. Men det misslyckades kapitalt eftersom Mercedes inte har n\u00e5gon historia av att tillverka pickuper.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r en europ\u00e9 anser att n\u00e5got \u00e4r b\u00e4st i sin klass h\u00f6r man ofta orden ”Mercedes av det ena och det andra”. En bra smarttelefon kallas till exempel ”smarttelefonernas Mercedes”<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1550"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1550"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1550\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1550"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1550"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1550"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}