{"id":1548,"date":"2021-08-06T07:04:02","date_gmt":"2021-08-06T07:04:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1548"},"modified":"2021-08-06T07:04:02","modified_gmt":"2021-08-06T07:04:02","slug":"de-mest-sallsynta-mercedes-benz-modellerna","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/de-mest-sallsynta-mercedes-benz-modellerna\/","title":{"rendered":"De mest s\u00e4llsynta Mercedes Benz-modellerna"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes \u00e4r ett bilf\u00f6retag som officiellt har funnits sedan 1926. Under Mercedes-m\u00e4rkets l\u00e5nga historia har det funnits m\u00e5nga olika modeller som du f\u00f6rmodligen aldrig kommer att se k\u00f6ra runt, p\u00e5 grund av deras v\u00e4rde och s\u00e4llsynthet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4llsynta Mercedes-modeller som Mercedes W196 fr\u00e5n 1954 eller Benz 540K Special Roadster fr\u00e5n 1936 har n\u00e5tt h\u00e4pnadsv\u00e4ckande h\u00f6ga priser p\u00e5 grund av s\u00e4llsynthet och efterfr\u00e5gan. Det tillverkades endast 15-25 av dessa modeller i kombination n\u00e5gonsin, och de anses vara de mest s\u00e4llsynta Mercedesbilarna eftersom inte m\u00e5nga av dem \u00f6verlevde in p\u00e5 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

Racerbilar<\/h2>\n\n\n\n

Om en biltillverkare vill delta i n\u00e5gon t\u00e4vlingsserie \u00e4r ett av villkoren f\u00f6r att f\u00e5 g\u00f6ra det att tillverka ett hyfsat antal homologerade versioner av sina t\u00e4vlingsbilar som \u00e4r avsedda f\u00f6r v\u00e4gk\u00f6rning. Dessa versioner \u00e4r vanligtvis mycket dyra, men inte lika mycket j\u00e4mf\u00f6rt med t\u00e4vlingsbilarna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har en l\u00e5ng historia inom motorsport, vilket \u00e4r anledningen till att m\u00e5nga av dessa t\u00e4vlingsbilar kostar s\u00e5 mycket. I b\u00f6rjan av 2000-talet tillverkade Mercedes en handfull CLK GTR SuperSport Editions. Den ”vanliga” CLK GTR tillverkades ocks\u00e5 i begr\u00e4nsade m\u00e4ngder, med s\u00e5 f\u00e5 som 20 fordon.<\/p>\n\n\n\n

De mest s\u00e4llsynta mest v\u00e4rdefulla CLK GTR:erna \u00e4r Roadsterversionen, med endast 6 stycken n\u00e5gonsin tillverkade, eller den tidigare n\u00e4mnda Super Sport Edition, med endast 5 stycken n\u00e5gonsin tillverkade. CLK GTR LM-bilen, som deltog i den legendariska t\u00e4vlingsserien Le Mans Endurance, \u00e4r ocks\u00e5 numrerad i enstaka siffror.<\/p>\n\n\n\n

Den troligen mest v\u00e4rdefulla Mercedes genom tiderna \u00e4r W196 fr\u00e5n 1954. Endast 9 av dem tillverkades n\u00e5gonsin, och en av dem s\u00e5ldes f\u00f6r 29,6 miljoner dollar 2013. Det finns inte m\u00e5nga av dem kvar.<\/p>\n\n\n\n

Prototyper och koncept<\/h2>\n\n\n\n

De flesta prototyper och konceptbilar tillverkas f\u00f6r speciella \u00e4ndam\u00e5l. Antingen f\u00f6r att visa upp ingenj\u00f6rs- eller designavdelningens f\u00f6rm\u00e5ga eller f\u00f6r att delta i speciella filmer eller videospel. Dessa bilar \u00e4r otroligt sv\u00e5ra att hitta. De tillverkas i s\u00e5 begr\u00e4nsade m\u00e4ngder att de flesta m\u00e4nniskor aldrig ens h\u00f6r talas om dem.<\/p>\n\n\n\n

En s\u00e5dan bil var 2014 \u00e5rs Mercedes Benz AMG Vision Gran Turismo, tillverkad f\u00f6r spelet Grand Turismo. Bilen var aldrig avsedd f\u00f6r produktion, men 5 av dem byggdes och blev lagliga p\u00e5 gatan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller de mest s\u00e4llsynta Mercedes v\u00e4gburna konceptbilarna \u00e4r C111 en av dem som presenterades p\u00e5 bilsalongen i Frankfurt 1969. Det byggdes bara 14 av dem n\u00e5gonsin. Dessa C111 kostar numera mer \u00e4n 10 miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes byggde ocks\u00e5 m\u00e5nga olika intressanta konceptbilar p\u00e5 2010-talet, till exempel Silver Arrow, Biome och F105. Det \u00e4r allm\u00e4nt ok\u00e4nt hur m\u00e5nga av dessa bilar de tillverkade, men de flesta tror att det r\u00f6r sig om mellan 1 och 9 enheter som n\u00e5gonsin tillverkades.<\/p>\n\n\n\n

Klassiker och sportbilar<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz klassiker \u00e4r otroligt popul\u00e4ra. Vissa modeller \u00e4r inte s\u00e5 s\u00e4llsynta j\u00e4mf\u00f6rt med de tidigare n\u00e4mnda t\u00e4vlingsbilarna och koncepten, men de har fortfarande otroliga prislappar.<\/p>\n\n\n\n

540K Special Roadster fr\u00e5n 1936-1944 \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra och eftertraktade klassikerna i bilsamlingssamh\u00e4llet. Dessa modeller s\u00e4ljs f\u00f6r l\u00e5ngt \u00f6ver 10 miljoner dollar, och det tillverkades bara omkring 25 av dem n\u00e5gonsin, varav kanske h\u00e4lften fortfarande \u00e4r i hyfsat skick idag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 1928 samarbetade Mercedes med ett franskt f\u00f6retag vid namn Saoutchik f\u00f6r att tillverka 6 Mercedes Benz 680S Saoutchik Torpedo tankliknande kryssare. Dessa bilar \u00e4r vansinnigt s\u00e4llsynta och de kostar l\u00e4tt mer \u00e4n 10 miljoner dollar. N\u00e4r en bil \u00e4r s\u00e5 s\u00e4llsynt \u00e4r det n\u00e4stan om\u00f6jligt att s\u00e4ga hur mycket de \u00e4r v\u00e4rda. Det handlar snarare om hur mycket du \u00e4r villig att betala.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 1935 best\u00e4llde Mercedes ocks\u00e5 6 ”autobahnversioner” av den redan imponerande 500K-modellen. Denna id\u00e9 gav upphov till Mercedes Benz 500k Autobahn Cruiser. Det \u00e4r en fantastisk bil som erbjuder den mjukaste k\u00f6rningen f\u00f6r l\u00e5nga autobahncruising till ett pris i det ensiffriga miljondollaromr\u00e5det.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes tillverkade ocks\u00e5 omkring 150 exemplar av den legendariska 1928 \u00e5rs Mercedes S-Type 26\/120\/180 Sports Tourer. Nu kan det tyckas att 150 bilar \u00e4r mycket j\u00e4mf\u00f6rt med de modeller som listas, men endast en handfull har framg\u00e5ngsrikt n\u00e5tt 2000-talet. Det \u00e4r om\u00f6jligt att s\u00e4ga hur m\u00e5nga av dessa som finns kvar, men de kostar ocks\u00e5 ett ensiffrigt miljonbelopp.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om s\u00e4llsynta bilar<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest s\u00e4llsynta bilarna genom tiderna?<\/h3>\n\n\n\n

Den mest s\u00e4llsynta bilen genom tiderna \u00e4r Ferrari 250 GT Spyder Convertible fr\u00e5n 1956. Det finns ”massor” av vanliga 250 GTO Coup\u00e9er, men bara en cabriolet. Det \u00e4r en av de mest eftertraktade klassikerna, om inte den mest eftertraktade klassikern genom tiderna. Bilen har en fantastisk estetik fr\u00e5n mitten av \u00e5rhundradet och fungerar som n\u00e5got av en tidskapsel av en sedan l\u00e4nge svunnen sk\u00f6nhet.<\/p>\n\n\n\n

Den mest s\u00e4llsynta konceptbilen genom tiderna \u00e4r den ovanliga Aston Martin Bulldog fr\u00e5n 70-talet. Det tillverkades ocks\u00e5 bara en av dessa, och den bytte \u00e4gare 2011 f\u00f6r 1,3 miljoner dollar. Bilen \u00e4r utrustad med en bestialisk V8 som ger \u00f6ver 600 h\u00e4stkrafter, och den tros kunna n\u00e5 237 MPH.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 bara ett exemplar av Maybach Exelero. Landjakten s\u00e5ldes f\u00f6r cirka 8 miljoner dollar 2011. Det \u00e4r en enorm bil med fantastiska proportioner som v\u00e4ger n\u00e4stan 3 ton.<\/p>\n\n\n\n

Kan man faktiskt s\u00e4tta ett pris p\u00e5 s\u00e4llsynta bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill veta hur mycket en vanlig bil \u00e4r v\u00e4rd kan du helt enkelt googla det. Om du vill veta hur mycket en bil i begr\u00e4nsad upplaga \u00e4r v\u00e4rd kan du ocks\u00e5 bara googla det. Om du vill veta hur mycket en riktigt begr\u00e4nsad bil kostar, ja, d\u00e5 kan du fortfarande bara googla det.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ta reda p\u00e5 hur mycket en Ferrari 250 GT Spyder Convertible fr\u00e5n 1956 \u00e4r v\u00e4rd eller en W196 Mercedes fr\u00e5n 1954 kan du inte g\u00f6ra det. Dessa bilar \u00e4r s\u00e5 otroligt begr\u00e4nsade att priset aldrig \u00e4r fastst\u00e4llt. Efterfr\u00e5gan p\u00e5 den h\u00e4r typen av bilar \u00e4r s\u00e5 \u00f6verdriven att det \u00e4r om\u00f6jligt att veta hur mycket n\u00e5gon av dem skulle kosta om de faktiskt lades ut till f\u00f6rs\u00e4ljning.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r effekterna av begr\u00e4nsad produktion p\u00e5 moderna bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Bilar med begr\u00e4nsad produktion blomstrar just nu, s\u00e4rskilt p\u00e5 marknaden f\u00f6r super- och sportbilar. N\u00e4stan varje Porsche 911 i begr\u00e4nsad upplaga som \u00e4r v\u00e4rd att diskutera kostar lika mycket eller ganska ofta till och med mer \u00e4n n\u00e4r den kom ut.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivningarna f\u00f6r den h\u00e4r typen av bilar \u00e4r ganska milda. Tillverkarna inser detta, s\u00e5 de forts\u00e4tter att pumpa ett obegr\u00e4nsat antal bilar i begr\u00e4nsad upplaga. N\u00e4r det g\u00e4ller superbilar \u00e4r detta den typ av bilar som alla vill \u00e4ga, s\u00e5 de skjuter ocks\u00e5 upp i v\u00e4rde s\u00e5 fort de kommer ut p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Marknaden blir dock l\u00e5ngsamt mer och mer m\u00e4ttad med bilar i begr\u00e4nsad upplaga, vilket f\u00e5r vissa att tro att eran med superbilar i begr\u00e4nsad upplaga kommer att ta slut, vilket orsakar en st\u00f6rning p\u00e5 superbilsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

En V8 Ferrari i begr\u00e4nsad upplaga \u00e4r n\u00e5got av ett favoritbarn inom superbilssegmentet, men f\u00f6rbi \u00e4r de dagar d\u00e5 dessa bilar s\u00e5ldes n\u00e4stan omedelbart. Numera \u00e4r Ferrari 488 Pista (en V8 Ferrari i begr\u00e4nsad upplaga) en ganska vanlig syn i superbilsutst\u00e4llningsrummet, och s\u00e4ljs inte f\u00f6r det h\u00f6gsta rekommenderade priset. Detta b\u00f6rjar bli vettigt, eftersom dessa begr\u00e4nsade upplagor inte \u00e4r s\u00e5 begr\u00e4nsade trots allt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes \u00e4r ett bilf\u00f6retag som officiellt har funnits sedan 1926. Under Mercedes-m\u00e4rkets l\u00e5nga historia har det funnits m\u00e5nga olika modeller som du f\u00f6rmodligen aldrig kommer att se k\u00f6ra runt, p\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1548"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1548"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1548\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1548"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1548"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1548"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}