{"id":1540,"date":"2021-08-02T08:06:13","date_gmt":"2021-08-02T08:06:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1540"},"modified":"2021-08-02T08:06:13","modified_gmt":"2021-08-02T08:06:13","slug":"basta-bilen-for-nattkorning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-bilen-for-nattkorning\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta bilen f\u00f6r nattk\u00f6rning"},"content":{"rendered":"\n

Att k\u00f6ra p\u00e5 natten kan ibland vara frustrerande, s\u00e4rskilt n\u00e4r det \u00e4r d\u00e5ligt v\u00e4der som sn\u00f6 eller kraftigt regn. S\u00e5 gott som alla nyare bilar finns med Xenon-, LED- eller till och med laserljus, antingen som standard eller som extra tillval.<\/p>\n\n\n\n

Str\u00e5lkastartekniken \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset viktigaste aspekten av nattk\u00f6rning. Halogenstr\u00e5lkastare kan bara ge dig en begr\u00e4nsad m\u00e4ngd ljus, och de \u00e4r det \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4msta str\u00e5lkastaralternativet som finns. Xenonstr\u00e5lkastare \u00e4r mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med halogenenheter, men de \u00e4r inte heller de b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

LED-str\u00e5lkastare b\u00f6r vara minimistandard om du planerar att tillbringa mycket tid p\u00e5 v\u00e4gen under kv\u00e4llarna. Se bara till att bilen i fr\u00e5ga inte bara erbjuder LED-dagsljus, utan \u00e4ven huvudstr\u00e5lkastarenheten b\u00f6r vara LED.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta str\u00e5lkastartekniken som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns tillg\u00e4nglig \u00e4r laserljus. F\u00f6rutom str\u00e5lkastarna kan du ocks\u00e5 \u00f6ka din medvetenhet med teknik f\u00f6r m\u00f6rkerseende och bl\u00e4ndfri bel\u00e4ggning f\u00f6r backspeglar som ska skydda dina \u00f6gon.<\/p>\n\n\n\n

De viktigaste skillnaderna mellan halogen-, xenon-, LED- och laserstr\u00e5lkastare<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r ordentliga str\u00e5lkastare en viktig aspekt av nattk\u00f6rning. Den \u00e4ldsta str\u00e5lkastartekniken och den \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4msta \u00e4r en halogenenhet. Halogenstr\u00e5lkastare h\u00e5ller vanligtvis i ungef\u00e4r 500-1000 timmar innan de g\u00e5r s\u00f6nder. N\u00e4r de g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r de l\u00e4tta och billiga att byta ut. Undvik halogenlampor om du tillbringar n\u00e5gon betydande tid med att k\u00f6ra i m\u00f6rker.<\/p>\n\n\n\n

Xenon- eller HID-str\u00e5lkastare (high-intensity discharge) introducerades p\u00e5 1990-talet som en enorm uppgradering av den traditionella halogenlampan. En genomsnittlig HID-enhet har mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 mycket lumen som en halogenenhet, den anv\u00e4nder mindre energi men kostar mer j\u00e4mf\u00f6rt med en halogenlampa.<\/p>\n\n\n\n

LED-str\u00e5lkastare \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande den gyllene standarden inom str\u00e5lkastartekniken eftersom de producerar den h\u00f6gsta m\u00e4ngden lumen och kan lysa upp mycket mer av v\u00e4gytan \u00e4n en HID-enhet. Nackdelarna \u00e4r att lysdioder tenderar att vara dyra och att de beh\u00f6ver s\u00e4rskild kylning f\u00f6r att fungera korrekt.<\/p>\n\n\n\n

Laserljus b\u00f6rjar l\u00e5ngsamt ta sig in i dyrare sedans fr\u00e5n BMW, Audi och Mercedes. Laserljus \u00e4r de \u00f6verl\u00e4gset mest avancerade ljusproducerande enheterna, och de aktiveras oftast i motorv\u00e4gshastigheter eftersom de kan lysa upp till 2 000 fot.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta bilar f\u00f6r nattk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Mazda 3<\/h4>\n\n\n\n

Mazda 3 hatchback representerar ett fantastiskt v\u00e4rde eftersom den erbjuder 2000-talets interi\u00f6r- och exteri\u00f6rdesign, LED-str\u00e5lkastare med automatisk helljusassistans och en upps\u00e4ttning antireflexspeglar f\u00f6r bak- och sidovysplar.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en relativt prisv\u00e4rd bil som \u00e4nd\u00e5 kan erbjuda dig massor av modern teknik \u00e4r Mazda 3 hatchback ett utm\u00e4rkt val. S\u00e4rskilt om du bet\u00e4nker att Mazda 3 ocks\u00e5 erbjuder \u00f6verl\u00e4gsen tillf\u00f6rlitlighet och underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz C-Klass<\/h4>\n\n\n\n

Nya Mercedes Benz C-klass k\u00e4nns och ser ut som en mer kompakt version av W223 S-klass. Som s\u00e5dan finns den nya C-klassen med otroligt avancerade LED-\/Laser-lampor som automatiskt kan bl\u00e4nda en del av sin ljusk\u00e4gla s\u00e5 att de inte bl\u00e4ndar den m\u00f6tande trafiken.<\/p>\n\n\n\n

C-Klassen kan anpassa sina lampor beroende p\u00e5 din omgivning, och allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att bara sitta d\u00e4r. F\u00f6rutom de fantastiska str\u00e5lkastarna har den nya C-klassen automatiskt dimbara speglar f\u00f6r att h\u00e5lla bl\u00e4ndningen p\u00e5 ett minimum, och en fantastisk upps\u00e4ttning omgivande belysning f\u00f6r att lysa upp st\u00e4mningen under l\u00e5nga nattliga k\u00f6rningar.<\/p>\n\n\n\n

Audi E-Tron GT<\/h3>\n\n\n\n

Det skulle inte vara r\u00e4ttvist att tala om ovan toppindustriell str\u00e5lkastarteknik utan att n\u00e4mna Audi. Audi var det f\u00f6rsta m\u00e4rket som inf\u00f6rde dagsljus med den banbrytande halobilen Audi R8. Audi l\u00e5g ocks\u00e5 i framkant n\u00e4r det g\u00e4llde laserstr\u00e5lkastarteknik med Audi R8 LMX.<\/p>\n\n\n\n

Audi E-Tron GT \u00e4r dock en av de mest intressanta elbilar som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar just nu tack vare en underbar interi\u00f6r och exteri\u00f6r design som \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n vad Tesla och Porsche erbjuder. Om du kombinerar det med fantastiska str\u00e5lkastare och bakljus som \u00e4r packade med all den senaste tekniken \u00e4r E-Tron GT ett utm\u00e4rkt val.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur ska jag k\u00f6ra p\u00e5 natten?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6r p\u00e5 natten finns det ett par saker du b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5. F\u00f6r det f\u00f6rsta b\u00f6r du k\u00f6ra l\u00e5ngsamt om du inte befinner dig p\u00e5 ett inh\u00e4gnat omr\u00e5de om du inte har r\u00e4tt str\u00e5lkastarteknik. En av de viktigaste aspekterna av avancerad ljusteknik \u00e4r f\u00f6rm\u00e5gan att i f\u00f6rv\u00e4g informera dig om potentiella faror.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom dessa b\u00f6r du ocks\u00e5 sakta ner n\u00e4r du n\u00e4rmar dig h\u00f6rn eftersom du aldrig vet vad som kan h\u00e4nda i andra \u00e4nden av h\u00f6rnet. Undvik att titta direkt p\u00e5 andras str\u00e5lkastare och se till att du inte bl\u00e4ndar andra f\u00f6rare om du inte har n\u00e5gra automatiska str\u00e5lkastare. Se upp f\u00f6r bl\u00e5siga str\u00e5lkastare och h\u00e5ll vindrutan ren.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag uppgradera min bils str\u00e5lkastare?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r ungef\u00e4r 10 \u00e5r sedan fanns bilar med antingen halogen- eller Xenon\/LED-str\u00e5lkastare. Om du ville ha Xenon\/LED-alternativet var du oftast tvungen att kryssa i alla r\u00e4tt alternativrutor. Om du inte har gjort det finns det s\u00e4tt att uppgradera dina str\u00e5lkastarenheter till Xenon- eller till och med LED-teknik.<\/p>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta alternativet \u00e4r att anv\u00e4nda OEM-delar om delarna \u00e4r utbytbara, vilket de ofta \u00e4r med en hel del kodning. F\u00f6rutom det kan du ocks\u00e5 v\u00e4lja de m\u00e5nga alternativ som finns i den stora v\u00e4rlden av eftermarknads- och tuningf\u00f6retag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r adaptiva str\u00e5lkastare v\u00e4rda det?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de tidigare versionerna var lite tveksamma, men alla nyare modeller b\u00f6r k\u00f6pas med adaptiva str\u00e5lkastare eftersom de verkligen hj\u00e4lper dig p\u00e5 l\u00e4ngre resor. Oavsett om du bara k\u00f6r p\u00e5 natten eller p\u00e5 dagen kommer adaptiva str\u00e5lkastare att g\u00f6ra att din bil beh\u00e5ller mer v\u00e4rde, vilket \u00e4r f\u00f6rdelaktigt n\u00e4r det \u00e4r dags att s\u00e4lja bilen.<\/p>\n\n\n\n

Laserstr\u00e5lkastare \u00e4r till exempel fantastiska, men de \u00e4r inte lika n\u00f6dv\u00e4ndiga som en anst\u00e4ndig upps\u00e4ttning adaptiva str\u00e5lkastare. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt beh\u00f6ver du inte st\u00e4ndigt justera dina helljus och halvljus beroende p\u00e5 m\u00f6tande trafik. Bilen kommer att g\u00f6ra det \u00e5t dig, och det borde ta bort anstr\u00e4ngningen vid l\u00e4ngre resor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att k\u00f6ra p\u00e5 natten kan ibland vara frustrerande, s\u00e4rskilt n\u00e4r det \u00e4r d\u00e5ligt v\u00e4der som sn\u00f6 eller kraftigt regn. S\u00e5 gott som alla nyare bilar finns med Xenon-, LED- eller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1540"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1540"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1540\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1540"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1540"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1540"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}