{"id":1494,"date":"2021-08-02T07:48:15","date_gmt":"2021-08-02T07:48:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1494"},"modified":"2021-08-02T07:48:15","modified_gmt":"2021-08-02T07:48:15","slug":"vilka-ar-nackdelarna-med-en-hybridbil-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-ar-nackdelarna-med-en-hybridbil-2\/","title":{"rendered":"Vilka \u00e4r nackdelarna med en hybridbil?"},"content":{"rendered":"\n

Under de senaste \u00e5ren har vi bevittnat n\u00e5got av en revolution. Enorma V12- och V10-motorer ers\u00e4tts med mindre slagvolym och turboladdning, och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn som helhet \u00e4r potentiellt p\u00e5 v\u00e4g ut.<\/p>\n\n\n\n

Bilindustrin g\u00e5r l\u00e5ngsamt \u00f6ver till elektricitet, och vissa m\u00e4rken som Audi planerar att helt upph\u00f6ra med utvecklingen av nyare f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer. Men just nu \u00e4r laddningsinfrastrukturen fortfarande i sin linda, och bekv\u00e4mligheten kan inte j\u00e4mf\u00f6ras med bensindrivna bilar.<\/p>\n\n\n\n

Och i en s\u00e5dan \u00f6verg\u00e5ng kan det vara en bra id\u00e9 att v\u00e4lja en hybrid. N\u00e4r allt kommer omkring \u00e4r en hybrid en \u00f6verg\u00e5ng mellan en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och en helt elektrisk bil. Men hybrider \u00e4r inte perfekta, de \u00e4r dyra, komplexa och kostsamma att s\u00e4kerst\u00e4lla.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom ger de fortfarande upphov till m\u00e5nga utsl\u00e4pp av fossila br\u00e4nslen och underh\u00e5llskostnaderna \u00e4r h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med en elbil eller en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Batterierna \u00e5tervinns inte och hybriderna \u00e4r tunga och inte s\u00e4rskilt roliga att k\u00f6ra dynamiskt.<\/p>\n\n\n\n

Ink\u00f6pskostnader f\u00f6r hybridfordon<\/h2>\n\n\n\n

Hybridbilar \u00e4r inte s\u00e5 popul\u00e4ra som vissa tillverkare f\u00f6rv\u00e4ntade sig att de skulle bli. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det inte s\u00e5 ekonomiskt f\u00f6rdelaktigt att utveckla en s\u00e5dan bil. Om man vill g\u00f6ra vinst m\u00e5ste man h\u00f6ja intr\u00e4despriset eftersom utvecklingskostnaderna \u00e4r h\u00f6ga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om n\u00e5got som en V8-motor kostar mest pengar att utveckla nuf\u00f6rtiden \u00e4lskar folk V8:or och tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga m\u00e4nniskor kommer att k\u00f6pa en V8 f\u00f6r att det ska vara ekonomiskt l\u00f6nsamt att utveckla dem. Man kommer dock att amortera kostnaderna f\u00f6r en hybrid genom statliga stimulans\u00e5tg\u00e4rder, men inte s\u00e4rskilt mycket.<\/p>\n\n\n\n

Komplexitetsniv\u00e5er<\/h2>\n\n\n\n

Hybridbilar har i princip minst tv\u00e5 motorer, vilket g\u00f6r dem mycket mer komplexa \u00e4n en vanlig bil med motor. N\u00e4r en tillverkare vill maximera effektiviteten kopplar de vanligtvis ihop en mindre bensinmotor med en elmotor.
Men bensinmotorn \u00e4r ocks\u00e5 vanligtvis turboladdad eller komprimerad, eller till och med b\u00e5da ibland. Volvo erbjuder till exempel en bensinmotor som \u00e4r turboladdad, \u00f6verladdad och assisterad av en elmotor. Och en s\u00e5dan komplexitet kommer garanterat att g\u00e5 s\u00f6nder, och n\u00e4r den g\u00f6r det kommer det att kosta dig.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider f\u00f6rs\u00e4kringskostnader<\/h2>\n\n\n\n

Med en s\u00e5dan h\u00f6g grad av komplexitet stiger ocks\u00e5 f\u00f6rs\u00e4kringskostnaderna. Hybrider tenderar att vara dyrare att f\u00f6rs\u00e4kra av fr\u00e4mst tv\u00e5 sk\u00e4l. De \u00e4r dyrare att utveckla, serva och underh\u00e5lla. Dessutom k\u00f6per folk hybrider f\u00f6r att k\u00f6ra m\u00e5nga mil, och de flesta mekaniker d\u00e4r ute kanske inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt skickliga f\u00f6r att arbeta med en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Det tar l\u00e4ngre tid att serva en hybridmotor och tillg\u00e5ngen p\u00e5 reservdelar \u00e4r betydligt s\u00e4mre j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig ICE-bil. Det h\u00e4r segmentet \u00e4r fortfarande f\u00f6r ungt och inte s\u00e5 popul\u00e4rt, och det \u00e4r osannolikt att detta kommer att f\u00f6r\u00e4ndras s\u00e5 snart.<\/p>\n\n\n\n

Milj\u00f6effekter av hybridbilar<\/h2>\n\n\n\n

I teorin \u00e4r hybridbilar rena om du bara anv\u00e4nder f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn vid vissa tillf\u00e4llen n\u00e4r du beh\u00f6ver mer kraft eller n\u00e4r du f\u00e5r slut p\u00e5 juice. Men i praktiken tenderar m\u00e4nniskor att anv\u00e4nda sina f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer hela tiden. Hybridbilar \u00e4r verkligen b\u00e4ttre f\u00f6r milj\u00f6n, men bara om man anv\u00e4nder dem som s\u00e5dana.<\/p>\n\n\n\n

Och faktum \u00e4r att de flesta m\u00e4nniskor inte g\u00f6r det. Hybrider \u00e4r inte s\u00e5 kraftfulla i de flesta fall, och om du vill maximera din bils prestanda kommer du sannolikt att anv\u00e4nda f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar underh\u00e5llskostnader<\/h2>\n\n\n\n

I teorin beh\u00f6ver hybridbilar mindre underh\u00e5ll eftersom stressniv\u00e5erna som dessa bilar uts\u00e4tts f\u00f6r vanligtvis inte \u00e4r lika intensiva. Men fr\u00e5n tid till annan \u00e4r underh\u00e5ll n\u00f6dv\u00e4ndigt f\u00f6r att du ska kunna h\u00e5lla din bil i gott skick, och s\u00e5dant underh\u00e5ll kostar mer.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4rskilt om du m\u00e5ste byta ut ett batteri eftersom batterier kan kosta upp\u00e5t 2000 dollar. Med detta sagt brukar de flesta tillverkare garantera sina batterier i upp till 10 \u00e5r eller 150 000 mil. Men efter det \u00e4r det upp till dig att underh\u00e5lla det.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r tunga<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 senare \u00e5r har bilar blivit extremt tunga. F\u00f6r ett eller tv\u00e5 decennier sedan var en tv\u00e5 ton tung sedan inte s\u00e5 vanlig, men numera \u00e4r det s\u00e5. En s\u00e5 tung bil p\u00e5verkar m\u00e5nga saker, till exempel den allm\u00e4nna k\u00f6rbarheten och s\u00e4kerheten.<\/p>\n\n\n\n

Det tar l\u00e4ngre tid f\u00f6r s\u00e5dana bilar att stanna eller att accelerera till motorv\u00e4gshastigheter, vilket p\u00e5verkar trafikfl\u00f6det. Och vid en olycka kan s\u00e5dana bilar orsaka enorm f\u00f6rst\u00f6relse.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar \u00e4r inte dynamiska<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 918, McLaren P1 och Ferrari LaFerrari \u00e4r hybrider och \u00e4r n\u00e5gra av de mest dynamiska bilarna i modern tid. Men de flesta hybrider \u00e4r raka motsatsen, de \u00e4r f\u00f6r tunga och f\u00f6r stora f\u00f6r att k\u00e4nnas underh\u00e5llande att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

De saknar smidighet och hela drivlinan tenderar att vara lat och icke-linj\u00e4r. Ibland k\u00e4nns de ocks\u00e5 alldeles f\u00f6r robotiserade och syntetiska, vilket ytterligare f\u00f6rs\u00e4mrar det roliga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

Om du verkligen drar nytta av elmotorn och inte har n\u00e5got emot merkostnaderna \u00e4r det det. Om du dessutom planerar att snart \u00f6verg\u00e5 till en elbil \u00e4r en hybrid definitivt v\u00e4rd att \u00f6verv\u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

I takt med att v\u00e4rlden forts\u00e4tter att f\u00f6r\u00e4ndras blir hybrider allt vanligare och mer raffinerade. Som s\u00e5dana \u00e4r dessa bilar v\u00e4l v\u00e4rda att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybridbilar mindre tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r de, men inte s\u00e4rskilt mycket. En studie av 55 000 fordon visade att hybridbilar faktiskt \u00e4r mindre tillf\u00f6rlitliga \u00e4n sina bensin- och dieselbilar. Men endast 15 % av hybridbilarna hade problem, vilket inte \u00e4r mycket.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt f\u00f6rb\u00e4ttras hybriderna snabbt, och om n\u00e5gra \u00e5r kommer vi troligen att ha hybrider som \u00e4r lika tillf\u00f6rlitliga som sina bensin- och dieselmotparter.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller hybrider l\u00e4ngre?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt vissa k\u00e4llor tenderar hybridbilar att h\u00e5lla l\u00e4ngre \u00e4n sina bensin- och dieseldrivna motsvarigheter. Anledningen \u00e4r att garantierna tenderar att t\u00e4cka batterierna i upp till 10 \u00e5r eller 150 000 mil i genomsnitt.<\/p>\n\n\n\n

Och om du tar v\u00e4l hand om din hybridbil b\u00f6r den h\u00e5lla l\u00e4nge. Just nu \u00e4r Toyota det m\u00e4rke vars batterier tenderar att h\u00e5lla l\u00e4ngst, vilket inte \u00e4r n\u00e5gon \u00f6verraskning med tanke p\u00e5 att Toyota \u00e4r det mest p\u00e5litliga bilm\u00e4rket p\u00e5 marknaden sedan ett tag tillbaka.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under de senaste \u00e5ren har vi bevittnat n\u00e5got av en revolution. Enorma V12- och V10-motorer ers\u00e4tts med mindre slagvolym och turboladdning, och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn som helhet \u00e4r potentiellt p\u00e5 v\u00e4g ut.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1494"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1494"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1494\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1494"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1494"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1494"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}