{"id":1455,"date":"2021-07-23T09:25:48","date_gmt":"2021-07-23T09:25:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1455"},"modified":"2021-07-23T09:25:48","modified_gmt":"2021-07-23T09:25:48","slug":"mercedes-eqc-vs-tesla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-eqc-vs-tesla\/","title":{"rendered":"Mercedes EQC VS Tesla"},"content":{"rendered":"\n

Tesla har dominerat marknaden f\u00f6r batterielektriska fordon under l\u00e5ng tid. Men med Mercedes EQ-serie har f\u00f6retaget nu en riktig utmanare att ta sig an. Men vilken \u00e4r b\u00e4st – Mercedes EQC eller Tesla Model X?<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du letar efter. Om du vill ha en elegant och bekv\u00e4m SUV med utm\u00e4rkta prestanda \u00e4r Mercedes EQC det b\u00e4sta alternativet. Men om du vill ha en snabbare och mer avancerad EV med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd \u00e4r Tesla Model X det perfekta valet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQC VS Tesla Model X<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes EQC \u00e4r vackert utformad och ser mer tilltalande ut \u00e4n Tesla Model X. EQC har stora str\u00e5lkastare med en enorm grill som v\u00e4cker uppm\u00e4rksamhet framifr\u00e5n. \u00c5 andra sidan har Model X en grill med en enda lamell som inte \u00e4r s\u00e4rskilt f\u00f6rtrollande med sm\u00e5 str\u00e5lkastare.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQC:s baksida ser lika tilltalande ut som framsidan. Den har vackra och stora bakljus, medan Model X har en enkel bakljus. Dessutom ser Tesla Model X ut som en sedan bakifr\u00e5n, medan Mercedes EQC ser \u00e4nnu mer tilltalande ut bakifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Men vad som dessutom \u00e4r enast\u00e5ende fr\u00e5n Tesla Model X \u00e4r de unika och vackra falkenvinged\u00f6rrarna. Sammantaget \u00e4r Mercedes EQC mer tilltalande \u00e4n Tesla Model X. Men n\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren \u00e4r b\u00e5da bilarna exceptionella.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model X har en rymlig interi\u00f6r och ett stort lastutrymme. Den kan ta emot upp till 7 passagerare, vilket \u00e4r enast\u00e5ende. Den 7-tums peksk\u00e4rmen \u00e4r det mest attraktiva inuti Tesla. Icke desto mindre kommer du ocks\u00e5 att gilla den n\u00e4stan oavbrutna utsikten p\u00e5 taket p\u00e5 Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQC \u00e4r inte heller l\u00e4mnad p\u00e5 efterk\u00e4lken. Denna tyska helelektriska kompakta SUV-funktion kommer med en f\u00f6rstklassig kabin som konkurrerar gynnsamt med Tesla Model X och Jaguar I-pace. Till skillnad fr\u00e5n Model X har EQC en stor sk\u00e4rm och flera kontrollknappar. Du f\u00e5r allts\u00e5 en normal upplevelse som i en vanlig Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h3>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa bilar presterar enast\u00e5ende, och det beror p\u00e5 vad du letar efter. Om du \u00f6nskar ren kraft \u00e4r Mercedes EQC bilen f\u00f6r dig. Men om du vill ha en h\u00f6gpresterande bil med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd \u00e4r Tesla Model X r\u00e4tt v\u00e4g att g\u00e5.
Mercedes EQC drivs av ett 65 kWh-batteripaket som levererar exceptionella 402 h\u00e4stkrafter och 564 lb-ft vridmoment. \u00c5 andra sidan \u00e4r Tesla Model X utrustad med ett 75-kWh-batteripaket som ger 328 hk och 387 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model X Plaid-varianten \u00e4r dock kraftfullare \u00e4n Long Range-varianten. EQC och Model X accelererar fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 4,9 sekunder. Dessutom har Tesla en b\u00e4ttre topphastighet p\u00e5 130 mph, medan EQC har en topphastighet p\u00e5 122 mph.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet \u00e4r b\u00e5da dessa bilar mycket s\u00e4kra, men Tesla \u00e4r rankad som den s\u00e4kraste SUV:n p\u00e5 marknaden. Tack vare funktioner som Autopilot, sidokollisionsvarning och n\u00f6dbortfallsassistans. Mercedes EQC \u00e4r ocks\u00e5 s\u00e4ker tack vare funktioner som PRE-SAFE-teknik och flera andra f\u00f6rarassistansfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom b\u00e5da dessa EV \u00e4r lyxiga \u00e4r de ganska dyra \u00e4n en vanlig EV-kompakt SUV. En ny Tesla Model X kostar cirka 91 000 dollar, medan en helt ny Mercedes-Benz QC kostar cirka 70 000 dollar. Observera att priset beror p\u00e5 trim och till\u00e4ggsutrustning.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes b\u00e4ttre \u00e4n Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa lyxbilar befinner sig i en egen v\u00e4rld. Mercedes erbjuder anv\u00e4ndarna lyx, komfort och utm\u00e4rkt design. \u00c5 andra sidan erbjuder Tesla anv\u00e4ndarna bekv\u00e4mlighet, kraft, avancerad teknik och prestanda. S\u00e5 b\u00e5da bilarna har n\u00e5got trevligt att erbjuda.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha den b\u00e4sta lyxiga ICE-bilen \u00e4r Mercedes det b\u00e4sta valet. Men om du vill ha den b\u00e4sta BEV-bilen \u00e4r Tesla det b\u00e4sta valet. Mercedes har dock ocks\u00e5 anslutit sig till BEV-marknaden och kommer med utm\u00e4rkta bilar som kommer att ge Tesla h\u00e5rd konkurrens.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes EQC helt elektrisk?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, Mercedes EQC \u00e4r helt elektrisk. Det \u00e4r den f\u00f6rsta helelektriska Mercedes som tillverkas i den senaste EQ-familjen. Den konkurrerar gynnsamt med popul\u00e4ra BEV-bilar som Tesla Model X, Audi e-Tron och Jaguar I-pace. \u00c4ven om den \u00e4r helt elektrisk har den fortfarande lyxiga funktioner som andra Mercedes-modeller.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r EQC och Model X 7-sitsiga?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r de. \u00c4ven om de h\u00e4r tv\u00e5 bilarna kommer med 5 sittplatser kan de ut\u00f6kas till 7-sitsiga. B\u00e5da dessa kompakta SUV:er \u00e4r rymliga och kommer att erbjuda tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r en familj p\u00e5 sju personer. Tesla Model X \u00e4r n\u00e5got rymligare \u00e4n Mercedes EQC.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r Tesla Model X:s tredje rad bekv\u00e4mare \u00e4n Mercedes-Benz EQC:s tredje rad. Tack vare dess st\u00f6rre kabin.<\/p>\n\n\n\n

Vilken EV \u00e4r b\u00e4ttre – Audi e-Tron eller Jaguar I-pace?<\/h3>\n\n\n\n

Marknaden f\u00f6r elfordon blir mer konkurrensutsatt \u00e4n n\u00e5gonsin. F\u00f6rutom Mercedes EQC och Tesla Model X kompakta SUV:er \u00e4r Audi e-Tron och Jaguar I-pace andra enast\u00e5ende kompakta SUV:er p\u00e5 marknaden. Audi e-Tron levererar en smidig k\u00f6rning med en touch av klass.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron \u00e4r ocks\u00e5 rymligare och erbjuder d\u00e4rmed mer komfort och en raffinerad k\u00f6rning. Jaguar I-pace \u00e4r d\u00e4remot n\u00e5got snabbare, har b\u00e4ttre hantering och en exceptionell r\u00e4ckvidd. Som ett resultat av detta \u00e4r den roligare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla Model X en SUV eller en sedan?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla Model X \u00e4r en helelektrisk SUV med tv\u00e5 utrustningsalternativ. Den har trimsalternativen Long Range och Plaid. Folk brukar f\u00f6rv\u00e4xla Tesla Model X med sedans p\u00e5 grund av dess form. Den h\u00e4r crossoveren \u00e4r dock st\u00f6rre och rymligare \u00e4n sedans.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz EQC och Tesla Model X \u00e4r tv\u00e5 av de b\u00e4sta kompakta SUV:erna p\u00e5 marknaden. Mercedes EQC \u00e4r dock den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r dem som letar efter en lyxig EV med utm\u00e4rkt utseende, bekv\u00e4m interi\u00f6r och l\u00e5ng r\u00e4ckvidd. Tv\u00e4rtom \u00e4r Tesla Model X perfekt f\u00f6r dem som vill ha en snabbare, tekniskt avancerad och p\u00e5litlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget \u00e4r b\u00e5da dessa lyxbatteriernas elbilar fantastiska i prestanda och kan ta med upp till sju passagerare. De har ocks\u00e5 en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd och presterar enast\u00e5ende. Oavsett vilken bil du v\u00e4ljer kommer du att f\u00e5 en lyxig, s\u00e4ker och h\u00f6gpresterande bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla har dominerat marknaden f\u00f6r batterielektriska fordon under l\u00e5ng tid. Men med Mercedes EQ-serie har f\u00f6retaget nu en riktig utmanare att ta sig an. Men vilken \u00e4r b\u00e4st – Mercedes<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11,16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1455"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1455"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1455\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1455"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1455"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1455"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}