{"id":1432,"date":"2021-07-13T13:30:45","date_gmt":"2021-07-13T13:30:45","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1432"},"modified":"2021-07-13T13:30:45","modified_gmt":"2021-07-13T13:30:45","slug":"basta-gamla-mercedes-att-kopa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-gamla-mercedes-att-kopa\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta gamla Mercedes att k\u00f6pa"},"content":{"rendered":"\n

Att k\u00f6pa en begagnad Mercedes-Benz \u00e4r v\u00e4rt mer \u00e4n att k\u00f6pa n\u00e5gra av de nya standardbilarna. Du f\u00e5r fler funktioner, lyx, s\u00e4kerhet och utm\u00e4rkta prestanda. Men vissa \u00e4ldre Mercedes-modeller \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

W211 Mercedes-Benz E-klass fr\u00e5n 2008 \u00e4r den b\u00e4sta gamla Mercedes-modellen att k\u00f6pa. Den h\u00e4r bilen \u00e4r inte bara p\u00e5litlig, utan den har ocks\u00e5 massor av avancerade funktioner som g\u00f6r din resa bekv\u00e4m och minnesv\u00e4rd. Den \u00e4r bland de f\u00e5 Mercedes-modeller som rankas \u00f6ver genomsnittet i tillf\u00f6rlitlighetsbetyg.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom 2008 W211 Mercedes-Benz E-Klass finns det n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda omn\u00e4mnanden som 2004 CLS-Klass, 2010 W212 E-Klass, 1994 500E, Mercedes SLS AMG, S-Klass W140 och Mercedes G-Klass. Dessa bilar \u00e4r inte bara p\u00e5litliga utan ocks\u00e5 mycket ikoniska.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Mercedes-Benz har ett rykte om sig att vara op\u00e5litliga bilar \u00e4r inte alla modeller op\u00e5litliga. Mercedes E-Klass \u00e4r till exempel en av de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna p\u00e5 marknaden. Trots att de flesta vintage Mercedes-bilar \u00e4r op\u00e5litliga har Mercedes W211 till W213 E-Klass alltid varit tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 \u00e4ven om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa en gammal W211 Mercedes E-Klass modell betyder det inte att du f\u00e5r en bil av l\u00e5g kvalitet eller op\u00e5litlig. W211 E-Klass-modellen upph\u00f6rde 2009, men den h\u00e4r modellen regerar fortfarande p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos 2008 W211 Mercedes-Benz E-Klass<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes-Benz E-Klass 2008 hade karossvarianter i form av en sedan och en vagn. B\u00e5da \u00e4r vackert utformade och mycket tilltalande f\u00f6r \u00f6gat. Bilarna har en klassisk och elegant Mercedes-Benz-galler och rundade str\u00e5lkastare. De har ocks\u00e5 AMG-versioner f\u00f6r personer som vill ha h\u00f6gpresterande modeller.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren \u00e4r 2008 W211 E-Klass rymlig med gott om ben- och huvudutrymme. Material och finish \u00e4r f\u00f6rstklassiga och uppvisar lyx och \u00f6verfl\u00f6d. Anv\u00e4ndargr\u00e4nssnittet \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4lorganiserat med ett h\u00f6gklassigt infotainmentsystem. Den har en sittplatskapacitet p\u00e5 5 personer och \u00e4r ocks\u00e5 mycket bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Prestandam\u00e4ssigt var 2008 \u00e5rs E-klass bland de mest kraftfulla sedans p\u00e5 marknaden n\u00e4r den sl\u00e4pptes. \u00c4ven om den h\u00e4r modellen hade m\u00e5nga motoralternativ var W211 utrustad med en kraftfull motor som levererade upp till 469 hk i sin E55 AMG-version. P\u00e5 den tiden var detta v\u00e4rldens snabbaste produktions-sedan.
Anv\u00e4ndarna hade andra motoralternativ att v\u00e4lja mellan, bland annat 3,5-liters V6-motor, 5,5-liters V8-motor och 6,2-liters V8-motor. 3,5-litersmotorn hade fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift, medan de andra tv\u00e5 endast hade bakhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r 4-d\u00f6rrars sedanen har ocks\u00e5 en 7-v\u00e4xlad v\u00e4xlingsbar automatisk v\u00e4xell\u00e5da med ett kombinerat mpg p\u00e5 19. V6-motorn som W211 var utrustad med var smidig, tyst och mycket kraftfull, vilket gjorde den till en exceptionell bil.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet f\u00f6ljde 2008 \u00e5rs Mercedes-Benz E-klass sina f\u00f6reg\u00e5ngare. Bilen var utrustad med n\u00e5gra av de b\u00e4sta s\u00e4kerhetsfunktionerna p\u00e5 den tiden. Oavsett sin \u00e5lder \u00e4r bilen fortfarande s\u00e4ker, \u00e4ven i dagsl\u00e4get. Den kan skryta med flera s\u00e4kerhetsfunktioner som ett s\u00e4kerhetssystem efter kollision, stabilitetskontroll, traktionskontroll, s\u00e4kerhetssystem f\u00f6re kollision och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

En ny 2008 Mercedes-Benz E-Klass sedan kostar strax norr om 51 000 dollar, medan en gammal eller begagnad modell g\u00e5r f\u00f6r cirka 15 000 dollar. Om du t\u00e4nker k\u00f6pa en begagnad modell \u00e4r det b\u00e4st om du skaffar en certifierad begagnad bil. L\u00e5t den ocks\u00e5 inspekteras och se till att den var v\u00e4l underh\u00e5llen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilken gammal Mercedes-Benz \u00e4r mest tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes-Benz E-klass \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes p\u00e5 marknaden. Och den mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes-Benz E-Klass som n\u00e5gonsin byggts \u00e4r 2008 W211 Mercedes E-Klass. Dessutom \u00e4r den h\u00e4r bilen kraftfull, rymlig, lyxig och bekv\u00e4m att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en 10 \u00e5r gammal Mercedes-Benz?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur Mercedes har underh\u00e5llits. Om bilen \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen och i gott skick \u00e4r \u00e5ldern eller antalet mil inte ett problem. Bilen kan h\u00e5lla i flera \u00e5r om du forts\u00e4tter att underh\u00e5lla den efter behov. Modellen spelar dock ocks\u00e5 roll, eftersom vissa modeller \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r billigare att underh\u00e5lla – Mercedes eller BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Lyxbilar \u00e4r dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n vanliga bilar eftersom de har m\u00e5nga r\u00f6rliga delar. B\u00e5de Mercedes och BMW \u00e4r n\u00e5gra av de dyraste lyxbilarna att underh\u00e5lla. Mercedes \u00e4r dock n\u00e5got billigare att underh\u00e5lla eftersom den inte har lika m\u00e5nga problem som BMW.
I genomsnitt kostar det dig cirka 900 dollar att underh\u00e5lla en Mercedes-Benz \u00e5rligen, medan det kostar 60 dollar extra att underh\u00e5lla en BMW \u00e5rligen. Audi \u00e4r s\u00e4mre, men har f\u00f6rb\u00e4ttrats med \u00e5ren. En av de saker som g\u00f6r BMW dyra att underh\u00e5lla \u00e4r ett batteribyte, som kostar cirka 400 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes n\u00e5gonsin?<\/h4>\n\n\n\n

Titeln som den b\u00e4sta Mercedes-Benz som n\u00e5gonsin tillverkats g\u00e5r till 1963 \u00e5rs 300SL Gullwing. Detta \u00e4r en ikonisk bil som fick m\u00e5nga m\u00e4nniskor att bli f\u00f6r\u00e4lskade i Mercedes. Med sina m\u00e5svingd\u00f6rrar fick den h\u00e4r modellen k\u00e4karna att falla till marken eftersom den var ett magnifikt stycke design och klass.
Drivs av en 3,0-liters rak-6:a var 300SL Gullwing bland de mest kraftfulla sportbilarna p\u00e5 den tiden. Bilen hade alternativ som coup\u00e9 och roadster. Den anv\u00e4ndes en g\u00e5ng i tiden som t\u00e4vlingsbil och var mycket popul\u00e4r efter andra v\u00e4rldskriget. I dag ger 300SL Gullwing miljontals dollar p\u00e5 \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes p\u00e5litlig efter 100 000 mil?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur du underh\u00e5ller bilen. Om du servar den enligt rekommendationerna b\u00f6r bilen inte ha n\u00e5gra st\u00f6rre problem. Men om du inte g\u00f6r det kommer du sannolikt att f\u00e5 m\u00e5nga problem. Med det sagt beror det ocks\u00e5 p\u00e5 modellen. Vissa modeller f\u00e5r problem redan efter 70 000 mil, medan andra tar l\u00e4ngre tid p\u00e5 sig att f\u00e5 problem.
Unders\u00f6k den Mercedes-modell som du t\u00e4nker k\u00f6pa och ta reda p\u00e5 om den utvecklar problem snabbare eller om den \u00e4r p\u00e5litlig. P\u00e5 det hela taget \u00e4r de flesta Mercedes-modeller tillf\u00f6rlitliga och h\u00e5ller \u00f6ver 100 000 mil. Om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt klarar vissa till och med \u00f6ver 200 000 eller 300 000 mil, till exempel Mercedes 500E fr\u00e5n 1994.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta \u00e4ldre Mercedes-Benz-modellen att k\u00f6pa \u00e4r 2008 W211 Mercedes E-Klass. Denna bil \u00e4r inte bara p\u00e5litlig, h\u00e5llbar och s\u00e4ker att k\u00f6ra, utan den \u00e4r ocks\u00e5 bland de snabbaste sedans som n\u00e5gonsin byggts. Den \u00e4r ocks\u00e5 bekv\u00e4m och rymlig, vilket g\u00f6r den idealisk f\u00f6r en familj.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att k\u00f6pa en begagnad Mercedes-Benz \u00e4r v\u00e4rt mer \u00e4n att k\u00f6pa n\u00e5gra av de nya standardbilarna. Du f\u00e5r fler funktioner, lyx, s\u00e4kerhet och utm\u00e4rkta prestanda. Men vissa \u00e4ldre Mercedes-modeller \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1432"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1432"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1432\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1432"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1432"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1432"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}