{"id":1407,"date":"2021-07-11T18:09:15","date_gmt":"2021-07-11T18:09:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1407"},"modified":"2021-07-11T18:09:15","modified_gmt":"2021-07-11T18:09:15","slug":"vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-4matic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-4matic\/","title":{"rendered":"Vanliga fr\u00e5gor och problem med Mercedes 4Matic"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes-Benz 4Matic AWD-system g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r personer som bor i hala eller sn\u00f6iga omr\u00e5den att k\u00f6ra sina bilar smidigt och lugnt. Det h\u00e4r systemet har dock ocks\u00e5 vissa utmaningar. S\u00e5 vilka \u00e4r n\u00e5gra av motg\u00e5ngarna med Mercedes 4Matic-systemet?<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benz 4Matic fyrhjulsdriftssystem har flera problem och utmaningar. N\u00e5gra av dessa \u00e4r d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, problem med vridmomentomvandlare, oljel\u00e4ckage, svaga viskokopplingar, transmissionsproblem, rost och en sprucken drivaxel som orsakar vibrationer. Observera att dessa problem varierar beroende p\u00e5 modell och tillverknings\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga Mercedes 4Matic-problem<\/h2>\n\n\n\n

### Svaga viskoskopplingar
Ett av de vanligaste problemen med fordon med Mercedes 4Matic-system \u00e4r de svaga viskoskopplingarna. Eftersom 4Matic-systemet orsakar en skillnad i hastighet mellan fram- och bakaxeln kan detta f\u00f6rsvaga viskoskopplingarna.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig eller trasig viskoskoppling \u00e4r skakningar, grov k\u00f6rning i sn\u00e4va kurvor och drivlinan kan l\u00e5sa sig helt. Om du ser n\u00e5got av dessa tecken kan du beh\u00f6va bes\u00f6ka mekanikern f\u00f6r att byta ut de d\u00e5liga viskoskopplingarna.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi<\/h4>\n\n\n\n

De flesta Mercedes-Benz-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara br\u00e4nsleslukare. Modeller med 4Matic-system \u00e4r dock \u00e4nnu v\u00e4rre. Detta beror p\u00e5 att mer kraft anv\u00e4nds f\u00f6r att kontrollera och hantera bilen j\u00e4mf\u00f6rt med RWD- eller FWD-system. Mer kraft som anv\u00e4nds leder till mer br\u00e4nslef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett vanligt problem med alla Mercedes-Benz-modeller. \u00c4ven om Mercedes \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha en av de b\u00e4sta v\u00e4xell\u00e5dorna p\u00e5 marknaden tenderar komponenterna i v\u00e4xell\u00e5dan att ha problem. De st\u00f6rsta bovarna \u00e4r 13-stiftskontakten och transmissionsventilkroppen som orsakar l\u00e4ckage av transmissionsv\u00e4tskan.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem \u00e4r mer uttalat i Mercedes 4Matic-modeller, s\u00e4rskilt de som \u00e4r utrustade med 7G Tronic 4Matic. Differentialen p\u00e5 den h\u00e4r modellen g\u00e5r s\u00f6nder mycket snabbt. S\u00e5 du kan tvingas byta ut denna del efter n\u00e5gra \u00e5r, vilket \u00e4r ganska kostsamt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 ett d\u00e5ligt transmissionssystem \u00e4r bland annat en sl\u00e4pande koppling, brinnande lukt, kontrollampa f\u00f6r motorn, slipande, neutralljud, l\u00e4ckande v\u00e4tska, d\u00e5lig vridmomentomvandlare och v\u00e4gran att v\u00e4xla. Om du m\u00e4rker n\u00e5got av dessa tecken b\u00f6r du l\u00e5ta kontrollera din v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Rost<\/h4>\n\n\n\n

Oavsett vilket Mercedesfabrikat eller modell du k\u00f6r b\u00f6r du r\u00e4kna med att vissa delar rostar mycket snabbare \u00e4n v\u00e4ntat. Detta g\u00e4ller \u00e4ven Mercedes-modeller med ett 4Matic AWD-system. Rost p\u00e5 Mercedes f\u00f6rekommer vanligtvis runt st\u00f6tf\u00e5ngarna, bakom registreringsskylten, l\u00e4ngs golvbr\u00e4dorna och p\u00e5 de fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngarna.<\/p>\n\n\n\n

Slitna katalysatorer<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r din 4Matic Mercedes har k\u00f6rt minst 60 000 mil b\u00f6r du vara redo att byta katalysatorn. Mercedes katalysatorer har blivit ineffektiva efter 60 000 miles och de kan ocks\u00e5 drabbas av igens\u00e4ttning.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Alla Mercedes-modeller som tillverkats efter 1995 har ett elektroniskt transmissionssystem. \u00c4ven om detta system \u00e4r avancerat leder det vanligtvis till grafituppbyggnad som orsakas av en oljel\u00e4cka. Detta problem \u00e4r vanligare i Mercedes 4Matic-modeller, vilket ledde till att Mercedes \u00e5terkallade tusentals Mercedes E-Klass, S-Klass och G-Klass 4Matic-modeller fr\u00e5n 2014 till 2015 och 2018 till 2019.<\/p>\n\n\n\n

Sprucken drivaxel som orsakar vibrationer<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet f\u00f6rekommer inte i alla Mercedes 4Matic-modeller. Det f\u00f6rekommer fr\u00e4mst i C300 4Matic-modeller tillverkade f\u00f6re 2012. F\u00f6raren kan uppleva vibrationer som orsakas av spruckna flexskivor i drivaxeln. Se till att \u00e5tg\u00e4rda problemet innan det skadar transmissionen.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar Mercedes 4Matic AWD-system?<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 4Matic \u00e4r ett avancerat fyrhjulsdriftssystem<\/a>. Det som g\u00f6r 4Matic speciellt \u00e4r att det integreras med drivlinan och de olika s\u00e4kerhets- och assistanssystemen som finns p\u00e5 Mercedes-Benz-bilar.
Systemet fungerar genom att det k\u00e4nner av k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llandena och \u00e4ndrar vid behov, f\u00f6r att ge f\u00f6raren exceptionell dragkraft och f\u00f6rtroende n\u00e4r de k\u00f6r. N\u00e4r v\u00e4gf\u00f6rh\u00e5llandena \u00e4r okej styr systemet motorns vridmoment till fram- och bakhjulen via en mittdifferential, f\u00f6r en enast\u00e5ende balans och hantering.
Men om v\u00e4gf\u00f6rh\u00e5llandena inte \u00e4r gynnsamma reagerar 4Matic AWD-systemet omedelbart genom att styra kraften till de hjul som beh\u00f6ver den mest. Detta ger f\u00f6raren full kontroll under ogynnsamma f\u00f6rh\u00e5llanden och \u00e4r anledningen till att Mercedes med 4Matic-system \u00e4r idealiska f\u00f6r halkiga eller sn\u00f6iga omr\u00e5den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

#### Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med Mercedes 4Matic fyrhjulsdrift?
Mercedes 4Matic-system ger f\u00f6raren m\u00e5nga f\u00f6rdelar, bland annat exceptionell hantering, f\u00f6rb\u00e4ttrad acceleration och enast\u00e5ende prestanda. Det hj\u00e4lper ocks\u00e5 till med dragkraft och bogsering. Detta \u00e4r funktioner som du kanske inte hittar p\u00e5 Mercedes med ett standard AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes tillf\u00f6rlitlig efter 100 000 mil?<\/h4>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten hos din Mercedes beror p\u00e5 m\u00e5nga saker, bland annat din modell, k\u00f6rvanor och hur du underh\u00e5ller bilen. N\u00e4r din Mercedes underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt b\u00f6r den h\u00e5lla \u00f6ver 150 000 mil utan n\u00e5gra utmaningar. Vissa modeller utvecklar dock problem efter 80 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Har Mercedes-Benz m\u00e5nga problem?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det g\u00f6r de inte. Men n\u00e4r din bil blir \u00e4ldre kan du b\u00f6rja f\u00e5 olika bilproblem. Dessutom beror det p\u00e5 vilken Mercedesmodell du \u00e4ger. Vissa modeller f\u00e5r problem snabbare \u00e4n andra. Men du b\u00f6r r\u00e4kna med vissa vanliga Mercedes-problem som oljel\u00e4ckage, rost, d\u00e5lig katalysator, transmissionsproblem och motorfel.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Mercedes-Benz s\u00e5 op\u00e5litlig?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom Mercedes-Benz \u00e4r ett lyxigt m\u00e4rke \u00e4r det inte ett av de mest tillf\u00f6rlitliga m\u00e4rkena p\u00e5 marknaden. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 den mycket avancerade teknik som bilen \u00e4r utrustad med. Som ett resultat av detta kan ett litet miss\u00f6de leda till att \u00e4garen m\u00e5ste betala ett h\u00f6gt pris f\u00f6r att reparera bilen.
\u00c4ldre Mercedes-modeller \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n de senaste modellerna med avancerad teknik. Dessutom \u00e4r vissa modeller som E-klass n\u00e5gra av de mest tillf\u00f6rlitliga lyxbilarna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande v\u00e4rt det<\/h2>\n\n\n\n

Om du t\u00e4nker k\u00f6pa en Mercedes-Benz med 4Matic-system finns det n\u00e5gra motg\u00e5ngar som du b\u00f6r vara beredd att hantera. Utmaningarna \u00e4r bland annat transmissionsproblem, svaga viskokopplingar, d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, oljel\u00e4ckage, rost och svag katalysator.
Generellt sett uppv\u00e4ger f\u00f6rdelarna med Mercedes 4Matic-system nackdelarna. Systemet \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r att k\u00f6ra smidigt under sv\u00e5ra f\u00f6rh\u00e5llanden, till exempel sn\u00f6iga omr\u00e5den och hala ytor. Se till att ha en planerad Mercedes underh\u00e5llsservice f\u00f6r att undvika att st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e5gra av Benz 4Matic utmaningar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes-Benz 4Matic AWD-system g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r personer som bor i hala eller sn\u00f6iga omr\u00e5den att k\u00f6ra sina bilar smidigt och lugnt. Det h\u00e4r systemet har dock ocks\u00e5 vissa utmaningar.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1407"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1407"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1407\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1407"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1407"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1407"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}