{"id":1407,"date":"2021-07-11T18:09:15","date_gmt":"2021-07-11T18:09:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1407"},"modified":"2021-07-11T18:09:15","modified_gmt":"2021-07-11T18:09:15","slug":"vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-4matic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-4matic\/","title":{"rendered":"Vanliga fr\u00e5gor och problem med Mercedes 4Matic"},"content":{"rendered":"\n
Mercedes-Benz 4Matic AWD-system g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r personer som bor i hala eller sn\u00f6iga omr\u00e5den att k\u00f6ra sina bilar smidigt och lugnt. Det h\u00e4r systemet har dock ocks\u00e5 vissa utmaningar. S\u00e5 vilka \u00e4r n\u00e5gra av motg\u00e5ngarna med Mercedes 4Matic-systemet?<\/p>\n\n\n\n
Mercedes-Benz 4Matic fyrhjulsdriftssystem har flera problem och utmaningar. N\u00e5gra av dessa \u00e4r d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, problem med vridmomentomvandlare, oljel\u00e4ckage, svaga viskokopplingar, transmissionsproblem, rost och en sprucken drivaxel som orsakar vibrationer. Observera att dessa problem varierar beroende p\u00e5 modell och tillverknings\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n
### Svaga viskoskopplingar
Ett av de vanligaste problemen med fordon med Mercedes 4Matic-system \u00e4r de svaga viskoskopplingarna. Eftersom 4Matic-systemet orsakar en skillnad i hastighet mellan fram- och bakaxeln kan detta f\u00f6rsvaga viskoskopplingarna.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig eller trasig viskoskoppling \u00e4r skakningar, grov k\u00f6rning i sn\u00e4va kurvor och drivlinan kan l\u00e5sa sig helt. Om du ser n\u00e5got av dessa tecken kan du beh\u00f6va bes\u00f6ka mekanikern f\u00f6r att byta ut de d\u00e5liga viskoskopplingarna.<\/p>\n\n\n\n
De flesta Mercedes-Benz-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara br\u00e4nsleslukare. Modeller med 4Matic-system \u00e4r dock \u00e4nnu v\u00e4rre. Detta beror p\u00e5 att mer kraft anv\u00e4nds f\u00f6r att kontrollera och hantera bilen j\u00e4mf\u00f6rt med RWD- eller FWD-system. Mer kraft som anv\u00e4nds leder till mer br\u00e4nslef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n
Detta \u00e4r ett vanligt problem med alla Mercedes-Benz-modeller. \u00c4ven om Mercedes \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha en av de b\u00e4sta v\u00e4xell\u00e5dorna p\u00e5 marknaden tenderar komponenterna i v\u00e4xell\u00e5dan att ha problem. De st\u00f6rsta bovarna \u00e4r 13-stiftskontakten och transmissionsventilkroppen som orsakar l\u00e4ckage av transmissionsv\u00e4tskan.<\/p>\n\n\n\n
Detta problem \u00e4r mer uttalat i Mercedes 4Matic-modeller, s\u00e4rskilt de som \u00e4r utrustade med 7G Tronic 4Matic. Differentialen p\u00e5 den h\u00e4r modellen g\u00e5r s\u00f6nder mycket snabbt. S\u00e5 du kan tvingas byta ut denna del efter n\u00e5gra \u00e5r, vilket \u00e4r ganska kostsamt.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 ett d\u00e5ligt transmissionssystem \u00e4r bland annat en sl\u00e4pande koppling, brinnande lukt, kontrollampa f\u00f6r motorn, slipande, neutralljud, l\u00e4ckande v\u00e4tska, d\u00e5lig vridmomentomvandlare och v\u00e4gran att v\u00e4xla. Om du m\u00e4rker n\u00e5got av dessa tecken b\u00f6r du l\u00e5ta kontrollera din v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n
Oavsett vilket Mercedesfabrikat eller modell du k\u00f6r b\u00f6r du r\u00e4kna med att vissa delar rostar mycket snabbare \u00e4n v\u00e4ntat. Detta g\u00e4ller \u00e4ven Mercedes-modeller med ett 4Matic AWD-system. Rost p\u00e5 Mercedes f\u00f6rekommer vanligtvis runt st\u00f6tf\u00e5ngarna, bakom registreringsskylten, l\u00e4ngs golvbr\u00e4dorna och p\u00e5 de fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngarna.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r din 4Matic Mercedes har k\u00f6rt minst 60 000 mil b\u00f6r du vara redo att byta katalysatorn. Mercedes katalysatorer har blivit ineffektiva efter 60 000 miles och de kan ocks\u00e5 drabbas av igens\u00e4ttning.<\/p>\n\n\n\n
Alla Mercedes-modeller som tillverkats efter 1995 har ett elektroniskt transmissionssystem. \u00c4ven om detta system \u00e4r avancerat leder det vanligtvis till grafituppbyggnad som orsakas av en oljel\u00e4cka. Detta problem \u00e4r vanligare i Mercedes 4Matic-modeller, vilket ledde till att Mercedes \u00e5terkallade tusentals Mercedes E-Klass, S-Klass och G-Klass 4Matic-modeller fr\u00e5n 2014 till 2015 och 2018 till 2019.<\/p>\n\n\n\n
Det h\u00e4r problemet f\u00f6rekommer inte i alla Mercedes 4Matic-modeller. Det f\u00f6rekommer fr\u00e4mst i C300 4Matic-modeller tillverkade f\u00f6re 2012. F\u00f6raren kan uppleva vibrationer som orsakas av spruckna flexskivor i drivaxeln. Se till att \u00e5tg\u00e4rda problemet innan det skadar transmissionen.<\/p>\n\n\n\n