{"id":1401,"date":"2021-07-09T10:40:37","date_gmt":"2021-07-09T10:40:37","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1401"},"modified":"2021-07-09T10:40:37","modified_gmt":"2021-07-09T10:40:37","slug":"anvander-porsche-vw-motorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/anvander-porsche-vw-motorer\/","title":{"rendered":"Anv\u00e4nder Porsche VW-motorer?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche \u00e4r en del av VAG, Volkswagen Auto Group, vilket inneb\u00e4r att vissa delar delas med VW, Audi, \u0160koda, Seat, Bentley, Lamborghini och till och med Bugatti. Att dela delar \u00e4r en vanlig sak mellan m\u00e5nga tillverkare, eftersom det s\u00e4nker kostnaderna med en betydande marginal.<\/p>\n\n\n\n

Vissa f\u00f6retag som Aston Martin \u00e4r helt oberoende, men de \u00e4r tvungna att betala andra tillverkare som Mercedes enorma summor pengar f\u00f6r att bokstavligen kopiera och klistra in Mercedes infotainmentsystem av den senaste generationen eftersom de inte kan utveckla sitt eget system fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Om man \u00e4r en del av VAG \u00e4r den h\u00e4r typen av saker mycket bekv\u00e4mare. Man delar bara med sig av moderna delar och g\u00f6r om dem, och 99 procent av kunderna kommer inte ens att m\u00e4rka det. F\u00f6r att f\u00e5 ett litet sammanhang: Jag k\u00f6r en Audi A3 fr\u00e5n 2018, och ratten i min A3 ser misst\u00e4nkt likadan ut som den som finns i den nya Bentley Continental.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt, \u00e4ven om Porsche delar m\u00e5nga delar med resten av VAG, delas motorerna vanligtvis med Audi och inte VW. Vissa \u00e4ldre Porsche-modeller delade sina motorer med vissa VW-modeller, men inte s\u00e5 mycket p\u00e5 senare \u00e5r, f\u00f6rr\u00e4n nu.<\/p>\n\n\n\n

VAG motordelning<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Panamera Turbo och Porsche Cayenne Turbo har samma motor. Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom b\u00e5da dessa bilar faktiskt \u00e4r Porsche. Mer f\u00f6rv\u00e5nande \u00e4r kanske att Audi RS6, RS7, S8 och RSQ8 ocks\u00e5 har samma motor som den som finns i de b\u00e5da Porsche-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom Audi och Porsche anv\u00e4nder \u00e4ven Lamborghini och Bentley samma 8-cylindriga motor. S\u00e5 i princip anv\u00e4nder hela VAG:s prestandadivision samma motor, en 4,0 l V8 med 500-650 hk. Anledningen till att denna motor delas av ett s\u00e5 stort antal modeller \u00e4r f\u00f6rknippad med de kostnader som kr\u00e4vs f\u00f6r att utveckla en ny motor.<\/p>\n\n\n\n

Tack vare allt str\u00e4ngare buller- och utsl\u00e4ppsregler tvingas biltillverkarna att utveckla mindre, mindre sp\u00e4nnande motorer. Men det finns ingen ers\u00e4ttning f\u00f6r slagvolym, vilket inneb\u00e4r att det kostar mycket mer att utveckla en V8-motor \u00e4n att utveckla en 6- eller 4-cylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 m\u00e5nga andra exempel p\u00e5 motordelning mellan de olika tillverkarna inom VAG, till exempel Audi RS3 och den nya Cupra Formentor. B\u00e5da dessa delar p\u00e5 en 5-cylindrig motor med cirka 400 hk.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 6-cylindriga motorer<\/h2>\n\n\n\n

Porsche \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt f\u00f6r sina 6-cylindriga motorer, till exempel de platta sexor som funnits i ett antal fantastiska 911:or genom \u00e5ren. Porsche utvecklar och s\u00e4ljer dessa motorer exklusivt, och det finns ingen motordelning med andra m\u00e4rken, inte just nu i alla fall.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska f\u00f6rst\u00e5eligt att Porsche aldrig kommer att dela dessa motorer med andra VAG-m\u00e4rken eftersom de verkligen definierar b\u00e5de moderna och historiska Porsche. En flat-six \u00e4r en del av 911:s k\u00e4rnidentitet, och som s\u00e5dan b\u00f6r de vara exklusiva och reserverade endast f\u00f6r Porsche-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Porsche har en l\u00e5ng historia av att bygga sexcylindriga motorer. De f\u00f6rsta 911-modellerna erbj\u00f6ds med luftkylda flat sexor. Senare med 996-generationen \u00f6vergick Porsche till vattenkylda flat-six-motorer.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana motorer har ibland funnit sin v\u00e4g in i andra Porsche-modeller som Cayman GT4 eller Boxster GTS\/Boxster Spyder. Detta \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom Cayman\/Boxster-plattformen helt och h\u00e5llet \u00f6vergick till mindre fyrcylindriga motorer utom i bara ett par modeller i den h\u00f6gre prisklassen.<\/p>\n\n\n\n

Nuvarande delning av Porsche\/VW-delar<\/h2>\n\n\n\n

Redan 2009 beslutade VAG att det var dags f\u00f6r de flesta VAG-tillverkare att dela delar \u00e4nnu mer konsekvent. P\u00e5 grund av de st\u00e4ndigt \u00f6kande kostnaderna f\u00f6r att utveckla nyare motorer p\u00e5 grund av extremt str\u00e4nga utsl\u00e4ppsregler var Porsche, en VAG-tillverkare som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att utveckla fantastiska motorer, f\u00f6rst att b\u00f6ja kn\u00e4et.<\/p>\n\n\n\n

Den nya VW Tuareg R-modellen delar hela sin drivlina med Porsche Cayenne E-Hybrid. Effektsiffrorna mellan dessa modeller \u00e4r identiska, 455 hk och 516 lb-ft vridmoment. Till och med dragkapaciteten \u00e4r densamma p\u00e5 7,7 000 pund.
Den h\u00e4r typen av delutbyte kommer bara att \u00f6ka i framtiden. Till exempel \u00e4r den nya v\u00e4xelspaken som finns i den nya Porsche 911 992 i stort sett densamma som den som finns i VW Golf GTI, och infotainmentsystemen i alla VAG-m\u00e4rken \u00e4r byggda p\u00e5 samma underlag.
Massor av andra delar delas ocks\u00e5, till exempel den bakre st\u00f6tf\u00e5ngaren i den senaste generationen Porsche Macan och 2017 \u00e5rs VW Golf R facelift. En f\u00f6rdel med att dela delar \u00e4r att det i teorin borde \u00f6ka tillf\u00f6rlitligheten. Men s\u00e5 l\u00e4nge flat-sixaren f\u00f6rblir Porsche-only, vilket den b\u00f6r vara, beh\u00f6ver vi inte oroa oss s\u00e5 mycket f\u00f6r att Porsche ska f\u00f6rlora sin lyxiga attraktionskraft.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka VAG-bilar har samma chassi?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r ett tiotal \u00e5r sedan beslutade VAG att utveckla modul\u00e4ra chassityper som kunde delas mellan m\u00e5nga av de m\u00e4rken som finns under VAG:s paraply. Och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00f6ddes VAG:s MQB-plattform.
Den f\u00f6rsta generationen av MQB-plattformen avsl\u00f6jades 2012, och Audi Q2, Audi A3, Seat Leon, Volkswagen Arteon, \u0160koda Octavia och m\u00e5nga andra anv\u00e4nde sig av samma underrede. Audi Q7, Bentley Bentayga och VW Touareg har ocks\u00e5 samma chassi, och det \u00e4r ganska uppenbart.<\/p>\n\n\n\n

Har Porsche Taycan och Audi E-Tron GT samma chassi?<\/h4>\n\n\n\n

Efter Tesla Model S \u00e4r Porsche Taycan och Audi E-Tron GT de mest popul\u00e4ra EV-sedanerna p\u00e5 marknaden just nu. Och, ja, b\u00e5da dessa \u00e4r byggda p\u00e5 exakt samma plattform med exakt samma drivlina med mindre justeringar p\u00e5 grund av marknadspositionering.
Taycan \u00e4r lite dyrare och lite kraftfullare, men p\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da deras chassin mer eller mindre likadana. Och likheterna \u00e4r ganska uppenbara n\u00e4r du parkerar Taycan och E-Tron sida vid sida.<\/p>\n\n\n\n

Delar andra m\u00e4rken ocks\u00e5 delar?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r de. Till exempel \u00e4r duon Chevy Silverado och GMC Sierra ett tydligt exempel p\u00e5 hur l\u00e5ngt vissa m\u00e4rken str\u00e4cker sig. Dessa tv\u00e5 \u00e4r n\u00e4stan identiska n\u00e4r det g\u00e4ller design, drivlinor och tillval, trots att Chevy och GMC f\u00f6rs\u00f6ker skilja dem \u00e5t s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.
Det \u00e4r dyrt att utveckla bilar, och vissa aspekter, t.ex. str\u00e5lkastare, kan kosta obetydligt mycket pengar att utveckla. Till och med Lamborghini Diablo anv\u00e4nde en upps\u00e4ttning Nissan str\u00e5lkastare f\u00f6r att s\u00e4nka sina kostnader. McLaren F1 f\u00f6r 20 miljoner dollar anv\u00e4nder till exempel samma bakljus som de som finns p\u00e5 en Londonbuss.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche \u00e4r en del av VAG, Volkswagen Auto Group, vilket inneb\u00e4r att vissa delar delas med VW, Audi, \u0160koda, Seat, Bentley, Lamborghini och till och med Bugatti. Att dela delar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1401"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1401"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1401\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1401"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1401"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1401"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}