{"id":1393,"date":"2021-07-09T10:35:02","date_gmt":"2021-07-09T10:35:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1393"},"modified":"2021-07-09T10:35:02","modified_gmt":"2021-07-09T10:35:02","slug":"gor-porsche-en-minibuss","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/gor-porsche-en-minibuss\/","title":{"rendered":"G\u00f6r Porsche en minibuss?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche \u00e4r en av de mest k\u00e4nda och ikoniska biltillverkarna genom tiderna. Genom hela historien har Porsche lyckats att kontinuerligt utvecklas till det som nu \u00e4r k\u00e4nt som Porsches \u00f6verl\u00e4gsna ingenj\u00f6rskonst. Porsche \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sina lyxiga, sportiga fordon, men n\u00e5gra g\u00e5nger genom historien har Porsche ocks\u00e5 lekt med id\u00e9n om en Porsche-minibuss.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 1980-talet deltog Porsche i det grymma rallyt fr\u00e5n Paris till Dakar, ett rally som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r f\u00f6rr\u00e4disk terr\u00e4ng och otroligt kr\u00e4vande fordon. Som st\u00f6dfordon utvecklade Porsche Porsche B32, en VW-minibuss med hj\u00e4rtat av en Porsche 911.<\/p>\n\n\n\n

Numera har vissa f\u00f6retag som det Berlinbaserade tuningf\u00f6retaget TH-Automobile tagit fram en VW Multivan som drivs av en Porsche 997 Turbo S-motor. Men 997 Turbo S-motorn med 523 hk r\u00e4ckte helt enkelt inte till, s\u00e5 TH-automobile lade ocks\u00e5 till ett par Porsche GT2-turboaggregat som \u00f6kade effekten till 800 hk.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Porsche aldrig officiellt har erbjudit en 100 % Porsche-minibuss kan det komma att f\u00f6r\u00e4ndras om n\u00e5gra \u00e5r eftersom Porsche har avsl\u00f6jat Vision Renndienst, en helt elektrisk Porsche lyxminibuss f\u00f6r framtiden.<\/p>\n\n\n\n

1980 \u00e5rs Porsche B32 Paris till Dakar minibuss<\/h2>\n\n\n\n

Mellan 1983 och 1985 byggde Porsche cirka 15 exemplar av Porsche B32, inklusive prototyperna. Porsche beh\u00f6vde en minivan som kunde h\u00e5lla j\u00e4mna steg med fullfj\u00e4drade rallybilar, och att utrusta VW-minivanen med en 3,2 liters 911-motor med flat-six var det r\u00e4tta s\u00e4ttet att g\u00f6ra det p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Denna motor gav cirka 231 hk, vilket gjorde det m\u00f6jligt f\u00f6r B32 att n\u00e5 en topphastighet p\u00e5 130 km\/h och en 0-60 km\/h-tid p\u00e5 bara 8 sekunder. F\u00f6rutom drivlinan uppgraderade Porsche ocks\u00e5 B32 med en upps\u00e4ttning Fuchs-f\u00e4lgar, st\u00f6rre Porsche-bromsar och racingfj\u00e4dring.<\/p>\n\n\n\n

Porsche kopplade ihop flat-six-motorn med en v\u00e4xell\u00e5da fr\u00e5n en 911 SC s\u00e5 att B32 kunde hantera kraften. Interi\u00f6rt erbj\u00f6d B32 ett g\u00e4ng Porsche-komponenter som ratten, pedalerna och v\u00e4xelspaken.<\/p>\n\n\n\n

B32 \u00e4r extremt s\u00e4llsynt, men intresset f\u00f6r en Porsche-minibuss var ganska minimalt och B32 var dyr att k\u00f6pa och underh\u00e5lla. Idag, n\u00e5gra decennier senare, f\u00f6rtj\u00e4nar B32 definitivt titeln som en av de b\u00e4sta minibussarna du aldrig har h\u00f6rt talas om.<\/p>\n\n\n\n

TH-Automobile 997 Turbo S Porsche Minivan<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en modernare tolkning av Porsche B32 kan du kontakta det Berlinbaserade tuningf\u00f6retaget TH-automobile och fr\u00e5ga efter TH2.997. N\u00e4r du tittar p\u00e5 TH2.997 skulle du kunna tro att det \u00e4r en vanlig VW-minibuss, men under huden \u00e4r TH2 s\u00e5 mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

TH2 drivs av en 997 Porsche Turbo S-motor utrustad med en upps\u00e4ttning Porsche GT2-turbos. Den h\u00e4r 3,6 liter stora flat-six-motorn med dubbelturbo \u00e4r placerad ovanf\u00f6r bakaxeln och pumpar ut minst 581 hk.<\/p>\n\n\n\n

Men om 581 hk av n\u00e5gon anledning inte r\u00e4cker till f\u00f6r dig s\u00e4ger TH-Automobile att effekten kan h\u00f6jas till 800 hk. Motorn \u00e4r kopplad till en manuell v\u00e4xell\u00e5da, och kraften kan skickas till enbart bakhjulen eller till alla fyra hjulen, beroende p\u00e5 vad du vill ha.<\/p>\n\n\n\n

Precis som B32 \u00e4r \u00e4ven interi\u00f6ren i denna sk\u00e5pbil utrustad med ett g\u00e4ng Porsche 911-delar, till exempel instrumentklustret, ratten, v\u00e4xelspaken och n\u00e5gra interi\u00f6rknappar. Prism\u00e4ssigt kostar TH2 cirka 160 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Renndienst koncept minibuss<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan publicerade Porsche en bok med massor av hemliga Porsche-produkter fr\u00e5n 2005 till 2019. Och en av de mest intressanta var den futuristiska lyxminibussen Porsche Renndienst EV-konceptet.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r rymdf\u00e4rdskeppsminivanen \u00e4r utformad f\u00f6r att erbjuda plats f\u00f6r upp till sex personer, och tanken bakom konceptet var att visa att Porsche verkligen kan \u00f6verf\u00f6ra alla Porsche-designdrag p\u00e5 allt, \u00e4ven en personbil eller sk\u00e5pbil.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Renndienst-konceptet ger en glimt av hur en framtida Porsche-minibuss kan se ut. Porsche s\u00e4ger att Renndienst-konceptet erbjuder ett omissk\u00e4nnligt Porsche-DNA och att elektriska minibussar inte beh\u00f6ver vara tr\u00e5kiga eller tr\u00e5kiga.<\/p>\n\n\n\n

En av de mest intressanta aspekterna av denna minivan \u00e4r att den erbjuder en frams\u00e4tesrad med tre sittplatser med f\u00f6rarplatsen i mitten. Denna sittkonfiguration introducerades f\u00f6rst med den numera legendariska McLaren F1 och efterf\u00f6ljaren till F1, den fantastiska McLaren Speedtail.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r tillverkar Porsche inte en minivan i serieproduktion?<\/h4>\n\n\n\n

Minibussar som Honda Odyssey eller VW Sharan, till exempel, tillverkas i serieproduktion f\u00f6r att kunna transportera m\u00e4nniskor p\u00e5 ett s\u00e4tt som \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n en sedan eller en SUV. D\u00e4rf\u00f6r tenderar dessa bilar inte att vara sp\u00e4nnande eller emotionella i n\u00e5gon form.
Men en Porsche \u00e4r \u00e5 andra sidan alltid en sp\u00e4nnande och eftertraktad bil. Att bygga en minivan \u00e4r en d\u00e5lig id\u00e9 eftersom det allvarligt kan skada varum\u00e4rkets rykte och varum\u00e4rkesidentitet. T\u00e4nk dig att Porsche f\u00f6rknippas med minibussar och att k\u00f6ra barn till fotbollstr\u00e4ningen.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Porsche Renndiest n\u00e5gonsin att byggas?<\/h3>\n\n\n\n

Chansen att Porsche faktiskt producerar Renndienst-konceptet \u00e4r liten till obefintlig eftersom intresset f\u00f6r en s\u00e5dan bil aldrig skulle g\u00f6ra produktionen ekonomiskt genomf\u00f6rbar. Det roliga \u00e4r att namnet Renndienst betyder Racing service, vilket \u00e4r en blinkning till den goda gamla Porsche B32.
Med det sagt skulle Porsche eventuellt kunna anv\u00e4nda Renndienst som ett st\u00f6dfordon en dag, precis som i fallet med Porsche B32. Just nu \u00e4r det oklart vad framtiden har att erbjuda, och kanske kommer Porsche att erbjuda n\u00e5got liknande Renndienst-konceptet s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska n\u00e5gon k\u00f6pa en minivan?<\/h4>\n\n\n\n

Minibussar \u00e4r gjorda f\u00f6r att helt enkelt transportera m\u00e5nga m\u00e4nniskor, vanligtvis med ett \u00f6verkomligt ing\u00e5ngspris. Minibussar \u00e4r vanligtvis inte lyxiga eller sportiga, utan snarare raka motsatsen till b\u00e5da. F\u00f6r familje\u00e4ndam\u00e5l \u00e4r minibussar s\u00e4kra, rymliga och l\u00e5ngvariga, men de \u00e4r ocks\u00e5 oftast ganska tr\u00e5kiga.
SUV:er och kombibilar erbjuder egenskaper som de flesta minibussar har, men de erbjuder ocks\u00e5 lyx, teknik och komfort. Men om du bara letar efter ett s\u00e4tt att transportera en st\u00f6rre familj kan en minivan vara precis vad du vill ha av ett fordon. N\u00e4r allt kommer omkring \u00e4r en bil bara ett verktyg f\u00f6r att ta sig runt i slutet av dagen, s\u00e5 en minivan kan vara ett utm\u00e4rkt val.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche \u00e4r en av de mest k\u00e4nda och ikoniska biltillverkarna genom tiderna. Genom hela historien har Porsche lyckats att kontinuerligt utvecklas till det som nu \u00e4r k\u00e4nt som Porsches \u00f6verl\u00e4gsna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1393"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1393"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1393\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1393"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1393"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1393"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}