{"id":1387,"date":"2021-07-09T10:31:07","date_gmt":"2021-07-09T10:31:07","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1387"},"modified":"2021-07-09T10:31:07","modified_gmt":"2021-07-09T10:31:07","slug":"porsche-vs-audi-tillforlitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-vs-audi-tillforlitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Porsche vs Audi tillf\u00f6rlitlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Porsche och Audi \u00e4r en del av VAG, s\u00e5 det finns m\u00e5nga delar som delas mellan dem. Men de skiljer sig \u00e5t n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, eftersom Porsche lyckas \u00f6vertr\u00e4ffa Audi p\u00e5 n\u00e4stan alla tillf\u00f6rlitlighetslistor.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt har Audi f\u00e5tt en viss uppg\u00e5ng de senaste \u00e5ren d\u00e5 ringarna fr\u00e5n Ingolstadt har blivit m\u00e4rkbart mer tillf\u00f6rlitliga. F\u00f6r att ge ett litet sammanhang placerade J.D. Power Audi p\u00e5 15:e plats i J.D. Power-klassificeringen f\u00f6r 2020 med 104 rapporterade problem per 100 bilar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche placerade sig p\u00e5 fj\u00e4rde plats med 104 rapporterade problem per 100 bilar. Och som s\u00e5dan har Porsche konsekvent placerat sig i topp 5 p\u00e5 de flesta tillf\u00f6rlitlighetslistorna under de senaste \u00e5ren, medan Audi bara l\u00e5ngsamt b\u00f6rjar f\u00e5 b\u00e4ttre tillf\u00f6rlitlighetsresultat som varum\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

Men s\u00e5dana unders\u00f6kningar \u00f6vers\u00e4tts inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis helt och h\u00e5llet eftersom det kr\u00e4vs mycket mer pengar f\u00f6r att underh\u00e5lla en Porsche j\u00e4mf\u00f6rt med en Audi. Och det \u00e4r v\u00e4lk\u00e4nt att en genomsnittlig Porsche-\u00e4gare tar b\u00e4ttre hand om sina bilar \u00e4n en Audi-\u00e4gare.<\/p>\n\n\n\n

Porsche tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan var Porsche inte lika p\u00e5litlig som den \u00e4r nu. Men tack vare en ganska h\u00e4ngiven kundkrets, \u00f6kade niv\u00e5er av uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 detaljer och de allm\u00e4nna framstegen inom Porsches forskning och utveckling och tillverkningsmetoder \u00e4r dagens Porsche \u00f6verl\u00e4gset tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

Enligt ett par Porsche-insiders beror anledningen till att Porsche har blivit n\u00e5got av en synonym f\u00f6r teknisk kvalitet p\u00e5 att Porsches personal verkligen f\u00f6rs\u00f6ker hitta nya s\u00e4tt att g\u00f6ra varje enskild komponent lite b\u00e4ttre \u00e4n tidigare.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att Porsche \u00e4r ett m\u00e4rke med en kultf\u00f6ljd som inte liknar n\u00e5got annat m\u00e4rke d\u00e4r ute. Porsches kunder \u00e4lskar Porsches och de vill h\u00e5lla dem i toppskick s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt, s\u00e4rskilt om modellen i fr\u00e5ga \u00e4r en variant i begr\u00e4nsad upplaga.<\/p>\n\n\n\n

Vissa modeller som 911 har varit i kontinuerlig produktion i \u00e5rtionden, och d\u00e4rf\u00f6r har Porsche lyckats f\u00f6rb\u00e4ttra plattformen s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Med varje nyare generation g\u00f6r Porsche det d\u00e4r lilla extra, och allt detta leder till ett imponerande p\u00e5litligt resultat.<\/p>\n\n\n\n

Audi tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Audi brukade vara lite av en fena n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, precis som alla andra tyska premiumm\u00e4rken. Men det verkar som om Audi l\u00e5ngsamt h\u00e5ller p\u00e5 att vinna lite mark n\u00e4r det g\u00e4ller tillr\u00e4ckligt tillf\u00f6rlitliga produkter. Det \u00e4r fortfarande en l\u00e5ng v\u00e4g kvar innan Audi kan kallas p\u00e5litlig som helhet, men framstegen \u00e4r obestridliga.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt tenderar m\u00e4rken som Mercedes, BMW och Audi att \u00f6verkomplicera och fokusera p\u00e5 teknik, effektivitet och lyx framf\u00f6r allt. Och med s\u00e5dana h\u00f6ga niv\u00e5er av komplexitet och innovation \u00e4r det oundvikligt att du hamnar p\u00e5 en plattform som \u00e4r k\u00e4nslig f\u00f6r problem.<\/p>\n\n\n\n

Vissa modeller som Audi A4 \u00e4r n\u00e5gra av de mest p\u00e5litliga Audi-modellerna som finns. Anledningen \u00e4r att Audi ocks\u00e5 har l\u00e4rt sig en hel del efter m\u00e5nga A4-generationer, och det faktum att A4-plattformen ocks\u00e5 anv\u00e4nds f\u00f6r andra VAG-produkter som till exempel VW Passat.<\/p>\n\n\n\n

Men s\u00e5dana resultat \u00f6verf\u00f6rs s\u00e4llan riktigt till en enskild person. Jag \u00e4ger till exempel en Audi A3 Sedan fr\u00e5n 2018 (rapporterad som en av de minst p\u00e5litliga Audi:erna), och jag \u00e4r glad att kunna s\u00e4ga att jag har haft noll problem sedan den dag jag f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen vred p\u00e5 ratten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en Porsche dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n en Audi?<\/h2>\n\n\n\n

Med undantag f\u00f6r Audi R8 kostar varje Audi-modell mindre i underh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med n\u00e5gon Porsche. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att Audis \u00e4r mycket vanligare och att underh\u00e5ll av en Audi sker oftare, vilket s\u00e4nker priset.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom skiljer sig de flesta Audis inte s\u00e5 mycket fr\u00e5n ett g\u00e4ng VW-modeller vilket ytterligare s\u00e4nker underh\u00e5llspriset medan Porschar oftast skiljer sig \u00e5t. Till exempel borde du kunna hitta delar som delas mellan en Tuareg, en Cayenne och en Audi Q7, men en 911 \u00e4r mestadels original.<\/p>\n\n\n\n

En av anledningarna till att Porsche \u00e4r s\u00e5 p\u00e5litliga \u00e4r de h\u00f6ga underh\u00e5llskostnaderna. Att h\u00e5lla en Porsche i toppskick kr\u00e4ver mycket uppm\u00e4rksamhet och pengar, och de flesta m\u00e4nniskor d\u00e4r ute \u00e4r helt enkelt inte beredda att g\u00f6ra det. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de k\u00f6per Audis, och om bilen k\u00f6rs \u00e4r alla n\u00f6jda.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur exakta \u00e4r unders\u00f6kningar om bilars tillf\u00f6rlitlighet?<\/h4>\n\n\n\n

Unders\u00f6kningar om bilars tillf\u00f6rlitlighet, indexdiagram och j\u00e4mf\u00f6relser spelar en stor roll f\u00f6r varum\u00e4rkets popularitet. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det rimligt att ifr\u00e5gas\u00e4tta deras legitimitet. Resultaten kan trots allt p\u00e5verkas \u00e5t det ena eller andra h\u00e5llet, och det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att kontrollera legitimiteten \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana unders\u00f6kningar spelar egentligen ingen roll f\u00f6r en specifik \u00e4gare, eftersom det s\u00e4tt p\u00e5 vilket en bil underh\u00e5lls \u00e4r en mer betryggande faktor f\u00f6r l\u00e5ngsiktig tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den centrala skillnaden mellan Audi och Porsche?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller marknadspositionering \u00f6verlappar Audi och Porsche varandra p\u00e5 vissa omr\u00e5den, t.ex. lyxiga SUV:er och lyxiga sedans. Porsche \u00e4r dock mer exklusiva tack vare ett antal sportiga modeller som 911, Boxster, Cayman, 918 Spyder och Carrera GT.<\/p>\n\n\n\n

Audi har ocks\u00e5 sin RS Sport-division som erbjuder sportigare modeller, men den enda riktiga sportbilen som Audi tillverkar \u00e4r Audi R8, och Audi R8 \u00e4r mer en grand tourer-sportbil \u00e4n en direkt kompromissl\u00f6s sportbil. Porsche \u00e4r dock sportigare, mer exklusiv och n\u00e4stan alltid dyrare att k\u00f6pa och underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Porsche b\u00e4ttre elbilar \u00e4n Audi?<\/p>\n\n\n\n

Just nu erbjuder b\u00e5de Porsche och Audi en eldriven sedan. Porsche Taycan och Audi e-Tron GT \u00e4r f\u00f6rmodligen de b\u00e4sta el-sedanerna p\u00e5 marknaden just nu, och de f\u00f6ljer varum\u00e4rkesidentiteten som f\u00f6rv\u00e4ntat.<\/p>\n\n\n\n

Taycan \u00e4r snabbare, dyrare och roligare att k\u00f6ra, medan e-Tron \u00e4r bekv\u00e4mare, billigare och enklare att k\u00f6ra. B\u00e5de Taycan och e-Tron klarar 0-60mph-tider p\u00e5 under 3 sekunder, men Taycan Turbo S \u00e4r betydligt snabbare p\u00e5 en kvartsmil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de Porsche och Audi \u00e4r en del av VAG, s\u00e5 det finns m\u00e5nga delar som delas mellan dem. Men de skiljer sig \u00e5t n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, eftersom Porsche lyckas<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1387"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1387"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1387\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1387"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1387"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1387"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}