{"id":1385,"date":"2021-07-09T10:30:01","date_gmt":"2021-07-09T10:30:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1385"},"modified":"2021-07-09T10:30:01","modified_gmt":"2021-07-09T10:30:01","slug":"porsche-vs-ferrari-tillforlitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-vs-ferrari-tillforlitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Porsche vs Ferrari tillf\u00f6rlitlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Porsche och Ferrari tillverkar sp\u00e4nnande, exklusiva och snabba lyxbilar och exotiska bilar. Men de g\u00e5r tillv\u00e4ga p\u00e5 ett helt olika s\u00e4tt. Porsche \u00e4r kalkylerad, konservativ men \u00e4nd\u00e5 uttrycksfull och framf\u00f6r allt mer l\u00e4ttillg\u00e4nglig, som en Omega-klocka.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari d\u00e4remot \u00e4r en legend, uppm\u00e4rksamhetss\u00f6kande och exklusiv, precis som en Rolex-urkund. Chanserna att se en Ferrari p\u00e5 daglig basis \u00e4r ganska s\u00e4llsynta, f\u00f6rutom i ett par superbilsintensiva st\u00e4der som Monaco. Porschar \u00e5 andra sidan \u00e4r betydligt vanligare och mindre vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Och s\u00e5dana egenskaper spelar en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. De flesta Porschar \u00e4r gjorda f\u00f6r att k\u00f6ras dag ut och dag in, och med en s\u00e5dan avsikt kan du lita p\u00e5 att en Porsche \u00e4r p\u00e5litlig oavsett f\u00f6rh\u00e5llanden eller k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Ferrarier \u00e5 andra sidan \u00e4r italienska och d\u00e4rmed mycket mer temperamentsfulla, s\u00e5 man vet aldrig vad som kan h\u00e4nda med en Ferrari. Utan tvekan \u00e4r Porschen verkligen mycket mer p\u00e5litlig, men Ferrari har n\u00e5gra knep som j\u00e4mnar ut spelplanen.<\/p>\n\n\n\n

Porsches tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga index och unders\u00f6kningar av bilars tillf\u00f6rlitlighet under de senaste \u00e5ren \u00e4r Porsche bland de b\u00e4sta. Men s\u00e5 var inte fallet f\u00f6r ett eller tv\u00e5 decennier sedan n\u00e4r Porsche k\u00e4mpade f\u00f6r att g\u00f6ra p\u00e5litliga bilar som motsvarar den prislapp som vanligtvis f\u00f6rknippas med en Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Men under de senaste \u00e5ren har Porsche lyckats kavla upp \u00e4rmarna och n\u00e5tt en plats som nummer 2 p\u00e5 J.D. Powers tillf\u00f6rlitlighetsindex, endast slagen av Lexus. Enligt ett par Porsche-insiders \u00e4r anledningen till att Porsches \u00e4r s\u00e5 p\u00e5litliga det faktum att Porsche-personalen f\u00f6rs\u00f6ker verkligen, verkligen h\u00e5rt.<\/p>\n\n\n\n

En annan anledning till att Porsche \u00e4r s\u00e5 p\u00e5litliga \u00e4r att m\u00e5nga Porsche-\u00e4gare underh\u00e5ller sina bilar p\u00e5 avsett s\u00e4tt. Korrekt underh\u00e5ll spelar en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngsiktig tillf\u00f6rlitlighet, och det vet Porsche-kunderna, \u00e4ven om Porsche-underh\u00e5llskostnaderna ibland \u00e4r astronomiska.<\/p>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga Porschemodellen \u00e4r Porsche 911 tack vare \u00e5rtionden av f\u00f6rs\u00f6k och misstag och en otroligt kunnig och ih\u00e4rdigt lojal kundkrets. Den minst tillf\u00f6rlitliga Porsche-modellen \u00e4r Boxster, men tillf\u00f6rlitlighetsniv\u00e5erna ligger fortfarande \u00f6ver branschgenomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Ferraris tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Ferraris tillf\u00f6rlitlighet kan helt enkelt inte vara p\u00e5 samma niv\u00e5 som Porsches eftersom Porsche har VAG och Ferrari har Ferrari. Med detta sagt k\u00f6ps Ferraris med k\u00e4nslor och k\u00f6rs med k\u00e4nslor, och under s\u00e5dana omst\u00e4ndigheter \u00e4r niv\u00e5erna av tillf\u00f6rlitlighet och anv\u00e4ndbarhet n\u00e5got suddiga.<\/p>\n\n\n\n

Och det b\u00f6r de vara om man k\u00f6r en mellandrivna Rosa Corsa Ferrari superbil med medelmotor. Med detta sagt b\u00f6r Ferraris ocks\u00e5 k\u00f6ras f\u00f6r att fungera ordentligt, men det \u00e4r s\u00e4llan fallet eftersom de v\u00e4rden som f\u00f6rknippas med Ferrari \u00e4r starkt beroende av anv\u00e4ndningsniv\u00e5erna och de ackumulerade milen.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att m\u00e5nga Ferrarier tas ut endast vid speciella tillf\u00e4llen, och detta kan vara skadligt f\u00f6r vissa mekaniska och elektriska aspekter av en Ferrari. Till exempel b\u00f6r alla Ferrari-modeller l\u00e4mnas anslutna till en trickle charger, annars kommer batteriet att ta slut snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Och om detta h\u00e4nder kan flera olika komponenter g\u00e5 s\u00f6nder, vilket kan leda till orimliga reparationskostnader. Ferrarier \u00e4r kompromissl\u00f6sa i ett f\u00f6rs\u00f6k att leverera sp\u00e4nning och prestanda, medan Porschar \u00e4r lite mer ”vanliga” i de flesta fall. Och detta spelar en stor roll f\u00f6r tillf\u00f6rlitligheten och underh\u00e5llskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5llskostnader f\u00f6r Ferrari och Porsche<\/h2>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r b\u00e5de Ferrari och Porsche n\u00e5gra av de dyraste m\u00e4rkena n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll. Men mellan de tv\u00e5 kostar Ferraris betydligt mer att k\u00f6pa och underh\u00e5lla. \u00c4ven om Porsche ocks\u00e5 \u00e4r dyra att underh\u00e5lla \u00e4r de inte alls i n\u00e4rheten av Ferraris.<\/p>\n\n\n\n

En Ferrari \u00e4r den ultimata statusmobilen, s\u00e4rskilt om man beaktar underh\u00e5llskostnaderna. Men vad Ferrari g\u00f6r r\u00e4tt \u00e4r att med varje ny Ferrari du k\u00f6per f\u00e5r du en gratis 7-\u00e5rig service- och underh\u00e5llsplan som ing\u00e5r i priset, och du kan f\u00f6rl\u00e4nga denna plan i upp till 15 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att planf\u00f6rl\u00e4ngningen vanligtvis kostar 4-5 000 dollar, och att de 8-cylindriga modellerna kommer att kosta mindre j\u00e4mf\u00f6rt med en 12-cylindrig bil, s\u00e4rskilt en V12 superbil med mittmotor. Porches erbjuder inte ett s\u00e5 l\u00e5ngt underh\u00e5llspaket, men underh\u00e5llskostnaderna \u00e4r inte lika h\u00f6ga.
Med detta sagt \u00e4r det ett m\u00f6jligt ekonomiskt sj\u00e4lvmord att k\u00f6pa en Ferrari som inte omfattas av s\u00e5dana paket, s\u00e4rskilt om du \u00e4ger n\u00e5gra av de klassiska Ferrari-modellerna i mer begr\u00e4nsad upplaga. Reservdelar till Porsche \u00e4r l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga i de flesta fall, s\u00e5 \u00e4r inte fallet med en Ferrari.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den centrala skillnaden mellan Ferrari och Porsche?<\/h4>\n\n\n\n

Ferrari \u00e4r mer exklusiva, lyxigare och dyrare. Dessutom \u00e4r Ferraris vanligtvis mycket dyrare och mer eftertraktade. Med detta sagt \u00e4r Porsche mer praktiska, mer p\u00e5litliga och billigare att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Varje Ferrari som finns d\u00e4r ute klassas som en superbil, medan Porsche tillverkar ett par modeller som l\u00e4tt misstas f\u00f6r en Audi eller en BMW. Ferrari g\u00f6r inte det, och det \u00e4r en av anledningarna till att varum\u00e4rket Ferrari \u00e4r ett av de mest v\u00e4rdefulla varum\u00e4rkena p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ferrari snabbare \u00e4n Porsche?<\/h4>\n\n\n\n

I motsats till vad m\u00e5nga tror \u00e4r Porsche snabbare 0-60 mph, men Ferrari tar hem kakan n\u00e4r det g\u00e4ller toppfart. N\u00e5got som en Porsche 911 Turbo S g\u00f6r 0-60mph p\u00e5 mindre \u00e4n 2,5 sekunder, och knappast n\u00e5gon Ferrari d\u00e4r ute skulle n\u00e5gonsin kunna matcha det.<\/p>\n\n\n\n

Men Ferraris \u00e4r b\u00e4ttre i toppskiktet med m\u00e5nga modeller som l\u00e4tt n\u00e5r \u00f6ver 210mph, om du har utrymmet att g\u00f6ra det f\u00f6rst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest v\u00e4rdefulla Porsche- och Ferrari-modellerna som n\u00e5gonsin tillverkats?<\/h3>\n\n\n\n

Den dyraste Ferrari som n\u00e5gonsin s\u00e5lts var en Ferrari 250 GTO-racebil fr\u00e5n 1963 som s\u00e5ldes f\u00f6r astronomiska 52 miljoner dollar 2013. Men en annan 250 GTO lyckades s\u00e4ljas f\u00f6r svindlande 70,2 miljoner dollar 2018.<\/p>\n\n\n\n

Det finns en hel del Porsche f\u00f6r flera miljoner dollar som s\u00e5lts genom \u00e5ren, men Le Mans Porsche 917K fr\u00e5n 1970 h\u00e5ller rekordet p\u00e5 ynka 14 miljoner dollar, absoluta peanuts j\u00e4mf\u00f6rt med en 250 GTO.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de Porsche och Ferrari tillverkar sp\u00e4nnande, exklusiva och snabba lyxbilar och exotiska bilar. Men de g\u00e5r tillv\u00e4ga p\u00e5 ett helt olika s\u00e4tt. Porsche \u00e4r kalkylerad, konservativ men \u00e4nd\u00e5 uttrycksfull och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1385"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1385"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1385\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1385"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1385"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1385"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}