{"id":1377,"date":"2021-07-09T10:24:56","date_gmt":"2021-07-09T10:24:56","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1377"},"modified":"2021-07-09T10:24:56","modified_gmt":"2021-07-09T10:24:56","slug":"ar-porsche-en-superbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-en-superbil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche en superbil?"},"content":{"rendered":"\n

En superbil \u00e4r en ganska fritt definierad lyxig sportbil med gatutillst\u00e5nd. En superbil kallas ocks\u00e5 exotisk och \u00e4r vanligtvis s\u00e4llsynt, sl\u00e5ende i sin design och byggd med prestanda i \u00e5tanke. Vissa Porsche \u00e4r verkligen superbilar.<\/p>\n\n\n\n

Men inte alla. Porsche Cayenne \u00e4r en lyxig sport-SUV, \u00e4ven om Cayenne f\u00f6rvisso \u00e4r snabb \u00e4r den inte en superbil, inte p\u00e5 l\u00e5nga v\u00e4gar. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r Macan, Taycan och Panamera.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911-modellerna \u00e4r lite mer konservativa designm\u00e4ssigt j\u00e4mf\u00f6rt med en McLaren, Ferrari eller Lamborghini. Men de \u00e4r lika snabba, ibland till och med mer specialbyggda och ganska s\u00e4llsynta. S\u00e5 vissa 911-modeller kan betraktas som superbilar.<\/p>\n\n\n\n

Boxster\/Cayman-plattformen \u00e4r Porsches definitiva sportbilsplattform, men den \u00e4r helt enkelt inte tillr\u00e4ckligt exotisk f\u00f6r att betraktas som en superbil. P\u00e5 motsatt sida av spektrumet \u00e4r Porsche 918 eller Carrera GT superbilar genom och genom.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911<\/h2>\n\n\n\n

Den ikoniska 911-silhuetten \u00e4r omissk\u00e4nnlig, och det \u00e4r det v\u00e4sentliga receptet ocks\u00e5. 911:an har inte f\u00f6r\u00e4ndrats s\u00e5 dramatiskt under de senaste decennierna, men uppfattningen om 911:an har definitivt gjort det. L\u00e5ngt \u00e4r de dagar d\u00e5 RUF m\u00e5ste vara inblandade f\u00f6r att Porsche ska vara snabb, numera \u00e4r \u00e4ven 911 i instegsutf\u00f6rande snabb.<\/p>\n\n\n\n

Och snabbhet \u00e4r en viktig egenskap hos en superbil. Och vissa 911-modeller klarar av att n\u00e5 200 mph och en 0-60 mph-tid p\u00e5 2,5 sekunder. S\u00e5 det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga att 911 inte \u00e4r en superbil, \u00e4ven om 911:orna erbjuder problemfria konstanta startkontroller utan problem, s\u00e5 finns det fortfarande m\u00e4nniskor som h\u00e4vdar att 911:an \u00e4r en superbil.<\/p>\n\n\n\n

Produktserien 911 GT, eller modellerna GT3, GT3RS, GT2, GT2RS \u00e4r extremt specialbyggda. De erbjuder ett l\u00e4ttvikts-chassi, en sugmotor, imponerande downforcev\u00e4rden och h\u00e5ller st\u00e4ndigt v\u00e4rldsrekord p\u00e5 m\u00e5nga olika t\u00e4vlingsbanor runt om i v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4llsynthet \u00e4r inte alla 911-modeller begr\u00e4nsade, men f\u00f6r de begr\u00e4nsade modellerna \u00e4r efterfr\u00e5gan enorm. Endast ett f\u00e5tal 911-modeller \u00e4r verkligen begr\u00e4nsade i produktionen, och s\u00e5dana begr\u00e4nsningar \u00e5terspeglas i prislappen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan\/Cayenne<\/h2>\n\n\n\n

SUV-modellerna Porsche Macan\/Cayenne \u00e4r inte superbilar. En SUV kommer knappast n\u00e5gonsin att bli en superbil eftersom SUV:er \u00e4r specialbyggda, men inte f\u00f6r att prestera p\u00e5 sp\u00e5r eller p\u00e5 gatan.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r f\u00f6r tunga, f\u00f6r stora och f\u00f6r obalanserade f\u00f6r att kunna erbjuda prestanda som \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbara med en 911. Och detta \u00e4r ett inneboende faktum som f\u00f6rknippas med alla SUV:er p\u00e5 marknaden, \u00e4ven de mer extrema modellerna som Lamborghini Urus.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om du kan f\u00e5 en Cayenne med 670 hk direkt fr\u00e5n fabriken \u00e4r de imponerande effektsiffrorna bara meningsfulla i en rak linje. B\u00e5de Cayenne- och Macan-modellerna \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n exotiska, till och med toppmodellerna Turbo \u00e4r ganska lika en mer vanlig modell, och bara en entusiast kan se skillnaden.<\/p>\n\n\n\n

Och slutligen \u00e4r de varken s\u00e4llsynta eller begr\u00e4nsade. Porsche s\u00e4ljer tiotusentals av dessa per \u00e5r, och den som vill ha en kan bara g\u00e5 till bilhandlaren och k\u00f6pa en. Detta \u00e4r delvis orsaken till att en Cayenne\/Macan SUV v\u00e4rderas s\u00e5 mycket mer \u00e4n en 911-modell.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 918\/Carrera GT<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Carrera GT \u00e4r en tv\u00e5sitsig superbil som tillverkades av Porsche mellan 2004 och 2007. Carrera GT erbjuder en t\u00e4vlingsbilsbaserad minmonterad V10-motor med naturlig insugning, en l\u00e4ttviktskropp och ser dessutom ut som en \u00e4kta fullblods superbil.<\/p>\n\n\n\n

Carrera GT h\u00e5ller sakta men s\u00e4kert p\u00e5 att bli en ikon inom bilindustrin, och v\u00e4rdet p\u00e5 Carrera GT-modellerna str\u00e4cker sig l\u00e4tt upp till 1 miljon dollar. Carrera GT \u00e4r en genomg\u00e5ende superbil, och knappast n\u00e5gon skulle n\u00e5gonsin tro n\u00e5got annat.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 918 Spyder \u00e4r ocks\u00e5 en tv\u00e5sitsig Porsche superbil, men 918 \u00e4r n\u00e5got av en modern version av Carrera GT. 918 erbjuder en hybriddrivlina, en glidande kaross och ett g\u00e4ng racingrelaterade komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Porsche s\u00e5lde endast 918 Porsche 918, och n\u00e4r 918 introducerades var det den mest kapabla banfokuserade v\u00e4gbilen p\u00e5 planeten. Endast McLaren P1 och Ferrari LaFerrari kunde n\u00e5gonsin j\u00e4mf\u00f6ras. Och det nuvarande v\u00e4rdet p\u00e5 en genomsnittlig 918 Spyder ligger l\u00e4tt \u00f6ver en miljon dollar ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan en superbil och en hyperbil?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r ett par \u00e5r sedan b\u00f6rjade begreppet ”hyperbil” f\u00e5 f\u00e4ste bland superbilsentusiaster. \u00c4ven om termen inte har n\u00e5gon strikt definition \u00e4r en tydlig skiss av inneb\u00f6rden av ordet hyperbil nu ganska begriplig.<\/p>\n\n\n\n

En hyperbil \u00e4r en superbil med h\u00f6gsta prestanda. Vanligtvis \u00e4r det en bil som byggs av Bugatti eller Koenigsegg, en hyperbil kostar l\u00e5ngt \u00f6ver en miljon dollar, \u00e4r extremt begr\u00e4nsad i produktion och otroligt eftertraktad.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan en sportbil och en superbil?<\/h4>\n\n\n\n

En sportbil \u00e4r vanligtvis en ganska kompakt, tv\u00e5sitsig, smidig bil som \u00e4r utformad f\u00f6r att ge snabb respons och maximal feedback fr\u00e5n f\u00f6raren. Sportbilar \u00e4r snabba, men de \u00e4r inte snabba som de flesta superbilar \u00e4r. En Porsche Cayman\/Boxster \u00e4r en definitiv sportbil, och alla egenskaper hos Cayman\/Boxster-plattformen \u00e4r v\u00e4sentliga f\u00f6r en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden \u00e4r att en sportbil vanligtvis inte \u00e4r begr\u00e4nsad och inte heller lika snabb som en superbil. En sportbil \u00e4r ocks\u00e5 vanligtvis lite billigare och mindre exotisk. Allt handlar om prestandaniv\u00e5er, en sportbil \u00e4r den minst kapabla, f\u00f6ljt av en superbil och toppat av en hyperbil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r nackdelarna med en superbil?<\/h4>\n\n\n\n

Superbilar \u00e4r fantastiska. De \u00e4lskas lika mycket av barn som av rika vuxna, de \u00e4r otroligt roliga att k\u00f6ra, de ser fantastiska ut och de l\u00e5ter fantastiskt. Men det \u00e4r inte bara solsken n\u00e4r det g\u00e4ller superbilar eftersom de \u00e4r dyra att k\u00f6pa, underh\u00e5lla och f\u00f6rs\u00e4kra.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r de inte lika praktiska eller effektiva f\u00f6r l\u00e4ngre resor. Superbilar \u00e4r ocks\u00e5 ibland lite f\u00f6r h\u00f6gljudda och obehagliga och det \u00e4r inte alla som tycker att superbilar \u00e4r coola. Vissa kanske till och med h\u00e4vdar att superbilar \u00e4r on\u00f6diga och gjorda f\u00f6r idioter, men ingen kan ifr\u00e5gas\u00e4tta k\u00f6rupplevelsen och sp\u00e4nningen som det inneb\u00e4r att \u00e4ga ett s\u00e5dant speciellt stycke bilteknik.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En superbil \u00e4r en ganska fritt definierad lyxig sportbil med gatutillst\u00e5nd. En superbil kallas ocks\u00e5 exotisk och \u00e4r vanligtvis s\u00e4llsynt, sl\u00e5ende i sin design och byggd med prestanda i \u00e5tanke.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1377"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1377"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1377\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1377"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1377"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1377"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}