{"id":1375,"date":"2021-07-09T10:24:04","date_gmt":"2021-07-09T10:24:04","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1375"},"modified":"2021-07-09T10:24:04","modified_gmt":"2021-07-09T10:24:04","slug":"ar-porsche-cayenne-bra-i-terrang","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-cayenne-bra-i-terrang\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche Cayenne bra i terr\u00e4ng?"},"content":{"rendered":"\n

Cayenne \u00e4r en Porsche SUV. SUV-f\u00f6rkortningen st\u00e5r f\u00f6r sport utility vehicle, en kraftfull bil som drivs av alla fyra hjulen och som kan ta sig fram p\u00e5 m\u00e5nga olika v\u00e4gytor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Cayenne inte ser s\u00e5 utilitaristisk ut j\u00e4mf\u00f6rt med en Mercedes G-Wagon eller en Jeep Wrangler har Porsche sett till att SUV-f\u00f6rkortningen \u00e4r v\u00e4lf\u00f6rtj\u00e4nt. Cayenne SUV:er \u00e4r robusta och byggda f\u00f6r att klara av \u00f6kad fj\u00e4dringsbelastning utan att offra tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Porsche har nyligen utvecklat en s\u00e4rskild Porsche Off-road Precision App f\u00f6r att \u00f6vertyga Cayenne-\u00e4gare att ta sina \u00e4lskade lyxiga SUV:er p\u00e5 terr\u00e4ngk\u00f6rning. Appen visar dig alla n\u00e4rliggande offroadparker och instruerar dig ocks\u00e5 hur du ska ta dig igenom alla grova banor.<\/p>\n\n\n\n

En Porsche Cayenne \u00e4r verkligen riktigt bra n\u00e4r det g\u00e4ller offroad, men det \u00e4r inte m\u00e5nga Cayenne-modeller som n\u00e5gonsin kommer att se lera eller stenar. Men det \u00e4r verkligen tillfredsst\u00e4llande att veta att du inte kommer att bli besviken om du tar din Cayenne i terr\u00e4ng.<\/p>\n\n\n\n

Offroad-funktioner<\/h2>\n\n\n\n

Dagarna med rent mekanisk terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4r f\u00f6r l\u00e4nge sedan f\u00f6rbi, och moderna bilar erbjuder ett g\u00e4ng mjukvarul\u00f6sningar f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig p\u00e5 en terr\u00e4ngbana. Och Porsche Cayenne erbjuder dig en Torque Vectoring Plus-funktion som \u00e4r inst\u00e4lld p\u00e5 att styra bakdifferentialen vid hala offroad-underlag.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kan du ocks\u00e5 \u00f6ka Cayennes luftfj\u00e4dring upp till sex tum, vilket i h\u00f6g grad p\u00e5verkar tillfarts- och avg\u00e5ngsvinkeln och vadardjupet vid behov. Cayenne \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med ett dedikerat system f\u00f6r kontroll av backeutj\u00e4mning som syftar till en fotriktig backeutj\u00e4mning \u00e4ven f\u00f6r de brantaste backarna.<\/p>\n\n\n\n

Hjulledningsbarheten hos Porsche Cayenne \u00e4r ocks\u00e5 ganska imponerande, och man skulle aldrig f\u00f6rv\u00e4nta sig att en Porsche Cayenne skulle kunna spindla \u00f6ver oj\u00e4mn terr\u00e4ng. Cayenne har ocks\u00e5 en markfrig\u00e5ng p\u00e5 \u00f6ver 200 mm, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta terr\u00e4ngbanor.<\/p>\n\n\n\n

En fyrhjulsdrift kommer som standard, PDK-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en av de mest sofistikerade dubbelkopplingsv\u00e4xlarna i hela bilindustrin. Om du kombinerar dessa tv\u00e5 med en upps\u00e4ttning anst\u00e4ndigt greppv\u00e4nliga terr\u00e4ngd\u00e4ck \u00e4r Cayenne inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n en Range Rover eller en G-Wagon.<\/p>\n\n\n\n

Terr\u00e4ngprestanda<\/h2>\n\n\n\n

Fr\u00e5n b\u00f6rjan \u00e4r det ganska uppenbart att Cayenne \u00e4r utrustad med ett g\u00e4ng imponerande mjuk- och h\u00e5rdvarul\u00f6sningar f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning som s\u00e4kert kommer att driva Cayenne genom lera, vatten, sn\u00f6 och is.<\/p>\n\n\n\n

Cayenne \u00e4r en sport-SUV och det finns vissa nackdelar med den. Cayenne levereras till exempel med kraftiga bromsskivor, vilket inneb\u00e4r att du inte kan utrusta Cayenne med n\u00e5got annat \u00e4n relativt l\u00e5gprofilerade d\u00e4ck. Detta \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis n\u00e5got du vill ha i en terr\u00e4ng-SUV, men om du trampar f\u00f6rsiktigt \u00e4r det inte ett s\u00e5 stort problem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r n\u00e5got som en Jeep Wrangler inte beh\u00f6ver klara av, men Cayenne g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att trycka p\u00e5 n\u00e5gra knappar f\u00f6r att kompensera. Sj\u00e4lva bilen klarar av n\u00e4stan all terr\u00e4ng automatiskt och justerar fj\u00e4dringen, och g\u00f6r det helt sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett hur h\u00e5rt du trycker p\u00e5 gaspedalen kommer bilen sj\u00e4lv att tillhandah\u00e5lla den kraft som beh\u00f6vs, och du beh\u00f6ver bara styra och g\u00f6ra n\u00e5gra mindre korrigeringar. Vissa offroadentusiaster gillar inte att bilen kan g\u00f6ra allt sj\u00e4lv, men det betyder verkligen att Cayenne \u00e4r en kapabel offroadbil.<\/p>\n\n\n\n

Cayenne Chassi och kraft<\/h2>\n\n\n\n

Alla dessa ovan n\u00e4mnda system \u00e4r imponerande, men utan tillr\u00e4cklig kraft kommer du inte att kunna ta dig igenom n\u00e5gon form av grov terr\u00e4ng. Som tur \u00e4r erbjuder Cayenne endast biffiga motorer, och i stort sett alla motoralternativ i Cayenne \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckliga f\u00f6r seri\u00f6s terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Cayenne i instegsmodellen f\u00f6r 67 000 dollar erbjuder en turboladdad 6-cylindrig motor som ger 335 hk och 332 lb-ft i vridmoment. Dessa effektstatistik \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta offroad-situationer, men om du betalar mer blir Cayenne kraftfullare \u00e4n de flesta SUV:er som finns till salu.<\/p>\n\n\n\n

Om du betalar 163 000 dollar kan du f\u00e5 Cayenne Turbo S E-Hybrid med l\u00f6jliga 670 hk och 567 lb-ft vridmoment. Det finns absolut inget behov av att du har 670 hk p\u00e5 en terr\u00e4ngbana, men det finns inget behov av s\u00e5dan kraft i en SUV \u00e4nd\u00e5, och folk vill \u00e4nd\u00e5 ha den, ja det \u00e4r klart att de vill.<\/p>\n\n\n\n

En ganska f\u00f6rbisedd f\u00f6rdel med Cayenne \u00e4r sj\u00e4lva chassit. Porsche \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att konstruera otroligt kapabla bilar, och chassit i Cayenne \u00e4r verkligen v\u00e4rdigt s\u00e5dana meriter. Chassit i Cayenne b\u00f6jer sig inte, och detta \u00e4r oerh\u00f6rt viktigt b\u00e5de p\u00e5 och utanf\u00f6r v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayenne den b\u00e4sta Porsche offroadbilen?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Porsche Cayenne \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta Porsche offroader som finns tillg\u00e4nglig. Den mindre kompakta SUV:en Macan kan ocks\u00e5 h\u00e4vda sig p\u00e5 en terr\u00e4ngbana, men Macan \u00e4r inte i n\u00e4rheten av Cayenne n\u00e4r det g\u00e4ller seri\u00f6s terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Resten av Porsche-utbudet \u00e4r inte byggt f\u00f6r n\u00e5gon typ av terr\u00e4ngk\u00f6rning. Men en g\u00e5ng i tiden var en \u00e4ldre 911 ett ganska popul\u00e4rt ombyggnadsfordon f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning. Det finns numera en hyfsad m\u00e4ngd offroadbyggda Safari 911:or, och det verkar som om trenden bara b\u00f6rjar ta fart.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r terr\u00e4ngk\u00f6rning s\u00e4kert f\u00f6r en Cayenne?<\/h4>\n\n\n\n

Om allt g\u00e5r enligt planerna \u00e4r det verkligen s\u00e4kert. Men ofta g\u00e5r det kanske inte enligt planerna, och risken f\u00f6r att din Cayenne ska skadas n\u00e4r du k\u00f6r offroad \u00e4r ganska mycket st\u00f6rre \u00e4n vanligt. En begagnad Jeep Wrangler borde uppfylla alla dina behov av terr\u00e4ngk\u00f6rning, och en Cayenne f\u00f6r \u00f6ver 100 000 dollar \u00e4r vanligtvis inte lika kapabel.<\/p>\n\n\n\n

Det finns en anledning till att de flesta Cayenne-\u00e4gare aldrig tenderar att ta med sina \u00e4lskade SUV:er p\u00e5 terr\u00e4ngk\u00f6rning. Kanske bryr de sig helt enkelt inte om offroading, eller s\u00e5 \u00e4r det de potentiella skadorna som sannolikt inte t\u00e4cks av f\u00f6rs\u00e4kringen som avskr\u00e4cker. Oavsett vad som \u00e4r fallet kommer du inte att se en Cayenne \u00e5ka offroad s\u00e5 ofta.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta lyxiga SUV:n f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning?<\/h4>\n\n\n\n

De b\u00e4sta lyxiga SUV:erna f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4r Mercedes G-klass, ett g\u00e4ng Land Rover-produkter som Land Rover Defender eller Range Rover, eller en Toyota Land Cruiser. Bentley Bentayga och Lamborghini Urus kan ocks\u00e5 erbjuda hyggliga terr\u00e4ngk\u00f6rningsm\u00f6jligheter. Men kom igen nu, ingen kommer att ta en Bentley eller en Lamborghini genom lera n\u00e5gon g\u00e5ng inom kort.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga moderna lyxiga SUV:er \u00e4r byggda f\u00f6r att klara terr\u00e4ng, men de \u00e4r oftast alldeles f\u00f6r dyra. De k\u00f6ps vanligtvis f\u00f6r att vara en statussymbol f\u00f6r stadsk\u00f6rning, \u00e4ven om de \u00e4r utrustade med imponerande terr\u00e4ngfunktioner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Cayenne \u00e4r en Porsche SUV. SUV-f\u00f6rkortningen st\u00e5r f\u00f6r sport utility vehicle, en kraftfull bil som drivs av alla fyra hjulen och som kan ta sig fram p\u00e5 m\u00e5nga olika v\u00e4gytor.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1375"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1375"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1375\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1375"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1375"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1375"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}