{"id":1361,"date":"2021-07-05T09:51:15","date_gmt":"2021-07-05T09:51:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1361"},"modified":"2021-07-05T09:51:15","modified_gmt":"2021-07-05T09:51:15","slug":"den-basta-bilen-nar-det-galler-bransleekonomi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/den-basta-bilen-nar-det-galler-bransleekonomi\/","title":{"rendered":"Den b\u00e4sta bilen n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleekonomi"},"content":{"rendered":"\n

Audi A8 L plug-in hybrid sl\u00e5r alla andra Audis n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleekonomi, men har ett mycket dyrt pris p\u00e5 \u00f6ver 90 000 dollar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r vinnaren i den h\u00e4r kategorin den tre g\u00e5nger billigare Audi A3, som \u00e4r n\u00e5got mindre br\u00e4nslesn\u00e5l med 30 mpg eller 7 liter per 100 km. Om den k\u00f6rs ansvarsfullt p\u00e5 motorv\u00e4gen kan den f\u00e5 upp till 36 miles per gallon eller 6,5 liter per 100 km.<\/p>\n\n\n\n

Audi A3 Sedan \u00e4r br\u00e4nsleeffektiv<\/h2>\n\n\n\n

Trots att det finns mer milj\u00f6v\u00e4nliga alternativ \u00e4n Audi A3, som Audi A8 L plug-in hybrid, \u00e4r A3 Sedan rent ekonomiskt sett ett b\u00e4ttre alternativ. Anledningen till det \u00e4r att A8 L Plug-in hybrid kanske erbjuder de fantastiska 54 MPG eller 5,2 liter per 100 kilometer, men den kostar tre g\u00e5nger s\u00e5 mycket som Audi A3 sedan.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du letar efter en bil med bra bensinf\u00f6rbrukning och du inte siktar p\u00e5 att k\u00f6ra mer \u00e4n en miljon kilometer \u00e4r A3 sedan det ekonomiskt sett klokare valet. Audi A3 sedan har en genomsnittlig bensinf\u00f6rbrukning p\u00e5 30 mpg eller 7 liter per 100 kilometer, vilket \u00e4r ganska bra f\u00f6r en lyxsedan.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4:s 2,0-liters fyrcylindriga motor f\u00e5r bara 1 mpg mindre \u00e4n A3, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 \u00e4r ett ekonomiskt klokt alternativ f\u00f6r en lyxsedan. Men A3 sl\u00e5r den med ett l\u00e4gre ink\u00f6pspris och en n\u00e5got b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi.<\/p>\n\n\n\n

Motormodifieringen av 2020 Audi A3, 1498 cm3, 150 h\u00e4stkrafter 4-cylindrig bensinmotor, har en avundsv\u00e4rd br\u00e4nsleekonomi med den imponerande 5,6 liter per 100 kilometer kombinerad br\u00e4nslef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

Audi A3 k\u00f6palternativ<\/h3>\n\n\n\n

Audi A3 finns i fyra k\u00f6palternativ fr\u00e5n Sport Premium, Sport Premium Plus, S Line Premium till S Line premium plus. Med det l\u00e4gsta grundpriset p\u00e5 34 000 dollar och det h\u00f6gsta p\u00e5 40 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Sport Premium Plus med framhjulsdrift ger den b\u00e4sta balansen mellan br\u00e4nsleekonomi, prestanda och utrustning. Och \u00e4ven om den fyrcylindriga motorn med 184 h\u00e4stkrafter inte \u00e4r lika kraftfull som S line-motorn har den en mycket b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet. Dessutom ligger S line premium plus-alternativet n\u00e4rmare Audi A4:s prisklass \u00e4n A3:s. S\u00e5 varf\u00f6r inte k\u00f6pa en A4 i st\u00e4llet om du v\u00e4ljer S line?<\/p>\n\n\n\n

Motor och prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Den finns inte bara med b\u00e5de manuell och automatisk v\u00e4xell\u00e5da, utan \u00e4ven i bensin, hybrid och diesel. Bortsett fr\u00e5n det accelererar inte just den h\u00e4r manuella modellen l\u00e5ngsammare \u00e4n sin automatiska motsvarighet. Medan det i de flesta andra Audis \u00e4r ett mycket vanligt problem som anv\u00e4ndare rapporterar.<\/p>\n\n\n\n

Ett bra exempel p\u00e5 en bra blandning av kraft, tillf\u00f6rlitlighet och br\u00e4nsleeffektivitet \u00e4r den 1,5-liters bensinmotorn, med en topphastighet p\u00e5 232 km\/h, eller 144 mph, och en 0-100 km\/h p\u00e5 ungef\u00e4r 8 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Audi A3 interi\u00f6r och funktioner<\/h3>\n\n\n\n

Audi A3 levereras med standardl\u00e4ders\u00e4ten i l\u00e4der men ger m\u00f6jlighet att v\u00e4lja svartbl\u00e5 eller svart-silverf\u00e4rgade tygkl\u00e4dselkl\u00e4dselkl\u00e4dslar. Standardmodellen har ocks\u00e5 ett mittarmst\u00f6d fram.<\/p>\n\n\n\n

I standardmodellen ing\u00e5r en verktygssats och ett d\u00e4ckreparationssats i priset och det finns m\u00f6jlighet att l\u00e4gga till ett utrymmesbesparande reservhjul. Den levereras ocks\u00e5 med pre sense front, parkeringssensorer bak\u00e5t, backningshj\u00e4lp, k\u00f6rf\u00e4ltsvarnare och farth\u00e5llare. Varningen f\u00f6r korsande trafik bak\u00e5t kommer d\u00e4remot till det kostsamma priset av cirka 700 euro\/850 dollar.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h4>\n\n\n\n

Audi A3 2020 har klarat av ett s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 9,3\/10 enligt U.S. News scorecard. Den klarade alla tester med goda resultat och hade \u00f6verl\u00e4gsna resultat i testet med resultat f\u00f6r f\u00f6rebyggande av frontkollisioner. Den enda nackdelen den hade under testerna var str\u00e5lkastarnas resultat, som i b\u00e4sta fall ans\u00e5gs vara acceptabla.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet har Audi A3 som standard sidokrockkuddar fram, huvudkuddar och interaktionskuddar. Den har ocks\u00e5 en b\u00e4ltesp\u00e5minnelse som anv\u00e4nder sig av n\u00e4rvarodetektering av passagerare \u00e4ven i baks\u00e4tet. \u00c5 andra sidan m\u00e5ste man betala f\u00f6r det bakre krockkuddepaketet som ett till\u00e4gg.<\/p>\n\n\n\n

Audi A3 har toppst\u00e4ngare f\u00f6r barnstolar f\u00f6r alla tre baks\u00e4ten. Beroende p\u00e5 var du befinner dig \u00e4r den utrustad med LATCH- eller ISOFIX-f\u00f6rankringar f\u00f6r de 2 yttre baks\u00e4tena. Det finns ocks\u00e5 ett tillval f\u00f6r ISOFIX-barnstolsf\u00f6rankring f\u00f6r frams\u00e4tet och den \u00e4r gratis.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Finns det andra br\u00e4nslesn\u00e5la bilar i en liknande prisklass?<\/h4>\n\n\n\n

Andra lyxsedaner som \u00e4r relativt sparsamma och som konkurrerar med Audi A3 \u00e4r Mercedes-Benz C-klass, som \u00e4r n\u00e5got dyrare, och Volvo S60 eller Mazda 6, som \u00e4r lite billigare, men som \u00e4nd\u00e5 \u00e4r ett bra val. Ett annat alternativ \u00e4r BMW 2-serien. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r Audi A4 lite uppgradering, men den \u00e4r bara lite dyrare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A3 en bra bil \u00f6verlag?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A3 \u00e4r en lyxbil p\u00e5 instegsniv\u00e5. Den har ett relativt h\u00f6gt pris och saknar en del lyxiga funktioner som konkurrerande m\u00e4rken kan ha f\u00f6r samma pris, men kompenserar med en snygg design, bra s\u00e4kerhetsbetyg och en balans mellan kraft och br\u00e4nsleekonomi. Inte bara det, den \u00e4r extremt smidig och behaglig att k\u00f6ra och ger en bra fj\u00e4dring.<\/p>\n\n\n\n

Vilken plattform bygger Audi A3 p\u00e5?<\/h4>\n\n\n\n

Tredje generationens Audi A3 \u00e4r baserad p\u00e5 Volkswagen Group MQB-plattformen, medan f\u00f6rsta och andra generationens Audi A3 var baserade p\u00e5 Volkswagen Group A-plattformen, som m\u00e5nga andra bilar som Audi TT, Volkswagen Caddy och Golf, Touran och \u00e4ven SEAT anv\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den st\u00f6rsta skillnaden mellan Audi A3 och Audi A4?<\/h4>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan dessa tv\u00e5 Audi-modeller \u00e4r att A3 \u00e4r mindre, mer kompakt och har mindre utrymme f\u00f6r passagerare och last, medan A4 har mer ben- och huvudutrymme f\u00f6r passagerarna. Bortsett fr\u00e5n det har A3-modellen en n\u00e5got b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi eftersom den \u00e4r l\u00e4ttare.<\/p>\n\n\n\n

Vilket bilm\u00e4rke kostar mindre att underh\u00e5lla, Audi eller BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Vid k\u00f6p av Audi ing\u00e5r inte gratis underh\u00e5ll i ink\u00f6pspriset. Under de f\u00f6rsta 10 \u00e5ren av anv\u00e4ndning p\u00e5 v\u00e4gen spenderade BMW-anv\u00e4ndare i genomsnitt 5 500 dollar mer p\u00e5 underh\u00e5ll \u00e4n Audi-anv\u00e4ndare. Audi-anv\u00e4ndare spenderar mellan 10 000 och 14 000 dollar f\u00f6r 10 \u00e5rs underh\u00e5ll.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A8 L plug-in hybrid sl\u00e5r alla andra Audis n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleekonomi, men har ett mycket dyrt pris p\u00e5 \u00f6ver 90 000 dollar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r vinnaren i den h\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1361"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1361"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1361\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1361"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1361"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1361"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}