{"id":1316,"date":"2021-07-01T10:17:46","date_gmt":"2021-07-01T10:17:46","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1316"},"modified":"2021-07-01T10:17:46","modified_gmt":"2021-07-01T10:17:46","slug":"vilka-mercedes-har-twin-turbo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-twin-turbo\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har twin-turbo"},"content":{"rendered":"\n

Twin-Turbo eller BiTurbo, som Mercedes kallar det, \u00e4r en version av en traditionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor med tv\u00e5 turboladdare som tvingar in luft i motorn f\u00f6r att skapa mer kraft. Dessa typer av motorer kallas tv\u00e5ngsinduktionsmotorer och dessa motorer \u00e4r ganska vanliga i kraftfulla Mercedes-modeller.<\/p>\n\n\n\n

En BiTurbo-motorupps\u00e4ttning \u00e4r endast reserverad f\u00f6r n\u00e5gra f\u00e5 icke-AMG SUV-modeller som GLE 580, G550 eller GLS 580. S-klassens flaggskeppssedan erbjuds antingen med en 6-cylindrig BiTurbo eller en V8 BiTurbo. N\u00e4r det g\u00e4ller AMG-modellerna erbjuder alla moderna Mercedes AMG-motorer en BiTurbo-upps\u00e4ttning.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga anser att bilindustrins moderna tids\u00e5lder pl\u00e5gas av downsizing och tv\u00e5ngsinduktion, men ingen kan f\u00f6rneka den kraft som Mercedes kan utvinna ur en 6-cylindrig BiTurbo-motor p\u00e5 3,0 liter.<\/p>\n\n\n\n

Naturligt insugna motorer \u00e4r en utd\u00f6ende ras, och alla nyare prestandabilar och till och med en del bilar utan prestanda kommer i framtiden att erbjuda en dubbelturboupps\u00e4ttning eller elektriska\/hybriddriftsystem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 3.0L BiTurbo V6<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C43 AMG Coupe\/Sedan drivs av en 3,0 liter V6 BiTurbo-motor som ger 385 hk och 384 lb-ft vridmoment. Detta kraftverk kan driva C43:an till en 0-60mph-tid p\u00e5 4,5 sekunder och kan ocks\u00e5 ge 19-27MPG US, inte illa f\u00f6r en AMG-motor.<\/p>\n\n\n\n

C43 s\u00e4ljs f\u00f6r 56-59 000 dollar, men \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarrabatter \u00e4r att v\u00e4nta eftersom den nya C43 \u00e4r precis runt h\u00f6rnet. Den h\u00e4r motorn anv\u00e4nds ocks\u00e5 i GLC43 AMG och motoreffekten \u00e4r praktiskt taget densamma. GLC s\u00e4ljs ocks\u00e5 f\u00f6r 59 000 dollar, men br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r lite s\u00e4mre p\u00e5 grund av aerodynamik och extra vikt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att de f\u00f6rest\u00e5ende AMG-versionerna av den nya C-Klassen 2022 kommer att anv\u00e4nda varken en 6-cylindrig eller en 8-cylindrig motor. AMG-entusiaster \u00e4r inte f\u00f6rtjusta i det h\u00e4r beslutet, men Mercedes \u00e4r fast besluten att tillhandah\u00e5lla en effektivare drivlina, men fortfarande lika kraftfull som en god gammal V8.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vad som h\u00e4nder anser de flesta AMG-entusiaster att vi \u00e4nd\u00e5 har passerat Mercedes AMG:s h\u00f6jdpunkt, s\u00e5 alla kommande modeller f\u00f6rv\u00e4ntas inte bli lika sp\u00e4nnande som de en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4.0L BiTurbo V8<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen mest sp\u00e4nnande Mercedes-motorn f\u00f6r tillf\u00e4llet \u00e4r den 4,0L BiTurbo V8 som driver st\u00f6rre delen av AMG-sortimentet och n\u00e5gra SUV:er som inte \u00e4r AMG-motorer. GLE580, GLS580 och G550 drivs alla av en 4.0L BiTurbo V8. Skillnaden \u00e4r att b\u00e5de GLE580 och GLS580 kombinerar V8:an med Mercedes EQ Boost, medan G550 inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa tre SUV:er representerar den h\u00f6gsta trimmade icke-AMG-versionen av deras respektfulla sortiment. G550 kostar \u00f6ver 130 000 dollar, GLE580 kostar runt 80 000 dollar och GLS580 s\u00e4ljs f\u00f6r runt 100 000 dollar. Men de b\u00e4sta V8-motorerna \u00e4r alltid reserverade f\u00f6r AMG-modellerna som alla anv\u00e4nder 4,0 l V8 BiTurbo, men motorn \u00e4r ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttrad av AMG.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C63 AMG erbjuder en nedtrimmad version av denna AMG V8 som ger 469 hk och 479 lb-ft vridmoment, och C63 s\u00e4ljs f\u00f6r 69 000 dollar. Om du v\u00e4ljer E63 AMG f\u00f6r 107 000 dollar f\u00e5r du en ordentlig \u00f6kning av effekten, eftersom 4,0 liter i E63 ger 603 hk och 627 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT Black Series erbjuder den mest kraftfulla versionen av denna motor. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att motorn i Black Series erbjuder en flat-plane vevkonfiguration, men motorn liknar den som finns i AMG GT R. Black Series erbjuder s\u00e5 mycket som 720 hk och 590 lb-ft vridmoment och \u00e4r begr\u00e4nsad i produktion.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG 6.0L V12 BiTurbo<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan sl\u00e4ppte Mercedes S65 AMG Final Edition. Denna version av S-klassen sl\u00e4pptes f\u00f6r att markera den sista Mercedes som erbj\u00f6d en V12-motor. Men tekniskt sett tillverkar Mercedes AMG fortfarande denna motor f\u00f6r Pagani Huayra hypercar.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r otrolig ur m\u00e5nga olika aspekter. Den erbjuder 760 hk-830+ hk beroende p\u00e5 modellen i fr\u00e5ga, och den erbjuder ocks\u00e5 upp\u00e5t 750 lb-ft i vridmoment. Den mest kraftfulla versionen av den h\u00e4r motorn erbjuds f\u00f6r n\u00e4rvarande i Pagani Huayra Imola som kostar flera miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r typen av motorer \u00e4r otroligt s\u00e4llsynta nuf\u00f6rtiden, och Pagani lyckas s\u00e4lja dem eftersom bilarna kostar s\u00e5 mycket som de g\u00f6r, och de tillverkas i extremt begr\u00e4nsade m\u00e4ngder. Men om n\u00e5gra \u00e5r kommer \u00e4ven denna legendariska AMG V12 att upph\u00f6ra med produktionen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med en dubbelturbo (BiTurbo)-upps\u00e4ttning?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rdelarna med en BiTurbo-motor \u00e4r kraft, effektivitet, vridmoment och sp\u00e4nning. Tv\u00e5ngsinduktion \u00e4r den nuvarande trenden inom bilindustrin, och det finns en anledning till det eftersom dessa typer av motorer kan f\u00e5 betydande effekt och effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Endast ett f\u00e5tal, icke-exotiska moderna bilar erbjuder en sugmotor. Modeller som Jaguar F-Type, Lexus LC500, Lexus IS500 och n\u00e5gra amerikanska bilar kan fortfarande k\u00f6pas med en N\/A-motor. N\/A-motorer \u00e4r otroligt br\u00e4nslet\u00f6rstiga j\u00e4mf\u00f6rt med turboladdade motorer, men de \u00e4r enklare i sin konstruktion, vilket kan visa sig vara f\u00f6rdelaktigt n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan en kompressor och en turboladdare?<\/h4>\n\n\n\n

\u00d6verladdare och turboladdare utg\u00f6r de mest popul\u00e4ra metoderna f\u00f6r tv\u00e5ngsinduktion. En turboladdare f\u00f6rlitar sig p\u00e5 att avgaserna ska spola upp turbon, vilket resulterar i en liten f\u00f6rdr\u00f6jning mellan n\u00e4r du trycker p\u00e5 gasen och kraften levereras till motorn.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r en kompressor beroende av motorns rotation, vilket inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gra f\u00f6rdr\u00f6jningar i fr\u00e5ga om effekt. Turboladdare anv\u00e4nds fr\u00e4mst i Europa och Japan, och endast ett f\u00e5tal modeller med \u00f6verladdning finns tillg\u00e4ngliga. I USA f\u00f6redrar man \u00f6verladdning f\u00f6r m\u00e5nga av sina muskelbilar, men det finns ocks\u00e5 m\u00e5nga turboladdade bilar.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r syftet med en intercooler i en turboladdad motor?<\/h4>\n\n\n\n

Turboladdare \u00e4r fantastiska i m\u00e5nga avseenden eftersom de \u00f6kar effekten, och de erbjuder ocks\u00e5 b\u00e4ttre effektivitet j\u00e4mf\u00f6rt med en N\/A-motor med liknande effekt. Men de \u00e4r inte perfekta eftersom de \u00e4r ben\u00e4gna att \u00f6verhetta motorn om inte hela motorns installation kan kyla ner motorn.<\/p>\n\n\n\n

Turboladdare anv\u00e4nder avgaserna f\u00f6r att f\u00f6rst\u00f6ra motorn, vilket inneb\u00e4r att de temperaturer som \u00e4r f\u00f6rknippade med dessa gaser \u00e4r otroligt h\u00f6ga, och driftstemperaturerna f\u00f6r s\u00e5dana motorer \u00e4r h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med en N\/A-motor. Och syftet med en intercooler \u00e4r att kyla ner dessa gaser f\u00f6r att f\u00f6rhindra \u00f6verhettning och \u00f6ka effektiviteten.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Twin-Turbo eller BiTurbo, som Mercedes kallar det, \u00e4r en version av en traditionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor med tv\u00e5 turboladdare som tvingar in luft i motorn f\u00f6r att skapa mer kraft. Dessa typer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1316"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1316"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1316\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1316"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1316"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1316"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}