{"id":1313,"date":"2021-07-01T10:16:45","date_gmt":"2021-07-01T10:16:45","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1313"},"modified":"2021-07-01T10:16:45","modified_gmt":"2021-07-01T10:16:45","slug":"vilka-mercedes-har-paddle-shifters","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-paddle-shifters\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har paddle shifters?"},"content":{"rendered":"\n

Paddle shifters, flappy pedal v\u00e4xell\u00e5da eller F1 v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r alla termer som beskriver en utrustning som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att v\u00e4xla med hj\u00e4lp av de s\u00e4rskilda paddlar som \u00e4r monterade p\u00e5 baksidan av ratten.<\/p>\n\n\n\n

Paddelv\u00e4xlar har inf\u00f6rts i Mercedes sortiment f\u00f6r n\u00e4stan 15 \u00e5r sedan, och de tidigaste modellerna som erbj\u00f6d denna funktion var CL-klassen och S-klassen. Dessa modeller kom med s\u00e4rskilda knappar snarare \u00e4n paddle shifters.<\/p>\n\n\n\n

Numera kan i stort sett alla Mercedes-modeller f\u00e5s med paddle shifters. Men de flesta bilar, och \u00e4gare anv\u00e4nder den aldrig, de h\u00e5ller hellre bara bilen i automatl\u00e4ge. Vissa sportigare AMG-modeller har sportigare och st\u00f6rre v\u00e4xelspakar.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r f\u00f6r att betona bilens sportighet, och AMG-kunder \u00e4r mer ben\u00e4gna att anv\u00e4nda paddle shifters j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga Mercedes-\u00e4gare.<\/p>\n\n\n\n

Syftet med paddle shifters<\/h2>\n\n\n\n

Paddle shifters \u00e4r faktiskt F1-teknik som g\u00f6rs tillg\u00e4nglig f\u00f6r vanliga bilar. S\u00e5 paddle shifters motorsportstamning \u00e4r ganska uppenbar i sportiga Mercedes AMG-modeller. Paddle shifters fungerar p\u00e5 samma s\u00e4tt som din vanliga centrala v\u00e4xelspak.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder att du kan v\u00e4xla upp med h\u00f6ger paddelspak och ned med v\u00e4nster paddelspak. Vissa biltillverkare som McLaren erbjuder paddle shifters som fungerar i b\u00e5da riktningarna, vilket inneb\u00e4r att du kan v\u00e4xla upp eller ner med bara en paddel.<\/p>\n\n\n\n

De flesta paddle shifters \u00e4r fast monterade p\u00e5 ratten, vilket inneb\u00e4r att de r\u00f6r sig n\u00e4r du r\u00f6r ratten. Andra biltillverkare, som Ferrari till exempel, har sina paddle shifters monterade p\u00e5 kolonnen, vilket inneb\u00e4r att de inte r\u00f6r sig n\u00e4r du r\u00f6r ratten.<\/p>\n\n\n\n

Det finns en p\u00e5g\u00e5ende diskussion mellan bilentusiaster om vilken inst\u00e4llning de f\u00f6redrar, men fasta v\u00e4xelspakar m\u00e5ste vara st\u00f6rre eftersom du m\u00e5ste kunna n\u00e5 dem hela tiden. Detta inneb\u00e4r att dessa typer av paddlar tar upp alldeles f\u00f6r mycket utrymme, och de kan ibland hindra dina blinkers- eller ljusst\u00e4nger.<\/p>\n\n\n\n

Nyare DCT-v\u00e4xell\u00e5dor med paddelv\u00e4xlar<\/h2>\n\n\n\n

DCT eller dubbelkopplingsv\u00e4xel \u00e4r den v\u00e4xelupps\u00e4ttning som f\u00f6redras f\u00f6r paddle shifters. Detta beror p\u00e5 att moderna dubbelkopplingsl\u00e5dor \u00e4r blixtsnabba j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig automatl\u00e5da. Med detta sagt har \u00e4ven moderna automatiska v\u00e4xell\u00e5dor med momentomvandlare blivit lika kapabla som vissa DCT-v\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder en 7-v\u00e4xlad DCT-v\u00e4xell\u00e5da i den mest extrema versionen av AMG GT, kallad AMG GT Black Series. En bil med 720 h\u00e4stkrafter som \u00e4r helt inst\u00e4lld p\u00e5 bank\u00f6rning, och i s\u00e5dana fall anv\u00e4nds n\u00e4stan alltid en v\u00e4xell\u00e5da med paddle shifter eftersom den g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r f\u00f6raren att styra v\u00e4xlarna manuellt.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r f\u00f6rmodligen det enda fallet d\u00e4r du alltid hellre vill v\u00e4xla sj\u00e4lv, och ett vanligt automatl\u00e4ge \u00e4r inget alternativ om du vill ha de snabbaste varvtiderna. Detta beror p\u00e5 att moderna v\u00e4xell\u00e5dor har blivit otroligt avancerade n\u00e4r det g\u00e4ller att veta vad de ska g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Detta syns s\u00e4rskilt tydligt n\u00e4r du j\u00e4mf\u00f6r de \u00e4ldre v\u00e4xell\u00e5dorna med paddelv\u00e4xel med de helt nya v\u00e4xell\u00e5dorna med paddelv\u00e4xel med dubbelkoppling\/momentomvandlare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre v\u00e4xell\u00e5dor med paddelskift och enkelkoppling<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 15-20 \u00e5r har bilindustrin gjort enorma framsteg, och v\u00e4xell\u00e5dstekniken har utvecklats s\u00e5 mycket att de \u00e4ldre v\u00e4xell\u00e5dorna med paddelv\u00e4xling med enkelkoppling nu verkar helt \u00e5lderdomliga och p\u00e5 gr\u00e4nsen till oanv\u00e4ndbara i vissa bilar.<\/p>\n\n\n\n

Vissa Mercedes-modeller som SLR McLaren anv\u00e4nder en tidig version av en v\u00e4xell\u00e5da med paddelv\u00e4xling, och m\u00e5nga tror att detta \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att SLR inte kostar mycket mer pengar \u00e4n vad den verkligen g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Och det \u00e4r sant \u00f6ver hela linjen. En manuell Lamborghini Murcielago eller en manuell Ferrari 430 kostar mycket mycket mer j\u00e4mf\u00f6rt med en F1-modell med paddelv\u00e4xell\u00e5da. Dessa \u00e4ldre system var alldeles f\u00f6r dyra, op\u00e5litliga och klumpiga i alla hastigheter.
Vissa nyare modeller som Lamborghini Aventador \u00e4r de absoluta plakat superbilsikonerna. Men n\u00e4r det g\u00e4ller dynamiska f\u00f6rm\u00e5gor blir Aventador h\u00e4mmad av sin enkelkopplade v\u00e4xell\u00e5da. Enkelkopplingsenheten g\u00f6r bilen lite f\u00f6r klumpig, obekv\u00e4m och den f\u00e5r dessutom bilen att k\u00e4nnas som en SUV.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r paddle shifters v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r de helt enkelt inte. Jo i de flesta fall eftersom ingen faktiskt anv\u00e4nder dem s\u00e5 mycket. Vi k\u00f6r v\u00e5ra bilar fr\u00e5n punkt A till punkt B f\u00f6r det mesta. De allra flesta upplevelser i bilen sker vanligtvis antingen i staden eller p\u00e5 motorv\u00e4gen, och folk f\u00f6redrar helt enkelt att s\u00e4tta bilen i k\u00f6rning och l\u00e5ta den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan g\u00f6ra sin sak.<\/p>\n\n\n\n

Men f\u00f6r vissa bilentusiaster och AMG-\u00e4gare \u00e4r paddle shifters oumb\u00e4rliga eftersom de ger en st\u00f6rre k\u00e4nsla av kontakt mellan bilen och f\u00f6raren. Paddelv\u00e4xlar ger mer kontroll \u00f6ver effektbandet, vilket ocks\u00e5 \u00e4r viktigt f\u00f6r att s\u00e4tta snabba varvtider och om du vill h\u00e5lla motorn i ett visst varvtalsomr\u00e5de.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har vissa elbilar paddle shifters?<\/h4>\n\n\n\n

Om du tittar noga p\u00e5 vissa elbilar, inklusive Mercedes EQC, kommer du att uppt\u00e4cka paddle shifters. Detta \u00e4r m\u00e4rkligt eftersom elbilar inte har n\u00e5gon traditionell v\u00e4xell\u00e5da, s\u00e5 det finns absolut inget behov av paddle shifters. Men Audi, Mercedes och n\u00e5gra andra tillverkare har t\u00e4nkt ut en funktion som de kan bygga in i paddle shifters.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 vissa elbilar styr paddle shifters m\u00e4ngden bromsregenerering, eller hur mycket motorn bromsar n\u00e4r du sl\u00e4pper gaspedalen f\u00f6r att f\u00e5nga upp all \u00e5terst\u00e5ende energi och lagra den i batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att paddle shifters fortfarande kommer att finnas kvar i den oundvikliga framtiden f\u00f6r elektriska transporter, utan denna funktion skulle paddle shifters annars vara f\u00f6r\u00e5ldrade.<\/p>\n\n\n\n

Har vissa elbilar v\u00e4xlar?<\/h4>\n\n\n\n

Jo, det har de inte, f\u00f6rr\u00e4n nyligen n\u00e4r Porsche och Audi sl\u00e4ppte Taycan och e-Tron GT. Dessa tv\u00e5 modeller erbjuder tv\u00e5 v\u00e4xlar, en f\u00f6r lansering och en f\u00f6r stadig kraft\u00f6verf\u00f6ring i h\u00f6gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Du kan faktiskt h\u00f6ra n\u00e4r dessa bilar v\u00e4xlar, vilket \u00e4r m\u00e4rkligt eftersom man f\u00f6rv\u00e4ntar sig att elbilar \u00e4r v\u00e4xell\u00f6sa. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att v\u00e4xelspakarna i dessa bilar ocks\u00e5 styr den regenerativa bromsningen, och du kan inte manuellt styra dessa tv\u00e5 v\u00e4xlar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Paddle shifters, flappy pedal v\u00e4xell\u00e5da eller F1 v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r alla termer som beskriver en utrustning som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att v\u00e4xla med hj\u00e4lp av de s\u00e4rskilda paddlar som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1313"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1313"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1313\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1313"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1313"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1313"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}