{"id":1301,"date":"2021-07-01T10:10:40","date_gmt":"2021-07-01T10:10:40","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1301"},"modified":"2021-07-01T10:10:40","modified_gmt":"2021-07-01T10:10:40","slug":"ar-en-begagnad-porsche-cayenne-palitlig","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-en-begagnad-porsche-cayenne-palitlig\/","title":{"rendered":"\u00c4r en begagnad Porsche Cayenne p\u00e5litlig?"},"content":{"rendered":"\n

En begagnad Porsche Cayenne kan vara ett bra fynd efter n\u00e5gra \u00e5r, men som alla Porsche kostar Cayenne en hel del pengar att underh\u00e5lla. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet erbjuder Cayenne en stor och l\u00e5ngvarig tillf\u00f6rlitlighet, men bara om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens Porsche Cayenne var ganska tveksam designm\u00e4ssigt, men kraften och de lyxiga bekv\u00e4mligheterna var mer \u00e4n tillr\u00e4ckliga. Den andra generationen Cayenne var en f\u00f6rb\u00e4ttring i alla avseenden och \u00e4r f\u00f6rmodligen den b\u00e4sta att k\u00f6pa just nu p\u00e5 grund av priset.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens Cayenne \u00e4r nu v\u00e4rd peanuts, den kan vara ett bra k\u00f6p om du hittar en v\u00e4l underh\u00e5llen modell med de mest v\u00e4lk\u00e4nda problemen sorterade. Att skaffa fram en s\u00e5dan verkar vara \u00e5rhundradets fynd.<\/p>\n\n\n\n

Mekaniska problem<\/h2>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en mekaniskt sund Cayenne b\u00f6r vara din h\u00f6gsta prioritet, s\u00e5 n\u00e4r du hittar en m\u00f6jlig k\u00f6pv\u00e4rd Cayenne, se till att du g\u00e5r igenom en fullst\u00e4ndig inspektion f\u00f6re k\u00f6pet. Mekaniska Cayenne-problem \u00e4r v\u00e4ldokumenterade p\u00e5 n\u00e4tet, och dessa \u00e4r de mest relevanta.<\/p>\n\n\n\n

Problem med drivaxeln<\/h4>\n\n\n\n

Problem med drivaxeln \u00e4r ganska vanliga p\u00e5 Cayenne-modeller, s\u00e4ttet att uppt\u00e4cka ett fel p\u00e5 ett st\u00f6dlager \u00e4r att lyssna p\u00e5 ett klonk n\u00e4r man accelererar. Ett specifikt lager som f\u00f6rbinder drivaxeln med v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r placerat i mitten av bilen, och om det g\u00e5r s\u00f6nder kan man h\u00f6ra en h\u00f6g klump.<\/p>\n\n\n\n

Det enklaste och mest kostnadseffektiva s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda ett trasigt drivaxellager \u00e4r att k\u00f6pa ett eftermarknadslager. Dessa reparationer kr\u00e4ver inte att du tar bort drivaxeln medan Porsche originalreparationer g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckage av kylvattenr\u00f6r<\/h4>\n\n\n\n

De tidiga V8-drivna Cayenne-modellerna anv\u00e4nder en upps\u00e4ttning kylr\u00f6r av plast som l\u00f6per fram till bak under insugningsr\u00f6ret. Problemet med dessa \u00e4r att de f\u00f6rs\u00e4mras med tiden eftersom plastslangarna inte st\u00e4ndigt kan klara av den \u00f6kade v\u00e4rmen fr\u00e5n insugningsr\u00f6ret.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste se till att dessa \u00e4r i gott skick eller bytas ut mot en upps\u00e4ttning mer h\u00e5llbara r\u00f6r eftersom en obehandlad kylv\u00e4tska l\u00e4cka kan leda till \u00f6verhettning av motorn. Om motorn \u00f6verhettas kan det bli f\u00f6r dyrt att laga den, s\u00e5 mycket att bilen kanske inte ens \u00e4r v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h4>\n\n\n\n

Ett vanligt problem som tidigare Cayenne-modeller upplever \u00e4r en h\u00e5rd nedv\u00e4xling fr\u00e5n v\u00e4xell\u00e5dan. Syftet med v\u00e4xell\u00e5dsventilen \u00e4r att v\u00e4lja r\u00e4tt v\u00e4xel beroende p\u00e5 f\u00f6rarens ing\u00e5ng. Men ibland kan det h\u00e4r systemet misslyckas, och h\u00f6gljudda, obehagliga v\u00e4xlingar \u00e4r f\u00f6ljden.<\/p>\n\n\n\n

Om du identifierar s\u00e5dana problem l\u00f6ser ett byte av ventilenheten vanligtvis problemet, men om du inte g\u00f6r det kan en kostnad f\u00f6r en ny v\u00e4xell\u00e5da ocks\u00e5 skriva av bilen l\u00e4tt. Vissa problem med \u00f6verf\u00f6ringshuset \u00e4r ocks\u00e5 vanliga f\u00f6r PDK Cayenne-modeller. Om du upplever pl\u00f6tsliga vibrationer i 2:a och 3:e v\u00e4xeln b\u00f6r du inspektera \u00f6verf\u00f6ringshuset.<\/p>\n\n\n\n

Rattst\u00e5ng<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga Cayenne-modeller \u00e4r utrustade med Porsche KESSY eller Porsche keyless entry and driving. Dessa system har tyv\u00e4rr en ganska h\u00f6g felfrekvens. Dessa problem b\u00f6rjar l\u00e5ngsamt, men om de inte behandlas i tid kommer felindikatorn f\u00f6r styrningen att t\u00e4ndas och ratten att l\u00e5sa sig sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r kontrollera bilens servicehistorik f\u00f6r att se om n\u00e5gra KESSY-problem har l\u00f6sts, eftersom detta vanligtvis inneb\u00e4r att du m\u00e5ste bogsera din Cayenne och \u00e4ven ibland byta ut rattst\u00e5ngen, vilket kan kosta upp\u00e5t 2 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

De flesta Porsche Cayenne-modeller \u00e4r inte s\u00e5 ben\u00e4gna att drabbas av elektriska fel. Men med tiden f\u00f6rs\u00e4mras elektroniken, och det finns n\u00e5gra potentiella problem som kan uppst\u00e5 i efterhand. Det vanligaste elektriska problemet \u00e4r f\u00f6rmodligen en d\u00e5lig eller l\u00f6s tr\u00e5d.<\/p>\n\n\n\n

Om du pl\u00f6tsligt f\u00f6rlorar str\u00f6mmen till n\u00e5got av bilens system \u00e4r det oftast en l\u00f6s eller d\u00e5lig ledning. Att \u00e5tg\u00e4rda dessa kostar 50-150 dollar, och det \u00e4r en ganska enkel l\u00f6sning. Ett mindre vanligt, men mer fruktansv\u00e4rt potentiellt Cayenne-problem \u00e4r en d\u00e5lig startmotor som kostar upp till 300 dollar att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Motorkoder<\/h4>\n\n\n\n

Motorkodssystemet i Cayenne kan rensas strax innan du tar den p\u00e5 provk\u00f6rning. Och m\u00e5nga av systemen kommer inte att sl\u00e5 p\u00e5 efter n\u00e5gra k\u00f6rningar, \u00e4ven om det finns n\u00e5gra problem. Se d\u00e4rf\u00f6r till att kontrollera n\u00e4r motorkoderna senast rensades n\u00e4r du g\u00f6r en provk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

I \u00f6vrigt \u00e4r Cayenne en ganska p\u00e5litlig SUV som sannolikt kommer att h\u00e5lla l\u00e4nge om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Alla dessa problem kanske inte pl\u00e5gar den bil du \u00e4r intresserad av. Din potentiella nya begagnade Cayenne kan vara pl\u00e5gad av andra problem, s\u00e5 se alltid till att r\u00e5dg\u00f6ra med en professionell person innan du fattar n\u00e5gra beslut.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla en Cayenne?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche Cayenne kostar mer att underh\u00e5lla j\u00e4mf\u00f6rt med andra tyska SUV:er i premiumklassen, men Cayenne \u00e4r betydligt mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta tyska SUV:er. Cayenne SUV:er underh\u00e5lls \u00e5rligen.<\/p>\n\n\n\n

En genomsnittlig \u00e5rlig underh\u00e5llskostnad f\u00f6r en Cayenne-modell \u00e4r cirka 1200 dollar. Men dessa kan sv\u00e4nga \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet beroende p\u00e5 modellen i fr\u00e5ga och fordonets skick.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en begagnad Porsche Cayenne v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationen av en v\u00e4l underh\u00e5llen Cayenne \u00e4r definitivt v\u00e4rd det om priset \u00e4r d\u00e4refter. Om du st\u00f6ter p\u00e5 en billig Cayenne med tvivelaktig servicehistorik ska du springa iv\u00e4g s\u00e5 fort du kan eftersom vissa potentiella reparationer kan kosta mer \u00e4n sj\u00e4lva bilen.<\/p>\n\n\n\n

En inspektion f\u00f6re k\u00f6pet \u00e4r ett m\u00e5ste, och f\u00f6rs\u00f6k inte ens k\u00f6pa en begagnad Porsche av n\u00e5got slag utan att g\u00f6ra en grundlig och v\u00e4ldokumenterad inspektion f\u00f6re k\u00f6pet. Om PPI:n visar hyggliga resultat \u00e4r en Cayenne verkligen v\u00e4rd att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en ny Macan eller en begagnad Cayenne?<\/h4>\n\n\n\n

En helt ny kompakt SUV Porsche Macan kan kosta dig samma pengar som en begagnad 1-3 \u00e5r gammal Cayenne i gott skick. Att k\u00f6pa en helt ny bil k\u00e4nns verkligen speciellt, men Cayenne \u00e4r verkligen en b\u00e4ttre bil i n\u00e4stan alla avseenden.
Allt beror p\u00e5 den specifika modellen i fr\u00e5ga, men vad du \u00e4n hamnar i kommer du sannolikt att f\u00e5 en fantastisk lyx- och komfortupplevelse.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En begagnad Porsche Cayenne kan vara ett bra fynd efter n\u00e5gra \u00e5r, men som alla Porsche kostar Cayenne en hel del pengar att underh\u00e5lla. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet erbjuder Cayenne<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1302,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1301"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1301"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1301\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1302"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1301"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1301"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1301"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}