{"id":1284,"date":"2021-07-01T10:01:37","date_gmt":"2021-07-01T10:01:37","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1284"},"modified":"2021-07-01T10:01:37","modified_gmt":"2021-07-01T10:01:37","slug":"hur-mycket-markfrigang-behover-du-for-att-klara-av-farthinder","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-mycket-markfrigang-behover-du-for-att-klara-av-farthinder\/","title":{"rendered":"Hur mycket markfrig\u00e5ng beh\u00f6ver du f\u00f6r att klara av farthinder?"},"content":{"rendered":"\n

Hastighetshinder \u00e4r utformade f\u00f6r att \u00f6ka s\u00e4kerheten genom att sakta ner dig, men biverkningarna kan vara handikappande f\u00f6r vissa typer av bilar. Det \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt att du b\u00f6r ha minst 4,5-5 tum markfrig\u00e5ng f\u00f6r att klara de flesta farthinder som finns.<\/p>\n\n\n\n

En s\u00e5dan bedrift \u00e4r l\u00e4tt f\u00f6r en SUV som regelbundet har mer \u00e4n 7 tum markfrig\u00e5ng eller f\u00f6r sedans som har 5-6 tum beroende p\u00e5 vilken sedan det r\u00f6r sig om. Hatchbacks \u00e4r i stort sett likadana som sedans, och samma sak g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r kombibilar.<\/p>\n\n\n\n

I stort sett alla bilar som finns \u00e4r konstruerade f\u00f6r att klara av farthinder utan problem, f\u00f6rutom superbilar f\u00f6rst\u00e5s. Vissa superbilar som Audi R8 erbjuder upp till 5,2 tum markfrig\u00e5ng, men andra som Lamborghini Gallardo erbjuder mindre \u00e4n 4 tum.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att kunna ta sig \u00f6ver vissa farthinder \u00e4r m\u00e5nga moderna superbilar utrustade med hydrauliska\/luftlyftsystem som kan h\u00f6ja bilens nos med en knapptryckning. F\u00f6rutom detta \u00e4r det enda andra s\u00e4ttet du kan klara ett farthinder i en superbil att ta en viss vinkel och hoppas p\u00e5 det b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

Hydrauliska\/luftlyftsystem<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan de allra flesta moderna bilar ta sig \u00f6ver farthinder utan n\u00e5gra som helst problem, och superbilar \u00e4r de enda som kr\u00e4ver ytterligare l\u00f6sningar. S\u00e5dana l\u00f6sningar kommer i form av dedikerade hydrauliska lyftare som lyfter antingen enbart nosen eller alla fyra hjulen till en viss punkt, vilket \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att ta sig \u00f6ver de flesta farthinder.<\/p>\n\n\n\n

McLarens system kallas Nose Lifter, Lamborghinis system heter Front End List System och det som finns i den nya fantastiska Ford GT heter Adjustable Multimode Suspension System. Dessa system \u00e4r n\u00e4stan alltid en tillvalsfunktion, och det \u00e4r viktigt att du v\u00e4ljer tillval om du vill s\u00e4lja din bil efter\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

De system som finns i \u00e4ldre McLarens brukade vara lite kr\u00e5ngliga att anv\u00e4nda, du m\u00e5ste g\u00e5 igenom n\u00e5gra menyer innan du hittar Nose Lifter och f\u00f6r att aktivera den var du ocks\u00e5 tvungen att v\u00e4nta i n\u00e5gra sekunder, och oftare \u00e4n inte, skulle m\u00e5nga nerv\u00f6sa f\u00f6rare runt omkring dig trampa p\u00e5 hornet f\u00f6r att skynda p\u00e5 dig.<\/p>\n\n\n\n

Nyare McLaren-system \u00e4r tack och lov mycket b\u00e4ttre. Systemet som finns i Ford GT \u00e4r ett av de mest avancerade som finns d\u00e4r ute eftersom det lyfter alla fyra hjulen p\u00e5 bara n\u00e5gon sekund, och vissa system drar till och med nytta av din GPS f\u00f6r att komma ih\u00e5g var du aktiverade noslyftningen s\u00e5 att systemet aktiveras automatiskt n\u00e4sta g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Fartgupp<\/h2>\n\n\n\n

Men hur h\u00f6ga \u00e4r egentligen de genomsnittliga fartguppen? H\u00f6jden p\u00e5 ett farthinder \u00e4r oftast f\u00f6rknippad med den m\u00e5lhastighet som du b\u00f6r k\u00f6ra \u00f6ver det. I de flesta fall \u00e4r ett farthinder n\u00e5gonstans mellan 2-4 tum h\u00f6gt enligt vissa federala lagar i USA, men vissa av dem kan vara \u00e4nnu h\u00f6gre \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Och det finns olika typer av farthinder eftersom det inte finns n\u00e5got centralt styrande organ som best\u00e4mmer hur h\u00f6gt ett farthinder ska vara, och det \u00e4r oftast upp till de lokala myndigheterna att best\u00e4mma hur h\u00f6gt ett farthinder ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga farthinder b\u00f6r aldrig vara h\u00f6gre \u00e4n h\u00f6gst 6 tum. De mest aggressiva farthindren som finns \u00e4r utformade f\u00f6r att sakta ner dig till 5-10 mph och anv\u00e4nds vanligtvis i de mest trafikerade omr\u00e5dena i stora st\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 s\u00e4rskilda farthinder, fartkuddar och hastighetsbord som tj\u00e4nar mer eller mindre samma syfte. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att 6-tums farthinder vanligtvis bara finns i utpekade bostadsomr\u00e5den och att de \u00e4r \u00f6verens med de lokala myndigheterna och de personer som bor i omr\u00e5det.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4gar du b\u00f6r undvika om du k\u00f6r en superbil<\/h2>\n\n\n\n

Superbilar kompromissas i ett f\u00f6rs\u00f6k att \u00f6ka prestandan p\u00e5 sl\u00e4ta asfalterade v\u00e4gar och utsedda t\u00e4vlingsbanor. De \u00e4r breda och l\u00e5ga, styva och utan mycket karosserirullning, och allt detta \u00e4r ett problem n\u00e4r du st\u00f6ter p\u00e5 farthinder eller andra fruktansv\u00e4rda k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Terr\u00e4ngk\u00f6rning \u00e4r n\u00e5got du aldrig b\u00f6r f\u00f6rs\u00f6ka g\u00f6ra i n\u00e5gon annan bil \u00e4n en SUV eller en terr\u00e4nganpassad bil som inte \u00e4r en SUV. Superbilar \u00e4r byggda f\u00f6r att aldrig \u00e5ka offroad, och om du \u00e4nd\u00e5 lyckas stanna med din Ferrari p\u00e5 ett f\u00e4lt \u00e4r det en uppgift i sig att ta sig ur den utan att skada den.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 undvika att k\u00f6ra din superbil p\u00e5 sn\u00f6iga v\u00e4gar, och resonemanget bakom detta \u00e4r ganska uppenbart. En McLaren 720S med en markfrig\u00e5ng p\u00e5 4,2 tum g\u00e5r absolut ingenstans om sn\u00f6n \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n 4,5 tum eller liknande. Oavsett vilka d\u00e4ck du utrustar din bil med \u00e4r du officiellt en sn\u00f6plogare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e5gt kan superbilar komma ner?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00f6ka prestandan kan superbilar komma s\u00e5 l\u00e5gt som bara n\u00e5gra centimeter fr\u00e5n marken. McLaren P1 kan till exempel g\u00e5 s\u00e5 l\u00e5gt som 2,6 tum fr\u00e5n marken. Detta \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att f\u00e5 bort n\u00e5gra d\u00f6da insekter p\u00e5 trottoaren, men inte alla.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt b\u00f6r dessa niv\u00e5er av markfrig\u00e5ng absolut aldrig anv\u00e4ndas p\u00e5 vanliga v\u00e4gar, utan endast p\u00e5 utsedda t\u00e4vlingsbanor som \u00e4r tillr\u00e4ckligt sl\u00e4ta. I bilf\u00f6reskrifterna st\u00e5r det vanligtvis att bilens l\u00e4gsta del inte f\u00e5r vara l\u00e4gre \u00e4n f\u00e4lgens l\u00e4gsta del.<\/p>\n\n\n\n

Hur dyrt \u00e4r det att reparera skador orsakade av farthinder?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga och vilka material komponenterna \u00e4r tillverkade av. Till exempel kostar en ny frontsplitter i plast till en Ferrari F12 cirka 650 dollar, men en kolfiberplitter str\u00e4cker sig l\u00e4tt \u00f6ver 4 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Bakre diffusorer \u00e4r \u00e4nnu dyrare eftersom de ibland omfattar hela den bakre st\u00f6tf\u00e5ngaren, och som s\u00e5dana kan de kosta s\u00e5 mycket som 10-15 000 dollar f\u00f6r vissa Ferrari-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en superbil utan noslyftsystem?<\/h4>\n\n\n\n

Detta beror ocks\u00e5 p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga och var du planerar att k\u00f6ra bilen. Om du fr\u00e4mst \u00e4r intresserad av bankk\u00f6rning finns det ingen anledning f\u00f6r dig att v\u00e4lja en dedikerad noslyftare. Men det \u00e4r tillr\u00e5dligt att du kryssar i det alternativet om du vill s\u00e4lja din bil efter\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar som Porsche Carrera GT \u00e4r v\u00e4rderade till upp till en miljon dollar, men Carrera GT finns inte tillg\u00e4nglig med en noslyftare. \u00c4ven om det finns n\u00e5gra f\u00f6retag p\u00e5 eftermarknaden som specialiserar sig p\u00e5 att utveckla lyftsystem f\u00f6r s\u00e5dana bilar kostar de en orimlig summa pengar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hastighetshinder \u00e4r utformade f\u00f6r att \u00f6ka s\u00e4kerheten genom att sakta ner dig, men biverkningarna kan vara handikappande f\u00f6r vissa typer av bilar. Det \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt att du b\u00f6r ha<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1284"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1284"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1284\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1284"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1284"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1284"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}