{"id":1280,"date":"2021-07-01T10:00:01","date_gmt":"2021-07-01T10:00:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1280"},"modified":"2021-07-01T10:00:01","modified_gmt":"2021-07-01T10:00:01","slug":"vilken-liten-bil-har-bast-markfrigang","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-liten-bil-har-bast-markfrigang\/","title":{"rendered":"Vilken liten bil har b\u00e4st markfrig\u00e5ng?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en kompakt bil som \u00e4nd\u00e5 har en hyfsad markfrig\u00e5ng \u00e4r det troligen b\u00e4st att v\u00e4lja en liten SUV. N\u00e4r allt kommer omkring kallas dessa bilar f\u00f6r SUV:er, vilket inneb\u00e4r att de teoretiskt sett ska kunna klara av mild terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

De flesta kompakta SUV:er har ocks\u00e5 fyrhjulsdrift, vilket ocks\u00e5 \u00e4r praktiskt n\u00e4r v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llandena \u00e4r fuktiga och hala. Men de h\u00e4r bilarna m\u00e5ste ocks\u00e5 vara bra i stan, och de b\u00f6r erbjuda en anst\u00e4ndig m\u00e4ngd modern teknik i samband med detta.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ingen anledning att hoppa \u00f6ver komforten om du vill ha h\u00f6g markfrig\u00e5ng, eftersom de flesta kompakta SUV:er nuf\u00f6rtiden f\u00f6rs\u00f6ker erbjuda en perfekt blandning av \u00f6verl\u00e4gsna egenskaper p\u00e5 och utanf\u00f6r v\u00e4gen. Uppv\u00e4rmda s\u00e4ten, luftkonditionering, mjuka material och infotainmentsystem med stor sk\u00e4rm \u00e4r alla tillg\u00e4ngliga p\u00e5 99 % av SUV:erna i dag.<\/p>\n\n\n\n

Suzuki Jimny, Fiat Panda, Subaru XV och Dacia Duster \u00e4r alla prisv\u00e4rda, ganska v\u00e4lutrustade och har h\u00f6g markfrig\u00e5ng. Om du vill ha ett lyxigare alternativ kan du v\u00e4lja en Range Rover Evoque, Jaguar E Pace eller Volvo XC40 som ger dig den b\u00e4sta kombinationen av kapacitet och lyx.<\/p>\n\n\n\n

Suzuki Jimny<\/h2>\n\n\n\n

Suzuki Jimny erbjuder 210 mm markfrig\u00e5ng, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r \u00e4ven mer seri\u00f6sa terr\u00e4ng\u00e4ventyr. Jimny drar ocks\u00e5 nytta av \u00f6verl\u00e4gsna infarts- och avg\u00e5ngsvinklar, vilket avsev\u00e4rt \u00f6kar dess terr\u00e4ngegenskaper.
Som vanlig bil \u00e4r Jimny hyfsat utrustad och kommer med mycket utrustning som standard. Suzuki har bara nyligen uppdaterat Jimny, och nu \u00e4r en bra tid som n\u00e5gon att \u00f6verv\u00e4ga en Jimny som din typ av bil f\u00f6r allting. Egenskaperna p\u00e5 v\u00e4gen \u00e4r anst\u00e4ndiga, men Jimny \u00e4r ingen Mercedes Benz G-klass, \u00e4ven om den \u00f6nskar vara det.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Panda<\/h2>\n\n\n\n

Fiat Panda \u00e4r n\u00e5got av en legend n\u00e4r det g\u00e4ller terr\u00e4ngk\u00f6rning. En kompakt 4×4:a som klarar av ett anm\u00e4rkningsv\u00e4rt offroad-tempo, men som \u00e4nd\u00e5 h\u00e5ller sig till utvecklingen i dagens bilindustri. Den variabla fyrhjulsdriften \u00e4r i f\u00f6rsta hand tv\u00e5hjulsdrift tills bilen k\u00e4nner att den f\u00f6rlorar dragkraft, och f\u00f6rst d\u00e5 \u00e4r bilen verkligen fyrhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom terr\u00e4ngk\u00f6rningsegenskaperna och en inte s\u00e5 imponerande markfrig\u00e5ng p\u00e5 150 mm lyckas Panda ta sig an terr\u00e4ng som bilar med dubbelt s\u00e5 stor markfrig\u00e5ng ibland inte klarar av. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 de tunna d\u00e4cken och den l\u00e4tta karossen. N\u00e4r det g\u00e4ller sn\u00f6k\u00f6rning \u00e4r Panda i niv\u00e5 med de stora.<\/p>\n\n\n\n

Subaru XV<\/h2>\n\n\n\n

Med en markfrig\u00e5ng p\u00e5 220 mm \u00e4r Subaru XV kungen n\u00e4r det g\u00e4ller siffrorna. XV \u00e4r f\u00f6rmodligen en av de b\u00e4sta terr\u00e4ngbilarna man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar i det h\u00e4r segmentet, tack vare \u00f6verl\u00e4gsen markfrig\u00e5ng och ett permanent fyrhjulsdriftssystem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 v\u00e4gen lyckas Subaru d\u00f6lja sin terr\u00e4ngidentitet med en modern automatisk v\u00e4xell\u00e5da, relativt anst\u00e4ndiga material och massor av praktiska funktioner. Subaru \u00e4r ocks\u00e5 en utm\u00e4rkt familjebil eftersom den erbjuder massor av interi\u00f6rutrymme f\u00f6r alla passagerare ombord.<\/p>\n\n\n\n

Dacia Duster<\/h2>\n\n\n\n

Varum\u00e4rket Dacia i allm\u00e4nhet syftar till att erbjuda otroligt prisv\u00e4rda bilar, och startpriset f\u00f6r Dacia Duster \u00e4r just det. Duster har 210 mm markfrig\u00e5ng, vilket placerar den i den absoluta toppen av segmentet kompakta SUV:er n\u00e4r det g\u00e4ller markfrig\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Men om vi gr\u00e4ver ner oss i Duster inser vi att Renault gjorde m\u00e5nga kompromisser med Duster eftersom den inte riktigt har n\u00e5gon k\u00e4nsla av lyx eller toppmodern teknik. Dacia Duster \u00e4r en no-nonsense, rakt igenom billig och praktisk bil f\u00f6r m\u00e4nniskor med en budget.<\/p>\n\n\n\n

Range Rover Evoque<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en mer h\u00f6gklassig upplevelse, men fortfarande en hyfsad markfrig\u00e5ng, erbjuder Range Rover Evoque en perfekt blandning av omissk\u00e4nnlig Land Rover-nyttighet och den lika omissk\u00e4nnliga Range Rover-lyxan.<\/p>\n\n\n\n

Evoque erbjuder en markfrig\u00e5ng p\u00e5 212 mm och ett g\u00e4ng dedikerade terr\u00e4ngk\u00f6rningsl\u00e4gen som g\u00f6r Evoque till en l\u00e4tt sak att k\u00f6ra i oj\u00e4mn terr\u00e4ng. F\u00f6rutom sina terr\u00e4ngmuskler erbjuder Evoque en elegant interi\u00f6r och exteri\u00f6r med massor av mjuka material och toppmoderna funktioner och tekniker.<\/p>\n\n\n\n

Jaguar E Pace<\/h2>\n\n\n\n

Om du tycker att Range Rover Evoque \u00e4r lite f\u00f6r vanlig eller ”feminin” b\u00f6r du ocks\u00e5 kolla in Jaguar E Pace. E Pace erbjuder samma markfrig\u00e5ng eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r baserade p\u00e5 samma chassi under Jaguar Land Rovers paraply.<\/p>\n\n\n\n

Men skillnaden h\u00e4r \u00e4r i princip allt annat. E Pace \u00e4r mer av en typ av bil som \u00e4r avsedd f\u00f6r v\u00e4gbanan och den erbjuder inte s\u00e5 m\u00e5nga offroadspecifika funktioner, men E Pace \u00e4r roligare att k\u00f6ra. Oavsett skillnaderna \u00e4r de h\u00e4r tv\u00e5 ganska lika varandra och b\u00e5da \u00e4r fantastiska p\u00e5 det de g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC40<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC40 erbjuder 210 mm markfrig\u00e5ng, vilket g\u00f6r Volvo ganska intressant. Det \u00e4r mycket v\u00e4lk\u00e4nt att Volvo inte \u00e4r s\u00e5 intresserade av att g\u00f6ra riktiga terr\u00e4ngbilar, men vi vet alla att de skulle kunna g\u00f6ra det om de ville.<\/p>\n\n\n\n

XC40 \u00e4r den vuxna versionen av Evoque och E Pace och det m\u00e4rks verkligen. XC40 erbjuder en mer \u00e5terh\u00e5llsam och konservativ design som f\u00f6rs\u00f6ker sm\u00e4lta in snarare \u00e4n att sticka ut. XC40 \u00e4r en riktig lyxbil med massor av komfort- och s\u00e4kerhetsanordningar som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilken tysk kompakt SUV har den h\u00f6gsta markfrig\u00e5ngen?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta tyska kompakta SUV:er har en markfrig\u00e5ng p\u00e5 upp till 180 mm (BMW X1\/X2), men m\u00e5nga har en markfrig\u00e5ng p\u00e5 s\u00e5 lite som 140 mm (Audi Q2). De h\u00e4r bilarna \u00e4r inte gjorda f\u00f6r n\u00e5gon typ av terr\u00e4ngk\u00f6rning och det syns, eftersom vissa av dem \u00e4r lika l\u00e5ga som vissa sedans.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r kompakta SUV:er riktiga SUV:er?<\/h2>\n\n\n\n

Kompakta SUV:er\/Crossovers \u00e4r riktiga SUV:er p\u00e5 samma s\u00e4tt som en Audi A3 sedan \u00e4r en riktig sedan. Det finns vissa aspekter som man f\u00f6rv\u00e4ntar sig av en SUV, och det \u00e4r tillg\u00e5ngen till ett AWD-system, \u00f6kad markfrig\u00e5ng och en h\u00f6gre tyngdpunkt.<\/p>\n\n\n\n

Vissa SUV:er som Volvo XC90 har inte AWD som standard p\u00e5 alla marknader, \u00e4ven om man aldrig skulle kunna s\u00e4ga att en XC90 \u00e4r en riktig SUV. Med det sagt, i dagsl\u00e4get \u00e4r det m\u00e5nga saker som inte \u00e4r vettiga, det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r vi har en fyrd\u00f6rrars Coupe SUV med fyra d\u00f6rrar som g\u00e5r i 190 km\/h och har en Lamborghini-m\u00e4rkning.<\/p>\n\n\n\n

Hur viktigt \u00e4r markfrig\u00e5ngen?<\/h4>\n\n\n\n

Anst\u00e4ndig markfrig\u00e5ng \u00e4r viktigt om du vill anv\u00e4nda din bil i flera olika typer av terr\u00e4ng. Men markfrig\u00e5ngen \u00e4r inte den enda viktiga egenskapen hos en riktig terr\u00e4ngbil. Vissa bilar som Suzuki Jimny och Fiat Panda fungerar hyggligt i terr\u00e4ng tack vare m\u00e5nga andra aspekter.
S\u00e5dana aspekter \u00e4r en l\u00e4ttviktskaross, tunna d\u00e4ck och stora infarts- och avg\u00e5ngsvinklar. Det \u00e4r anledningen till att du ofta ser en Fiat Panda ta sig fram p\u00e5 platser d\u00e4r inte ens en Toyota Land Cruiser kan ta sig fram, och det \u00e4r den typen av trygghet du bara f\u00e5r fr\u00e5n legendariska bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en kompakt bil som \u00e4nd\u00e5 har en hyfsad markfrig\u00e5ng \u00e4r det troligen b\u00e4st att v\u00e4lja en liten SUV. N\u00e4r allt kommer omkring kallas dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1280"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1280"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1280\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1280"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1280"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1280"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}