{"id":1257,"date":"2021-06-21T12:15:46","date_gmt":"2021-06-21T12:15:46","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1257"},"modified":"2021-06-21T12:15:46","modified_gmt":"2021-06-21T12:15:46","slug":"vilka-mercedes-har-en-renault-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-en-renault-motor\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har en Renault-motor?"},"content":{"rendered":"\n

Det kan tyckas f\u00f6rv\u00e5nande att Mercedes, ett f\u00f6rstklassigt tyskt lyxm\u00e4rke, skulle anv\u00e4nda en Renault-motor. Det \u00e4r inte s\u00e5 att Renault tillverkar d\u00e5liga motorer, tv\u00e4rtom eftersom Renault har utvecklat n\u00e5gra av de b\u00e4sta F1-motorerna genom tiderna, men Renault har ett varum\u00e4rkesv\u00e4rde som inte \u00e4r i n\u00e4rheten av Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Men 2010 undertecknade Mercedes och Renault & Nissan ett \u00f6msesidigt avtal som inneb\u00e4r en del teknikdelning mellan tillverkarna. Daimler k\u00f6pte 3,1 % av aktierna i b\u00e5de Renault och Nissan, och Renault och Nissan k\u00f6pte 1,55 % av aktierna i Daimler vardera.<\/p>\n\n\n\n

Samarbetet resulterade i en gemensam utveckling av en 1,6 liter fyrcylindrig turbomotor med fyra cylindrar och en Renault-v\u00e4xell\u00e5da som erbj\u00f6ds i Mercedes Vito sk\u00e5pbil. Men Renault tillhandah\u00f6ll ocks\u00e5 en 1,5 liters dieselmotor som fortfarande anv\u00e4nds i vissa modeller av A-klass, CLA-klass och B-klass. Dessutom erbj\u00f6ds \u00e4ven en C200-modell med en 1,6 liters Renault-motor.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C200<\/h2>\n\n\n\n

Innan C200 b\u00f6rjade anv\u00e4nda en 1,6L dieselmotor fr\u00e5n Renault under modell\u00e5ret 2021, erbj\u00f6ds C200 en 2,1L-motor. Den nya motorn i C200 var ett direkt resultat av att Mercedes ville uppn\u00e5 h\u00f6gsta m\u00f6jliga effektivitetsstandarder, men \u00e4nd\u00e5 erbjuda tillr\u00e4ckligt med kraft och ett ganska sofistikerat kraftverk.<\/p>\n\n\n\n

Renault utvecklade en 1957 cc 4-cylindrig motor med 160 hk och 360 Nm vridmoment. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att den utg\u00e5ende 2,1L-motorn erbj\u00f6d n\u00e5got f\u00e4rre h\u00e4stkrafter och i stort sett samma vridmomentsiffror. Br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen f\u00f6r 1,6L-motorn \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4gre och ber\u00e4knas till 4,2L\/100km (56 MPG US).<\/p>\n\n\n\n

De manuella versionerna av C200 kan ge \u00e4nnu mer imponerande br\u00e4nsleeffektivitetsresultat j\u00e4mf\u00f6rt med den utg\u00e5ende versionen. Tiden f\u00f6r 0-60MPH f\u00f6r dessa modeller ligger n\u00e5gonstans runt 8 sekunder. Alla de tekniska aspekterna av denna motor \u00e4r ganska imponerande f\u00f6r en Mercedes C-klass p\u00e5 instegsniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mercedes inte erbjuder den h\u00e4r versionen av C-klassen p\u00e5 vissa marknader, bland annat i USA. Den h\u00e4r typen av motorer tilltalar fr\u00e4mst den europeiska marknaden, och priset ligger n\u00e5gonstans runt 41 000-47 000 dollar, beroende p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5da och trimalternativ.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A-klass, B-klass, CLA-klass<\/h2>\n\n\n\n

Men den f\u00f6rmodligen mest utbredda Renault-motorn i en Mercedes \u00e4r den fyrcylindriga 1,5 litermotor som finns i A180 och andra instegsmodeller av Mercedes B-klass och CLA-klass. Den h\u00e4r motorn \u00e4r ganska identisk med den som finns i Renault Megane, den enda skillnaden \u00e4r den lilla \u00f6kningen av h\u00e4stkrafter i Mercedes-varianterna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes s\u00e4ljer ocks\u00e5 en minivan som heter Mercedes Citan, denna minivan \u00e4r bokstavligen en omb\u00e4ddad Renault Kangoo, inte m\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r ens medvetna om dess existens eftersom den har liten eller ingen relevans f\u00f6r varum\u00e4rket Mercedes. Denna plattform delas ocks\u00e5 med Dacia Dokker, s\u00e5 i princip b\u00e4r samma minivan tre olika m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Renault har levererat \u00f6ver 100 000 Renault-motorer till Mercedes sedan 2012 f\u00f6r modellerna A-klass, B-klass och CLA-klass. Dessa typer av avtal \u00e4r ganska vanliga inom bilindustrin eftersom de garanterar en rej\u00e4l besparing f\u00f6r alla inblandade m\u00e4rken. S\u00e4rskilt i dag n\u00e4r bilmotorerna blir mindre och en fyrcylindrig motor \u00e4r den mest popul\u00e4ra motorn p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Renault- och Nissan-motorer tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sin f\u00f6rstklassiga byggkvalitet, exceptionella lyxbilar och en allm\u00e4n \u00f6kning av komplexiteten j\u00e4mf\u00f6rt med m\u00e4rken som Renault eller Nissan. Detta inneb\u00e4r att Mercedes tar ett annat grepp n\u00e4r de utvecklar en ny modell j\u00e4mf\u00f6rt med Renault och Nissan som fokuserar p\u00e5 tillg\u00e4nglighet.<\/p>\n\n\n\n

Den mest popul\u00e4ra motorn som anv\u00e4nds mellan dessa m\u00e4rken \u00e4r den tidigare n\u00e4mnda fyrcylindriga 1,5 dCi-motorn. Denna motor hade en del problem i de tidiga produktionsskedena, men Renault s\u00e5g till att reda ut alla dessa problem ganska tidigt i produktionen.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r anledningen till att denna motor \u00e4r s\u00e5 utbredd som den \u00e4r. \u00c4ven om det kan tyckas att en Renault-motor i en Mercedes \u00e4r ett recept f\u00f6r katastrof, \u00e4r fakta lugnande till Renaults f\u00f6rdel eftersom dessa motorer erbjuder stor tillf\u00f6rlitlighet, effektivitet och kraft.<\/p>\n\n\n\n

Vissa rapporter tyder p\u00e5 att dessa motorer ocks\u00e5 \u00e4r ganska oljet\u00f6rstiga, men i \u00f6vrigt har de senare versionerna av denna motor bara blivit b\u00e4ttre och b\u00e4ttre, och s\u00e4llan har n\u00e5gra specifika problem rapporterats.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en Mercedes med Renault-motor?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6per C-klass, eller n\u00e5gon annan Mercedes-modell som erbjuder en Renault-motor, b\u00f6r du inte fokusera p\u00e5 ”Renault-motorn”-delen av bilen. Det stora flertalet m\u00e4nniskor \u00e4ger dessa bilar utan att n\u00e5gonsin vara medvetna om att motorn inte \u00e4r utvecklad av Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Och det \u00e4r det som \u00e4r silverkanten i hela historien. Folk inser bara inte eftersom det inte finns n\u00e5gon anledning att vara misst\u00e4nksam. M\u00e5nga moderna Mercedes-modeller har 4-cylindriga motorer som skiljer sig n\u00e5got fr\u00e5n de motorer som erbjuds i dessa modeller. S\u00e5 ja, om du vill ha en Mercedes p\u00e5 instegsniv\u00e5 med dessa motorer \u00e4r det v\u00e4rt det.<\/p>\n\n\n\n

Erbjuder Mercedes sina motorer till andra tillverkare?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r dessa samarbeten mellan biltillverkare ganska vanliga, och Mercedes har under en tid tillhandah\u00e5llit den otroliga 4,0L AMG BiTurbo V8-motorn till Aston Martin. Aston Martin Vantage, DB11 och den nyligen lanserade Aston Martin DBX anv\u00e4nder alla den n\u00e4mnda AMG V8-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Audi, Porsche, Bentley och Lamborghini anv\u00e4nder alla olika varianter av samma V8-motor. Audi RS6\/RS7\/RSQ8, Bentley Benteyga\/Continental, Porsche Panamera\/Cayenne och Lamborghini Urus anv\u00e4nder alla samma V8-motor p\u00e5 4,0 liter i olika versioner.<\/p>\n\n\n\n

Alla biltillverkare g\u00f6r detta numera, Chevy g\u00f6r det, GM g\u00f6r det, VAG g\u00f6r det, Toyota g\u00f6r det. Det \u00e4r en enkel kostnadsbesparings\u00e5tg\u00e4rd som de flesta m\u00e4nniskor aldrig kommer att vara medvetna om.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes-motor som n\u00e5gonsin erbjudits en annan tillverkare?<\/h3>\n\n\n\n

Som vi sett tidigare \u00e4r den h\u00e4r typen av satsningar vanliga p\u00e5 marknaden f\u00f6r instegsbilar, men \u00e4ven i bilindustrins h\u00f6gsta segment. Ett perfekt exempel p\u00e5 detta \u00e4r den ikoniska AMG 6.0L twin-turbo V12-motorn med dubbelturbo som Mercedes tillhandah\u00e5ller den exotiska hyperbilen Pagani Huayra.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes brukade erbjuda en variant av den h\u00e4r motorn i de \u00e4ldre S600 Mercedes-modellerna, och de modellerna kan nu k\u00f6pas f\u00f6r bara 30 000 dollar. F\u00f6r att f\u00e5 en liten \u00f6verblick \u00f6ver sammanhanget kan man s\u00e4ga att en ”vanlig” Huayra kostar minst 1 miljon dollar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det kan tyckas f\u00f6rv\u00e5nande att Mercedes, ett f\u00f6rstklassigt tyskt lyxm\u00e4rke, skulle anv\u00e4nda en Renault-motor. Det \u00e4r inte s\u00e5 att Renault tillverkar d\u00e5liga motorer, tv\u00e4rtom eftersom Renault har utvecklat n\u00e5gra av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1258,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1257"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1257"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1257\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1258"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1257"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1257"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1257"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}