{"id":1253,"date":"2021-06-21T12:14:20","date_gmt":"2021-06-21T12:14:20","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1253"},"modified":"2021-06-21T12:14:20","modified_gmt":"2021-06-21T12:14:20","slug":"vilka-mercedes-har-digitala-instrumentpaneler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-digitala-instrumentpaneler\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har digitala instrumentpaneler?"},"content":{"rendered":"\n

Vi lever i en tid d\u00e5 bilindustrin \u00e4r fylld av sk\u00e4rmar. Nuf\u00f6rtiden t\u00e4vlar n\u00e4stan hela bilindustrin om att tillhandah\u00e5lla s\u00e5 m\u00e5nga sk\u00e4rmar som m\u00f6jligt. Dessa sk\u00e4rmar utpl\u00e5nar helt och h\u00e5llet behovet av riktiga knappar, vilket de flesta m\u00e4nniskor till slut f\u00f6redrar efter att ha upplevt dessa system.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r definitivt en av dem, eftersom alla Mercedes-modeller numera levereras med Mercedes MBUX infotainmentsystem som best\u00e5r av tv\u00e5 sk\u00e4rmar. En i m\u00e4tarst\u00e4llningen och den andra i mittkonsolen.<\/p>\n\n\n\n

Dessa sk\u00e4rmar erbjuder ett g\u00e4ng funktioner, inklusive lyx- och s\u00e4kerhetsfunktioner, och n\u00e4stan alla bilens funktioner styrs direkt via infotainmentsystemet i bilen. Mercedes b\u00f6rjade ett omfattande utbud av digitala instrumentpaneler s\u00e5 mycket som f\u00f6r 5-6 \u00e5r sedan nu.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes MBUX design<\/h2>\n\n\n\n

MBUX eller Mercedes Benz User Experience \u00e4r ett banbrytande system som syftar till att framtidss\u00e4kra hela Mercedes sortiment. Huvudm\u00e5len f\u00f6r MBUX-systemet \u00e4r intuitivitet, enkel navigering, avancerad grafik och en m\u00e4ngd bekv\u00e4mlighets- och s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Systemet \u00e4r centrerat kring de tv\u00e5 stora 10”-12”-sk\u00e4rmarna, en framf\u00f6r f\u00f6raren och den andra i mittkonsolen. Dessa tv\u00e5 sk\u00e4rmar erbjuder skarp och klar uppl\u00f6sning och livfulla f\u00e4rger. Dessa system \u00e4r ocks\u00e5 utrustade med avancerade grafikprocessorer som kan erbjuda en j\u00e4mn och snabb smartphone-liknande upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes s\u00e4ger att systemet kan l\u00e4ra sig med tiden, s\u00e5 att alla specifika funktioner och inst\u00e4llningar som du gillar alltid kommer att vara l\u00e4ttillg\u00e4ngliga. Vissa modeller, som den nya A\/CLA-klassen, erbjuder inte den fullst\u00e4ndiga MBUX-storsk\u00e4rmskonfigurationen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r dessa modeller m\u00e5ste du v\u00e4lja uppgraderingen av infotainment, eftersom sk\u00e4rmarna p\u00e5 instegsniv\u00e5 i dessa modeller ser f\u00f6rf\u00e4rliga ut j\u00e4mf\u00f6rt med den fullst\u00e4ndiga MBUX-storbildsk\u00e4rmsupps\u00e4ttningen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes MBUX-funktioner<\/h2>\n\n\n\n

MBUX-systemet \u00e4r inte bara till f\u00f6r att visa upp sig, eftersom det erbjuder ett g\u00e4ng lyx- och bekv\u00e4mlighetsfunktioner. Systemet anv\u00e4nds f\u00f6r klimatkontrolluppgifter, du kan ocks\u00e5 st\u00e4lla in omgivande f\u00e4rger, mediakontroller, navigering, s\u00e4tesmassagefunktioner, ljudinst\u00e4llningar, bilinst\u00e4llningar, systemst\u00f6rningar, samtalsmeny och till och med en doftdispenser i vissa modeller.<\/p>\n\n\n\n

Systemet erbjuder ocks\u00e5 Apple Car Play och Android Auto f\u00f6r en enkel anslutning fr\u00e5n telefon till bil. Dessutom kan de nyaste systemen \u00e4ven erbjuda fantastiska augmented reality-navigationsfunktioner som s\u00e4kert kommer att hj\u00e4lpa dig att n\u00e5 din destination utan att g\u00f6ra en felaktig sv\u00e4ng.<\/p>\n\n\n\n

Systemet erbjuder ocks\u00e5 flera USB-anslutningar, en Wi-Fi-hotspot, Bluetooth-anslutning, paket f\u00f6r hj\u00e4lp med trafikskyltar, en head-up-display, tre \u00e5rs Live Traffic, Car-to-X-kartuppdateringar. Du kan ocks\u00e5 anv\u00e4nda systemet f\u00f6r att helt och h\u00e5llet skr\u00e4ddarsy inst\u00e4llningarna f\u00f6r ditt Burmester-ljudsystem till auditiv lycksalighetens perfektion.<\/p>\n\n\n\n

Vissa AMG-modeller erbjuder ytterligare sp\u00e5rorienterade funktioner som t.ex. varvtidsm\u00e4tare, prestandam\u00e4tare och ett g\u00e4ng sportiga AMG-designdetaljer och layouter.<\/p>\n\n\n\n

MBUX-anv\u00e4ndning<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r systemet \u00e4r otroligt omfattande och man kan tro att det kan vara kr\u00e5ngligt att anv\u00e4nda. Men Mercedes g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att styra MBUX p\u00e5 det s\u00e4tt du \u00f6nskar.<\/p>\n\n\n\n

Huvudsk\u00e4rmen styrs fr\u00e4mst med peking\u00e5ngar, men den kan ocks\u00e5 styras med n\u00e5gra genv\u00e4gsknappar eller med Mercedes r\u00f6stassistent genom att s\u00e4ga ”Hej Mercedes”. R\u00f6stassistenten kan nu f\u00f6rst\u00e5 ett stort antal olika kommandon och \u00e4r faktiskt anv\u00e4ndbar.<\/p>\n\n\n\n

Cockpitdisplayen styrs med de kapacitiva knapparna som finns p\u00e5 v\u00e4nster sida av ratten. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att du kan styra huvudsk\u00e4rmen via rattens h\u00f6gra sida.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att v\u00e4lja layout p\u00e5 instrumentpanelen fr\u00e5n n\u00e5gra olika alternativ. Nya S-klass 2021 erbjuder till och med en instrumentpanel i 3D, vilket \u00e4r en nyhet inom bilindustrin. De h\u00e4r systemen \u00e4r i framkant n\u00e4r det g\u00e4ller modern infotainmentsk\u00e4rmsteknik, och Mercedes och Audi erbjuder ocks\u00e5 de b\u00e4sta mjukvarul\u00f6sningarna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r en digital instrumentpanel b\u00e4ttre \u00e4n en analog instrumentpanel?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, syftet med en virtuell cockpit \u00e4r inte bara att den ska se h\u00e4ftig ut, utan huvudsk\u00e4let \u00e4r den m\u00e4ngd konfigurerbarhet som f\u00f6ljer med den. S\u00e5dana niv\u00e5er av konfigurering \u00e4r inte m\u00f6jliga p\u00e5 vanliga m\u00e4tarst\u00e4llningar. Vissa m\u00e4rken som BMW erbjuder en digital instrumentpanel, men de erbjuder inte lika m\u00e5nga konfigurationsm\u00f6jligheter som Audi eller Mercedes g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

En vanlig analog instrumentpanel kan se lite snyggare ut, s\u00e5 vissa tillverkare som Porsche anv\u00e4nder en instrumentpanel som \u00e4r delvis digital, delvis analog. Detta ser mer exklusivt ut och kombinerar det b\u00e4sta av b\u00e5da v\u00e4rldarna i ett paket.<\/p>\n\n\n\n

St\u00f6rre delen av bilindustrin r\u00f6r sig mot digitala instrumentpaneler eftersom de erbjuder mycket mer funktionalitet, men n\u00e4r det g\u00e4ller estetik kommer en analog instrumentpanel alltid att vara snyggare. Om n\u00e5gra \u00e5r kanske vi till och med f\u00e5r se de analoga instrumentpanelerna \u00e5terv\u00e4nda, eftersom folk redan har tr\u00f6ttnat p\u00e5 alla sk\u00e4rmar i bilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r den digitala instrumentpanelen standard eller ett tillval i nyare Mercedes-modeller?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa h\u00f6gre Mercedes-modeller, som S-klassen, har sedan flera \u00e5r tillbaka en digital instrumentpanel som standard. Men det \u00e4r bara den senaste generationen av E-Klass som erbjuds med en digital instrumentpanel som standard. Numera har alla Mercedes-modeller en digital instrumentpanel som standard.<\/p>\n\n\n\n

Den enda skillnaden \u00e4r storleken p\u00e5 sk\u00e4rmen, uppl\u00f6sningen och funktionerna. Den stora sk\u00e4rmen har blivit en central punkt i de flesta moderna tyska lyxbilar, s\u00e5 att v\u00e4lja den st\u00f6rsta och mest avancerade sk\u00e4rmuppst\u00e4llningen kommer definitivt att tilltala begagnatmarknaden l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Vilken biltillverkare erbjuder marknadens st\u00f6rsta bilsk\u00e4rmar och hur st\u00f6rande \u00e4r de?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om Mercedes S-klass 2021 erbjuder en kolossal central infotainmentsk\u00e4rm kan ingen m\u00e4ta sig med Tesla i denna aspekt. Eftersom sk\u00e4rmen som finns i Model S och Model X \u00e4r helt enorm. Det f\u00e5r en att undra hur distraherande dessa sk\u00e4rmar kan bli.<\/p>\n\n\n\n

Och de \u00e4r distraherande, s\u00e4rskilt de som finns i vissa Tesla-modeller som inte erbjuder n\u00e5gon instrumentbr\u00e4dssk\u00e4rm alls. Tesla Model 3 har bara den centrala sk\u00e4rmen, och all information p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan \u00e4r n\u00e5got utanf\u00f6r din synf\u00e4lt. Detta kan utg\u00f6ra ett s\u00e4kerhetsproblem om du inte \u00e4r van vid en s\u00e5dan uppst\u00e4llning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi lever i en tid d\u00e5 bilindustrin \u00e4r fylld av sk\u00e4rmar. Nuf\u00f6rtiden t\u00e4vlar n\u00e4stan hela bilindustrin om att tillhandah\u00e5lla s\u00e5 m\u00e5nga sk\u00e4rmar som m\u00f6jligt. Dessa sk\u00e4rmar utpl\u00e5nar helt och h\u00e5llet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1254,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1253"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1253"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1253\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1254"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1253"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1253"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1253"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}