{"id":1249,"date":"2021-06-21T12:12:44","date_gmt":"2021-06-21T12:12:44","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1249"},"modified":"2021-06-21T12:12:44","modified_gmt":"2021-06-21T12:12:44","slug":"vilka-mercedes-har-distronic-plus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-distronic-plus\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har DISTRONIC PLUS"},"content":{"rendered":"\n

DISTRONIC PLUS \u00e4r Mercedes Benz adaptiva farth\u00e5llare. Systemet kan inte bara utf\u00f6ra de vanliga farth\u00e5llarfunktionerna, utan det kan ocks\u00e5 h\u00e5lla dig p\u00e5 ett s\u00e4kert avst\u00e5nd fr\u00e5n framsidan, och det kan ocks\u00e5 accelerera eller bromsa bilen beroende p\u00e5 trafikfl\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n

Dessa system finns tillg\u00e4ngliga f\u00f6r alla nyare Mercedes-modeller, och ett DISTRONIC PLUS-system kan l\u00e4tt identifieras genom att d\u00f6ma av den fr\u00e4mre grillen. DISTRONIC PLUS-bilar har en sl\u00e4t svart yta inuti m\u00e4rket i mitten av grillen, eller i sj\u00e4lva grillen f\u00f6r vissa modeller som S-klass.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS \u00e4r vanligtvis paketerad med Mercedes Steering Assist, ett system som syftar till att h\u00e5lla dig s\u00e4ker i din fil, vilket inneb\u00e4r att ratten kan g\u00f6ra mjuka, sm\u00e5 justeringar f\u00f6r att inte rubba bilen eller passagerarna.<\/p>\n\n\n\n

Paket och funktionalitet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes DISTRONIC PLUS ing\u00e5r vanligtvis i Mercedes Benz f\u00f6rarassistanspaket. Detta paket best\u00e5r av DISTRONIC PLUS, aktiv k\u00f6rf\u00e4ltsassistent, aktiv stoppassistent, Mercedes PRE-SAFE och COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz Driver Assistance Package kostar cirka 2-3 000 dollar, men det inneh\u00e5ller alla moderna s\u00e4kerhets- och bekv\u00e4mlighetsfunktioner. Detta system erbjuder ocks\u00e5 en funktion som kallas Exit Warning Assist och som syftar till att varna passageraren f\u00f6r inkommande trafik eller fotg\u00e4ngare n\u00e4r d\u00f6rren \u00f6ppnas,<\/p>\n\n\n\n

I paketet ing\u00e5r ocks\u00e5 en funktion som kallas Evasive Steering Assist som syftar till att undvika omgivande f\u00f6rem\u00e5l om du pl\u00f6tsligt tappar kontrollen. DISTRONIC PLUS \u00e4r huvudfunktionen i detta paket, och detta system bidrar verkligen till att g\u00f6ra vardagspendlingen s\u00e5 mycket smidigare och enklare.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett f\u00f6rdelarna b\u00f6r dessa system aldrig ers\u00e4tta din uppm\u00e4rksamhet och koncentration. Dessa system \u00e4r endast till f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig, de \u00e4r inte perfekta och de kan till och med sluta fungera pl\u00f6tsligt. F\u00f6r att systemet ska fungera m\u00e5ste du alltid ha tv\u00e5 h\u00e4nder p\u00e5 ratten.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS:s inre arbete<\/h2>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS-systemet best\u00e5r av ett stort antal olika kameror och sensorer. Systemet finns tillg\u00e4ngligt f\u00f6r k\u00f6rning i l\u00e4gre eller h\u00f6gre hastigheter, och systemet \u00e4r mestadels skr\u00e4ddarsytt f\u00f6r scenarier f\u00f6r k\u00f6rning i konstant tempo p\u00e5 motorv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS \u00e4r anv\u00e4ndbart i Stop and Go-trafik, eftersom du inte beh\u00f6ver g\u00f6ra n\u00e5got eftersom bilen kommer att \u00f6ka farten och sakta ner automatiskt. Du kan ocks\u00e5 st\u00e4lla in ett visst avst\u00e5nd mellan dig sj\u00e4lv och bilen framf\u00f6r, och bilen kommer att h\u00e5lla det avst\u00e5ndet tills du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att \u00e4ndra det.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS anv\u00e4nder flera olika radarsystem som kan k\u00e4nna av om en kollision \u00e4r n\u00e4ra f\u00f6rest\u00e5ende. I det fallet f\u00f6rbereder systemet passagerarna, en ljudvarning skickas och PRESAFE-systemet aktiveras. Detta system primar upp till 40 % av bromstrycket, och om du r\u00f6r vid bromsarna till\u00e4mpas 100 % av bromstrycket p\u00e5 ett \u00f6gonblick.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det \u00e4r osannolikt att du inte reagerar och inte bromsar, kan systemet g\u00f6ra det automatiskt.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS-systemets (ADAS) nytta och n\u00f6dv\u00e4ndighet<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 pappret verkar dessa system verkligen imponerande eftersom de \u00f6kar s\u00e4kerhetsstandarderna avsev\u00e4rt och visar ocks\u00e5 att Mercedes och st\u00f6rre delen av bilindustrin \u00e4r angel\u00e4gna om att erbjuda b\u00e4sta m\u00f6jliga s\u00e4kerhetsresultat i den osannolika h\u00e4ndelsen att en olycka intr\u00e4ffar.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana f\u00f6retagspolicyer \u00e4r lugnande, men det faktum att dessa system, som man skulle betrakta som ”n\u00f6dv\u00e4ndiga”, kostar 2-3 000 dollar \u00e4r ganska m\u00e4rkligt. Alla ADAS-system (Advanced Driver Assistance Systems) som finns i moderna bilar \u00e4r n\u00e4stan alltid dyra, men de kan vara skillnaden mellan en d\u00f6dlig olycka och en mindre krock.<\/p>\n\n\n\n

Men Mercedes Drivers Assistance Package, som \u00e4r Mercedes motsvarighet till ADAS, hj\u00e4lper till att f\u00f6rebygga skador. ADAS-system i allm\u00e4nhet fungerar utm\u00e4rkt vid kollisioner framifr\u00e5n och bak\u00e5t eftersom sensorerna kan k\u00e4nna av en f\u00f6rest\u00e5ende kollision och agera d\u00e4refter \u00e4ven om f\u00f6raren inte kan g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga experter anser att m\u00e4nskliga fel \u00e4r den huvudsakliga f\u00f6r\u00f6varen i mer \u00e4n 90 % av krocksituationerna, s\u00e5 det \u00e4r ganska uppenbart att du b\u00f6r v\u00e4lja ADAS om du har m\u00f6jlighet att g\u00f6ra det, eftersom det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4tta ett pris p\u00e5 m\u00e4nniskoliv, men 2-3 000 dollar \u00e4r s\u00e4kert inte det pris som kommer i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kan Mercedes DISTRONIC PLUS-system k\u00f6ra sig sj\u00e4lvt?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes DISTRONIC PLUS-system \u00e4r varken konstruerat eller avsett att k\u00f6ra sj\u00e4lv, \u00e4ven om man skulle kunna tro att detta system \u00e4r Mercedes version av Teslas autopilot. Det h\u00e4r systemet \u00e4r inte lika avancerat som AutoPilot-funktionen, men det \u00e4r inte heller avsett som s\u00e5dan.
Det h\u00e4r systemet \u00e4r till f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig i specifika situationer och ge dig ett extra par \u00f6gon som kan visa sig vara anv\u00e4ndbara vid en olycka. Mercedes har skickligt paketerat dessa system tillsammans, eftersom vissa system som erbjuds i paketet inte \u00e4r lika popul\u00e4ra som andra.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan DISTRONIC och DISTRONIC PLUS?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en skillnad mellan DISTRONIC och DISTRONIC PLUS, eftersom det vanliga DISTRONIC-systemet inte levereras med styrassistans, utan endast med farth\u00e5llaren. Dessutom kan det vanliga DISTRONIC-systemet inte heller bromsa bilen helt och h\u00e5llet.
DISTRONIC bromsar bara upp till en viss hastighet p\u00e5 en halvtimme, d\u00e4refter \u00e4r det du som m\u00e5ste best\u00e4mma om du vill att bilen ska stanna helt eller inte. Bilen ger ett ljudljud n\u00e4r systemet ska sl\u00e4ppa taget, s\u00e5 det \u00e4r b\u00e4st att du \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 vilket system du anv\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra problem med DISTRONIC PLUS?<\/h4>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS-systemet \u00e4r anv\u00e4ndbart, men systemet \u00e4r inte utan brister. Vissa f\u00f6rare anser att systemet kopplar bort f\u00f6raren fr\u00e5n v\u00e4gen lite f\u00f6r mycket. Andra anser att bromstrycket n\u00e4r bilen bromsas in \u00e4r lite f\u00f6r \u00f6verdrivet.
Huvudproblemet \u00e4r att tro att man kan slappna av och f\u00f6rlita sig p\u00e5 att systemet ska sk\u00f6ta bilen helt och h\u00e5llet, eftersom detta kan motverka f\u00f6rdelarna med dessa system och ibland till och med orsaka olyckor.
Oavsett hur bra systemet \u00e4r kan radarn, sensorerna och algoritmerna som best\u00e4mmer vad som ska g\u00f6ras misslyckas, och om de g\u00f6r det kan de orsaka allvarliga s\u00e4kerhetsproblem om f\u00f6raren inte har 100 procent kontroll.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DISTRONIC PLUS \u00e4r Mercedes Benz adaptiva farth\u00e5llare. Systemet kan inte bara utf\u00f6ra de vanliga farth\u00e5llarfunktionerna, utan det kan ocks\u00e5 h\u00e5lla dig p\u00e5 ett s\u00e4kert avst\u00e5nd fr\u00e5n framsidan, och det kan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1250,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1249"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1249"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1249\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1250"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1249"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1249"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1249"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}