{"id":1241,"date":"2021-06-21T12:05:52","date_gmt":"2021-06-21T12:05:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1241"},"modified":"2021-06-21T12:05:52","modified_gmt":"2021-06-21T12:05:52","slug":"ar-en-bmw-hybrid-vard-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-en-bmw-hybrid-vard-det\/","title":{"rendered":"\u00c4r en BMW-hybrid v\u00e4rd det?"},"content":{"rendered":"\n

De flesta elbilar skriker h\u00f6gt om sina gr\u00f6na egenskaper och \u00f6verskuggar bilens \u00f6vriga egenskaper och komfort. BMW-hybrider tillh\u00f6r inte den kategorin. De \u00e4r energieffektiva, samtidigt som de ger samma niv\u00e5 av komfort och ren k\u00f6rgl\u00e4dje som andra BMW:er.<\/p>\n\n\n\n

BMW plug-in hybrider (BMW PHEV), finns i m\u00e5nga former, former och storlekar. Varje BMW-serie erbjuder minst en hybrid, s\u00e5 l\u00e5t oss ta en titt p\u00e5 b\u00e4sts\u00e4ljaren – BMW 3-serien.<\/p>\n\n\n\n

BMW 330e 2021<\/h2>\n\n\n\n

BMW 330e \u00e4r en plug-in hybrid BMW som ser ut precis som en vanlig BMW 3-serie, deras mest s\u00e5lda modell. Dessutom k\u00f6r den ocks\u00e5 som en s\u00e5dan. Det \u00e4r en lyxsedan med fem passagerare och fyra d\u00f6rrar, som du knappt kan skilja fr\u00e5n BMW 330 standardversionen.<\/p>\n\n\n\n

Hybridsedanen \u00e4r EPA-klassad och kan k\u00f6ra p\u00e5 el i cirka 22 mil. Den ger dig imponerande 75 MPGe. Elhybriden ger en dynamisk fj\u00e4dring och g\u00f6r inga kompromisser n\u00e4r det g\u00e4ller bagageutrymmet, trots det stora batteriet som den b\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r r\u00e4ckvidden lite l\u00e5g och den \u00e4r n\u00e5got dyrare \u00e4n en vanlig BMW 3-serie, s\u00e4rskilt n\u00e4r du l\u00e4gger till alternativen f\u00f6r avancerade komfortfunktioner. En annan nackdel \u00e4r att bensintanken krymper p\u00e5 grund av batteriet. Mindre bensintankar inneb\u00e4r en mindre total r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Motor<\/h4>\n\n\n\n

BMW 330e 2021 drivs av en 2,0 L turbomotor med turboaggregat i par med en elmotor, utrustad med ett litiumjonbatteri p\u00e5 12,0 Kwh. I kombination blir det totalt 288 h\u00e4stkrafter under huven.<\/p>\n\n\n\n

Den 8-stegs automatiska v\u00e4xell\u00e5dan k\u00e4nns elegant och smidig om du trycker tillr\u00e4ckligt h\u00e5rt p\u00e5 pedalen.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rprestanda<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00e4r hybriden k\u00f6rs som en BMW. Elmotorn misskrediterar inte den kraftfulla motorkombinationen p\u00e5 n\u00e4stan 300 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

BMW 330e kan n\u00e5 en topphastighet p\u00e5 230 kilometer i timmen eller 143 mph. Den n\u00e5r fr\u00e5n 0 till 60 miles p\u00e5 5,9 sekunder, vilket j\u00e4mf\u00f6rt med BMW 330 \u00e4r lite l\u00e5ngsammare. Den vanliga BMW 330i klarar det p\u00e5 5,3 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Hybridplugin-sedanen genererar ett vridmoment p\u00e5 310 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6r<\/h4>\n\n\n\n

Tidigare \u00e5r var man tvungen att k\u00f6pa en BMW 5 eller 7-serie f\u00f6r att f\u00e5 njuta av komforten hos en riktig lyxsedan. Den senaste BMW 3-serien k\u00e4nns dock bekv\u00e4mare och lyxigare \u00e4n till och med en 5-serie fr\u00e5n tidigare \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Den l\u00e5ga sittst\u00e4llningen \u00e4r fortfarande densamma som p\u00e5 tidigare BMW 3-serie-modeller. Med ett gener\u00f6st interi\u00f6rutrymme f\u00f6r b\u00e5de huvud, ben och armar k\u00e4nner du dig fri i f\u00f6rarplatsen.<\/p>\n\n\n\n

Infotainment- och head-up-displayen \u00e4r ganska intuitiva, men kr\u00e4ver n\u00e5gra justeringar f\u00f6r att du ska kunna anpassa den till dina behov. Den goda nyheten \u00e4r att b\u00e5da \u00e4r helt anpassningsbara.<\/p>\n\n\n\n

Infotainmentsystemet \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rt med en 330d eller en 330i fr\u00e5n samma \u00e5r lite b\u00e4ttre. Det finns k\u00f6rl\u00e4gen som g\u00f6r att du kan vara tyst och mycket effektiv n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleekonomi. Det finns ocks\u00e5 ett sportk\u00f6rningsl\u00e4ge som g\u00f6r att du kan g\u00f6ra det motsatta.<\/p>\n\n\n\n

330e Dimensioner<\/h4>\n\n\n\n

\u25cf Total fordonsl\u00e4ngd: 4717 mm
\u25cf Fordonets totala vikt vid avst\u00e4ngningen: 1868 kg
\u25cf Total fordonsbredd: 1826 mm
\u25cf Total fordonsh\u00f6jd: 1442 mm
\u25cf Hjulbas: 2851 mm<\/p>\n\n\n\n

BMW 330e 2021 F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med den elektriska plug-in hybridversionen av BMW 330 \u00e4r br\u00e4nsleekonomin och det gr\u00f6na ansvar som f\u00f6ljer med den. Hybriddrivlinan \u00e4r smidig och fungerar bra under de flesta f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

BMW 330e k\u00e4nns som en riktig BMW trots att den drivs med el, till skillnad fr\u00e5n sina andra krafthungriga kusiner. J\u00e4mf\u00f6rt med n\u00e5gon annan BMW 3-serie av samma kaliber \u00e4r den inte riktigt lika snabb och ger inte heller den b\u00e4sta hanteringen, men den hanterar \u00e4nd\u00e5 som en kraftfull bakre driven sportbil, trots att den \u00e4r en sedan. Det \u00e4r trots allt fortfarande en BMW, oavsett om den \u00e4r eldriven eller inte.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar<\/h4>\n\n\n\n

\u25cf Mycket exakt hantering och fantastisk fj\u00e4dring
\u25cf Avundsv\u00e4rd interi\u00f6r
\u25cf Bra hybridprestanda
\u25cf Finns med xDrive (fyrhjulsdrift)
\u25cf Bra MPGe (mycket br\u00e4nsleeffektivt)<\/p>\n\n\n\n

Nackdelar<\/h4>\n\n\n\n

\u25cf K\u00f6rstr\u00e4ckan p\u00e5 enbart el \u00e4r bara 22 mil.
\u25cf Den erbjuder ett mer begr\u00e4nsat lastutrymme, j\u00e4mf\u00f6rt med standard BMW 330.
\u25cf Dyrt<\/p>\n\n\n\n

Slutomd\u00f6me<\/h2>\n\n\n\n

Om du helt enkelt ska best\u00e4mma dig mellan BMW 330 och BMW 330e \u00e4r BMW 330e ett b\u00e4ttre val, helt enkelt f\u00f6r att den b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomin s\u00e5 sm\u00e5ningom betalar sig sj\u00e4lv om du \u00e4r en aktiv f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Bilen k\u00e4nns komplicerad, s\u00e5 om du gillar enkla bilar som du kan reparera sj\u00e4lv p\u00e5 din verkstad \u00e4r detta inte n\u00e5got f\u00f6r dig. Om du d\u00e4remot gillar avancerad teknik \u00e4r BMW 330e n\u00e5got f\u00f6r dig. Om du letar efter en st\u00f6rre elbil erbjuder BMW modeller som plug-in hybrid BMW 5-serien, 7-serien eller till och med X3, X5 eller X7 hybrid-SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om BMW-hybrider<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r en BMW PHEV?<\/h3>\n\n\n\n

En BMW PHEV \u00e4r en elektrisk laddhybridbil. Dessa typer av elfordon har en kombination av en elmotor och en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Elmotorn kan enkelt laddas med hj\u00e4lp av en kabel och ett uttag, medan f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn kr\u00e4ver br\u00e4nsle. B\u00e5da arbetar tillsammans f\u00f6r att kraftigt minska br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen och optimera mpg.
Du kan identifiera en hybrid-BMW genom ”e” i titeln, som BMW 330e.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar BMW:s plug-in hybridfordon?<\/h4>\n\n\n\n

BMW-hybridfordonet k\u00f6rs vanligtvis enbart p\u00e5 el, om du k\u00f6r bilen med en hastighet p\u00e5 30 miles per timme eller l\u00e5ngsammare. Om du \u00f6kar den hastigheten aktiveras \u00e4ven f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och deltar i processen. Den h\u00e4r typen av fordon \u00e4r utformade f\u00f6r att \u00f6ka effektiviteten och minska br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den genomsnittliga elektriska r\u00e4ckvidden f\u00f6r BMW-hybrider?<\/h4>\n\n\n\n

Den genomsnittliga elektriska r\u00e4ckvidden f\u00f6r BMW plug-in hybrider varierar mellan 26 och 54 mil, beroende p\u00e5 vilken typ av batteri de \u00e4r utrustade med. Ju st\u00f6rre litiumjonbatteri fordonet har, desto st\u00f6rre r\u00e4ckvidd kan det t\u00e4cka p\u00e5 enbart el. Den totala r\u00e4ckvidden f\u00f6r dessa fordon \u00e4r mycket h\u00f6gre om man \u00e4ven r\u00e4knar in kapaciteten i bensintanken.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De flesta elbilar skriker h\u00f6gt om sina gr\u00f6na egenskaper och \u00f6verskuggar bilens \u00f6vriga egenskaper och komfort. BMW-hybrider tillh\u00f6r inte den kategorin. De \u00e4r energieffektiva, samtidigt som de ger samma niv\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1242,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1241"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1241"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1241\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1242"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1241"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1241"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1241"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}