{"id":1229,"date":"2021-06-21T12:00:34","date_gmt":"2021-06-21T12:00:34","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1229"},"modified":"2021-06-21T12:00:34","modified_gmt":"2021-06-21T12:00:34","slug":"ar-porsche-boxster-en-palitlig-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-boxster-en-palitlig-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche Boxster en p\u00e5litlig bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche som varum\u00e4rke har alltid varit mycket uppskattat p\u00e5 grund av att tillf\u00f6rlitligheten var b\u00e4ttre \u00e4n genomsnittet j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra tyska premiumtillverkare. Och Boxster \u00e4r i m\u00e5ngt och mycket samma historia.<\/p>\n\n\n\n

Innan Porsche introducerade SUV:erna Cayenne och Macan var det Boxster-modellserien som ledde f\u00f6rs\u00e4ljningssiffrorna. De tidiga 986- och 987-modellerna kan nu k\u00f6pas billigt, och en del av dem har inte underh\u00e5llits ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Porsches generellt sett \u00e4r ganska p\u00e5litliga kr\u00e4ver de alltid att du spenderar mer p\u00e5 underh\u00e5ll f\u00f6r att uppr\u00e4tth\u00e5lla dessa tillf\u00f6rlitlighetsreferenser. Oavsett vad som h\u00e4nder kommer en Boxster aldrig att l\u00e4mna dig strandsatt, vilket inte \u00e4r fallet med m\u00e5nga super\/sportbilar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 986 tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Den allra f\u00f6rsta banbrytande Boxster-modellen var 1996 \u00e5rs 986 Boxster som f\u00f6rblev i produktion fram till 2004. 986 \u00e4r 25 \u00e5r gammal, s\u00e5 du ska inte f\u00f6rv\u00e4nta dig en problemfri \u00e4garupplevelse. Men enligt brittiska MOT-resultat har en 986:a en 78-procentig genomstr\u00f6mning, vilket \u00e4r mycket h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilar fr\u00e5n den tiden.<\/p>\n\n\n\n

986:or \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r n\u00e5gra potentiella mekaniska problem som, om de inte h\u00e5lls i schack, kan leda till dyra r\u00e4kningar och till och med ombyggnader av hela motorn. Med tanke p\u00e5 priserna p\u00e5 986:or kan en motorombyggnad kosta dig mer \u00e4n sj\u00e4lva bilen.<\/p>\n\n\n\n

Problem som spruckna borrfoder eller slitna sp\u00e4nnare f\u00f6r styrkedjan har dokumenterats flitigt p\u00e5 n\u00e4tet, och du m\u00e5ste h\u00e5lla dessa i schack om du vill ha ett problemfritt 986-\u00e4gande. Ytterligare potentiella defekter \u00e4r f\u00f6rknippade med det \u00f6k\u00e4nda felet p\u00e5 IMS-lagret (mellanliggande axel).<\/p>\n\n\n\n

Ytterligare defekter som RMS (rear main oil seals) fel \u00e4r ocks\u00e5 ganska konsekventa genom ett antal 986-modeller. Men alla dessa \u00e4r inte s\u00e5 vanliga och kan ses p\u00e5 l\u00e5ngt h\u00e5ll. Om du h\u00e5ller dessa i schack genom en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet \u00e4r en 986 verkligen ett p\u00e5litligt alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 987\/981 tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Boxster-modellerna i 987-generationen erbjuder en betydande \u00f6kning av kvalitet och prestanda j\u00e4mf\u00f6rt med 986-generationen. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att 987-generationen har en 82-91 % MOT-passningsfrekvens, vilket inneb\u00e4r att 987 \u00e4r en verkligt tillf\u00f6rlitlig Boxster-generation.<\/p>\n\n\n\n

IMS- och RMS-fel \u00e4r ocks\u00e5 ibland ett problem med 987-generationen. Vissa problem som problem med spiralfj\u00e4drar \u00e4r ett av de vanligaste problemen f\u00f6r 987-generationen, men detta problem kan ocks\u00e5 l\u00e4tt identifieras om bilen lutar fr\u00e5n ena sidan till den andra.<\/p>\n\n\n\n

981-generationen \u00e4r utan tvekan en av, om inte den b\u00e4sta Boxstergenerationen genom tiderna. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 981:an s\u00e5 tillf\u00f6rlitlig som Porsche kan bli, men n\u00e5gra enstaka problem med korrosion under karossen har rapporterats. Men de \u00e4r ganska s\u00e4llsynta och beror oftast p\u00e5 d\u00e5ligt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Det viktigaste \u00e4r att alla problem som rapporterats \u00e4r ganska sm\u00e5 och l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda. Boxsters \u00e4r i allm\u00e4nhet riktigt p\u00e5litliga, men de \u00e4r inte skotts\u00e4kra. Korrekt underh\u00e5ll \u00e4r ett m\u00e5ste f\u00f6r alla bilar, och s\u00e4rskilt f\u00f6r funktionsfyllda sportbilar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Generationen 718 Boxster\/Cayman var ganska kontroversiell p\u00e5 grund av inf\u00f6randet av en vanlig 4-cylindrig turbo, och m\u00e5nga Porsche-entusiaster var inte glada. En flat-six sugmotor var reserverad endast f\u00f6r de allra b\u00e4sta modellerna.<\/p>\n\n\n\n

718 \u00e4r en generellt sett p\u00e5litlig bil, men n\u00e5gra mindre problem med \u00f6verhettning av motorn rapporterades i l\u00e5ngsam stadstrafik. Dessutom rapporterades ocks\u00e5 n\u00e5gra kylarproblem n\u00e5gra g\u00e5nger, men inget som kunde orsaka n\u00e5gra allvarliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Vattenpumpsproblem och sprickbildning under kallare dagar \u00e4r ocks\u00e5 ett tillf\u00e4lligt besv\u00e4r, men inget som n\u00e5gra dollar kan \u00e5tg\u00e4rda. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att 718-generationen ocks\u00e5 \u00e4r en otroligt p\u00e5litlig plattform precis som alla andra Boxstergenerationer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en Porsche Boxster?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en kompakt tv\u00e5sitsig sportbil som inte kr\u00e4ver att du s\u00e4ljer b\u00e5da dina njurar \u00e4r en Porsche Boxster sannolikt ett av, om inte det b\u00e4sta alternativet i hela segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Knappast n\u00e5got annat alternativ i det h\u00e4r segmentet har s\u00e5dana prestanda som Boxster. Dessutom kr\u00e4ver en Porsche-m\u00e4rkning verkligen mer uppm\u00e4rksamhet j\u00e4mf\u00f6rt med m\u00e5nga andra tyska premiumbiltillverkare.<\/p>\n\n\n\n

Om du v\u00e4ljer en variant av GTS\/Boxster Spyder med naturlig insugning kommer du troligen att f\u00e5 en tid i ditt liv eftersom ett g\u00e4ng 911-\u00e4gare faktiskt f\u00f6redrar en Boxster Syder framf\u00f6r en dyrare 911 GT-variant. Men numera \u00e4r en Boxster Spyder lika dyr som ett g\u00e4ng 911-modeller dock.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r 911 en b\u00e4ttre bil \u00e4n Boxster?<\/h4>\n\n\n\n

911 \u00e4r st\u00f6rre, kraftfullare, lyxigare och dyrare. Den st\u00f6rsta skillnaden \u00e4r att en 911 erbjuder en konfiguration med bakre motor, medan Boxster \u00e4r en bil med mittmotor. Detta inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 erbjuder en helt annorlunda k\u00f6rupplevelse, och att j\u00e4mf\u00f6ra dem \u00e4r som att j\u00e4mf\u00f6ra \u00e4pplen och apelsiner.<\/p>\n\n\n\n

En 911 \u00e4r verkligen mer popul\u00e4r, och m\u00e5nga anser ocks\u00e5 att en naturlig uppgradering fr\u00e5n en Boxster\/Cayman-plattform \u00e4r 911. Oavsett vad som g\u00e4ller \u00e4r b\u00e5da dessa fantastiska, och att v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra beror mest p\u00e5 vad du vill ha av en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla en Porsche Boxster?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa rapporter f\u00f6resl\u00e5r en genomsnittlig underh\u00e5llsr\u00e4kning p\u00e5 400-500 dollar per \u00e5r f\u00f6r en Boxster. Andra uppskattar att den ligger n\u00e4rmare 1000 dollar. De tidiga Boxster-modellerna 986 och 987 \u00e4r mycket billigare och enklare till sin konstruktion.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r ocks\u00e5 billigare att underh\u00e5lla, men de senare 981- och 718 Boxstergenerationerna ligger n\u00e4rmare 1000 dollar. Men detta \u00e4r \u00e4nd\u00e5 att v\u00e4nta f\u00f6r de flesta Porsche-modeller. Eventuella reparationer kan \u00f6ka de \u00e5rliga utgifterna upp\u00e5t 2000 dollar i v\u00e4rsta fall.<\/p>\n\n\n\n

Dessa underh\u00e5llskostnader \u00e4r ganska rimliga f\u00f6r en tv\u00e5sitsig sportbil som b\u00e4r Porsche-m\u00e4rket, s\u00e4rskilt om man beaktar tillf\u00f6rlitlighetsresultaten som ligger \u00f6ver genomsnittet. Tidiga 986- och 987-generationer kan k\u00f6pas billigt och med s\u00e5dana priser \u00e4r det sv\u00e5rt att h\u00e4vda att en Boxster \u00e4r n\u00e5got annat \u00e4n ett sportbilsfynd.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche som varum\u00e4rke har alltid varit mycket uppskattat p\u00e5 grund av att tillf\u00f6rlitligheten var b\u00e4ttre \u00e4n genomsnittet j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra tyska premiumtillverkare. Och Boxster \u00e4r i m\u00e5ngt och mycket<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1230,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1229"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1229"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1229\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1230"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1229"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1229"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1229"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}