{"id":1218,"date":"2021-06-20T14:26:02","date_gmt":"2021-06-20T14:26:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1218"},"modified":"2021-06-20T14:26:02","modified_gmt":"2021-06-20T14:26:02","slug":"vilken-mercedes-kor-sig-sjalv","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-kor-sig-sjalv\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes k\u00f6r sig sj\u00e4lv"},"content":{"rendered":"\n

I dagens tid genomg\u00e5r vi en genomgripande revolution av biltransporterna. Sedan n\u00e5gra \u00e5r tillbaka har biltillverkarna l\u00e5ngsamt r\u00f6rt sig mot en mer automatiserad k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Numera har tillverkare som Tesla f\u00f6rt in autonom sj\u00e4lvk\u00f6rningsteknik i centrum av denna revolution, och Mercedes, Audi, Cadillac, Ford och m\u00e5nga andra b\u00f6rjar komma ikapp.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om majoriteten av denna teknik fortfarande \u00e4r oanv\u00e4nd p\u00e5 grund av juridiska sk\u00e4l, g\u00f6r sj\u00e4lvk\u00f6rning ur ett konsumentperspektiv resan smidigare och mer avkopplande. Mercedes erbjuder sj\u00e4lvk\u00f6rningsm\u00f6jligheter i viss utstr\u00e4ckning i n\u00e5gra av sina modeller, fr\u00e4mst i flaggskeppet S-klass sedanen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S-klass<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes har nyligen presenterat den nya 2021 \u00e5rs Mercedes S-klass flaggskeppssedanen. \u00c4ven om vissa \u00e4ldre modeller av Mercedes S-klass erbj\u00f6d vissa steg av autonomi n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning, men Mercedes-Benz Intelligent Drive som \u00e4r monterad p\u00e5 den nya S-klassen \u00e4r ett stort steg mot en Mercedes automatiserad framtid.<\/p>\n\n\n\n

Systemet f\u00f6r autonom k\u00f6rf\u00f6rm\u00e5ga fungerar genom Mercedes Intelligent Drive-system som best\u00e5r av Active Lane Assist, Active Blind Spot Assist, Attention Assist, Active Parking Assist, Collision Prevention Assist och n\u00e5gra andra Mercedes-assistanssystem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes r\u00e4knar med att denna S-klass klarar av en niv\u00e5 4 SAE-autonom k\u00f6rf\u00f6rm\u00e5ga, vilket inneb\u00e4r att S-klassen redan \u00e4r packad med alla de verktyg som kr\u00e4vs f\u00f6r absolut autonom k\u00f6rning. Av juridiska sk\u00e4l \u00e4r dessa tekniker \u00e4nnu inte tillg\u00e4ngliga, eftersom det \u00e4r ganska knepigt att avg\u00f6ra vem som b\u00e4r skulden i h\u00e4ndelse av en olycka.<\/p>\n\n\n\n

En ny S-klass introducerar alltid nya delar av tekniken som bidrar till att driva framtidens bilindustri. I en h\u00e5rd kappl\u00f6pning mot utvecklingen av tekniken f\u00f6r automatiserad k\u00f6rning leder Tesla fortfarande, men m\u00e5nga tyska, amerikanska och japanska m\u00e4rken \u00e4r s\u00e4kert med i racet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes F-015<\/h2>\n\n\n\n

Men t\u00e4nk om det inte fanns n\u00e5gon juridisk gr\u00e4ns f\u00f6r hur l\u00e5ngt en tillverkare kan driva den v\u00e4gr\u00e4ttvisa tekniken f\u00f6r sj\u00e4lvk\u00f6rning? F\u00f6r Mercedes skulle det vara konceptet Mercedes F-015. Mercedes presenterar F-105 som den absoluta toppen av lyxig sj\u00e4lvk\u00f6rande kompetens.<\/p>\n\n\n\n

F-015 kan leverera en helt autonom k\u00f6rupplevelse som fick Mercedes att t\u00e4nka om n\u00e4r det g\u00e4ller sj\u00e4lvaste v\u00e4sentligheterna i fr\u00e5ga om interi\u00f6rutrymme och lyx. Interi\u00f6ren i F-015 liknar mer en minimalistisk svensk vinterstuga \u00e4n en vanlig bilinteri\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Vissa skulle tro att bilar som F-015 \u00e4r irrelevanta eftersom de inte \u00e4r trafikgodk\u00e4nda, och de \u00e4r bara gjorda f\u00f6r att visa upp hur en lyxig Mercedes skulle se ut om det inte fanns n\u00e5gra juridiska gr\u00e4nser. Men helt tv\u00e4rtom, m\u00e5nga tekniker f\u00f6r autonom k\u00f6rning som har debuterat p\u00e5 F-015 har funnit sin v\u00e4g in i S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Andra Mercedes-modeller som erbjuder n\u00e5gon form av autonom k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes har uppgett att \u00e5r 2024 kommer alla Mercedes-modeller att dra nytta av den teknik f\u00f6r autonom k\u00f6rning som l\u00e4nge varit en del av S-klassens sl\u00e4ktlinje. Nuvarande Mercedes-modeller erbjuder en delvis autonom uppst\u00e4llning som fungerar mer som en k\u00f6rassistansuppst\u00e4llning \u00e4n en riktig sj\u00e4lvk\u00f6rningsuppst\u00e4llning.<\/p>\n\n\n\n

Systemen i fr\u00e5ga \u00e4r den automatiserade farth\u00e5llaren som kan h\u00e5lla ett s\u00e4kert avst\u00e5nd till framf\u00f6rvarande bilar, systemet kan ocks\u00e5 sakta ner eller \u00f6ka farten. Dessutom ing\u00e5r system som Active Lane Assist eller Blind Spot Assist i m\u00e5nga nyare Mercedes-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vissa system som Mercedes parkeringsassistans kan parkera bilen helt sj\u00e4lv, men det kr\u00e4vs en geofenzerad milj\u00f6, och en hyfsad niv\u00e5 av inblandning fr\u00e5n f\u00f6rarens sida \u00e4r fortfarande n\u00f6dv\u00e4ndig. Andra delar av utrustningen som 360-kameror och allroundparkeringssensorer \u00e4r ocks\u00e5 n\u00f6dv\u00e4ndiga f\u00f6r att dessa tekniker ska fungera.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Erbjuder Tesla b\u00e4ttre sj\u00e4lvk\u00f6rningsteknik \u00e4n Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

Just nu kan ingen konsumentbiltillverkare m\u00e4ta sig med Tesla n\u00e4r det g\u00e4ller automatiserad k\u00f6rning. Tesla \u00e4r specialbyggda bilar med ett tydligt slutm\u00e5l om fullst\u00e4ndig autonomi. Mercedes fokuserar i f\u00f6rsta hand p\u00e5 lyx och komfort, och f\u00f6rst d\u00e4refter \u00f6verv\u00e4ger man tekniken f\u00f6r autonom k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Tesla var till och med pionj\u00e4r f\u00f6r termen ”Autopilot” i bilindustrin, precis som sj\u00e4lva tekniken. Vissa biltillverkare som Audi eller Cadillac erbjuder ocks\u00e5 bilar som klarar autonom k\u00f6rning, men majoriteten av dessa system \u00e4r fortfarande inte tillg\u00e4ngliga p\u00e5 grund av juridiska sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Vad betyder SAE:s autonoma niv\u00e5er?<\/h4>\n\n\n\n

Society of Automotive Engineers (SAE) har tagit fram ett system som definierar 6 niv\u00e5er av sj\u00e4lvk\u00f6rande f\u00f6rm\u00e5ga. Niv\u00e5 0 erbjuder ingen automatiserad k\u00f6rning, niv\u00e5 1 \u00e4r en bil utrustad med ett farth\u00e5llarsystem som kan h\u00e5lla ett s\u00e4kert avst\u00e5nd till bilen framf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Niv\u00e5 2 (Partial Driving Automation), \u00e4ven kallad ADAS (Advanced driver assistance systems) certifierade bilar som vissa Cadillacs till exempel kan accelerera\/avbromsa bilen och kan \u00e4ven styra bilen. System p\u00e5 niv\u00e5 3 (Conditional Driving Automation) kan fatta beslut, t.ex. att accelerera f\u00f6rbi ett l\u00e5ngsammare fordon, ett liknande system finns i Audi A8.<\/p>\n\n\n\n

Niv\u00e5 4 (High Driving Automation) skiljer sig fr\u00e5n niv\u00e5 3 eftersom det ocks\u00e5 kan ingripa i en knepig situation, eller om ett systemfel \u00e4r i ant\u00e5gande, men de erbjuder fortfarande en ratt, och de m\u00e5ste vara geofilerade. Niv\u00e5 5 (Full Driving Autonomy) bilar erbjuder inte ens en ratt eller pedaler, de \u00e4r helt oberoende.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra indikationer p\u00e5 att sj\u00e4lvk\u00f6rande bilar kommer att bli normen?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa ingenj\u00f6rer appl\u00e5derar id\u00e9n om fullst\u00e4ndig autonomi i en v\u00e4rld efter Kovid, d\u00e4r en helt autonom bil till och med kan tillfredsst\u00e4lla dina kontaktl\u00f6sa behov. M\u00e5nga experter tror att vi om 15-20 \u00e5r kommer att leva i en helt autonom era.
Dessa str\u00e4vanden och ambitioner f\u00f6r med sig ett ton av juridiska fr\u00e5gor i ekvationen ocks\u00e5, s\u00e5 det \u00e4r mycket sv\u00e5rt att s\u00e4ga n\u00e4r detta faktiskt kommer att \u00e4ga rum. Men n\u00e4r det s\u00e5 sm\u00e5ningom sker kommer en m\u00e4nniska inte l\u00e4ngre att k\u00f6ra ett motorfordon p\u00e5 en \u00f6ppen v\u00e4g.
M\u00e5nga appl\u00e5derar detta av uppenbara sk\u00e4l, men f\u00f6r oss bilentusiaster \u00e4r dessa id\u00e9er n\u00e5got oroande. Kanske kommer det ocks\u00e5 att ske en revolution inom bilentusiasten, precis som med alla prestandav\u00e4nliga elbilar nuf\u00f6rtiden.
Tiderna \u00e4r os\u00e4kra och fulla av \u00f6nsket\u00e4nkande, bilindustrin driver \u00f6verg\u00e5ngen fram\u00e5t otroligt snabbt. Porsche \u00e4r angel\u00e4gen om att erbjuda Cayman enbart som en eldriven sportbil, Audi uppger att de inte l\u00e4ngre kommer att utveckla f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer och Tesla, ja, vem vet vad Tesla kommer att g\u00f6ra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I dagens tid genomg\u00e5r vi en genomgripande revolution av biltransporterna. Sedan n\u00e5gra \u00e5r tillbaka har biltillverkarna l\u00e5ngsamt r\u00f6rt sig mot en mer automatiserad k\u00f6rupplevelse. Numera har tillverkare som Tesla f\u00f6rt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1218"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1218"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1218\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1218"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1218"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1218"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}