{"id":1212,"date":"2021-06-20T14:21:29","date_gmt":"2021-06-20T14:21:29","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1212"},"modified":"2021-06-20T14:21:29","modified_gmt":"2021-06-20T14:21:29","slug":"har-alla-mercedes-soltak","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-alla-mercedes-soltak\/","title":{"rendered":"Har alla Mercedes soltak?"},"content":{"rendered":"\n

\u00c5r 2021 kan i stort sett alla Mercedes-modeller utrustas med soltak. Beroende p\u00e5 modellen i fr\u00e5ga erbjuder vissa av dem ett traditionellt soltak, andra ger ett dubbelt soltak och det finns till och med n\u00e5gra modeller som erbjuder ett helt panoramasoltak som str\u00e4cker sig \u00f6ver st\u00f6rre delen av takets yta.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga modeller har soltak som standard, och de kan ocks\u00e5 uppgraderas till alternativet med fullt panoramatak. Och det finns vissa Mercedes-modeller med h\u00f6gre trim som har ett helt panoramatak som standard. Oavsett vilket \u00e4r det troligt att du kommer att st\u00f6ta p\u00e5 en Mercedes som har n\u00e5gon variant av soltak.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes introducerade det f\u00f6rsta soltaket 1932, och sedan dess har Mercedes f\u00f6rb\u00e4ttrat soltakstekniken. Numera \u00e4r ett Mercedes-soltak en ganska komplicerad teknik som syftar till att l\u00e4tta upp kup\u00e9n och g\u00f6ra interi\u00f6ren mycket mer lummig.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes panoramatak<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes panoramatak sl\u00e4pper in mycket ljus i kup\u00e9n. Detta g\u00f6r interi\u00f6ren mycket ljusare och en mycket trevligare plats att tillbringa tid p\u00e5. Panoramataket erbjuder en trivsam atmosf\u00e4r med bara en knapptryckning.<\/p>\n\n\n\n

De flesta panoramatak kan ocks\u00e5 \u00f6ppnas, vilket g\u00f6r att du kan sl\u00e4ppa in lite frisk luft i kup\u00e9n. \u00c4ven n\u00e4r taket \u00e4r \u00f6ppnat kan du fortfarande anv\u00e4nda solskyddet f\u00f6r att skydda dig fr\u00e5n solen. Mercedes har ocks\u00e5 inf\u00f6rt ett monokromatiskt takalternativ som g\u00f6r att du kan \u00e4ndra glasets transparens f\u00f6r att skydda dig fr\u00e5n solen.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e4ga en bil med panoramatak g\u00f6r f\u00f6raren mycket mindre klaustrofobisk, och det ger ocks\u00e5 mindre vindbrus j\u00e4mf\u00f6rt med ett \u00f6ppet f\u00f6nster. Du kan ocks\u00e5 dra nytta av att \u00f6ppna panoramataket, vilket ocks\u00e5 kan vara ett mer kostnadseffektivt s\u00e4tt att kyla ner kup\u00e9n under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes panoramatak s\u00e4kerhet och tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor har sina tvivel om alternativet panoramatak, eftersom det f\u00f6rvisso \u00f6kar takets komplexitet, vilket i vissa fall kan \u00f6ka de eventuella kostnader som \u00e4r f\u00f6rknippade med att \u00e4ga en bil med denna funktion.
De flesta panoramatak erbjuder samma h\u00e5llbarhet som fram- eller bakrutor. Detta inneb\u00e4r att dessa glasytor \u00e4r ganska rep- och splitterbest\u00e4ndiga. Dessutom kr\u00e4vs det ganska mycket kraft f\u00f6r att skada glasytan, s\u00e5 \u00e4ven om du inte \u00e4ger ett panoramatak \u00e4r kraften tillr\u00e4cklig f\u00f6r att skada en mer vanlig takyta.<\/p>\n\n\n\n

Vissa personer tvivlar ocks\u00e5 p\u00e5 t\u00e4tningarna i \u00e4ldre soltakmekanismer i vissa Mercedes-modeller. Och det finns m\u00e5nga dokumenterade fall d\u00e4r en \u00e4gare klagar \u00f6ver l\u00e4ckage fr\u00e5n soltaket. Men moderna Mercedes panoramatak \u00e4r ganska p\u00e5litliga n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e4ckor, eftersom det inte finns m\u00e5nga l\u00e4ckageproblem som dokumenterats p\u00e5 n\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes soltak\/panoramatak praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

En annan viktig aspekt av diskussionen kring panoramatak \u00e4r praktiska aspekter, eftersom de flesta panoramatak tar upp en ordentlig del av huvudutrymmet i m\u00e5nga Mercedes-bilar. Dessutom v\u00e4ger ett panoramatak mycket mer \u00e4n vad ett vanligt tak g\u00f6r, och att \u00f6ka den h\u00f6gre tyngdpunkten \u00e4r inte ett bra alternativ f\u00f6r en prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r fr\u00e4mst d\u00e4rf\u00f6r som en hygglig del av prestandabilarna erbjuder kolfibertak just f\u00f6r att s\u00e4nka tyngdpunkten f\u00f6r b\u00e4ttre hanteringsegenskaper. Vissa undrar ocks\u00e5 om man kan s\u00e4tta takboxar p\u00e5 ett panoramatak, och svaret \u00e4r ja i de flesta fall.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste se till att du s\u00e4kert kan montera takst\u00e4ngerna p\u00e5 ditt tak. Om du lyckas f\u00e4sta den enligt tillverkarens rekommendationer finns det inga bekymmer med eventuella o\u00f6nskade konsekvenser. Vad du \u00e4n slutar med att g\u00f6ra ska du bara se till att du f\u00f6ljer tillverkarens rekommendationer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Minskar panoramataken bilens strukturella integritet?<\/h4>\n\n\n\n

Ett panoramatak \u00e4r i princip ett stort h\u00e5l i taket, s\u00e5 ja, ett panoramatak ger upphov till vissa farh\u00e5gor om hela bilens strukturella integritet. Men glaset i sig ger vissa strukturella egenskaper, men dessa tak \u00e4r inte strukturellt sunda som ett mer konventionellt tak.<\/p>\n\n\n\n

Detta b\u00f6r inte inneb\u00e4ra n\u00e5gra problem f\u00f6r de flesta fordon, endast vissa prestandamodeller upplever en m\u00e4rkbar skillnad n\u00e4r de \u00e4r utrustade med ett panoramaraket. Detta beror p\u00e5 att dessa bilar inte bara har ett mindre strukturellt styvt chassi, de \u00e4r ocks\u00e5 mycket tyngre, eftersom pan-roof l\u00e4gger till s\u00e5 mycket som 200 pund i toppvikt.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa ett komplett panoramatak?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 m\u00e5nga olika faktorer. Den f\u00f6rsta \u00e4r naturligtvis priset, och Mercedes panoramatak om det inte \u00e4r standard kostar dig mellan 1 och 3 000 dollar. Vissa mer premiumm\u00e4rken som Ferrari s\u00e4ljer panoramatakalternativet f\u00f6r mer \u00e4n 15 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Men den st\u00f6rsta fr\u00e5gan av dem alla \u00e4r om du \u00f6verhuvudtaget kommer att anv\u00e4nda panoramataket? Panoramatak \u00e4r ganska likt cabrioleter i den bem\u00e4rkelsen att m\u00e5nga k\u00f6per cabrioleter i tron att de kommer att \u00e5ka top-down hela tiden, men verkligheten \u00e4r att det alltid \u00e4r f\u00f6r varmt eller f\u00f6r kallt f\u00f6r att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r bara i n\u00e5gra f\u00e5 fall som man kan utnyttja ett panoramatak till sin fulla potential. I Storbritannien till exempel \u00e4r det mindre vettigt att \u00e4ga ett panoramatak \u00e4n i soliga s\u00f6dra Kalifornien.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att ers\u00e4tta ett trasigt Mercedes panoramatak?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c5r 2020 st\u00e4lldes Mercedes inf\u00f6r en st\u00e4mningsans\u00f6kan p\u00e5 200 miljoner dollar f\u00f6r scenariot med ”exploderande” soltak. En kund upplevde en ”soltaksexplosion” vid k\u00f6rning av en Mercedes SUV, men just nu finns det inga nyheter om den h\u00e4r historien och Mercedes har inte officiellt svarat p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan.<\/p>\n\n\n\n

Men om det slutar med att ditt panoramasoltak g\u00e5r s\u00f6nder kan du f\u00e5 en riktigt stor r\u00e4kning. Vissa rapporter talar om en r\u00e4kning p\u00e5 2 000 dollar, andra talar om en r\u00e4kning p\u00e5 9 000 dollar. Oavsett den faktiska kostnaden kommer den med all s\u00e4kerhet att ligga p\u00e5 tusentals kronor.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte v\u00e4ljer panoramatak kommer du aldrig att st\u00e4llas inf\u00f6r s\u00e5dana problem. Med detta sagt \u00e4r panoramataket en trevlig lyxfunktion, och om du kan hitta en f\u00f6rs\u00e4kring som t\u00e4cker problem med panoramataket och du faktiskt kommer att anv\u00e4nda det, s\u00e5 k\u00f6p det.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c5r 2021 kan i stort sett alla Mercedes-modeller utrustas med soltak. Beroende p\u00e5 modellen i fr\u00e5ga erbjuder vissa av dem ett traditionellt soltak, andra ger ett dubbelt soltak och det<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1213,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1212"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1212"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1212\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1213"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1212"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1212"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1212"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}