{"id":1202,"date":"2021-06-20T14:15:32","date_gmt":"2021-06-20T14:15:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1202"},"modified":"2021-06-20T14:15:32","modified_gmt":"2021-06-20T14:15:32","slug":"varfor-bmw-ratten-ar-stel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-bmw-ratten-ar-stel\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r BMW ratten \u00e4r stel"},"content":{"rendered":"\n

BMW-rattar tenderar att vara mycket styvare \u00e4n andra bilar. BMW:s avsedda ratt syftar till att \u00f6ka precisionen vid k\u00f6rning. Med en l\u00e4tt ratt \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att med precision gissa vart framd\u00e4cken pekar, medan styvare rattar ger f\u00f6raren stor kontroll.<\/p>\n\n\n\n

BMW Rattar har mindre kraftst\u00f6d.<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om en l\u00e4tt styrning g\u00f6r en bil mycket l\u00e4ttare att k\u00f6ra g\u00f6r den den mycket mindre exakt p\u00e5 oj\u00e4mna v\u00e4gar eller i h\u00f6gre hastigheter. Och eftersom BMW:s bilar \u00e4r utformade f\u00f6r att ge \u00e4garen ren k\u00f6rgl\u00e4dje tenderar de ocks\u00e5 att fokusera p\u00e5 prestanda i h\u00f6gre hastigheter, komfort och k\u00e4nsla p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att BMW gick \u00f6ver till rattar med mindre kraftassistans p\u00e5 de flesta av sina fordon. M\u00e5nga funktioner som till en b\u00f6rjan kan verka kontraintuitiva p\u00e5 andra fordon \u00e4r verkligen utformade f\u00f6r prestanda och hastighet p\u00e5 BMW.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan du se om din ratt \u00e4r styvare \u00e4n vanligt?<\/h2>\n\n\n\n

Trots att BMW i allm\u00e4nhet har mycket styvare rattar \u00e4n andra bilar kan de ocks\u00e5 bli \u00e4nnu styvare om n\u00e5got fungerar d\u00e5ligt eller g\u00e5r s\u00f6nder. BMW:s k\u00f6r vanligtvis sina rattar uppbackade med en servostyrning. Och \u00e4ven om systemet medvetet \u00e4r gjort mycket styvare \u00e4n andra m\u00e4rken kan det \u00e4nd\u00e5 bli \u00e4nnu v\u00e4rre om n\u00e5got fungerar d\u00e5ligt.<\/p>\n\n\n\n

Om din bil upplever n\u00e5got av f\u00f6ljande problem beh\u00f6ver du med st\u00f6rsta sannolikhet bes\u00f6ka en mekaniker.<\/p>\n\n\n\n

\u25cf Du h\u00f6r gnisslande eller skrikande ljud n\u00e4r du vrider p\u00e5 ratten oavsett vilken hastighet du k\u00f6r.
\u25cf Styrningen \u00e4r mer dynamisk \u00e4n vanligt, ibland tycker du att det \u00e4r l\u00e4tt att styra, sedan blir det mycket sv\u00e5rare direkt, utan att du \u00e4ndrar k\u00f6rhastigheten. Felaktigt beteende hos den elektriska assistansen.
\u25cf Om du ser p\u00f6lar, fl\u00e4ckar eller droppar p\u00e5 uppfarten eller garagegolvet.
\u25cf Om styrv\u00e4tskan \u00e4r l\u00e5g.<\/p>\n\n\n\n

Om du upplever n\u00e5got av dessa men fortfarande inte \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 vad problemet med systemet \u00e4r och du \u00e4r entusiastisk \u00f6ver att lista ut det sj\u00e4lv, b\u00f6rja d\u00e5 med att diagnostisera systemet. F\u00f6r att g\u00f6ra det \u00e4r det f\u00f6rsta du ska g\u00f6ra att:<\/p>\n\n\n\n

  1. Kontrollera niv\u00e5n p\u00e5 styrv\u00e4tskan. F\u00f6r att g\u00f6ra det, skruva av locket p\u00e5 pumpen och ta en titt p\u00e5 niv\u00e5n inuti, om den inte \u00e4r fylld till max, fyll p\u00e5 enligt instruktionerna i v\u00e4tskans manual.<\/li>
  2. Inspektera pumpens slangar och ledningar. Om det finns tecken p\u00e5 skador b\u00f6r du bes\u00f6ka en mekaniker.<\/li>
  3. Om n\u00e5got l\u00e4cker ska du \u00f6verv\u00e4ga att bes\u00f6ka mekanikern s\u00e5 snart som m\u00f6jligt.<\/li>
  4. Om du h\u00f6r ett h\u00f6gt gnisslande ljud kan en glidande drivrem vara problemet som orsakar det.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Delarna i ett servostyrningssystem<\/h4>\n\n\n\n

    Ett servostyrningssystem \u00e4r n\u00e5got komplext, men det best\u00e5r endast av fyra delar. Om du upplever problem med styrningen mer \u00e4n vanligt, beror problemen sannolikt p\u00e5 att en av dessa delar \u00e4r felaktig.<\/p>\n\n\n\n

    Servostyrningspump
    En servostyrningspump \u00e4r en okomplicerad maskin som r\u00f6rs av motorns rem med hj\u00e4lp av ett remskivasystem. Det finns ocks\u00e5 en annan anordning som \u00e4r en del av pumpen – den roterande ventilen, som k\u00e4nner av kraften p\u00e5 din ratt och l\u00e5ter systemet veta hur mycket hj\u00e4lp du beh\u00f6ver f\u00f6r att g\u00f6ra en sv\u00e4ng. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r styrsystemet ofta kallas dynamiskt.<\/p>\n\n\n\n

    Ju snabbare du k\u00f6r, desto mer v\u00e4tska pumpar systemet in i de skovlar som dras in och snurrar inuti de ovalformade kamrarna i servostyrningspumpen. Det finns ocks\u00e5 en tryckavlastningsventil som ska se till att lamellerna inte f\u00e5r f\u00f6r h\u00f6gt tryck.<\/p>\n\n\n\n

    Motorremmen
    Remmen l\u00f6per till styrpumpen fr\u00e5n vevaxeln. Vissa fordon har flera s\u00e5dana, andra har bara en. Om en av remmarna g\u00e5r s\u00f6nder eller slits s\u00f6nder kommer du med st\u00f6rsta sannolikhet att drabbas av styrfel.<\/p>\n\n\n\n

    V\u00e4tskeniv\u00e5er
    Se till att kontrollera styrv\u00e4tskan och dess niv\u00e5. Om den \u00e4r l\u00e5g kommer du sannolikt att misslyckas med att uppr\u00e4tth\u00e5lla trycket i systemet. Servostyrningsv\u00e4tskan \u00e4r den viktigaste resursen i servostyrningssystemet. Utan den kommer den inte att fungera.<\/p>\n\n\n\n

    Kontrollera slangarna
    Se till att du alltid har klara slangar och att ledningarna \u00e4r sunda. Om du ser n\u00e5gra sprickor eller har en k\u00e4nsla av att slangarna \u00e4r tillt\u00e4ppta m\u00e5ste du bes\u00f6ka en mekaniker s\u00e5 snart som m\u00f6jligt, eftersom det skulle leda till stora funktionsst\u00f6rningar.<\/p>\n\n\n\n

    Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

    Typiskt sett spelar d\u00e4cken ocks\u00e5 en stor roll f\u00f6r hur l\u00e4tt det \u00e4r att vrida p\u00e5 ett fordons hjul. Ju st\u00f6rre hjulen f\u00f6r ett visst fordon \u00e4r, desto sv\u00e5rare skulle det vara att vrida dem, oavsett servostyrning som hj\u00e4lper dig. BMW har best\u00e4mt sig f\u00f6r att offra komforten med en l\u00e4tt ratt f\u00f6r att f\u00e5 en mycket stabilare bil i h\u00f6ga hastigheter och f\u00f6r att ge f\u00f6rarna den feedback de vill ha p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

    Att veta exakt vad dina framhjul g\u00f6r i varje \u00f6gonblick kan vara skillnaden mellan att njuta av att k\u00f6ra bilen eller inte. Och BMW handlar om njutning.<\/p>\n\n\n\n

    FAQ<\/h2>\n\n\n\n

    #### Varf\u00f6r k\u00e4nns BMW-bilar mjuka i h\u00f6gre hastigheter?
    BMW tillverkar bilar som syftar till att ge ren k\u00f6rgl\u00e4dje, och d\u00e4rf\u00f6r optimerar de sina fordon f\u00f6r h\u00f6gre hastigheter med styvare rattar, chassidynamik och en mycket b\u00e4ttre f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r viktbalans. Dessutom spelar fj\u00e4dringen och hjul-d\u00e4ck-paketet en viktig roll f\u00f6r att BMW-bilarna ligger d\u00e4r de ligger i n\u00e4ringskedjan n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rkomfort.<\/p>\n\n\n\n

    Vad \u00e4r den vanligaste orsaken till att din BMW:s styrning kan bli styvare?<\/h4>\n\n\n\n

    Med BMW-bilar \u00e4r styrningen vanligtvis mycket styvare \u00e4n andra bilar, fr\u00e4mst p\u00e5 grund av att servoassistansen \u00e4r l\u00e4gre. Om du k\u00e4nner att din bils servostyrning har g\u00e5tt s\u00f6nder, \u00e4r den vanligaste orsaken till det med BMW-bilar ett v\u00e4tskeutsl\u00e4pp, som kommer ut fr\u00e5n ett \u00f6vertryckt slangomr\u00e5de, vilket leder till en betydande brist p\u00e5 servostyrningsv\u00e4tska i systemet i din bil. Om du ser n\u00e5gra l\u00e4ckor ska du bes\u00f6ka en mekaniker.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    BMW-rattar tenderar att vara mycket styvare \u00e4n andra bilar. BMW:s avsedda ratt syftar till att \u00f6ka precisionen vid k\u00f6rning. Med en l\u00e4tt ratt \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att med precision<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1202"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1202"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1202\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1202"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1202"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1202"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}