{"id":1198,"date":"2021-06-20T14:13:25","date_gmt":"2021-06-20T14:13:25","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1198"},"modified":"2021-06-20T14:13:25","modified_gmt":"2021-06-20T14:13:25","slug":"ar-cayman-en-boxster-med-hart-tak","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-cayman-en-boxster-med-hart-tak\/","title":{"rendered":"\u00c4r Cayman en Boxster med h\u00e5rt tak?"},"content":{"rendered":"\n

Likheterna mellan Porsche Boxster och Porsche Cayman \u00e4r s\u00e5 stora att man skulle kunna tro att de \u00e4r samma bil mer eller mindre. Och det \u00e4r delvis sant, men det finns n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda skillnader mellan en cabriolet- och en coup\u00e9plattform.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Cayman och Boxster delar m\u00e5nga delar, men vissa delar \u00e4r olika p\u00e5 grund av olika aerodynamiska och kylningskrav. Skillnaderna mellan dem \u00e4r tydligast i den allra \u00f6versta delen av Cayman\/Boxster-modellserien.<\/p>\n\n\n\n

Cayman GT4 \u00e4r en coup\u00e9 med inriktning p\u00e5 banor som fr\u00e4mst syftar till att ge f\u00f6raren h\u00f6gsta m\u00f6jliga prestanda och k\u00f6rupplevelse. Boxster Spyder \u00e4r den Boxster-modell som \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbar med GT4, men GT4 \u00e4r betydligt mer kapabel av de tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att b\u00e5de Cayman- och Boxster-modellen \u00e4r lika imponerande, men om du v\u00e4rdes\u00e4tter en styvare och mer sportig k\u00f6rupplevelse ska du v\u00e4lja Cayman. Om du \u00e4lskar cabrioleter och bor i ett klimat som g\u00f6r att du kan k\u00f6ra med taket nedf\u00e4llt, v\u00e4lj Boxster.<\/p>\n\n\n\n

Aerodynamik<\/h2>\n\n\n\n

Aerodynamik \u00e4r en term som anv\u00e4nds f\u00f6r att beskriva bilens f\u00f6rm\u00e5ga att hantera luft. I det h\u00e4r fallet har Porsche Cayman en mer aerodynamisk profil, vilket inneb\u00e4r att Cayman st\u00f6rs mindre av vindbrus, och statistiken \u00f6ver downforce och dragkoefficient \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre med Cayman.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder inte att Boxster \u00e4r s\u00e4mre, men den \u00e4r helt enkelt inte lika kapabel. Konsekvenserna av en b\u00e4ttre aerodynamisk profil \u00e4r att Cayman \u00e4r tystare, borde vara lite effektivare och beh\u00f6ver f\u00e4rre karosserimodifieringar p\u00e5 alla andra nyckelomr\u00e5den f\u00f6r aerodynamik, t.ex. fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngaren och den bakre diffusorn.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r just d\u00e4rf\u00f6r som toppmodellen Boxster \u00e4r n\u00e5got annorlunda och varf\u00f6r den inte har n\u00e5gon s\u00e4rskild bakre vinge. Porsche lyckades utj\u00e4mna downforce-siffrorna mellan de tv\u00e5, men Cayman erbjuder fortfarande en b\u00e4ttre aeroprofil.<\/p>\n\n\n\n

Drivlina<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 drivmedelsavdelningen \u00e4r Boxster\/Cayman-modellerna ganska j\u00e4mf\u00f6rbara. Men Cayman-modellen erbjuder lite mer kraft i hela sortimentet. Vanligtvis \u00e4r det en skillnad p\u00e5 10-15 hk mellan Boxster- och Cayman-modellerna, men inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att skilja prestandastatistiken m\u00e4rkbart \u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Cayman brukar n\u00e5 60mph lite snabbare, men inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att du ska m\u00e4rka det utan en timer. Cayman\/Boxster-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5 har en 2,7 liters flat-sixmotor med 265 f\u00f6r varje modell. S-varianterna av Boxster och Cayman har en 3,4 liters flat-six, och Cayman S har 15 hk mer (330 j\u00e4mf\u00f6rt med 315 hk).<\/p>\n\n\n\n

GT4\/Boxster Spyder-varianterna skiljer 10 hk \u00e5t till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r GT4, men den v\u00e4sentliga 3,8L Carrera-motorn \u00e4r densamma. Att d\u00f6ma av ett g\u00e4ng spionbilder kommer Porsche snart att avsl\u00f6ja den starkt sp\u00e5rfokuserade Cayman GT4RS, och det kommer f\u00f6rmodligen inte att finnas n\u00e5gon Boxster-variant av GT4RS.<\/p>\n\n\n\n

Kundbas<\/h2>\n\n\n\n

Skillnaderna mellan Cayman och Boxster \u00e4r ocks\u00e5 ganska uppenbara om man tar en titt p\u00e5 kundbasen. En genomsnittlig Porsche Cayman-kund \u00e4r vanligtvis mer intresserad av ban- och prestandak\u00f6rning j\u00e4mf\u00f6rt med en Boxster-\u00e4gare.<\/p>\n\n\n\n

En Boxster-\u00e4gare \u00e4r vanligtvis mer intresserad av toppstyrd cruising, och \u00e4ven om du kanske st\u00f6ter p\u00e5 n\u00e5gra Porsche Boxster f\u00f6r sp\u00e5rdag finns det mycket fler Cayman-modeller p\u00e5 platser som Silverstone, Nurburgring, Spa osv.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att Cayman anv\u00e4nds f\u00f6r t\u00e4vlings\u00e4ndam\u00e5l, vilket Boxster inte g\u00f6r. Vissa anser till och med att Boxster var den prim\u00e4ra modellen mellan de tv\u00e5 och att Cayman fr\u00e4mst utvecklades f\u00f6r t\u00e4vlings\u00e4ndam\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 mer sannolikt att du st\u00f6ter p\u00e5 en Boxster som \u00e4gs av en kvinna, och det finns fler manuella Cayman-\u00e4gare per procentandel \u00e4n det finns manuella Boxster-\u00e4gare per procentandel. Det \u00e4r ganska uppenbart att entusiaster av prestandabilar vanligtvis skulle v\u00e4lja Cayman framf\u00f6r Boxster.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Cayman mer prisv\u00e4rd \u00e4n Boxster?<\/h3>\n\n\n\n

B\u00e5de Cayman och Boxster har ett liknande nypris. Cayman p\u00e5 instegsniv\u00e5 kostar cirka 60 000 dollar, och om du vill ha Boxster-modellen f\u00e5r du betala 2 000 dollar extra. I hela sortimentet kostar Boxster ytterligare 1,5-2,5 000 dollar mer \u00e4n en j\u00e4mf\u00f6rbar Cayman-variant.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 begagnatmarknaden \u00e4r Porsche Cayman dock ett b\u00e4ttre v\u00e4rde eftersom de v\u00e4rderas mindre, men v\u00e4rderingsprocenten \u00e4r ganska j\u00e4mf\u00f6rbar mellan de tv\u00e5. Oavsett vad som h\u00e4nder gynnar andrahandsmarknaden b\u00e5da dessa eftersom de \u00e4r otroligt kapabla sportbilar f\u00f6r priset.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Cayman mer praktisk \u00e4n Boxster?<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ocks\u00e5 ett omr\u00e5de d\u00e4r Cayman \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Boxster. Bagageutrymmet \u00e4r dock mycket st\u00f6rre i Cayman eftersom det mjuka taket i Porsche Boxster \u00e4ter upp det bakre bagageutrymmet. Interi\u00f6rt erbjuder Cayman ocks\u00e5 mer huvudutrymme j\u00e4mf\u00f6rt med Boxster med taket p\u00e5 plats.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden i bagageutrymme \u00e4r 145 liter eftersom Cayman erbjuder 425 liter och Boxster 280 liter bagageutrymme. Cayman kan ocks\u00e5 f\u00e5s med det popul\u00e4ra alternativet med buckets\u00e4ten, vilket ytterligare \u00f6kar benutrymmet f\u00f6r b\u00e5da passagerarna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Cayman bekv\u00e4mare \u00e4n Boxster?<\/h3>\n\n\n\n

Cayman erbjuder en m\u00e4rkbart tystare upplevelse j\u00e4mf\u00f6rt med Boxster p\u00e5 grund av den h\u00e5rda takkonstruktionen. Cayman erbjuder b\u00e4ttre ljudisolering, men med sporthinkarna p\u00e5 plats \u00e4r s\u00e4tena inte lika bekv\u00e4ma som i en Boxster.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt \u00e4r s\u00e4teskomforten i stort sett densamma om du inte v\u00e4ljer sk\u00e5ps\u00e4tena. En del m\u00e4nniskor anser ocks\u00e5 att en upplevelse med toppstyrning \u00e4r bekv\u00e4mare, medan andra anser att en l\u00e4ngre resa med toppstyrning \u00e4r betydligt mindre bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vad som g\u00e4ller \u00e4r b\u00e5da dessa tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4ma, och i viss m\u00e5n \u00e4r Cayman en Boxster med h\u00e5rt tak. Det finns n\u00e5gra m\u00e4rkbara skillnader mellan de tv\u00e5, och de kan f\u00e5 dig att sv\u00e4nga \u00e5t det ena eller andra h\u00e5llet. Men oavsett vilken av dessa du f\u00f6redrar \u00e4r b\u00e5da tv\u00e5 h\u00e4pnadsv\u00e4ckande kapabla och v\u00e4lutvecklade tyska sportbilar i premiumklassen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Likheterna mellan Porsche Boxster och Porsche Cayman \u00e4r s\u00e5 stora att man skulle kunna tro att de \u00e4r samma bil mer eller mindre. Och det \u00e4r delvis sant, men det<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1199,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1198"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1198"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1198\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1199"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1198"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1198"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1198"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}