{"id":1166,"date":"2021-06-18T12:08:43","date_gmt":"2021-06-18T12:08:43","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1166"},"modified":"2021-06-18T12:08:43","modified_gmt":"2021-06-18T12:08:43","slug":"ar-porsche-boxster-en-tjejbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-boxster-en-tjejbil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche Boxster en tjejbil"},"content":{"rendered":"\n

Endast ett f\u00e5tal bilar genom tiderna har tillverkats f\u00f6r kvinnor specifikt, och ingen av dem har lyckats s\u00e5 bra. Porsche Boxster \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil, och vissa m\u00e4nniskor tror faktiskt att Boxster \u00e4r en ”tjejbil”.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga tror att n\u00e4stan alla mindre cabrioleter \u00e4r tjejbilar. Det \u00e4r en stor m\u00e4ngd fantastiska bilar genom bilhistorien, och en 250 California eller en 300SL Roadster \u00e4r inte specifika bilar f\u00f6r m\u00e4n eller kvinnor.<\/p>\n\n\n\n

Bilentusiasternas v\u00e4rld \u00e4r mestadels befolkad av m\u00e4n, det \u00e4r ett faktum. Och bilentusiaster \u00e4lskar att k\u00f6ra bilar som ger bel\u00f6ning, det \u00e4r ocks\u00e5 ett faktum. Porsche Cayman\/Boxster-plattformen har alltid varit otroligt duglig som sportbilsplattform, det \u00e4r ocks\u00e5 ett faktum.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att en personlig \u00e5sikt \u00e4r, ja, personlig. Men objektivt sett \u00e4r Porsche Boxster en otroligt kapabel kompakt sportbil med medelmotor. Det \u00e4r inte en tjejbil, inte en killbil, det \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil med fantastiska k\u00f6regenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Tjejbilar<\/h2>\n\n\n\n

I bilentusiasternas v\u00e4rld finns m\u00e5nga stereotyper och det finns m\u00e5nga ”tjejbilar”. De \u00e4r oftast kompakta, sm\u00e5 hjulstora hatchbacks eller cabrioleter. En del av dem \u00e4r mer logiska som ”tjejbilar”, andra \u00e4r inte lika bra.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du t\u00e4nker p\u00e5 en ”tjejbil” \u00e4r chansen stor att du t\u00e4nker p\u00e5 en VW Beetle Cabriolet eller en Fiat 500. Vissa andra modeller som Audi TT ans\u00e5gs en g\u00e5ng i tiden vara tjejbilar, men de nyare TT-modellerna \u00e4r lite mer testosteroninfluerade.<\/p>\n\n\n\n

En Mazda MX-5 Miata betraktas ocks\u00e5 ibland som en ”tjejbil”, och Miata \u00e4r en fattigmans Porsche Boxster, \u00e4ven om vissa kanske h\u00e4vdar att MX-5 \u00e4r roligare att k\u00f6ra \u00e4n Boxster. Oavsett vad det g\u00e4ller \u00e4r MX-5 ocks\u00e5 en otroligt kapabel bil, och den har ocks\u00e5 en stor manlig fanskara.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz G-klass \u00e4r otroligt popul\u00e4r bland kvinnor, men ingen skulle n\u00e5gonsin kalla G-klassen f\u00f6r en tjejbil eftersom den ser boxig, ”manlig” och robust ut. Tjejbilar bed\u00f6ms inte utifr\u00e5n bilar som kvinnor tenderar att k\u00f6pa, utan fr\u00e4mst p\u00e5 grund av ett ”tjejigt” yttre formspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r en Porsche Boxster en 2-sitsig sportbil med mellanmotor som kan h\u00e5lla ett seri\u00f6st tempo och hantera en seri\u00f6s k\u00f6rning. Boxster har funnits till f\u00f6rs\u00e4ljning i tre generationer nu, och de nya Boxster\/Cayman-modellerna st\u00e5r precis runt h\u00f6rnet. Det finns inga skillnader mellan en Cayman och en Boxster f\u00f6rutom designen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Boxster\/Cayman-plattformen hyllades ofta av vissa som \u00f6verl\u00e4gsen j\u00e4mf\u00f6rt med en 911-plattform. Vid vissa bilprisutdelningar valdes ofta en Cayman framf\u00f6r en 911. Och oavsett vilken bil det handlar om, om den kan st\u00e5 sig med 911:an, f\u00f6r att inte tala om att sl\u00e5 den, \u00e4r den per automatik en otrolig bil.<\/p>\n\n\n\n

En mittmotorig konfiguration av Porsche Boxster erbjuder en unik k\u00f6rupplevelse i hela segmentet eftersom Audi TT \u00e4r frontmotorig, liksom Miata och BMW Z4. Och i Porsches sortiment finns det bara ett f\u00e5tal bilar med mellanmotor f\u00f6rutom Cayman\/Boxster, och alla kostar n\u00e4ra, eller mer \u00e4n en miljon dollar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vissa kanske anser att Boxsters design \u00e4r lite ”tjejv\u00e4nlig” \u00e4r Cayman\/Boxster-plattformens prestanda s\u00e5 avancerad att retoriken om ”tjejbilar” som omger Boxster-plattformen inte borde vara s\u00e5 viktig som den ibland \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Kvintessensen av mansbilar<\/h2>\n\n\n\n

Den rena dumheten i att kalla en bil f\u00f6r en mans- eller en kvinnobil blir tydligast om man tar n\u00e5gra av de viktigaste mansbilarna i fr\u00e5ga. En Hummer H1 \u00e4r till exempel en otroligt kolossal 4×4 SUV som tillverkas av ett d\u00f6tt m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga trodde att det var den mest manliga bilen som fanns, och f\u00f6rs\u00e4ljningen var obefintlig. Kanske finns det bara n\u00e5gra f\u00e5 m\u00e4n som \u00e4r v\u00e4rda en H1, s\u00e5 mycket att det d\u00f6dade varum\u00e4rket. F\u00f6rutom den kompenserande Hummer H1 anses en Ford Mustang ocks\u00e5 ofta vara en ”riktig mansbil”.<\/p>\n\n\n\n

Men faktum \u00e4r att andelen kvinnor som k\u00f6r\/vill k\u00f6pa en Ford Mustang \u00e4r mycket st\u00f6rre \u00e4n andelen kvinnor som vill k\u00f6pa en Porsche Boxster eller k\u00f6r en Boxster.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga tror ocks\u00e5 att Range Rover \u00e4r en riktig mansbil, men kvinnor \u00e4lskar Range Rover. Oftast \u00e4r en stor bil en mansbil och en mindre bil en kvinnobil. Nu kan detta verka rimligt i vissa fall, men i allm\u00e4nhet \u00e4r det bara en stereotyp.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den kvinnligaste bilen genom tiderna och varf\u00f6r?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om den allm\u00e4nna uppfattningen om ”tjejbilar” \u00e4r tvivelaktig, \u00e4r vissa specifika modeller tjejigare \u00e4n andra, men av en god anledning. En av dessa modeller \u00e4r WV Beetle Convertible. F\u00f6r det f\u00f6rsta dominerades f\u00f6rs\u00e4ljningen av Beetle WV av kvinnor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom f\u00f6rs\u00e4ljningsaspekten hade WV Beetle till och med ett tillval med en blomvas fr\u00e5n fabriken. WV sade att blomvasen erbj\u00f6ds f\u00f6r att ”fr\u00e4scha upp luften”, men allm\u00e4nheten ans\u00e5g alltid att WV-blomvasen var det mest flickaktiga fabrikstillvalet f\u00f6r bilar genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar hatar kvinnor?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga bilar som inte \u00e4r s\u00e5 bra f\u00f6r kvinnor. Kvinnor gillar vanligtvis inte l\u00e5gm\u00e4lda, h\u00f6gljudda, obekv\u00e4ma sportbilar och superbilar. De gillar i allm\u00e4nhet inte heller kombibilar, vilket fr\u00e4mst beror p\u00e5 bilar av typen Ford Country Squire, eller planetens daddigaste bilar.<\/p>\n\n\n\n

Kvinnor hatar ocks\u00e5 falsk reklam. S\u00e5 en Chrysler 300C b\u00f6r undvikas om du vill imponera p\u00e5 en tjej. 300C ser ut som en miljon dollar, men den kostar bara 30 000 dollar helt ny. L\u00e4gg till den f\u00f6rskr\u00e4ckliga tillf\u00f6rlitligheten i ekvationen, och det ser inte bra ut f\u00f6r 300C.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag undvika att k\u00f6pa en bil som anses vara en ”tjejbil” eller en ”killbil”?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, du ska k\u00f6pa vad du vill k\u00f6pa. Det \u00e4r bara stereotyper, och ibland avskr\u00e4cker de dig fr\u00e5n att k\u00f6pa en bil. Och i fallet Chrysler 300C och Hummer H1 har stereotyperna r\u00e4tt, och du b\u00f6r undvika dessa bilar.
\u00c5 andra sidan \u00e4r en Porsche Boxster och en Mazda Miata b\u00e5da fantastiska bilar, oavsett vem som k\u00f6per dem. Stereotyper som dessa begr\u00e4nsar bara hur mycket kul man kan ha av att \u00e4ga s\u00e5dana bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Endast ett f\u00e5tal bilar genom tiderna har tillverkats f\u00f6r kvinnor specifikt, och ingen av dem har lyckats s\u00e5 bra. Porsche Boxster \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil, och vissa m\u00e4nniskor tror faktiskt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1167,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1166"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1166"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1166\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1167"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1166"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1166"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1166"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}