{"id":1162,"date":"2021-06-18T12:07:05","date_gmt":"2021-06-18T12:07:05","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1162"},"modified":"2021-06-18T12:07:05","modified_gmt":"2021-06-18T12:07:05","slug":"kommer-en-996-turbo-att-oka-i-varde","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kommer-en-996-turbo-att-oka-i-varde\/","title":{"rendered":"Kommer en 996 Turbo att \u00f6ka i v\u00e4rde?"},"content":{"rendered":"\n

Att s\u00e4ga att en bil s\u00e4kert kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde \u00e4r ganska tveksamt, men 996 Turbos nuvarande v\u00e4rdeutveckling \u00e4r ganska lovande eftersom den b\u00e4sta tiden att k\u00f6pa en 996 Turbo var f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan, men \u00e4ven nu \u00e4r 996 Turbo n\u00e5got av ett fynd.<\/p>\n\n\n\n

Designen var till en b\u00f6rjan ganska tvivelaktig p\u00e5 grund av ”det stekta \u00e4gget” i str\u00e5lkastarljusen, men Porsche 996 b\u00f6rjar se mer och mer tilltalande ut ju l\u00e4ngre \u00e5ren g\u00e5r. \u00d6verg\u00e5ngen till vattenkylda motorer var ocks\u00e5 ganska kontroversiell, men Mezger-motorn i 996 Turbo \u00e4r inget annat \u00e4n spektakul\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

En ganska v\u00e4l underh\u00e5llen 996 Turbo \u00e4r bra f\u00f6r runt 50 000 dollar, men m\u00e5nga tror fortfarande att 996 Turbo \u00e4r extremt underv\u00e4rderad, och det framtida v\u00e4rdet p\u00e5 996 Turbo kommer bara att stiga. 996 Turbo var den f\u00f6rsta 996-modellen som fick \u00f6kad uppm\u00e4rksamhet fr\u00e5n Porschesamlare.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att 996 Turbo kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde, men beloppet \u00e4r tveksamt. Att d\u00f6ma av riktningen f\u00f6r nyare Turbo-modeller som blir allt tyngre och potentiellt \u00f6verdrivna, kan generationerna 996\/997 vara den perfekta mjukisplatsen j\u00e4mf\u00f6rt med senare 911 Turbo-modeller.<\/p>\n\n\n\n

En modern klassiker<\/h2>\n\n\n\n

Begreppet ”modern klassiker” har blivit alltmer genomg\u00e5ende de senaste \u00e5ren, och en modern klassiker \u00e4r en 10-20 \u00e5r gammal bil som bara blivit b\u00e4ttre med \u00e5ren. Vissa modeller som Ferrari F360 eller 987 Porsche Cayman R \u00e4r numera riktiga moderna klassiker, och v\u00e4rdet p\u00e5 dessa \u00e5terspeglar verkligen detta.<\/p>\n\n\n\n

Moderna klassiska bilar \u00e4r n\u00e5got av en tidskapsel. Ett s\u00e4tt att g\u00e5 tillbaka till tidigare tider och ett s\u00e4tt att minnas vad en riktig f\u00f6rarbil var f\u00f6r 10-15 \u00e5r sedan. Och 996 Turbo verkar verkligen passa in i detta sammanhang.<\/p>\n\n\n\n

En modern klassiker m\u00e5ste vara p\u00e5litlig, en bil som lyckas g\u00e5 s\u00f6nder ofta kan inte erbjuda den riktiga nostalgin fr\u00e5n \u00e4ldre bilar, och 996 Turbo \u00e4r tack och lov otroligt p\u00e5litlig eftersom motorn i 996 Turbo \u00e4r en Le Mans-avledd racerbilsmotor som klarar n\u00e5gra hundra tusen mil.<\/p>\n\n\n\n

En modern klassiker m\u00e5ste ocks\u00e5 erbjuda anst\u00e4ndiga prestanda, och 996 Turbo med 420 h\u00e4stkrafter anses allm\u00e4nt vara ”tillr\u00e4ckligt kraftfull” f\u00f6r framtiden. En modern klassiker m\u00e5ste erbjuda en sympatisk karakt\u00e4r, och 996 Turbo erbjuder verkligen en ikonisk 911-k\u00f6rkarakt\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Modern bilindustri<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att en \u00e4ldre bil ska \u00f6ka i v\u00e4rde m\u00e5ste m\u00e5nga moderna bilar sl\u00e4pa efter i vissa avseenden. Och f\u00f6r vissa blir moderna bilar alldeles f\u00f6r tr\u00e5kiga. En 992 Turbo S \u00e4r otroligt snabb, bekv\u00e4m och snygg, men en 992 Turbo \u00e4r inte lika sp\u00e4nnande som en 996 Turbo \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Om man tar h\u00e4nsyn till att alla framtida Turbo S-modeller sannolikt kommer att erbjuda mindre motorer, ett tystare motorljud, mer komfort, mer ljudisolering och mer distraherande teknik, kommer alla \u00e4ldre Turbo-modeller fortfarande att erbjuda en tidstypisk korrekt k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Huvudsk\u00e4let till att de luftkylda 911:orna har \u00f6kat kraftigt i v\u00e4rde de senaste \u00e5ren \u00e4r att det inte finns n\u00e5gra luftkylda 911:or l\u00e4ngre. De som v\u00e4xte upp n\u00e4r de luftkylda 911:orna introducerades \u00e4r nu mestadels \u00e4ldre m\u00e4n som har tillr\u00e4ckligt med pengar f\u00f6r att ha r\u00e5d med en luftkyld 911:a.<\/p>\n\n\n\n

Du kan inte l\u00e4ngre k\u00f6pa en manuell Turbo 911 l\u00e4ngre, och det kommer du f\u00f6rmodligen aldrig att g\u00f6ra. Det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att 996 Turbo har m\u00e5nga f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med den moderna iterationen av Turbo, och det \u00e4r ocks\u00e5 en anledning till varf\u00f6r 996 kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Porsche-samlare<\/h2>\n\n\n\n

I hela bilv\u00e4rlden finns det bara ett f\u00e5tal utsedda entusiastgrupper f\u00f6r bilm\u00e4rken som kan matcha Porsche-entusiaster. Porsche AG behandlar sina mest lojala kunder med de mest limiterade bilarna, och den omfattande Porsche-kundkretsen misslyckas aldrig med att uppskatta en v\u00e4rdefull 911.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta inneb\u00e4r att de flesta 911-modeller som \u00e4r v\u00e4rda att \u00f6verv\u00e4ga \u00e4r en ganska s\u00e4ker investering. De kommer antingen inte att f\u00f6rlora en massa v\u00e4rde eller s\u00e5 kommer de till och med att v\u00e4rderas. Vissa biltillverkare som McLaren pumpar ut nya bilar i all o\u00e4ndlighet, och varje modells specialitet ifr\u00e5gas\u00e4tts ytterligare varje g\u00e5ng en nyare modell kommer ut.<\/p>\n\n\n\n

Porsche g\u00f6r inte det, och det \u00e4r delvis d\u00e4rf\u00f6r som vissa Porsches \u00e4r mer v\u00e4rdefulla \u00e4n j\u00e4mf\u00f6rbara McLaren-modeller. En 996 \u00e4r i sig inte en modell i begr\u00e4nsad upplaga, men med tiden blir efterfr\u00e5gan st\u00f6rre och utbudet sn\u00e4vare, vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att v\u00e4rdena p\u00e5 996 Turbo stiger.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de mest s\u00e4llsynta och v\u00e4rdefulla Porsche 911-modellerna?<\/p>\n\n\n\n

En av de mest s\u00e4llsynta och eftertraktade 911-modellerna \u00e4r GT1 Stra\u00dfenversion, endast 20 av dessa tillverkades n\u00e5gonsin som en homologeringsversion av 911 GT1-racerbilen. Att d\u00f6ma av n\u00e5gra relativt nyligen genomf\u00f6rda f\u00f6rs\u00e4ljningar \u00e4r v\u00e4rdet p\u00e5 en GT1 Stra\u00dfenversion upp\u00e5t 5 miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

En Porsche 1935 fr\u00e5n 1979 som Paul Newman t\u00e4vlade med under Le Mans 24 timmar s\u00e5ldes f\u00f6r n\u00e4stan 4,9 dollar f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan. En 2018 Porsche 911 Turbo Classic Serie ”Project Gold” s\u00e5ldes 2018 f\u00f6r n\u00e4stan 3,5 miljoner dollar, denna Turbo anv\u00e4nde ett \u00e4ldre chassi, men en nyare motor och en tidl\u00f6s 911-design.<\/p>\n\n\n\n

Vilka nyare 911-modeller verkar vara den b\u00e4sta investeringen?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga tror att om du vill tj\u00e4na pengar p\u00e5 att \u00e4ga en 911 b\u00f6r du satsa p\u00e5 luftkylda modeller. Men eftersom den luftkylda 911-marknaden i viss m\u00e5n h\u00e5ller p\u00e5 att n\u00e5 sin plat\u00e5, tror m\u00e5nga att vissa relativt nyare 911-modeller \u00e4r de som kommer att f\u00e5 mest uppm\u00e4rksamhet under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Modeller som 991 GT3 Touring eller 991 911R \u00e4r de mest lovande 991 911-modellerna eftersom b\u00e5da dessa \u00e4r extremt begr\u00e4nsade. En 997 GT RS 4.0 kommer alltid att inbringa stora pengar, och det finns inga tecken p\u00e5 att det kommer att avta.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en 911 som en investering?<\/h4>\n\n\n\n

Ur ekonomisk synvinkel \u00e4r de potentiella f\u00f6rdelarna ganska uppenbara. Men en 911 \u00e4r gjord f\u00f6r att k\u00f6ras, och hela ”tj\u00e4na pengar med garagedrottningar” \u00e4r ganska sj\u00e4ll\u00f6s eftersom m\u00e5nga av dessa otroliga maskiner \u00e4r gjorda f\u00f6r att k\u00f6ras, inte f\u00f6r att st\u00e5 i ett garage.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de verkligen \u00e4r en v\u00e4rdefull \u00e4godel tenderar folk att inte k\u00f6ra dem eftersom ytterligare k\u00f6rstr\u00e4ckor s\u00e4nker v\u00e4rdet. Samlare av klassiska Porsche-bilar \u00e4r viktiga f\u00f6r 911-marknaden, men de tar ocks\u00e5 bort n\u00e5gra av de mest speciella aspekterna av 911-\u00e4gande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att s\u00e4ga att en bil s\u00e4kert kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde \u00e4r ganska tveksamt, men 996 Turbos nuvarande v\u00e4rdeutveckling \u00e4r ganska lovande eftersom den b\u00e4sta tiden att k\u00f6pa en 996<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1163,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1162"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1162"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1162\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1163"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1162"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1162"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1162"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}