{"id":1158,"date":"2021-06-18T12:04:27","date_gmt":"2021-06-18T12:04:27","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1158"},"modified":"2021-06-18T12:04:27","modified_gmt":"2021-06-18T12:04:27","slug":"hur-tillforlitliga-ar-sjalvparkerande-bilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-tillforlitliga-ar-sjalvparkerande-bilar\/","title":{"rendered":"Hur tillf\u00f6rlitliga \u00e4r sj\u00e4lvparkerande bilar?"},"content":{"rendered":"\n

Genom \u00e5ren har m\u00e5nga biltillverkare tagit fram olika s\u00e4tt att g\u00f6ra det s\u00e5 enkelt som m\u00f6jligt att k\u00f6ra och parkera en bil. Parkeringssensorer, kameror, filh\u00e5llningshj\u00e4lpmedel, d\u00f6da vinkeln-hj\u00e4lpmedel, prekollisionssensorer osv.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa system tillsammans ger ett st\u00f6rre skydd och hj\u00e4lper dig ocks\u00e5 att navigera bilen i l\u00e4gre hastigheter. Men effektiviteten hos dessa system var inte s\u00e5 stor f\u00f6r ett par \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

Men numera har dessa system n\u00e5tt s\u00e5dana niv\u00e5er av sofistikering att det \u00e4r ovanligt att se ett fordon i den h\u00f6gre kategorin som inte \u00e4r utrustat med dessa funktioner. N\u00e4r det g\u00e4ller sj\u00e4lvparkering har s\u00e5 mycket som 81 % f\u00e4rre olyckor intr\u00e4ffat tack vare parkeringshj\u00e4lp.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har den tid det tar att parkera en bil minskat med upp till 10 % tack vare sj\u00e4lvparkeringsteknik. I takt med att denna teknik forts\u00e4tter att utvecklas kommer vi troligen att f\u00e5 se system som dessa s\u00e5 sm\u00e5ningom helt och h\u00e5llet ers\u00e4tta m\u00e4nniskan n\u00e4r det g\u00e4ller parkering.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar det?<\/h2>\n\n\n\n

I takt med att bilindustrin tryggt tar steget in i den autonoma eran blir sj\u00e4lvparkeringssystemen alltmer sammanh\u00e4ngande och tillf\u00f6rlitliga. Men den autonoma aspekten av sj\u00e4lvparkering \u00e4r fortfarande ganska d\u00e4mpad tack vare m\u00e5nga s\u00e4kerhetsfr\u00e5gor och det faktum att ett system inte kan f\u00f6ruts\u00e4ga eller fatta etiska beslut p\u00e5 egen hand.<\/p>\n\n\n\n

Den enda autonoma aspekten av s\u00e5dana system \u00e4r allts\u00e5 styrningen. Systemet har till en b\u00f6rjan till uppgift att hitta en l\u00e4mplig parkeringsplats d\u00e4r bilen kan st\u00e5 s\u00e4kert. N\u00e4r systemet har hittat en s\u00e5dan plats skickas vanligtvis en akustisk och visuell signal till f\u00f6raren.<\/p>\n\n\n\n

Efter detta aktiverar du sj\u00e4lvparkeringsfunktionen och bilen instruerar dig att v\u00e4xla mellan fram- och bakl\u00e4ngesk\u00f6rning. Vissa system kommer ocks\u00e5 att accelerera och bromsa \u00e5t dig, andra kommer bara att tala om f\u00f6r dig n\u00e4r du ska accelerera eller bromsa.<\/p>\n\n\n\n

Dessa bilar \u00e4r utrustade med n\u00e4rhetssensorer som varnar dig om du \u00e4r f\u00f6r n\u00e4ra ett hinder. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra i det h\u00e4r l\u00e4get \u00e4r att f\u00f6lja instruktionerna och du b\u00f6r vara s\u00e4kert parkerad p\u00e5 ett \u00f6gonblick.<\/p>\n\n\n\n

Avancerad sj\u00e4lvparkeringshj\u00e4lp<\/h2>\n\n\n\n

Men vi lever \u00e5r 2021, och det finns system som drastiskt daterar de tidigare n\u00e4mnda parkeringsassistanssystemen. S\u00e5dana system anv\u00e4nds av BMW och Tesla f\u00f6r att n\u00e4mna n\u00e5gra, och dessa system kr\u00e4ver inte ens att du \u00e4r inne i bilen n\u00e4r du parkerar.<\/p>\n\n\n\n

Dessa system fungerar b\u00e4st om du m\u00e5ste parkera i tr\u00e5nga utrymmen. Du ska bara rada bilen p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt, kliva ut och bilen g\u00f6r sin sak. Du kan styra din BMW 7-serie med en s\u00e4rskild nyckelknippa, eller en mobiltelefon i fallet med Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa system \u00e4nnu inte kan styra av sig sj\u00e4lva, s\u00e5 det \u00e4r b\u00e4st att du ser till att rada upp bilen ordentligt. Mercedes har nyligen avsl\u00f6jat den nya S-klassen och som alltid har S-klassen debuterat med massor av ny teknik som \u00e4nnu inte testats fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes kallar detta system f\u00f6r PARK PILOT, och vad det g\u00f6r \u00e4r att det tar full kontroll \u00f6ver din parkering, du beh\u00f6ver inte ens vara d\u00e4r. L\u00e4mna bara bilen vid grinden p\u00e5 flygplatsen i Stuttgart, s\u00e5 parkerar bilen sj\u00e4lv. Och n\u00e4r du kommer fram v\u00e4ntar bilen p\u00e5 dig d\u00e4r du l\u00e4mnade den.<\/p>\n\n\n\n

Parkeringsassistanssystems tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta verkligt storskaliga experimentet om parkeringshj\u00e4lpssystemens tillf\u00f6rlitlighet och effektivitet \u00e4gde rum 2015 och genomf\u00f6rdes av AAA UK. Testet bestod av n\u00e5gra olika aspekter som t.ex. kantst\u00f6tningsfrekvens, hastighet, noggrannhet och antalet man\u00f6vrar.<\/p>\n\n\n\n

Testet kom fram till att med parkeringsassistans i bruk upplevde f\u00f6rarna s\u00e5 mycket som 81 % f\u00e4rre kantstensnedslag, och tiden det tog att aktivera systemen och att parkera bilen helt minskade ocks\u00e5 med cirka 10 %. Till r\u00e5ga p\u00e5 allt anv\u00e4nde f\u00f6rare som aktiverade dessa system s\u00e5 mycket som 47 % f\u00e4rre man\u00f6vrar, vilket drastiskt f\u00f6rb\u00e4ttrade effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Men dessa system \u00e4r inte perfekta, och AAA konstaterade ocks\u00e5 att dessa system ibland parkerade bilarna alldeles f\u00f6r n\u00e4ra trottoarkanten, vilket i teorin skulle kunna \u00f6ka risken f\u00f6r att hjulen k\u00f6rs in i trottoarkanten n\u00e4r du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att l\u00e4mna parkeringsplatsen.<\/p>\n\n\n\n

I slut\u00e4ndan handlar det om hur s\u00e4ker du \u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller parallellparkering. Om du anser att du \u00e4r mer \u00e4n duktig p\u00e5 att parallellparkera kan dessa system verka som en ol\u00e4genhet f\u00f6r dig, men om du saknar erfarenhet kan dessa system hj\u00e4lpa dig oerh\u00f6rt mycket.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/p>\n\n\n\n

Kan dessa system ers\u00e4tta dig helt och h\u00e5llet?<\/p>\n\n\n\n

Nej, \u00e4ven om de teoretiskt sett skulle kunna g\u00f6ra det, kommer vi juridiskt sett inte att f\u00e5 uppleva ett fullst\u00e4ndigt \u00f6vertagande i n\u00e4rtid. Dessa system \u00e4r v\u00e4rdefulla i vissa situationer och de fungerar b\u00e4ttre om det inte finns n\u00e5gra distraktioner i n\u00e4rheten, men oftast \u00e4r det aldrig fallet.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r aldrig f\u00f6rlita dig p\u00e5 dessa system f\u00f6r att g\u00f6ra n\u00e5got utan att du \u00e4r helt medveten om det, eftersom m\u00e5nga o\u00f6nskade situationer har uppst\u00e5tt tack vare att m\u00e4nniskor har varit alltf\u00f6r sj\u00e4lvs\u00e4kra p\u00e5 kisel.<\/p>\n\n\n\n

Vad m\u00e5ste jag ha f\u00f6r att kunna dra nytta av dessa system?<\/h4>\n\n\n\n

Dessa system \u00e4r vanligtvis paketerade som tillvalspaket i samband med teknik. S\u00e5 om du kryssar i alla r\u00e4tt rutor \u00e4r det troligt att du f\u00e5r ihop allt du beh\u00f6ver f\u00f6r att sj\u00e4lvparkera en bil. N\u00e4rhetssensorer, kameror och radar \u00e4r vanligtvis vad som ing\u00e5r i dessa system.<\/p>\n\n\n\n

Det finns anm\u00e4rkningsv\u00e4rda skillnader mellan de mer vanliga och gammaldags parkeringshj\u00e4lpsprogrammen och de mer avancerade som finns i Tesla, BMW eller Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Kan man f\u00e5 sj\u00e4lvparkering med en manuell bil?<\/h4>\n\n\n\n

Manuella \u00e4r annorlunda \u00e4n automatiska och det finns massor av system som fungerar b\u00e4ttre med automatiska v\u00e4xell\u00e5dor. Automatiserad farth\u00e5llare \u00e4r ett av dem eftersom detta system inte kan stanna helt om du inte v\u00e4xlar i enlighet med detta.<\/p>\n\n\n\n

Parkeringshj\u00e4lp \u00e4r ocks\u00e5 ett system som m\u00e5ste kompromissa beroende p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dsalternativet. Vissa biltillverkare som Mercedes eller Tesla beh\u00f6ver inte oroa sig f\u00f6r detta eftersom de inte ens erbjuder n\u00e5gra manuella v\u00e4xlar l\u00e4ngre, men andra som Audi (som fortfarande erbjuder manuella v\u00e4xlar) erbjuder l\u00e4gre niv\u00e5er av dessa assistanssystem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Genom \u00e5ren har m\u00e5nga biltillverkare tagit fram olika s\u00e4tt att g\u00f6ra det s\u00e5 enkelt som m\u00f6jligt att k\u00f6ra och parkera en bil. Parkeringssensorer, kameror, filh\u00e5llningshj\u00e4lpmedel, d\u00f6da vinkeln-hj\u00e4lpmedel, prekollisionssensorer osv. Alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1158"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1158"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1158\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1158"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1158"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1158"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}