{"id":1154,"date":"2021-06-18T12:02:36","date_gmt":"2021-06-18T12:02:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1154"},"modified":"2021-06-18T12:02:36","modified_gmt":"2021-06-18T12:02:36","slug":"vilken-suv-har-minst-vagbuller","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-suv-har-minst-vagbuller\/","title":{"rendered":"Vilken SUV har minst v\u00e4gbuller?"},"content":{"rendered":"\n

Ljudisolering \u00e4r en av de viktigaste aspekterna av en lyxig SUV. Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6rest\u00e4lla sig en lyxbil som inte drar nytta av omfattande anv\u00e4ndning av ljudd\u00e4mpande material eller dubbelglasade f\u00f6nster. Dessutom \u00e4r de flesta nyare SUV:er mer aerodynamiskt utformade f\u00f6r att ytterligare minska bullret.<\/p>\n\n\n\n

Titeln som tystaste kompakta SUV t\u00e4vlar Audi Q5, Mercedes GLC, BMW X3, Volvo XC60 och Porsche Macan om titeln. Men du kan f\u00e5 en tyst kompakt SUV-upplevelse \u00e4ven om du v\u00e4ljer mer prisv\u00e4rda alternativ som Mazda CX-5, Chevy Equinox eller Honda CR-V.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill att din mellanstora SUV ska vara s\u00e5 tyst som m\u00f6jligt kan du kolla in Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLE, Porsche Cayenne eller BMW X5. \u00c4ven om du kan hitta mer prisv\u00e4rda SUV:er som faktiskt \u00e4r tysta kan de inte matcha niv\u00e5erna av lugn auditiv tomhet som dessa exklusiva SUV:er g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Fullstora SUV:er b\u00f6r \u00e5 andra sidan prioritera komfort, lyx, stil, teknik och tystnad. Och ingen g\u00f6r det b\u00e4ttre \u00e4n Rolls Royce Cullinan. Men om du vill ha ett mer prisv\u00e4rt alternativ erbjuder Kia Telluride en ganska tyst upplevelse. I det exklusiva segmentet \u00e4r Range Rover, BMW X7 och Mercedes GLS de tystaste av alla.<\/p>\n\n\n\n

Tystaste kompakta SUV<\/h2>\n\n\n\n

Segmentet kompakta SUV:er h\u00e5ller p\u00e5 att bli ett av de mest popul\u00e4ra bilsegmenten, och det \u00e4r ganska uppenbart varf\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga biltillverkare bara forts\u00e4tter att pumpa kompakta SUV:er. Och med en s\u00e5dan h\u00e5rd konkurrens finns det massor av fantastiska alternativ att v\u00e4lja mellan.<\/p>\n\n\n\n

Men Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, Porsche Macan och Mercedes GLC \u00e4r de mest raffinerade kompakta SUV:erna p\u00e5 marknaden. Som en fantastisk allroundbil, en SUV som kan k\u00f6ra dynamiskt och bekv\u00e4mt med ett enkelt knapptryck, verkar Audi Q5 vara en perfekt medelv\u00e4g mellan sport och komfort.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r mer eller mindre samma sak med XC60 \u00e4ven om svensken inte \u00e4r lika raffinerad som Q5. BMW X3 och Porsche Macan \u00e4r dina sportiga val i g\u00e4nget och det finns vissa tillf\u00e4llen d\u00e5 du k\u00e4nner en \u00f6kad ljudniv\u00e5 som tr\u00e4nger in i kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Och slutligen, Mercedes GLC \u00e4r satt f\u00f6r att uppn\u00e5 de h\u00f6gsta niv\u00e5erna av komfort och lyx, och \u00e4ven om lyxen \u00e4r mer eller mindre densamma som alla andra i segmentet f\u00f6r exklusiva kompakta SUV:er, \u00e4r komfortniv\u00e5erna verkligen h\u00f6ga och GLC \u00e4r troligen den tystaste kompakta SUV:n som finns till salu.<\/p>\n\n\n\n

Tystaste mellanstora SUV<\/h2>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att uppgradera fr\u00e5n en kompakt SUV till en mellanstor SUV f\u00e5r du en stadig \u00f6kning av pris, byggkvalitet, utrymme, kraft och framf\u00f6r allt lyx och komfort. Volvo XC90 \u00e4r ett otroligt popul\u00e4rt val f\u00f6r \u00e4ldre personer eftersom den erbjuder en extremt tyst kabin och motorkombination.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 \u00e5 andra sidan \u00e4r \u00e4nnu st\u00f6rre \u00e4n XC90, och om du v\u00e4ljer en dieselmotor kommer du inte att h\u00f6ra motorn som du g\u00f6r i en XC90 med dieselmotor. Audis 3.0L-diesel kan endast h\u00f6ras vid start p\u00e5 kallare morgnar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLE och BMW X5 \u00e4r placerade lite annorlunda. X5 erbjuder en sportigare kant, en mer engagerande k\u00f6rning som ibland kan uppfattas som att helhetsupplevelsen \u00e4r bara lite mindre raffinerad. Det \u00e4r mest en fr\u00e5ga om preferenser, men GLE verkar vara en mer lugnare upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa mellanstora SUV:er \u00e4r extremt tysta. De kan tillvalsutrustas med dubbla glasrutor, dedikerade d\u00e4ck som minskar d\u00e4ckljudet, och alla dessa kan \u00e4ndra sin h\u00f6jd s\u00e5 att de kan anpassa en perfekt aeroprofil som \u00e4r optimal f\u00f6r bullerreducering.<\/p>\n\n\n\n

Tystaste fullstora SUV:er<\/h2>\n\n\n\n

Oavsett om du har en stor familj eller om du bara vill ha den b\u00e4sta SUV-upplevelsen som finns, kommer en full size SUV garanterat att f\u00e5 dig att k\u00e4nna dig som kungen av v\u00e4gen. Och tack och lov \u00e4r alternativen h\u00e4r rikliga och de str\u00e4cker sig fr\u00e5n relativt prisv\u00e4rda till i\u00f6gonfallande dyra.<\/p>\n\n\n\n

Om vi b\u00f6rjar fr\u00e5n botten, s\u00e5 \u00e4r det Kia Telluride. \u00c4ven om vissa kanske f\u00f6rnekar lyxaspekten \u00e4r det 100 procent sant att Telluride sl\u00e5r l\u00e5ngt \u00f6ver sin gr\u00e4ns och att niv\u00e5erna av komfort och tystnad verkligen \u00e4r imponerande. Men Telluride faller till f\u00f6ga n\u00e4r den j\u00e4mf\u00f6rs med Merc GLS, BMW X7 och Range Rover.<\/p>\n\n\n\n

Range Rover vinner h\u00e4r eftersom den erbjuder den tystaste upplevelsen, \u00e4ven om toppversionerna Maybach och Alpina av GLS och X7 \u00e4r \u00e4nnu bekv\u00e4mare och tystare. Men den obestridda kungen av alla fullstora SUV:er \u00e4r den enda Rolls Royce Cullinan.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att tala om komfort och lyx utan att n\u00e4mna Rolls Royce eftersom detta varum\u00e4rke fr\u00e5n Goodwood i England l\u00e4nge varit k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka de tystaste och lugnaste postopulenta lyxbilarna p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r sedans tystare \u00e4n SUV:er?<\/h4>\n\n\n\n

Oftast \u00e4r en sedan tystare \u00e4n en SUV. Det beror helt enkelt p\u00e5 att en sedan sitter l\u00e4gre till marken vilket g\u00f6r att den l\u00e4ttare blir halare och d\u00e4rmed tystare. Men vissa avancerade SUV:er f\u00f6rs\u00f6ker att f\u00f6rneka detta med omfattande anv\u00e4ndning av ljudd\u00e4mpning.<\/p>\n\n\n\n

Allt handlar om segmentet i fr\u00e5ga, f\u00f6r en SUV f\u00f6r 200 000 dollar kommer definitivt inte att ge dig en mer exklusiv upplevelse j\u00e4mf\u00f6rt med en sedan f\u00f6r 100 000 dollar. Och ljudniv\u00e5erna och stereosystemets sofistikering kommer sannolikt ocks\u00e5 att \u00f6ka med priset p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Vilken SUV med coup\u00e9 har minst v\u00e4gbuller?<\/h4>\n\n\n\n

Den titeln t\u00e4vlar Lamborgini Urus, Audi Q8, Porsche Cayenne Coupe, BMW X6 och Mercedes GLE Coupe om. Och den tystaste coup\u00e9-SUV:n av dem alla \u00e4r Audi A8 eftersom Audi medvetet gjorde Q8 till den motsatta sidan av spektrumet j\u00e4mf\u00f6rt med sin storebror – Urus.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa ovan n\u00e4mnda SUV:er med coup\u00e9 \u00e4r extremt tysta, och att v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra beror helt klart p\u00e5 andra aspekter och inte p\u00e5 tystnadsniv\u00e5erna.<\/p>\n\n\n\n

Vilken EV SUV har minst v\u00e4gbuller?<\/p>\n\n\n\n

EV:er har ingen ig\u00e5ngsatt motor, s\u00e5 hela upplevelsen \u00e4r mycket mer annorlunda. Men trots det \u00e4r Tesla Model X, Tesla Model 3 och Audi e-Tron de EV SUV:er som har minst buller som tr\u00e4nger in i kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att det h\u00e4r segmentet \u00e4r i sin linda och om n\u00e5gra \u00e5r eller s\u00e5 kommer vi sannolikt att ha fem g\u00e5nger s\u00e5 m\u00e5nga EV-SUV:er som vi har nu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ljudisolering \u00e4r en av de viktigaste aspekterna av en lyxig SUV. Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6rest\u00e4lla sig en lyxbil som inte drar nytta av omfattande anv\u00e4ndning av ljudd\u00e4mpande material eller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1154"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1154"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1154\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1154"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1154"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1154"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}