{"id":1134,"date":"2021-06-16T07:31:35","date_gmt":"2021-06-16T07:31:35","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1134"},"modified":"2021-06-16T07:31:35","modified_gmt":"2021-06-16T07:31:35","slug":"ar-porsche-996-turbo-tillforlitliga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-996-turbo-tillforlitliga\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 996 Turbo tillf\u00f6rlitliga?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 996 Turbo \u00e4r en tv\u00e5sitsig turboladdad flat 6 sportbil som tillverkades 1997-2006. Generationen 996 av Porsche 911 var minst sagt kontroversiell eftersom denna generation var den f\u00f6rsta som anv\u00e4nde vattenkylda motorer och den legendariska luftkylda 911-motorn fanns inte l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom motor\u00f6verg\u00e5ngen introducerade 996 ocks\u00e5 en ny 911-design som f\u00f6rde 911:an stadigt in i 2000-talet, men vissa specifika detaljer som ”stekt \u00e4gg’-str\u00e5lkastarna r\u00f6rde upp en hel del samtal mellan Porsche-entusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Numera b\u00f6rjar 996-modellerna f\u00e5 den tillgivenhet de f\u00f6rtj\u00e4nar, och 996 Turbo \u00e4r verkligen en av de mest otroliga modellerna av hela 996-serien. Folk b\u00f6rjar inse att 996:an med alla medel och syften var en riktig 911:a.<\/p>\n\n\n\n

Och tillf\u00f6rlitligheten hos 996-generationen var ocks\u00e5 s\u00e5 stabil som de kan bli, eftersom 996-generationen, inklusive 996 Turbo, \u00e4r byggda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, och tillf\u00f6rlitlighets- och p\u00e5litlighetsfaktorerna b\u00f6r inte vara n\u00e5got st\u00f6rre bekymmer n\u00e4r det g\u00e4ller 996 911.<\/p>\n\n\n\n

Mezger-motor<\/h2>\n\n\n\n

I b\u00f6rjan var mottagandet av en vattenkyld 911 ganska tveksamt, men efter ett tag ins\u00e5g de flesta entusiaster att ”Mezger’-motorerna i 996 911-modellerna var inget annat \u00e4n spektakul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

Medan vissa Metzger-motorer hade problem med IMS-lagerfel anv\u00e4nde 996 Turbo en helt annan konstruktion och konfiguration som inte resulterade i n\u00e5gra n\u00e4mnv\u00e4rda IMS-problem. Motorn i 996:an kom fr\u00e5n en GT1-racer som vann Le Mans 1998, och motorns prestanda \u00e4r imponerande \u00e4n idag.<\/p>\n\n\n\n

Den platta 6-motorn p\u00e5 3,6 liter har 420 hk och ett vridmoment p\u00e5 415 lb-ft, och konstruktionen av den h\u00e4r motorn \u00e4r ocks\u00e5 otrolig. 996 Turbo-motorn \u00e4r utrustad med ett racingutvecklat och racingtestat torrsumpmotorsm\u00f6rjsystem, detta system kombineras med Porsche 959-avledda cylinderhuvuden vilket inneb\u00e4r att denna motor hade ett bergfast block.<\/p>\n\n\n\n

996 Turbomotorn \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga Porsche-motorerna genom tiderna, och vissa onlinepublikationer har \u00e4ven testat 996 Turbo med n\u00e4stan 600 000 mil p\u00e5 klockan! En s\u00e5dan h\u00e4r tillf\u00f6rlitlighetsinsats av en motor \u00e4r ov\u00e4ntad i superbilsv\u00e4rlden, och den legendariska Hans Mezger-motorn \u00e4r en av de b\u00e4sta moderna-klassiska motorerna som finns.<\/p>\n\n\n\n

996 Koppling och v\u00e4xell\u00e5da<\/p>\n\n\n\n

996:s v\u00e4xell\u00e5da anses ocks\u00e5 vara tillf\u00f6rlitlig, och Porsche \u00e4r en av de ledande tillverkarna inom hela bilindustrin n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4xell\u00e5dor. Men \u00e4ven Porsches v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r utsatta f\u00f6r enstaka fel.<\/p>\n\n\n\n

De flesta problem som \u00e4r f\u00f6rknippade med en 996 Turbo-v\u00e4xell\u00e5da beror oftast p\u00e5 f\u00f6rarfel som resulterar i ett f\u00f6r tidigt fel p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan. Ett n\u00e5got genomg\u00e5ende problem mellan 996 Turbo-modellerna \u00e4r synkroniserarna i v\u00e4xell\u00e5dan, och detta problem \u00e4r oftast f\u00f6rknippat med det \u00f6kade missbruket av v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat transmissionsrelaterat problem med 996 Turbo \u00e4r den l\u00e4ckande slaveackumulatorn, det \u00e4r ett ganska vanligt problem, det \u00e4r inte ett dyrt problem, men det \u00e4r ett problem som du b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rda s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Oftast h\u00e5ller 996 Turbo-v\u00e4xell\u00e5dor lika l\u00e4nge som motorn, men r\u00e4tt underh\u00e5ll kr\u00e4vs.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 ytterligare ett problem med v\u00e4xell\u00e5dan som du b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5, och det \u00e4r v\u00e4xeloljan. M\u00e5nga \u00e4gare f\u00f6rsummar att byta v\u00e4xell\u00e5dsolja n\u00e4r de uppmanas att g\u00f6ra det, och p\u00e5 grund av detta tenderar v\u00e4xell\u00e5dsoljan att f\u00f6rlora viskositetsniv\u00e5erna och den f\u00f6rlorar f\u00f6rm\u00e5gan att skydda v\u00e4xlarna p\u00e5 avsett s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet som inte \u00e4r relaterad till drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r en 996 Turbo s\u00e5 tillf\u00f6rlitlig som 911:or kan bli, men ingen bil \u00e4r immun mot potentiella problem. Detta inneb\u00e4r att du alltid m\u00e5ste underh\u00e5lla din 996 Turbo f\u00f6r att denna bil ska n\u00e5 de tillf\u00f6rlitlighetsh\u00f6jder den vanligtvis intar. Och vissa problem kan g\u00f6ra det mer utmanande att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Radiatorerna och A\/C-kondensatorn p\u00e5 996 Turbo \u00e4r monterade framtill, de \u00e4r inte s\u00e5 v\u00e4l skyddade f\u00f6r att \u00f6ka luftfl\u00f6det, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r ganska l\u00e4tta att skada, och de \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att t\u00e4ppa till om de samlar p\u00e5 sig f\u00f6r mycket av vanlig v\u00e4gsmuts, l\u00f6v och skr\u00e4p.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan ocks\u00e5 orsaka rost. Tyv\u00e4rr \u00e4r detta ett vanligt problem f\u00f6r 996-plattformen, men om du byter ut en av dem med n\u00e5gra \u00e5rs mellanrum eller s\u00e5 finns det inget att oroa sig f\u00f6r. Interi\u00f6ren i 996 \u00e4r av h\u00f6g kvalitet med bra material, och det finns inga specifika st\u00f6rre problem med interi\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

Hydrauliken i bakvagnen kan orsaka vissa problem, men dessa kan ocks\u00e5 mildras med regelbundet underh\u00e5ll. Vissa \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat om ett skramlande avgasr\u00f6r, men du b\u00f6r installera ett eftermarknadsavgasr\u00f6r p\u00e5 996 Turbo \u00e4nd\u00e5 p\u00e5 grund av det ganska tysta standardavgasr\u00f6ret.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 996 Turbo dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, de flesta Porsche \u00e4r dyra att underh\u00e5lla, och 996 Turbo \u00e4r ocks\u00e5 dyr att underh\u00e5lla. Detta \u00e4r ganska v\u00e4ntat eftersom man inte kan njuta av \u00f6verl\u00e4gsen tillf\u00f6rlitlighet utan att betala f\u00f6r n\u00f6dv\u00e4ndigt underh\u00e5ll. Och detta \u00e4r den allm\u00e4nna historien med ett g\u00e4ng Porsche-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare och n\u00e4tpublikationer har rapporterat en siffra p\u00e5 cirka 6 200 dollar f\u00f6r \u00e5rliga kostnader f\u00f6r underh\u00e5ll och reservdelar f\u00f6r en 996 Turbo i gott skick. Dessa siffror kan tyckas lite f\u00f6r uppbl\u00e5sta, men en relativt modern 420 h\u00e4stkrafter stark tv\u00e5sitsig sportbil kommer aldrig att vara billig att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Kommer en 996 Turbo att \u00f6ka i v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Mest troligt \u00e4n inte. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att 996 Turbo redan ser en stadig uppg\u00e5ng, men uppg\u00e5ngen \u00e4r ganska l\u00e5ngsam under de senaste \u00e5ren. Det \u00e4r ganska knepigt att f\u00f6ruts\u00e4ga v\u00e4rdet p\u00e5 en bil baserat p\u00e5 samtida variabler eftersom dessa kan f\u00f6r\u00e4ndras om n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Men 996 Turbo ser verkligen bra ut tack vare en otrolig tillf\u00f6rlitlighet och en ganska legendarisk motor. Utseendet \u00e4r fortfarande lite kontroversiellt, men 996 Turbo b\u00f6rjar verkligen f\u00e5 det ber\u00f6m som den alltid var avsedd att f\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 vs Porsche 997 911 generationer?<\/h3>\n\n\n\n

997 911 \u00e4r efterf\u00f6ljaren till 996-generationen, och enligt vissa Porsche-entusiaster slutade 997 med att vara vad 996 borde ha varit. Designen var mer Porsche-liknande, s\u00e4rskilt str\u00e5lkastarna p\u00e5 997 var mycket mer 911-familj\u00e4ra j\u00e4mf\u00f6rt med ”det stekta \u00e4gget” 996-str\u00e5lkastarna.<\/p>\n\n\n\n

997 \u00f6kade effekten f\u00f6r alla j\u00e4mf\u00f6rbara modeller, och Porsche introducerade ocks\u00e5 den banbrytande PDK-v\u00e4xell\u00e5dan 2008 som har definierat 911-serien sedan dess. 997 \u00e4r f\u00f6rmodligen en b\u00e4ttre bil i de flesta fall, men vissa m\u00e4nniskor f\u00f6redrar faktiskt fortfarande 996.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 996 Turbo \u00e4r en tv\u00e5sitsig turboladdad flat 6 sportbil som tillverkades 1997-2006. Generationen 996 av Porsche 911 var minst sagt kontroversiell eftersom denna generation var den f\u00f6rsta som anv\u00e4nde<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1135,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1134"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1134"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1134\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1135"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1134"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1134"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1134"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}