{"id":1130,"date":"2021-06-16T07:30:13","date_gmt":"2021-06-16T07:30:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1130"},"modified":"2021-06-16T07:30:13","modified_gmt":"2021-06-16T07:30:13","slug":"ar-porsche-944-tillforlitlig","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-944-tillforlitlig\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 944 tillf\u00f6rlitlig?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 944 \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil som tillverkades 1982-1991. 994 representerar en annorlunda strategi f\u00f6r att bygga en Porsche-sportbil eftersom dessa modeller \u00e4r monterade med frontmotor i motsats till en mittmotorig Cayman\/Boxster eller en bakmotorig 911.<\/p>\n\n\n\n

994 var ocks\u00e5 en av de mest framg\u00e5ngsrika Porsche-sportbilarna i historien med mer \u00e4n 163 000 tillverkade bilar, och det \u00e4r ganska rimligt att \u00f6verv\u00e4ga en 944 f\u00f6r dagliga k\u00f6ruppdrag. \u00c4ven om 944 \u00e4r kraftigt daterad n\u00e4r det g\u00e4ller teknik och komfort \u00e4r tillf\u00f6rlitligheten och p\u00e5litligheten fortfarande ganska robust.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 att dessa 944-modeller ursprungligen var avsedda f\u00f6r massproduktion, och Porsche ville att dessa bilar skulle fungera i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver. Vissa \u00e4gare har rapporterat att turboversionerna av 944 inte \u00e4r lika p\u00e5litliga som en 944 med naturlig insugning, men \u00e4ven turbon anses allm\u00e4nt vara en p\u00e5litlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en 944, f\u00f6rs\u00f6k att hitta en som underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, f\u00f6r oavsett hur tillf\u00f6rlitlig en viss plattform \u00e4r, kanske den specifika bilen du tittar p\u00e5 inte delar dessa egenskaper. Med detta sagt \u00e4r en 944 daily driver ett trevligt perspektiv.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 944 kaross\/interi\u00f6r\/elektronik<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att Porsche 944 \u00e4r p\u00e5litlig, men, det finns vissa aspekter av 944 som kr\u00e4ver mer uppm\u00e4rksamhet. F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r 944:or \u00e4ldre bilar, det inneb\u00e4r att du alltid b\u00f6r kontrollera bilen f\u00f6r eventuella tecken p\u00e5 rost\/korrosion, och en 944:a har n\u00e5gra utpekade problemst\u00e4llen fr\u00e4mst p\u00e5 de synliga delarna av karossen.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de utm\u00e4rkande k\u00e4nnetecknen f\u00f6r 944:an \u00e4r pop-up-str\u00e5lkastarna, och dessa ans\u00e5gs vara ganska h\u00f6gteknologiska p\u00e5 den tiden. Efter ett tag kan dessa b\u00f6rja orsaka problem, s\u00e5 var beredd att kontrollera mekaniken innan du fattar n\u00e5gra beslut.<\/p>\n\n\n\n

En titt p\u00e5 l\u00e4ders\u00e4tena kan ber\u00e4tta mycket om bilen, och i de flesta fall erbjuder alla Porsche-modeller en v\u00e4lbyggd, robust interi\u00f6r som klarar tidens tand b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med m\u00e5nga andra tyska tillverkare.<\/p>\n\n\n\n

Unders\u00f6k f\u00f6rsiktigt soltaket, eftersom det finns n\u00e5gra rapporterade fall av vattenintr\u00e4ngning runt soltaket. En 944 huva till exempel kan ibland kosta upp\u00e5t 1 300 dollar, s\u00e5 se till att alla karossens springor ligger i linje.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 944 mekanik\/drivlina\/fj\u00e4dring<\/h2>\n\n\n\n

En Porsche 944-motor h\u00e5ller l\u00e4tt mer \u00e4n 250 000 mil om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, vilket inneb\u00e4r att din fr\u00e4msta prioritet f\u00f6r drivlinan b\u00f6r vara en noggrann motorinspektion. Porsche 944:or \u00e4r inte de mest v\u00e4rdefulla Porscherna d\u00e4r ute, vilket inneb\u00e4r att vissa \u00e4gare inte \u00e4r lika angel\u00e4gna om att underh\u00e5lla dem ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat om turbor\u00f6k eller mullrande i vissa fall, men de allm\u00e4nna motor- och turbokonfigurationerna \u00e4r ganska tillf\u00f6rlitliga. \u00c4ven om 944-motorerna i allm\u00e4nhet \u00e4r l\u00e4ckagefria, kontrollera alltid om det finns l\u00e4ckor, och bevis p\u00e5 korrekt underh\u00e5ll \u00e4r alltid uppskattat.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen av 944:an har alltid varit p\u00e5litlig, men det finns n\u00e5gra fall av rapporterat slitage av kulf\u00f6rbindelser. Transmissionen i 944:an \u00e4r hyfsad \u00e4ven i dag, men slitna synkroniseringar, gn\u00e4ll och oljel\u00e4ckage \u00e4r ganska dyra att bygga om.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 944 v\u00e4rde och underh\u00e5llskostnader<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e5 om du om om det slutar med att du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa en Porsche 944, hur mycket ska du d\u00e5 l\u00e4gga ut f\u00f6r en hygglig s\u00e5dan? En billig Porsche \u00e4r trots allt inte precis en vanlig sak. M\u00e5nga m\u00e4nniskor tror dock att Porsche \u00e4r som fint vin, de \u00e5ldras bra, men de kan ge dig lite huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

En hygglig Porsche 944 kostar runt 30 000 dollar, om du vill ha en 944 i auktionsskick f\u00e5r du r\u00e4kna med runt 50 000 dollar. En 944 som en l\u00e5ngsiktig investering \u00e4r oklar i dagsl\u00e4get, men vissa 944-modeller har upplevt en trevlig \u00f6kning av v\u00e4rdet.<\/p>\n\n\n\n

En 944 \u00e4r p\u00e5litlig och billig att k\u00f6pa, men \u00e4r den billig att k\u00f6ra?? Det \u00e4r ganska ovanligt att st\u00f6ta p\u00e5 en Porsche-modell som inte kr\u00e4ver en \u00e5rlig underh\u00e5llskostnad p\u00e5 \u00f6ver 1000 dollar. Med det sagt \u00e4r en 944 en massproducerad Porsche-modell, men den \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r 944 ligger fortfarande n\u00e5gonstans runt 1000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Men en \u00e5rlig underh\u00e5llskostnad p\u00e5 1000 dollar \u00e4r f\u00f6rmodligen det b\u00e4sta scenariot om du v\u00e4ljer ett v\u00e4l underh\u00e5llet exemplar med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka. Om du k\u00f6per en 944 f\u00f6r 20-30 000 dollar kan du ganska l\u00e4tt f\u00f6rdubbla eller till och med tredubbla de \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Porsche 944-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

I stort sett alla Porsche 944-modeller anses vara bra, men den b\u00e4sta 944-modellen \u00e4r f\u00f6rmodligen den senare produktionsversionen av Porsche 944 Turbo Cabriolet. Endast 625 stycken s\u00e5ldes, och attraktionskraften \u00e4r fr\u00e4mst tack vare turbomotorn p\u00e5 250 hk.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 944 S2 Coupe fr\u00e5n 1990 \u00e4r ocks\u00e5 mycket omtalad tack vare 3L-motorn. Den h\u00e4r versionen av 944:an var den dyraste p\u00e5 grund av ett g\u00e4ng uppgraderingar av prestanda, komfort och styling. Porsche 944 S Coupe fr\u00e5n 1988 var ocks\u00e5 ganska avancerad f\u00f6r 1988, och m\u00e5nga entusiaster anser att 944 S Coupe \u00e4r den b\u00e4sta 944:an som finns.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 911 b\u00e4ttre \u00e4n en 944?<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en mycket sv\u00e5r fr\u00e5ga att besvara, men vissa Porscheentusiaster anser att 944:an \u00e4r en alltigenom b\u00e4ttre bil j\u00e4mf\u00f6rt med en 911:a. 944 var l\u00e5ngsammare j\u00e4mf\u00f6rt med en 911 fr\u00e5n 1983, men den erbj\u00f6d mer komfort och b\u00e4ttre teknik.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att v\u00e4lja en vinnare eftersom b\u00e5da \u00e4r verkligen \u00e4lskade i bilentusiastkretsen. Men om vi var tvungna att v\u00e4lja \u00e4r 911 en b\u00e4ttre sportbil och 944 en b\u00e4ttre bil \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Stiger Porsche 944-modellerna i v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Att f\u00f6ruts\u00e4ga v\u00e4rdet p\u00e5 en bil \u00e4r ganska knepigt och ibland om\u00f6jligt. Det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att Carrera GT eller en 2.7RS stiger under de kommande \u00e5ren, men en 944 \u00e4r inte lika k\u00e4nd som vissa 911-modeller \u00e4r. Med det sagt har vissa 944-modeller f\u00f6rdubblats eller till och med tredubblats i pris.<\/p>\n\n\n\n

Just nu \u00e4r en 944 fortfarande ibland ett bra k\u00f6p. De v\u00e4lsk\u00f6tta 944-modellerna kommer troligen att stiga under de kommande \u00e5ren, men niv\u00e5erna p\u00e5 uppskattningen \u00e4r sv\u00e5ra att f\u00f6ruts\u00e4ga. En del entusiaster anser att 944 redan \u00e4r alldeles f\u00f6r dyr f\u00f6r att betraktas som ett ”sportbilsfynd”.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 944 \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil som tillverkades 1982-1991. 994 representerar en annorlunda strategi f\u00f6r att bygga en Porsche-sportbil eftersom dessa modeller \u00e4r monterade med frontmotor i motsats till en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1131,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1130"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1130"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1130\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1131"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1130"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1130"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1130"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}