{"id":1124,"date":"2021-06-16T07:27:06","date_gmt":"2021-06-16T07:27:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1124"},"modified":"2021-06-16T07:27:06","modified_gmt":"2021-06-16T07:27:06","slug":"bilar-med-minst-vardeminskning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bilar-med-minst-vardeminskning\/","title":{"rendered":"Bilar med minst v\u00e4rdeminskning"},"content":{"rendered":"\n

Avskrivning \u00e4r nog den st\u00f6rsta avskr\u00e4ckande faktorn f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor n\u00e4r det g\u00e4ller nya bilar. Vissa mycket popul\u00e4ra bilar av mycket popul\u00e4ra m\u00e4rken f\u00f6rlorar s\u00e5 mycket som 10-12 % av sitt v\u00e4rde efter bara en kilometer efter k\u00f6pet. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som marknaden f\u00f6r begagnade bilar har haft ett uppsving under de senaste \u00e5ren, och det finns inga tecken p\u00e5 att den kommer att avta.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte vill ha den kraftiga v\u00e4rdeminskningen finns det en hyfsad m\u00e4ngd relativt uppn\u00e5eliga bilar som inte kommer att sjunka alltf\u00f6r mycket i v\u00e4rde. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att superdyra veteranbilar, superbilar och hyperbilar \u00e4r de som du ska skaffa om du vill beh\u00e5lla s\u00e5 mycket v\u00e4rde som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att dessa bilar \u00e4r begr\u00e4nsade i produktion och att efterfr\u00e5gan p\u00e5 s\u00e5dana bilar alltid \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n utbudet, vilket inneb\u00e4r att priserna p\u00e5 dessa bilar alltid skiftar, men oftast i positiv riktning.<\/p>\n\n\n\n

Det finns vissa bilar som Tesla Model S, Range Rover Velar, Mercedes Benz G-klass och Porsche 911 som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att beh\u00e5lla ett stort v\u00e4rde. Men vissa mer begr\u00e4nsade bilar som 911 GT3 eller ett par klassiska och superbilar uppskattas ofta \u00f6ver det l\u00e4gsta priset.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model S<\/h2>\n\n\n\n

Teslas popularitet har n\u00e5tt skyh\u00f6ga niv\u00e5er de senaste \u00e5ren och Model S \u00e4r utan tvekan det b\u00e4sta v\u00e4rdef\u00f6rslaget, \u00e5tminstone f\u00f6r tillf\u00e4llet. Model S beh\u00e5ller cirka 63 % av bilens ursprungliga v\u00e4rde efter tre \u00e5r, vilket f\u00f6rmodligen \u00e4r det b\u00e4sta avskrivningsresultatet f\u00f6r en popul\u00e4r sedan just nu.<\/p>\n\n\n\n

Men Teslas popularitet \u00e4r s\u00e5 snabb och brant i en bana som m\u00e5nga tror bara \u00e4r tillf\u00e4llig. S\u00e5 mycket som 7 \u00e5r efter lanseringen av den banbrytande Model S har Tesla s\u00e5lt mer \u00e4n 250 000 av dessa bara under 2018.<\/p>\n\n\n\n

Range Rover Velar<\/h2>\n\n\n\n

Range Rovers har alltid varit popul\u00e4ra, och m\u00e5nga skulle h\u00e5lla med om att Range Rover \u00e4r den brittiska lyxpr\u00e5men i sin linda. \u00c4nda sedan RR blev lyxig har populariteten f\u00f6ljt med varje p\u00e5f\u00f6ljande ny RR-modell, och Velar \u00e4r ingen skillnad.<\/p>\n\n\n\n

Velar beh\u00e5ller cirka 57 % av sitt ursprungliga v\u00e4rde efter tre \u00e5r, och sj\u00e4lva Velar introducerades 2017. Populariteten f\u00f6r Velar \u00e4r ganska uppenbar eftersom denna mer kompakta RR SUV erbjuder futuristisk stil, stor lyx och f\u00f6rb\u00e4ttrad tillf\u00f6rlitlighet och p\u00e5litlighet.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911<\/h2>\n\n\n\n

Men om du vill ha v\u00e4rdekungen ska du satsa p\u00e5 911 eftersom Porsche 911:or beh\u00e5ller s\u00e5 mycket som 75-85 % av v\u00e4rdet efter bara 3 \u00e5rs \u00e4gande. Vissa 911-modeller som GT3 Touring, 911R, 911 Speedsters, 911 Sports Classics eller speciella Heritage Editioner kan till och med v\u00e4rderas efter tre \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Det finns inget b\u00e4ttre v\u00e4rdeerbjudande f\u00f6r sportbilar \u00e4n 911. Om man kombinerar v\u00e4rdet med en stark tillf\u00f6rlitlighet och p\u00e5litlighet kan man h\u00e4vda att 911 potentiellt \u00e4r den b\u00e4sta bil man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar just nu, och jag skulle nog h\u00e5lla med.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz G-klass<\/h2>\n\n\n\n

G-bilen, en bil som \u00e4r lika \u00e4lskad av fotbollsmammor som av fotbollsspelare, \u00e4r lika imponerande i terr\u00e4ng som p\u00e5 v\u00e4g, och den har ett arv som knappast n\u00e5gon annan SUV n\u00e5gonsin kan matcha. Allt detta inneb\u00e4r att G-Wagon beh\u00e5ller s\u00e5 mycket som 70 % av sitt ursprungliga v\u00e4rde efter tre \u00e5r i produktion.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r helt galet att en Mercedes G-klass fr\u00e5n 1990\/2000-talet ibland kostar 3-4 g\u00e5nger mer \u00e4n en Mercedes Benz S-klass fr\u00e5n 1990\/2000-talet i liknande skick. G-vagnar kommer sannolikt aldrig att g\u00e5 ur tiden eftersom G-vagnens design verkligen \u00e4r tidl\u00f6s.<\/p>\n\n\n\n

Dacia Duster<\/h2>\n\n\n\n

Dacia Duster \u00e4r f\u00f6rmodligen inte den bil du har f\u00f6rv\u00e4ntat dig att se p\u00e5 den h\u00e4r listan, men marknaden f\u00f6r prisv\u00e4rda bilar borde ocks\u00e5 vara v\u00e4l representerad, och den m\u00e4ktiga SUV:n Dacia Duster beh\u00e5ller cirka 54 % av sitt ursprungliga v\u00e4rde efter tre \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 hur prisv\u00e4rd Duster \u00e4r som ny \u00e4r det f\u00f6rmodligen den minsta summan pengar man kan f\u00f6rlora p\u00e5 en vardagsbil till \u00f6verkomligt pris f\u00f6r konsumenter. Ut\u00f6ver detta finns det inget intressant att s\u00e4ga om Duster.<\/p>\n\n\n\n

Mini Cooper<\/h2>\n\n\n\n

Precis som Mercedes Benz G-Wagon \u00e4r Mini Cooper ocks\u00e5 en bilikon. Och precis som Range Rover \u00e4r Mini ocks\u00e5 en typisk brittisk bil. Om du kombinerar dessa fantastiska attribut \u00e4r v\u00e4rdebevarandet av Mini mycket l\u00e4ttare att f\u00f6rst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

En hatchback har aldrig varit den typ av bil som beh\u00e5ller n\u00e5got som helst v\u00e4rde efter n\u00e5gra \u00e5r, men Mini Cooper hatchback beh\u00e5ller s\u00e5 mycket som 53 % av sitt ursprungliga v\u00e4rde efter tre \u00e5r, vilket g\u00f6r Mini till en av, om inte den hatchback med l\u00e4gst v\u00e4rdeminskning som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns till salu.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar v\u00e4rderas?<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga vilka bilar som kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde, men f\u00f6r vissa \u00e4r v\u00e4rdebanan enkelriktad. Modeller som Porsche Carrera GT f\u00f6rv\u00e4ntas f\u00f6rdubblas under de kommande decennierna, s\u00e5 om du har omkring en miljon dollar liggande b\u00f6r du k\u00f6pa en s\u00e5dan medan du kan.<\/p>\n\n\n\n

Begr\u00e4nsad upplaga, historiskt viktig, dyr, kraftfull, eftertraktad, \u00e4nnu inte helt erk\u00e4nd\u2026 Det h\u00e4r \u00e4r egenskaperna hos en potentiell kassako, och om du hittar en bil som passar in, inspekterar du noggrant marknaden, och om det verkar r\u00e4tt kan du till och med tj\u00e4na lite pengar.<\/p>\n\n\n\n

Kan man tj\u00e4na pengar p\u00e5 att investera i bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Bilinvesteringar \u00e4r ganska popul\u00e4ra nuf\u00f6rtiden, men dessa kr\u00e4ver stora summor pengar till att b\u00f6rja med. Som tidigare n\u00e4mnts kommer Carrera GT med all s\u00e4kerhet att \u00f6ka i v\u00e4rde, men att k\u00f6pa en s\u00e5dan just nu \u00e4r om\u00f6jligt f\u00f6r 99 procent av befolkningen.<\/p>\n\n\n\n

Bilar som Ferrari Big Five (288 GTO, F40, F50, Enzo, La Ferrari), Lamborghini Miura, Porsche 911R, McLaren 675lt\u2026 Det h\u00e4r \u00e4r de modeller som sannolikt kommer att vara v\u00e4rda n\u00e5gra g\u00e5nger sitt ursprungliga pris en dag, men alla dessa kostar redan alldeles f\u00f6r mycket.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag beh\u00e5lla en bils v\u00e4rde?<\/h4>\n\n\n\n

Marknaden \u00e4r en of\u00f6ruts\u00e4gbar summa av orsaker och effekter och det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga hur bra en modell kommer att s\u00e4lja eller beh\u00e5lla sitt v\u00e4rde. Men det finns s\u00e4tt man kan beh\u00e5lla s\u00e5 mycket v\u00e4rde som m\u00f6jligt fr\u00e5n varje bil. Kilometerstandarden \u00e4r s\u00e4rskilt viktig och det g\u00e4ller \u00e4ven utrustningen och det allm\u00e4nna underh\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Alla reparationer och haverier b\u00f6r h\u00e5llas till ett minimum, och det allm\u00e4nna skicket en bil befinner sig i fungerar ocks\u00e5 till f\u00f6rm\u00e5n eller till nackdel f\u00f6r bilens v\u00e4rde. F\u00f6rs\u00f6k att h\u00e5lla din bil i b\u00e4sta m\u00f6jliga skick, satsa p\u00e5 s\u00e4kra interi\u00f6r- och exteri\u00f6ralternativ och f\u00e4rgkombinationer och du b\u00f6r beh\u00e5lla maximalt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Avskrivning \u00e4r nog den st\u00f6rsta avskr\u00e4ckande faktorn f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor n\u00e4r det g\u00e4ller nya bilar. Vissa mycket popul\u00e4ra bilar av mycket popul\u00e4ra m\u00e4rken f\u00f6rlorar s\u00e5 mycket som 10-12 %<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1124"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1124"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1124\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1124"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1124"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1124"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}