{"id":1122,"date":"2021-06-16T07:26:19","date_gmt":"2021-06-16T07:26:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1122"},"modified":"2021-06-16T07:26:19","modified_gmt":"2021-06-16T07:26:19","slug":"varfor-blev-kombibilar-omoderna-i-usa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-blev-kombibilar-omoderna-i-usa\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r blev kombibilar omoderna i USA?"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r vissa \u00e4r kombibilar tr\u00e5kiga, gamla och f\u00f6r stora, men f\u00f6r andra \u00e4r kombibilar den perfekta blandningen mellan en sedan och en minivan\/SUV. Oavsett vad du tycker om kombibilar g\u00f6r de verkligen en comeback.<\/p>\n\n\n\n

Men redan 1973 minskade f\u00f6rs\u00e4ljningen av kombibilar i USA till ett minimum tack vare oljekrisen. Tio \u00e5r senare introducerades Chrysler Minivan, vilket orsakade det slutgiltiga slaget mot stationsvagnen.<\/p>\n\n\n\n

Minibussarna var helt enkelt f\u00f6r praktiska och billiga f\u00f6r att ignoreras, och de stora rabatterna och s\u00e4kerhetsbetygen har dessutom \u00f6kat f\u00f6rs\u00e4ljningen av minibussar ytterligare. Efter oljekrisen b\u00f6rjade dessutom SUV:er och crossovers ocks\u00e5 f\u00e5 stort genomslag.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta resulterade i kombivagnens underg\u00e5ng. Men nu b\u00f6rjar kombibilar sakta att vinna mark i och med att vissa modeller som Audi RS6, Audi RS4 och Audi RS-bilar \u00e4ntligen introducerades p\u00e5 den amerikanska marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Kombivagnens underg\u00e5ng<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6re 1970-talet upptog kombibilar en hygglig andel av bilmarknaden. Modeller som 1950-talets Ford Country- och Chevy Bel Air-stationvagnar fanns \u00f6verallt och det verkade som om stationvagnarna hade en stor framtid framf\u00f6r sig.<\/p>\n\n\n\n

Men oljekrisen b\u00f6rjade och detta markerade n\u00e5got av en revolution inom bilindustrin. Sedan dess har vi b\u00f6rjat se effektivitet och praktiska egenskaper som aspekter som b\u00f6r k\u00e4nneteckna en bra bil. Oljekrisen har kraftigt \u00f6kat bensinpriserna fr\u00e5n 3 dollar per fat upp till 12 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Och de t\u00f6rstiga V8:orna som har drivit den h\u00e4r tidens kombibilar b\u00f6rjade pl\u00f6tsligt bli dyra i drift och inte s\u00e5 familjev\u00e4nliga. Detta var ganska perfekt tajmat eftersom kombivagnens popularitet har n\u00e5tt aldrig tidigare sk\u00e5dade h\u00f6jder mellan 1950- och 1970-talen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom sj\u00e4lva krisen f\u00f6ddes 1984 Chryslers minivan. Och \u00e4nda sedan dess har kombibilar sakta men s\u00e4kert g\u00e5tt ur tiden. Numera \u00e4r SUV\/Crossover-eran i full g\u00e5ng, men kombivagnen \u00e4r potentiellt p\u00e5 v\u00e4g att g\u00f6ra en comeback.<\/p>\n\n\n\n

Kombivagnens \u00e5terf\u00f6delse<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 vissa st\u00e4llen har kombibilar alltid varit heta. S\u00e4rskilt i Tyskland eftersom typiska tyska familjer f\u00f6redrar en kombi j\u00e4mf\u00f6rt med en sedan. M\u00e4rken som Mercedes, Volkswagen, Volvo och framf\u00f6r allt Audi har alltid erbjudit otroligt konkurrenskraftiga kombibilar.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS6 \u00e4r allm\u00e4nt v\u00f6rdad som den b\u00e4sta allroundkombi (eller till och med den b\u00e4sta bilen i allm\u00e4nhet) som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Och det \u00e4r l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r eftersom den aggressiva stilen, en V8 med 600 hk och massor av interi\u00f6r- och lastutrymme har gjort RS6:an mycket attraktiv under de senaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Och tack vare detta har Audi \u00e4ntligen introducerat de helt nya RS6 och RS4 p\u00e5 den amerikanska marknaden, vilket har f\u00f6r\u00e4ndrat uppfattningen om kombibilen. Dessutom har Porsche Panamera Sport Turismo ocks\u00e5 samlat en ganska hyggligt stor entusiastbas i USA.<\/p>\n\n\n\n

Med s\u00e5dana modeller blev kombibussen pl\u00f6tsligt ett h\u00e4ftigt och praktiskt alternativ till sj\u00e4lva sedanen. Detta \u00e4r tydligt eftersom RS6 s\u00e4ljer mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med sin slankare storebror Audi RS7 Sportback.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att vi \u00e4lskar kombibilar<\/h2>\n\n\n\n

Vi \u00e4lskar dem f\u00f6r att de \u00e4r coola, praktiska och l\u00e4tta att leva med. De \u00e4r lika imponerande n\u00e4r det g\u00e4ller att vara bekv\u00e4ma och exklusiva som n\u00e4r det g\u00e4ller att vara en hundtransport\u00f6r och ett transportcentrum f\u00f6r familjen. Tack vare modern teknik, kameror och sensorer \u00e4r kombibilar numera ocks\u00e5 l\u00e4tta att navigera och se ut ur.<\/p>\n\n\n\n

Med en s\u00e5dan stor bredd av m\u00f6jligheter \u00e4r det verkligen uppenbart varf\u00f6r m\u00e4nniskor alltid har gillat kombiutrustningen. Bilden av ”pappa” som var starkt f\u00f6rknippad med \u00e4ldre kombibilar har nu f\u00f6rvandlats till RS6 och Porsche Panamera Sport Turismo som den coola snabba aff\u00e4rsmanens raket.<\/p>\n\n\n\n

Bekv\u00e4ma sittplatser f\u00f6r fem personer, kylda, uppv\u00e4rmda och masserade s\u00e4ten, Bang and Olufsen-, Harman Kardon- och Burmester-ljudsystem, 360-kameror, parkeringssensorer runtomkring, LED-str\u00e5lkastare och paneler finns nu p\u00e5 n\u00e4stan alla tyska kombibilar.
F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan k\u00f6pte man en SUV om man ville vara annorlunda \u00e4n alla andra i sedan-kulten, numera k\u00f6per man en kombi f\u00f6r att vara annorlunda \u00e4n alla SUV-kultister. Oavsett vad du tycker om kombibilar \u00e4r det verkligen sp\u00e4nnande att se att de \u00e4ntligen g\u00f6r comeback.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r sedans dyrare \u00e4n kombibilar?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta m\u00e4nniskor f\u00f6rv\u00e4ntar sig att moderna kombibilar \u00e4r mycket billigare j\u00e4mf\u00f6rt med en sedan, men s\u00e5 \u00e4r inte fallet eftersom kombibilar, s\u00e4rskilt tyska kombibilar kr\u00e4ver en rej\u00e4l premie j\u00e4mf\u00f6rt med en sedan motsvarighet.<\/p>\n\n\n\n

Vissa h\u00f6gpresterande vagnar som den ganska popul\u00e4ra Mercedes Benz E63 AMG kostar s\u00e5 mycket som 20 % mer j\u00e4mf\u00f6rt med en E63 sedan. Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Sport Turismo \u00e4r den dyraste Porsche-familjevagnen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r kombibilar snabba?<\/h3>\n\n\n\n

Dagens kombibilar \u00e4r snabba. Modeller som E63 AMG, Audi RS6 och Porsche Panamera Sport Turismo kan n\u00e5 0-60 mph p\u00e5 cirka 3 sekunder, vilket \u00e4r absurt snabbt. F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan var man tvungen att betala Ferrari eller Lambo pengar f\u00f6r att uppn\u00e5 s\u00e5dana 0-60-tider.<\/p>\n\n\n\n

Men skillnaden h\u00e4r \u00e4r att Ferrari, som har en ganska likartad 0-60mph-tid, inte alls \u00e4r lika praktisk, prisv\u00e4rd eller bekv\u00e4m som en kombi. Och de flesta av dessa prestandakombinationer har dessutom alltid AWD som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att vara bra snabb oavsett f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en kombi eller en SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Massor av m\u00e4nniskor d\u00e4r ute vet vad de gillar, men resonemanget bakom j\u00e4mf\u00f6relsen mellan SUV och kombi \u00e4r lika klart som dagen. B\u00e5da \u00e4r f\u00f6rmodligen de b\u00e4sta allroundbilarna p\u00e5 marknaden just nu, men det finns en klar vinnare.<\/p>\n\n\n\n

Vissa m\u00e4rken som Audi, Mercedes och Volvo har b\u00f6rjat erbjuda ”allroad” kombibilar. Det h\u00e4r segmentet definierades av Audi, men p\u00e5 senare tid har m\u00e5nga andra m\u00e4rken b\u00f6rjat ansluta sig till det. Dessa kombibilar erbjuder st\u00f6rre markfrig\u00e5ng och terr\u00e4ngegenskaper, men de beh\u00e5ller sin praktiska och anv\u00e4ndarv\u00e4nliga karakt\u00e4r. Och detta g\u00f6r dem till de b\u00e4sta bilarna som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar just nu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r vissa \u00e4r kombibilar tr\u00e5kiga, gamla och f\u00f6r stora, men f\u00f6r andra \u00e4r kombibilar den perfekta blandningen mellan en sedan och en minivan\/SUV. Oavsett vad du tycker om kombibilar g\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1122"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1122"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1122\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1122"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1122"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1122"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}